Onko melatoniinin käyttäjiä?
Onko muita jotka ovat käyttäneet yhtäjaksoisesti jopa vuosia? Minä olen ja nyt mietityttää kun oli uutisointia että vaikuttaa pitkässä käytössä sydämen terveyteen.
Minulla melatoniini auttaa saamaan unen päästä kiinni ja nukun hyvin yön.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni on 95 vuotias. Lääkäri otti nukahtamislääkjeen pois, ettei "tule riippuvuutta". Kyllä saa nauraa. Kyllä kai jos ihminen on elänyt jo 95 vuotiaaksi on tärkeämpää saada nukutuksi kuin tulla muka riippuvaiseksi. Voi mikä murheellusten laaksojen maa tämä Suomi onkaan.
Vanhuksilla nukahtamislääkkeet aiheuttavat tokkuraisuutta päivällä ja kaatumisten myötä luunmurtumien riski kasvaa.
Ketään, joka ei käy töissä ei pitäisi lääkitä nukkahtamaan. Kyllä ihminen nukkuu, kun on väsynyt, jos ei ole kipuja ja elämäntavat kunnossa..
Millaiseksi arvelet monta vuorokautta valvoneen vanhuksen muuttuvan... psykoottiseksi.
Ya apteekin tuotetta käytän. Apeced diagnoosina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on outo maa, on helpompaa saada mielialalääkkeitä nukahtamiseen kuin nukahtamislääkettä. Kuitenkin mielialalääkkeiden haittavaikutukset ovat valtavat .
Mitä haittavaikutuksia mielialalääkkeistä on? Olen syönyt ehkä kahdeksan vuotta ja voin hyvin. Syön loppuikäni. Oli niin pahoja paniikkihäiriötä, että pyörtyilin. Nyt en kertaakaan. Päiväannokseni on 5mg.
No sulla ne toimii, ja sulla ne on oikeaan vaivaan. Mielialalääkkeet on väärä hoito unettomuuteen, ei kai migreeniinkään kirjoiteta jotain laksatiivia?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on outo maa, on helpompaa saada mielialalääkkeitä nukahtamiseen kuin nukahtamislääkettä. Kuitenkin mielialalääkkeiden haittavaikutukset ovat valtavat .
Joo, jännä ettei apteekeissa ole sellaista irtomielialalääkehyllystöä mistä voi vaan kauhalla ottaa kuten irtokarkkeja marketissa.
Mun tarina on se tavallinen. Yksi kaveri tunsi jonkin toisen kaverin, joka käyttää melatoniinia, ja sitä kautta mä sit sain pari ekaa tabua. Ekaks ei tuntunu oikeen miltään, mutta ennen kuin huomasinkaan, mä olin pahasti koukussa. Koulussa ja töissä mä mietin vaan, mistä saan seuraavan annoksen. Sain vinkin, että lähiprismasta löytyy ja sinnehän mä hakeuduin vaikkei rahaakaan olis juuri ollu. Ihmissuhteet alko kärsiä. Jos mä en saanu melatoniinia, olo oli jotenki epätodellinen, sillee levoton tietsä.
Mulla toimii glysiini nukahtamislääkkeenä, sitäkin saa kaupan hyllystä. Heräily-unettomuuteen ei sekään auta. Jonkin aikaa söin melatoniinia pari vuotta sitten, mutta sitten se ei enää auttanut.
Liikunta auttaa kyllä hyvin, parhaiten toimii jooga.
Ennen melatoniinia uneni pitkä- ja remjaksot olivat alle puolituntia yössä. Nyt melatoniinilla ne on jopa parituntisia jaksoja. Usen noin tunnin mittaisia.Ja jännä asia on että kun herään yöllä sen neljä kertaa ja kerran vessaan, niin kykenen muistamaan unen ja kun laitan silmät kiinni vessareissulta, niin uni jatkuu samasta kohdasta. Tätä ei koskaan ole tapahtunut. En ainakaan muista ja nyt melatoniinin kanssa toistuvasti. Se on ihmeellinen aine ja pelkään että elimistö tottuu siihen. Olen käyttänyt kuukauden verran. Toivoisin etten heräilisi kesken yötä, mutta kaikkea ei voi saada. Samalaisia fiiliksia sain kun pidin elämässäni ensikerran viikon mittaisen paaston. Unet oli värikkäitä ja lähes ennustuksellisia. Ennen melatoniinia käytin ja käytän allergialääkkeitä, mutta niihin elimistö tottuu ja annosta on lisättävä. Enkä käytä niitä, koska aamulla on selvästi tokkurainen ja krapulainen olo. Käytän kevätallergian aikaan aina kesäkuun loppuun asti. Varmasti silloin pidän melatoniinista taukoa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen melatoniinia uneni pitkä- ja remjaksot olivat alle puolituntia yössä. Nyt melatoniinilla ne on jopa parituntisia jaksoja. Usen noin tunnin mittaisia.Ja jännä asia on että kun herään yöllä sen neljä kertaa ja kerran vessaan, niin kykenen muistamaan unen ja kun laitan silmät kiinni vessareissulta, niin uni jatkuu samasta kohdasta. Tätä ei koskaan ole tapahtunut. En ainakaan muista ja nyt melatoniinin kanssa toistuvasti. Se on ihmeellinen aine ja pelkään että elimistö tottuu siihen. Olen käyttänyt kuukauden verran. Toivoisin etten heräilisi kesken yötä, mutta kaikkea ei voi saada. Samalaisia fiiliksia sain kun pidin elämässäni ensikerran viikon mittaisen paaston. Unet oli värikkäitä ja lähes ennustuksellisia. Ennen melatoniinia käytin ja käytän allergialääkkeitä, mutta niihin elimistö tottuu ja annosta on lisättävä. Enkä käytä niitä, koska aamulla on selvästi tokkurainen ja krapulainen olo. Käytän kevätallergian aikaan aina kesäkuu
Millä annoksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittavaikutuksia mielialalääkkeistä on? Olen syönyt ehkä kahdeksan vuotta ja voin hyvin. Syön loppuikäni. Oli niin pahoja paniikkihäiriötä, että pyörtyilin. Nyt en kertaakaan. Päiväannokseni on 5mg.
Aika oleellista on minkä lääkkeen annostus on 5mg
Mulla oli nukahtamisongelma. Migreenin takia lähete neurologille. Kävin vain kerran "kasvotusten" vastaanotolla, muuten aina soittoaika/pyyntö. Oli puhetta tuosta "ongelmasta", niin hän kirjoitti reseptin vähän vahvempaan Melatoniiniin. En sitä hakenut, koska päänsärky loppui ja nukahdin hyvin, resepti meni sitten vanhaksi. .... Sitten ne ongelmat alkoi uudestaan ja tilasin netistä jotain vähän vahvempaa (aika arvokasta, sekin). Kaksi eri kertaa kokeilin sitä, niin heräsin yöllä siihen, et pään sisälle koski aivan julmetusti; siis sellanen pääkipu, jota ei ennen koskaan ollut (melkeinpä pelottava tunne). Kolmatta kertaa en sitten enää ottanut ja nyt sekin on mennyt vanhaksi.
Aikaa tuosta yli 10 vuotta. "Ostaahöyrähdin" black-viikolla Oura4:sen. Se näyttää, et nukahdusaika on n. 15-20 min. Heräilen sitten yöllä, joskus vähän väliä. Mietin ja ihmettelin - ilmeisesti ikäjuttu. Iltakahvia en juo oikeastaan enää koskaan enkä muutenkaan syö tai juo klo. 16-18 jälkeen.
....
En nyt muista mitä se neurologin kirjoittama M. oli, sitä saisi syödä vain ... olikohan 60+ -ikäiset? Ikää mulla silloin 50.