Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (1548)
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, olen asunut elämässäni aina kerros/rivitalossa yhtä ajanjaksoa lukuunottamatta. Silloin asuin muutaman vuoden ok-talossa.
Ja voin kertoa, että tuo ajanjakso jolloin asuin ok-talossa oli elämäni onnellisinta aikaa näin niinkuin asumisen puolesta. En ole ikinä, en missään muussa asunnossa nauttinut niin paljoa.
Valitettavasti rahan takia en pysty enää asumaan ok-talossa:( Kyllä se ap sinullakin kuule mieli muuttuu vielä, kun saat lutikoita tai narkkarinaapurit. Naapureitasi kun et voi valita, niin et pysty vaikuttamaan tuleviin ongelmiisikaan.
Minulla sama kokemus: Olen asunut elämäni aikana kerrostaloissa ja omakotitaloissa. Tykkään kyllä sellaisista vanhoista, paksuseinäisistä kerrostaloista, joissa on ihanat ikkunasyvennykset ja upeat Art Nouveau -tyyliset rappukäytävät. Sellaisia on lähinnä vain Helsingissä ja Turussa. Olikin monella tapaa ihana asua Eiran/Ullanlinnan alueella, joskin se aika jäi elämässäni lyhyeksi.
Sisustin kyllä kotia jonkin verran kerrostalossakin, mutta kun vuosituhannen alussa ostimme ikioman hirsitalon, sisustusvimmani ihan räjähti ja on jatkunut jo melkein kolme vuosikymmentä! Mikä onnellisinta, mieheni nähtyään kotimme vuosi vuodelta vain kaunistuvan on saanut minusta tartunnan ja innostunut avustamaan minua monenlaisten sisustusideoiden toteuttamisessa.
Täytyy sanoa, että se yhdessä puuhailu on meille mieluisa harrastus, joka osaltaan onnellistaa entistäkin onnellisempaa yhteiselämäämme.
Mitä rahaan tulee, meilläkin yrittäjinä on ollut ajoittain oikeinkin tukalia aikoja, mutta olemme todenneet, että Helsingin-vuokramme, silloinkin kun asuimme laitakaupungilla, oli kyllä reilusti suurempi kuin omakotitalomme lainanlyhennyserä. Nyt asumme lähellä Helsinkiä ihan unelmien luonnonpaikalla.Toivon, että sinäkin kommentoija vielä onnistut saamaan halpakorkoisen lainan ja unelmasi herää uudelleen henkiin!
Vierailija kirjoitti:
Pihatöitä saa tehdä mökillä vapaaehtoisesti ja kimpassa. Kerrostalossa ei pakkotalkoita ylienergisen seniorin mieliksi. Ei kallista sähköä siirtohintoineen, vaan halpa taloyhtiön. Ei savuttavaa takkauunia. Ei ylikasvavaa pensasaitaa. Kuiva ja lämmin varasto. Oma aika työajan ulkopuolella lepoon ja virkistykseen, kun ikä lisää väsymystä.
Voi olla niinkin kuin meillä: Ei pakosti leikattavaa nurmikkoa, ei pensasaitaa - asumme kalliolla, edessämme merenlahti, takanamme metsä, miksi peittäisimme merinäköalan pensasaidalla? Ja pihassa on ympärivuotisesti asumiskelpoinen mökki, jota voi tarvittaessa käyttää myös varastona + muutakin lämmintä varastotilaa on piharakennuksissa. Eikä meidän takkamme tai kamiinamme ole ikinä savuttaneet?!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Meillä ei lumityöt maksa mitään kun itse lapioi. kehitystä nyt AP 0/5 !!
Pöljä. Tottakai maksaa, koska aika on rahaa. Jos käytät lumitöihin esimerkiksi 80 tuntia talven aikana niin se on pois jostain muusta. Äläkä aloita sitä samaa vanhaa "se käy liikunnasta", koska tiedämme molemmat, että et sinä sitä tekisi, ellei olisi pakko.
Älähän sano! Minulle lumityöt (lue: lumileikit) ovat yksi elämäni hauskimmista harrastuksista. Mitään erityistä pakkoa ei ole: Toki mäeltämme täytyy kolata pihatie auki, jotta pääsemme yleiselle tielle, mutta kola liukuu alaspäin ihan itsestään ja on vain lysti pidellä aisasta ja kävellä perässä. Eräs naapuri (lue: kyläläinen, koska meillä ei ole varsinaisia naapureita) kyllä vuosia sitten tarjoutui vetäisemään pihatiemme auki koneellaan joka kerta, kun lunta tulee, mutta vastasin kiittäen, että nautin lumitöistä.
Saunamökille kyllä useinmiten kolaan vähintään kinttupolun sinnekin, mutta ei sekään mikään pakko ole, koska meillä on suihku päätalossakin. Muille piharakennuksille avautuu polku siinä samalla, sillä ne sijaitsevat rivissä saunaoluen varrella.
Mutta, siis siitä nautinnosta: En malta avata vain ajotietä ja polkuja piharakennuksille. Tykkään lumileikistäni niin, että luon sinne tänne pihaa kiemurtelevia polkuja ja korkeita kasoja ja aidanteita. Olen onnellinen talven ihmemaassani nauttien raikkaasta ilmasta ja ihmeellisestä hiljaisuudesta hankien keskellä!
Pitkälle yli 80-vuotias äitini jakaa kanssani tämän lumitöihin hurahtuneisuuden: Hänellä tapaa sanoa, ettei ikinä tunne itseään niin terveeksi ja hyvinvoivaksi kuin lumitöiden jälkeen! Yhteistä iloa lisää se, kun huomaamme tahoillamme tehneenme lumitöitä täsmälleen samaan aikaan ja käyneemme myös ruokatauolla aivan yhtaikaa! - Meillä on aina ollut tapana nousta aamun pikkutunneilla, kun miehemme vielä nukkuvat. Se rauha ja hiljaisuus, joka noissa lumisissa aamuissa vallitsee, on sanoinkuvaamattoman ihanaa! Yleensä en koskaan käytä pihavaloja, vaan aloitan työt lähes pimeässä enkä oikein edes erota, johtuuko jatkuvasti paraneva näkeminen silmien tottumuksesta hämärään vaiko todella jo aamun valkenemisesta. Niin, ihminen voi todella nauttia työstä.
Siis piharakennuksemme eivät muodosta riviä saunaoluen varrelle vaan saunapolun varrelle:D
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossakin voi tehdä uunipuuroja ja kiisseliä oman tilan marjoista. Alasti en mene ulos vaikka kuinka korvessa olisin, sillä aina joku voi nähdä ;). Korvessakin voi liikkua satunnaisia kulkijoita.
On se kauheaa, joku voi nähdä korvessa 😁
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä "vihaa" kerrostaloasujia kohtaan. Onko se jotenkin omakoti/rivari/paritalo asujilta pois, jos jonkun toisen asumismuoto sopii hänelle paremmin?
Olen asunut kerrostaloissa koko elämäni. Päälle 30 vuotta, ja voi olla etten tästä syystä en enää samalla tavalla reagoi ja kiinnitä huomiota, jos yläkerrasta kuuluu kohlahdus tai naapuri laittaa ovensa liian kovaa kiinni.
Kannattaa muistaa, että sijainnilla sekä vuokra/omistus asumisella on yleensä vaikutuksia naapureihin. Totta kai siellä kaupungin halvimmissa vuokrataloissa luultavasti asuu enemmän nuoria, maahanmuuttajia tai vaikka laitapuolella kulkevia kuin esimerkiksi keskustassa, jossa vuokrat ovat kalliimpia ja enemmän omistusasuntoja.
Ehkä minulla on sitten vain käynyt hyvä tuuri, ettei kovin pahoja mölytoosia ole naapuriin tullut. Joskus on ollut juhlatuulella olevaa porukkaa, kiljuvia lapsia tai tappelua, mutta harvoin. Yöt olen aina saanut nukkua hiljaisuudessa. Tähänk
Aloittaja oli okt vihaaja/kadehtija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ilo kaukana, kun naapurista tullut ensimmäinen russakka tai torakka löytyy.
Tai omakotitalon ullakolta hiiri.
Sulassa sovussa sen hiiren kanssa
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 16 vuotta omakotitalossa, jonka jälkeen 2 vuotta rivitalossa, jonka jälkeen 27 vuotta kerrostalossa. Asumismuodoksi kelpuutan rivitalon huoltoyhtiöllä tai kerrostalon. Ei enää ikinä omakotitaloa. Ymmärrän heitä, jotka haluavat asua omakotitalossa. Itse en jaksa.
Omakotitaloasujat unohtavat aina asumiskuluista huollot. Hanojen vaihdot, lämminvesivaraajan vaihdon, talon maalaukset, salaojaputkien kuvaukset jne. Omakotitalo on ikuinen työmaa. Jos ei osaa tehdä lähes kaikkea itse, niin kalliiksi tulee.
27 vuotta kerrostalossa, eikä yhtään lutikkaa tai torakkaa. Toki kerrostalo on valittu huolella, en muuttaisi mihin tahansa taloon.
Olen kirjoittanut tänne aiemminkin mutta taas:
- 28v omakotitaloissa (3 itselle suunniteltua ja rakennettua) asuneena en ole vaihtanut yhtään hanaa koska ne ovat ehjät. Samoin lämmitys- ja ilmanvaihtolaitteet, kodinkoneet jne
- lämminvesivaraajaakaan ei ole tarvinnut uusia, ei vielä edes ensimmäisessä talossamme (asukkaat ovat tuttuja) joka valmistui 1998.
- talon ulkomaalit maksaa n 500e, ehkä maalaamme nykyisen talon uudelleen jos asumme tässä vielä kun talo on 15v (nyt 10v)
Vain VANHASSA huonokuntoisessa talossa saattaa olla jatkuvaa huoltamista ja korjaamista (tai sitten ei kuten täysin remontoidussa 100v vanhassa 2. kodissamme)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ilo kaukana, kun naapurista tullut ensimmäinen russakka tai torakka löytyy.
Tai vanhapiika alkaa soitella pianoa ja ulista virsiä.
Omakotitalossa kun asustelet ja naapuri päättää levittää lietelantaa pellolleen vieressä, kun olet ladannut pyykkitelineen täyteen pihallesi, tai sirkkelöidä pitäessäsi lapsesi rippijuhlia osin pihalla, niin sepäs vasta mukavaa onkin. Äänekkäät kotibileetkin voi pitää ihan siinä naapurissa keskellä yötä ja luukuttaa musiikkia, väkeä ramppaa autoillaan pihasi ohi sinne ja takaisin. Tai naapuri voi hankkia itselleen koiran, jota pitää häkissä pihalla ja se koira haukkuu keuhkot pihalle joka kerta, kun uskallat pistää nenäsi ulos ovesta ja tulla omalle pihallesi. Tai miten olisi innokas kulottaja, joka polttaa sinunkin tonttis
Ei ole mikään noista toteutunut viime vuosina
Ihan sama kun sanoisin sinulle että joku naapuriasunnon narkkari sytyttää yksiönsä tuleen
Ne on usein persoonattomia asuntoja, yhtiövastike, vesimaksu ja autopaikka myös maksaa. Naapureita kuuluu äänet.
Huonoja naapureita voi olla omakotitaloissakian. Haukkuva koira päivät ja yöt pihalla, musiikkia soitetaan että kuuluu naapuriin asti kesäiltoina ja öinä, känniörvellys, moottorisahan, ruohonleikkurin, sirkkelin, lehtipuhaltimen, mopon huudatus päivittäin ja myöhään iltaan asti. Roskien ja risujen poltto niin että savu täyttää koko pihan. Huonoja naapureita voi olla omakotitalossakin. Ja niistä ei voi valittaa koska oma tupa oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
833; Kaikkien ihmisten haave omakotitalo ei tietenkään ole, mutta Ylen mukaan 60 - 80 % suomalaisista haluaa juurikin asua edelleen omakotitalossa.
Rakennustutkimus RTS on laskenut myös asumisen kuluja neliömetriä kohden. Omakotiasuminen maksaa keskimäärin 3,5 €/m2 kuukaudessa, rivitalossa 5,7 € ja kerrostalossa 7,6 €. Kerrostaloneliön kerroin on siis suunnilleen x 2,2.
Linkkejä en saa noista laitettua kun kirjoitan kännykällä, mutta halutessanne löydätte netistä kyllä linkitkin.
Meidän 150 m2 talossa 3,5 €/m2 pitää aika hyvin paikkaansa, jos ei lasketa tontin vuokraa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Huonoja naapureita voi olla omakotitaloissakian. Haukkuva koira päivät ja yöt pihalla, musiikkia soitetaan että kuuluu naapuriin asti kesäiltoina ja öinä, känniörvellys, moottorisahan, ruohonleikkurin, sirkkelin, lehtipuhaltimen, mopon huudatus päivittäin ja myöhään iltaan asti. Roskien ja risujen poltto niin että savu täyttää koko pihan. Huonoja naapureita voi olla omakotitalossakin. Ja niistä ei voi valittaa koska oma tupa oma lupa.
Ei omakotitalossakaan saa elää ottamatta naapureita huomioon. Meidän naapuristossa yksi soitti musiikkia ihan poskettoman kovaa, mutta se loppui, kun keskusteltiin asiasta. Koirien ja työkalujen äänet ovat ihan normaalia elämää ja niitä pitää sietää. Jos ei siedä, niin pitää muuttaa maalle kauas muista. Roskia ei saa polttaa pihassa.
Meillä on krstalossa paljon hiljaisempaa,mitä oli omakotitalossa taajama aluella,jossa asuttiin 20v.Tontti oli 1500 neliötä ja naapurit jokapuolella.Mopot,räksyttävä koira,moottorisahat,sirkkelit,lehtipuhaltimet ym.ym.Meteli oli ainaista ja jatkuvaa.
Moni tekee ton sitten kun ei oo lapsia enää kotona ja ikäkin painaa. Haluu rennompaa menoa. Mutta rentous on makuasia. Musta on rentoa olla omalla pihalla tekemässä jotain ns. turhaa. Eli kuopsuttamassa ja remppaamassa.
Toki. Jos hengissä pysytään ja lainat on joskus maksettu, niin olisi kiva muuttaa johonkin helppohoitoiseen pikkumökkiin jossa noi samat asiat voisi tehdä pienemmässä mittakaavassa ilman velkaa ja pienellä elintason pudotuksella.
Moni asuu vanhassa omakotitalossa ja luulee, että se on priimakunnossa. Tosiasia vain on se, että kaikkien mahdollisten ja mahdottomien remonttien jälkeenkään talo ei ole uusi. Talotekniset puutteet eivät myöskään aina näy päällepäin vaan näkyvät monesti vasta kuntotarkastuksessa. Kuluja on jatkuvasti, esim. kiinteistövero ja vakuutukset, jotka ovat kerralla isoja summia maksettaviksi.
Moni myös jää iäkkäänä asumaan omakotitaloon, kun ei saa sitä kaupaksi. Omat voimat eivät enää riitä talon ylläpitoon, eikä eläke riitä kustannuksiin. Pahimmassa tapauksessa talo kaikkine ongelmineen jää perikunnan riesaksi.
Aloittaja on tehnyt erittäin järkevän ratkaisun muuttaa ajoissa kerrostaloon. Teimme mieheni kanssa saman tempun kolme vuotta sitten. Nyt asumme upeassa, uudessa kerrostalossa hyvässä osoitteessa. Asumiskulut ovat huomattavasti pienemmät kuin vanhassa omakotitalossamme. Elämä on helpompaa: kun lähtee matkalle, voi vain sulkea oven eikä tarvitse miettiä, kuka tekee lumityöt tai leikkaa nurmikon reissun aikana.
Kyllä oli nytkin ihana herätä kerrostalossa ylimmässä kerroksessa katsellen kaunista pakkasmaisemaa.Ei huolta sähkölaskuista,jäätyvistä putkista.Auto lämpimässä hallissa,lumityöt ja hiekotukset tehtynä.20 v asuttiin omakotitalossa ja ei ikinä enää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 16 vuotta omakotitalossa, jonka jälkeen 2 vuotta rivitalossa, jonka jälkeen 27 vuotta kerrostalossa. Asumismuodoksi kelpuutan rivitalon huoltoyhtiöllä tai kerrostalon. Ei enää ikinä omakotitaloa. Ymmärrän heitä, jotka haluavat asua omakotitalossa. Itse en jaksa.
Omakotitaloasujat unohtavat aina asumiskuluista huollot. Hanojen vaihdot, lämminvesivaraajan vaihdon, talon maalaukset, salaojaputkien kuvaukset jne. Omakotitalo on ikuinen työmaa. Jos ei osaa tehdä lähes kaikkea itse, niin kalliiksi tulee.
27 vuotta kerrostalossa, eikä yhtään lutikkaa tai torakkaa. Toki kerrostalo on valittu huolella, en muuttaisi mihin tahansa taloon.
Olen kirjoittanut tänne aiemminkin mutta taas:
- 28v omakotitaloissa (3 itselle suunniteltua ja rakennettua) asuneena en ole vaihtanut yhtään hanaa koska ne ovat ehjät. Samoin lämmitys- ja
Tämä. Kuinkahan moni on muodostanut kuvan talonsa kunnosta kuunnellen ovelta ovelle -myyjiä jotka tarjoavat ilmaisia hormien, viemärien, sähkötaulujen, vesiputkien, ikkunoiden, ovien ja vesikaton tarkastuksia? Jos uskoo näitä kauppiaita, omakotitaloonsa saa kulutettua uskomattoman määrän rahaa.