Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (960)

Vierailija
941/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ihanasti tuonne rantapellolle paistaa aurinko. Taidanki hällan lämmittämisen jälkeen lähtä rantajäitä pitkin kävelylle. Sitten vois tehä leipätaikinan kohoamaan. Ihanan hiljaista, vain tintit metsästelevät herkkupaloja lintulaudalta. Terkkuja kaikille kerrostalo-astujille pohjoisesta :)

Vierailija
942/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako parvekkeelle laittaa paljun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihanasti tuonne rantapellolle paistaa aurinko. Taidanki hällan lämmittämisen jälkeen lähtä rantajäitä pitkin kävelylle. Sitten vois tehä leipätaikinan kohoamaan. Ihanan hiljaista, vain tintit metsästelevät herkkupaloja lintulaudalta. Terkkuja kaikille kerrostalo-astujille pohjoisesta :)

Kiitos! Meillä lähdetään vanhuskierrokselle, kun on vapaapäivä täälläkin. Kesäksi tullaan sitten Jäämeren rannoille, otetaan koko vuoden luontoelämykset 3 kuukaudessa. Sen jälkeen aina arvostaa helppoutta ja mukavuuksia. :D

Vierailija
944/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on kyse. Valitse asuinpaikkasi huolella ja vältä ostamasta omistusasuntoa vuokrakasarmien läheltä eli paikoista kuten Hervanta, Tesoma, Ikuri, Kaukajärvi, Multisilta, Peltolammi tai Nekala.

Vierailija
945/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mun pitäisi tästä omakotitalosta muuttaa kerrostaloon, niin mun elämänlaatu huonontuisi merkittävästi. Olen kerran asunut kerrostalossa ja se oli melkoisen paskaa. Kerrostalo on vihoviimeinen asumismuoto mulle. Rivitalo vain vähän parempi. 

Mä nautin asua omakotitalossa täysin omassa rauhassa. 

Tarkoitatko, että myös täysin yksinäisyydessä?

Asumismuoto ei vaikuta mitenkään tähän, ei ne naapurit periaatteessa mitään kavereita ole. Aina ei edes kannata ns. kaveerata.

Vierailija
946/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylä mä edelleen joka kevät kaipaan omaan pihaan. Mikä riemu oli ottaa kahvikuppi käteen ja mennä yöpaitasillaan ulos istumaan. Minulla on ajan hengen mukaan valtava parveke, se vaan ei vedä vertaa ikiomalle rauhalliselle pihalle...ja kahvin jälkeen uimaan jne. Nyt on elämä helppoa, ei ruohonleikkuuta, ei lumitöitä talvella, mutta ei myöskään ratkiriemukkaita yön aamutunteihin kestävää ilonpitoa. Ei salaattimaata, ei vadelmapensaita, ei kirsikka- ja omenapuita, ei ihanaa vanhaa puusaunaa.

Vierailija
947/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalostakin pääsee kävelylle ja tuosta tien toiselta puolelta alkaa kaupungin hyvin hoitama hiihtolatu. Leipoakin tässä asunnossa voi. Hiljaista on meilläkin heti, kun laitan radion kiinni. En tosin tiedä, mikä on kerrostalo-astuja, en ole sellaiseen koskaan törmännyt.

Vierailija
948/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessäkään kerrostalossa, missä asunut ei ole ollut rauhallista, aina joku oli kolistelemassa ja ravaamassa ympäriinsä, siispä muutto omaan taloon maalaismaisemiin vuonna 2005 ja kerrostaloon ei enää koskaan, ellei ne rakenneta bunkkeriksi, mistä ei kuulu naapureista mitään.

Vierailija
949/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama aurinko se paistaa meillekin. Sukset jalkaan ja tuosta rannasta jäälle hiihtolenkille tai kilometrien pituista rantapolkua kulkemaan. Pakastimessa edellisviikolla itse leivottua ruis- ja kauraleipää. Sairaala, terveyskeskus ja apteekki kävelymatkan päässä tai bussilla perille. Torilta ja hallista tuoreet elintarvikkeet, vihannekset, lihat, kalat. Hyvin toimiva julkinen liikenne. Mukavaa elämää kerrostalossa kaupungissa (yli 70 000 as.). 

Vierailija
950/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narkkareilla eikä muillakaan häiriköillä ole varaa ostaa tai vuokrata asuntoa kerrostalostamme. 

Tilanne voi muuttua, jos joku asunnoista vuokrataan.

Ei niillä häiriköivillä narkkareilla ole silti varaa vuokraan. Suurin osa vuokralaisista on kuitenkin ihan normaaleja ihmisiä.

eri

Kenestä tahansa asukkaasta voi tulla narkkari

Vierailija
951/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narkkareilla eikä muillakaan häiriköillä ole varaa ostaa tai vuokrata asuntoa kerrostalostamme. 

Tilanne voi muuttua, jos joku asunnoista vuokrataan.

Ei niillä häiriköivillä narkkareilla ole silti varaa vuokraan. Suurin osa vuokralaisista on kuitenkin ihan normaaleja ihmisiä.

eri

Kenestä tahansa asukkaasta voi tulla narkkari

Samahan koskee myös omakotiasujia. Omakotitalossa on helpompi pitää narkkibileitä ja porukkaa mahtuu enemmän. Ihan oikeasti, jotain rajaa nyt noihin juttuihin.

Vierailija
952/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lasitettu parveke etelään merinäköalalla ylimmässä kerroksessa. Kahvit join ja katselin auringonnousua, siitä sitten etätöitä tekemään. Usein teen työt partsilla istuen ja linnunlaulua kuunnellen.

Terveisiä Espoosta

Vierailija
953/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toi on ihan harhaluuloa, että omakotitalossa asuminen on sellaista, että jatkuvasti kierretään taloa ruuvimeisseli ja maalipensseli kädessä."

Ei ehkä kierretäkään, mutta entä vaikka sellaiset ihan jokapäiväiset asiat, kuten lumityöt, pihanhoito, soittelut eri paikkoihin, kun joku hajoaa, kuntotarkastukset, vesimittarien lukemiset, määräaikaisten juttujen (kuten nuohous) tilaukset) ym.

Ei voi hyvällä tahdollakaan väittää, etteikö omakotiasumisessa olisi enemmän puuhastelua. Sellaista puuhastelua, jota ilman haluan itse elää.

Jokapäiväiset asiat? Lumitöitä on tänä talvena tehty kolmena päivänä, nyt on lunta alle 10 cm, ei ole lumityöt rasittaneet. Pihanhoito on harrastus, harrastuksen tunteja ei lasketa. Pihaa hoitamattakin voi olla jos se puuha ei nappaa.

Soittelut eri paikkoihin? Jokapäiväiset työt?  Lämpöpumpun huolto piti soittaa kolme vuotta sitten, sen jälkeen ( ja muutamaan vuoteen sitä ennen) ei ole tarvinut soittaa mitään työmiestä tai asentajaa paikalle, ei edes nuohoojaa. Kuntotarkastus? Miksi ihmeessä tarvitsisin sellaista? Vesimittaritkin vaihtui joku vuosi sitten etäluettaviin.

Vierailija
954/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse samaa mieltä ap:n kanssa.

Omakotitaloasumista ei ole mitään vastaan. Kunhan muutatte joko oikeasti landelle tai sitten kaupungissa hyväksytte, että siellä on muutakin kuin vain teidän talonne. 

Itseäni harmittaa nimby-meininki: esim. Vaasassa kissojen löytöeläintalo ei päässyt muuttamaan, kun uudet naapurit vastustivat, kyllä pistää tuollainen vihaksi. Eli kaupungeissa ollaan, kun hyvät palvelut, mutta muiden pitäisi häipyä, sellaista ajattelua en voi sietää.

Ei ole mitään järkeä tuoda kissojen löytöeläintaloa taajamaan, juuri tuollaiselle toiminnalle se maaseutu sopisi paljon paremmin.

Vierailija
955/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloasumista ei ole mitään vastaan. Kunhan muutatte joko oikeasti landelle tai sitten kaupungissa hyväksytte, että siellä on muutakin kuin vain teidän talonne. 

Itseäni harmittaa nimby-meininki: esim. Vaasassa kissojen löytöeläintalo ei päässyt muuttamaan, kun uudet naapurit vastustivat, kyllä pistää tuollainen vihaksi. Eli kaupungeissa ollaan, kun hyvät palvelut, mutta muiden pitäisi häipyä, sellaista ajattelua en voi sietää.

Ei ole mitään järkeä tuoda kissojen löytöeläintaloa taajamaan, juuri tuollaiselle toiminnalle se maaseutu sopisi paljon paremmin.

Miksi ei ? Vapaaehtoisilla hoitajilla ei usein ole autoa, pääsy pitää olla helppo. Ei nitä kissoja ulos lasketa juoksemaan, seinien sisällä toiminta tapahtuu .😁

Vierailija
956/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ? Vapaaehtoisilla hoitajilla ei usein ole autoa, pääsy pitää olla helppo. Ei nitä kissoja ulos lasketa juoksemaan, seinien sisällä toimint

Ihan jo pelkästään siksi, että kaupungissa sen kissatalon juoksevat kustannukset ovat korkeammat ts. kerjätty hyväntekeväisyysraha menee ihan turhaan seiniin ja seinien ylläpitoon. 

Vierailija
957/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei vaan oo elåmåå...

Vierailija
958/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossakin asuessa voi asua luonnon äärellä :). Takapihalla on sauna, avanto ja jääladut kymmenille kilometreille. Etupihalta taas pääsee tien yli mennessä luonnonsuojelualueelle metsään polkujuoksemaan tai hiihtämään. Talo on uusi, naapureista ei kuulu mitään. Just täydellistä. 

Vierailija
959/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä omakotitalossa asuu niin halvalla että vähä oikein naurattaa .maatilan päärakennus ostettu ei siis mikään sukutila .270 neliöö lumityöt tulee tehtyä firman koneilla lämpiää ilmasilta puilla ,sähkökin on 20000kwh vuodessa ilmasta lainaa ny tietenkään oo ollut kymmeniin vuosiin tämmösestä kuolevasta kylästä saa näitä ilmatteeksi.roskat on varmaan 30ekk en ees tiä .tässä ei kyllä kulu rahaa mihinkään..koko kämppä remontoitu itte tehty lapset ei tänne jäänyt sit ku muutan pois ni vois piruuttaan tuupata vaikka tuleen kun myyntihinta on naurettavan pieni 

Vierailija
960/960 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Selitä miten? Etkö itse voi kolata?