Elänkö siivellä
Muutin miehen omistamaan asuntoon, josta hänellä on lainaa. Maksan miehen lainan koroista puolet, ja lisäksi maksamme kaikki muut kulut puoliksi (sähkö, vesi, vastike, vakuutukset, ruoka, jne.). Nyt mies ilmoitti, että minun tulisi alkaa maksaa hänelle lisäksi "vuokraa". Kuulemma pitkään ollut sellainen tunne, että elän siivellä. Siitä huolimatta, että mielestäni panostan enemmän kodinhoitoon (teen myös pieniä remontteja). Hän laskee oman lainansa lyhennyksen myös asumiskuluksi, jota pitäisi jossain määrin jakaa. Minusta nykyinen järjestely on ollut reilu. Mielipiteitä?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja asuu kuitenkin asunnossa halvemmalla kuin asuisi vuokralla. On ihan sama asuuko vuokralla ja maksaa vuokrallaan vuokraisännän lainaa vai asuuko avokkina asunnossa jonka toinen omistaa. Miksi miehen pitäisi tarjota/maksaa enemmän? Aloittaja hyötyy tilanteesta eli siipeilee. Kyse on kuitenkin lyhyehköstä (1,5 v) avosuhteesta, ei avioliitosta.
Sillä halvempi/kalliimpi asumiskulut asialla ei pitäis olla tekemistä kun kyse rakkaussuhteesta eli halutaan asua yhdessä ei erikseen. Mutta kun se tosiasia ettei mies ole velvollinen korvaamaan mitenkään naiselle eron tullessa niitä hänen maksamiaan miehen omistaman asunnon kuluja. Mies on se joka hyötyy jo pelkästään siinä että nainen maksaa puolet vastikkeesta ja muista yhteisistä menoista. Sen pitäisi olla aivan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan täysin paljonko olisi puolikkaan asunnon markkinavuokra ja paljonko maksat nyt. Esim. jos minä maksaisin nykyisestä asunnostamme vastikkeen 350 € ja puoliso lainan korkoineen 755 € niin en pitäisi reiluna puolisoa kohtaan. Markkinavuokra olisi tässä 1200-1500 € enkä asuisi oikeasti missään noin halvalla.
Meilä markkinavuokra on n 2500 e ja yhtiövastike 450 e.Melkoinen lokki olisi, jos kuvittelisi on ok maksaa 225 e kk asumisesta täällä
Kuinka paljon on kaikki muut asumiskulut vakuutuksesta sähköön? Nekin menee puoliksi.
Älä nyt naurata. Sähkö on n 30 e kk ja vakuutus taitaa olla 150-200 e vuosi
Missä on noin halpaa sähköä? Siellä ei taideta veloittaa sähkön siirtosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon arvo saattaa laskea. Kodinkoneita pitää uusia. Taloyhtiöön tulee korjausvelkaa, mm ikkuna remonttia, julkisivua, kattoa. Nämä kaikki joutuu asunnon omistaja maksamaan. Eikö tätä oteta millään tavalla huomioon näissä kommenteissa. Ja ne lainan korot voi olla mitä vaan. Jos ovat 80 e/kk tai 400 e/kk. Kyllä kelpais jos asuisi puolison omistamassa asunnossa ja maksaisi vain vaikka 300e/kk, ihanan halpaa olisi. Sitten voisi sijoittaa saman verran pörssiin ja kerryttää varallisuutta.
No jos mies asuisi yksin hän joutuisi maksamaan sen vastikkeen, sähköt, ruoan, vakuutukset sen lainan lisäksi täysin 100% omasta palkastaan. Kuka tässä hyötyy enemmän kyllä se on tuo mies.
Ap:lle ei kuulu tuosta asunnon menoista muuta kuin vastikkeesta puolet ja sähköstä puolet. Vakuutusmenot on varmasti molemmilla omat ja asuntoon kuuluvat vakuutukset myös kokonaan
Ap on lokki, kun maksaa vain pientä summaa asumisesta.
Laske kumpi hyötyy enemmän, ap maksaa puolet yhtiövastikkeesta. Mutta ilman asuntoa, ap joutuisi maksamaan koko vuokran yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon on kaikki muut asumiskulut vakuutuksesta sähköön? Nekin menee puoliksi.
Eihän niiden mikään pakko ole mennä puoliksi. Ne maksetaan ihan kuten pari sopii. Esimerkiksi meillä paperilaskujen aikaan se maksoi laskut, joka ensin ehti. Nykyään nämä maksan minä, mies maksaa lainaa.
Ootteko avopari vai naimisissa oleva pariskunta? Jos ero tulisi mahdollisesti niin miten jaatte omaisuuden onko tehty sopimuksia (erityisesti jos avopariskunta)?
Nykyään naimisissa. Ei sopimuksia, ei eroa.
Olen naimisissa mieheni kanssa. Asun mieheni asunnossa. Mieheni haluaa maksaa kaikki kulut. Minä voin halutessani ostaa ruokaa, jos haluan. Tämä on ollut mieheni tahto. Minä kun olen pienivarainen. Emme riitele koskaan rahasta, vaikka mieheni maksaa kaiken kuten asumisenmenot, pääasiassa ruuat, vakuutukset, sähkölaskut, vesilaskut jne. Hänelle on ok ja oikeastaan hän toivookin, että näin tehdään asioiden suhteen.
Älä nyt naurata. Sähkö on n 30 e kk ja vakuutus taitaa olla 150-200 e vuosi