Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (1388)

Vierailija
981/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa kasvaneet sukulaislapseni olivat myös tottuneet meluamaan täysin vapaasti. Ei mitään kasvatusta eikä rajoja saati toisten huomioonottamista. 

Sitten tulivat tätin luo kerrostaloon kaupunkiin käymään ja minnä tätinä opetin, ettei käytävässä saa huutaa, kadulla ei saa juosta, vaan pitää odottaa punaisia valoja ja varoa autoja ja sen semmoista. Olivat 5- ja 10 -vuotiaat.

Todellakin taitaa olla nykyvanhemmilla käsitys, että omakotitalossa ei tarvitse lapsia kasvattaa tavoille. Annetaan riehua.

Vierailija
982/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok asukit jotka kuvittelevat saavansa purku kuntoisesta talo röttelöstä 300000 ja kiinteistö "välittäjä" huijarit. yrittävät nostaa ok talojen arvoa. voi voi me kt asukit olemme rikkaampia ja todella olemme tyytyväisiä valintaamme. ihan sama miten naurattavaksi ok asukki itsensä tekee. viikon jo kirjoitellut ja morkannut meitä rauhallisessa kt kodissa asuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen oli 400 ha maita ja 300neliötä taloa ym ym ym  nyt poika hoitaa olen kerros talossa 55 neliötä olen erittäin tyytyväinen. jo 3v asuneena.

Vierailija
984/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten se ihanuus alkaa kun isot remontit tulee,pahimillaan maksat asunnon  2 kertaan mutta myydessä et saa rahojasi ikinä pois.Et myöskään saa myytyä asuntoasi jos remonttitarpeet on ehditty pistää talon papereihin.Kokemus opetti,ei ikinä kerros tai rivitaloon.

Vierailija
985/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut useassa omakotitalossa, kerran mökissä, useassa kerrostalossa, kerran rivitalossa. Kalleinta asuminen oli rivitalossa, seuraavana kerrostaloasuminen. Omakotitalossa on huomattavasti halvempaa, kun ei makseta vastikkeita minnekään, eikä varsinkaan tuplavastikkeita. Lähes kokonaan puulämmitteisessä mökissä asuminen oli kaikista halvinta. Aiheesta oli Helsingin sanomissa joskus tutkimuskin tehty, että omassa talossa asuminen on huomattavasti halvempaa kuin kerrostalossa tai rivitalossa asuminen. Bonuksena talossa asumisessa, ettei tarvitse kuunnella naapurin vessaääniä, muita mölyämisiä, koiran haukkumisia, ja saan kotonani tehdä mitä vain ja milloin vain. 

Vierailija
986/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä koirien haukkumista ok-alueella todellakin saa kuunnella ja yksihän täällä ihan iloisesti kertoikin tuossa, että pitää kaiket kesät koiraansa huutamassa ulkona koko ajan.

Sitä koirien räksyttämistä on senkin takia ikävä kuunnella, että ei sellainen koirakaan tyytyväinen ole, jolla ei ole muuta virikettä kuin räksyttää pihalla.

Vierailija
987/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös naapurit, jotka pitävät kahta isoa koiraa pienessä aitauksessa koko ajan ulkona kesäisin. Aivan kauhea meno, jos koirat eivät räksytä ne tappelee keskenään. Välillä käy jompi kumpi huutamassa koirille. Kertaakaan en ole nähnyt koiria vietävän kävelylle. Olen miettinyt, että ensi kesänä teen kyllä jonkun suojeluilmoituksen.

Vierailija
988/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut useassa omakotitalossa, kerran mökissä, useassa kerrostalossa, kerran rivitalossa. Kalleinta asuminen oli rivitalossa, seuraavana kerrostaloasuminen. Omakotitalossa on huomattavasti halvempaa, kun ei makseta vastikkeita minnekään, eikä varsinkaan tuplavastikkeita. Lähes kokonaan puulämmitteisessä mökissä asuminen oli kaikista halvinta. Aiheesta oli Helsingin sanomissa joskus tutkimuskin tehty, että omassa talossa asuminen on huomattavasti halvempaa kuin kerrostalossa tai rivitalossa asuminen. Bonuksena talossa asumisessa, ettei tarvitse kuunnella naapurin vessaääniä, muita mölyämisiä, koiran haukkumisia, ja saan kotonani tehdä mitä vain ja milloin vain. 

En tiedä minkälainen pököpää pitää olla, että ei tajua sitä ilman Hesarin kirjoituksia, että taloyhtiössä asuminen ei voi olla havelmpaa, koska taloyhtiössä maksat siitä, että joku ulkopuolinen tekee töitä puolestasi. Isännöitsijä hoitaa hallinnon, kiinteistöhuolto kunnossapidon. Omakotitalossa hoidat kaiken itse, etkä maksa siitä ulkopuolisille. Polttopuut ovat kallistuneet, joten halpa puulämmitteinen mökki vaatii sen, että sulla on omaa metsää tai saat tutulta polttopuut ilmaiseksi. Jos asut kaupungissa, miten todennäköisenä pidät sitä, että sulla on puulämmitteinen talo?

Vierailija
989/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myös naapurit, jotka pitävät kahta isoa koiraa pienessä aitauksessa koko ajan ulkona kesäisin. Aivan kauhea meno, jos koirat eivät räksytä ne tappelee keskenään. Välillä käy jompi kumpi huutamassa koirille. Kertaakaan en ole nähnyt koiria vietävän kävelylle. Olen miettinyt, että ensi kesänä teen kyllä jonkun suojeluilmoituksen.

Ihanaa omakotitaloalueen rauhaa. Räkyräkyräky 24/7.

Vierailija
990/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omakotitalossa asuminen voi millään olla halvempaa kuin kerrostalossa. Vastikkeella saa maksettua halvalla sen mistä omakotitaloasuja maksaa moninkertaisesti.

Vierailija
991/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaakin asua sen verran isolla tontilla, ettei naapureita lähellä. Pienellä tontilla, jos asuu, voi jo verrata rivitaloasumiseen, kaikki näkyy ja kuuluu.

Vierailija
992/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Itse olen ollut se horror naapuri sekä maalla että kaupungissa. Kaupungissa oli huvittavaa, kun sain valituksen mm suihkussa käynti klo 01, villapuseron ravistelu parvekkeelta. Maalla on rasittavaa, kun naapureilla tapana tulla luvatta toisen tontille, rampataan toisten tonteilla kuin omaa maata olisi. Riistakamerasta näkyi vaikka mitä. Maaseudulla, jos on yhtään lähinaapureita, pitää olla valmis olemaan tosi sosiaalinen.

Vierailija
993/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tästä aiheesta väittely on yhtä tyhmää kuin väittely siitä, että onko "oikein" elää sinkkuna vai parisuhteessa. Kukin elää miten parhaaksi näkee ja kaikissa asumismuodoissa on jotain hyvää ja jotain huonoa. Itse asun ok talossa mutta ei tulisi mieleenkään alkaa pätemään kavereilleni jotka asuu isommissa kaupungeissa kerrostaloissa. Kuka minä olen sanomaan että minun elämäni olisi muka "parempaa" kuin heidän. 

Vierailija
994/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä taas pääsen omakotitaloon ja oon niin onnellinen. Oma rauha ja tilaa. Lumitöissä kunto kohenee.

Vierailija
995/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kerrostalossa, rivitalossa ja nyt useamman vuoden ok talossa. Minulle tämä on ehdottomasti sopivin ratkaisu, (pari muksua ja isot koirat) mutta mielestäni on kummallista väittää että tämä muka tulisi helvammaksi kuin kerrostalo asuminen. Ei tule, enkä käsitä miksi niin pitäisi väittääkään? Tietysti sitten jos verrataan syrjemmällä olevaa ok taloa vaikka Helsingin keskustan asuntoihin niin sitten tulee halvemmaksi, mutta täällä meidän paikkakunnan sisällä tiedän kokemuksesta että pääsisin paljon halvemmalla jos eläisin kerrostalossa. 

Vierailija
996/1388 |
05.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni jäi kaiketi lapsuudesta jotkut traumat kun elimme omakotitaloalueella ja meno oli kuin jossain ahdistavassa hippien pikkukylässä. Kaikki tiesi toistensa asiat, varsinkin kesällä ei voinut olla pihalla hetkeäkään ilman että kyylänaapurit tuli puhumaan ja istuskelemaan. Vanhempani siis tykkäsivät tästä meiningistä, mutta minua se aina ahdisti. Jos joskus päädyn ok taloon niin saa kyllä olla kaukana naapureista. 

Vierailija
997/1388 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi uskonut että omakotitalossa asuminen olisi näin edullista. Vanha rötiskö mutta toimiva, puulämmitys. Sähköä menee 100€/3kk, puita riittänyt omasta takaa(tontilta olen kaatanut ja itse tehnyt klapeiksi). Vesi kaivosta, ei viemäröintiä, kiinteistövero 85@ vuodessa. En ole millään lailla peruskorjannut tai rakentanut, asunut vain. Täydellinen oma rauha, lumityöt nollassa, naapuri ajelee tien silloin harvoin kun lunta on. Ei minun rahat ainakaan riittäisi muuhun asumiseen, tämä on loisto ratkaisu, olen tyytyväinen.

Vierailija
998/1388 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa kasvaneet sukulaislapseni olivat myös tottuneet meluamaan täysin vapaasti. Ei mitään kasvatusta eikä rajoja saati toisten huomioonottamista. 

Sitten tulivat tätin luo kerrostaloon kaupunkiin käymään ja minnä tätinä opetin, ettei käytävässä saa huutaa, kadulla ei saa juosta, vaan pitää odottaa punaisia valoja ja varoa autoja ja sen semmoista. Olivat 5- ja 10 -vuotiaat.

Todellakin taitaa olla nykyvanhemmilla käsitys, että omakotitalossa ei tarvitse lapsia kasvattaa tavoille. Annetaan riehua.

Todellakaan ei taida liittyä erityisesti omakotitaloihin. Vapaata kasvatusta tehdään kaikissa asumismuodoissa. 

Vierailija
999/1388 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa lapset huutaa pihalla ja sisällä.

Koirat haukkuu sisällä ja ulkona.

Aikuiset naapurit riitelee yöllä huutaen.

Tämä talo oli aikaisemmin ihanan rauhallinen, kunnes kaikki muuttui.

Edellisessä kerrostalossa oli turkiskuoriaisia, piti lähteä evakkoon kun ei siihen myrkytykset taloyhtiön kautta toiminut.

Nyt suunnitteilla rakentaa omakotitalo, pois isosta kaupungista.

Vierailija
1000/1388 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok-talossa asumisessa on tonti koko ratkaiseva. Muutama hehtaari pitää olla, ja kaukana autoteistä. Turvallista lapsille. Silloin kissatkin voivat päiväsaikaan ulkoilla samaan aikaan kuin muukin perhe, metsästää hiiriä, eikä tarvitse sulkea sisään kauniina kesäpäivänä. Itkettää nuo kaupunkilaiskissat ja -koirat. Koiratkin 40 asteen helteellä asvaltilla... Ok-talossa asumisessa ratkaisee mielestäni tontin koko. Tontteja saa halvalla pohjoisesta ja syrjäkyliltä, jos pystyy tekemään etätyötä, on työtön, etäopiskelija, eläkkeellä tms. 

En ikimaailmassa muuttaisi kaupunkiin/ kaupungin liepeille isojen teiden varteen. Joskushan näkee ok-taloja rakennetun aivan kiinni toisiinsa. Siinä ei ole mitään maaseudun vapaudesta. Ei mitään. Kaikkein pahin talo minkä tiedän tässä meidän kylällä, niin siinä on päätie toisella puolen, junarata toisella puolen pientä tonttia. Silti valo vain näkyy pilkahtavan ikkunasta, eli joku ressukka siellä yrittää elää unelmaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi