Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (861)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa kerrostaloon, enkä rivitaloon. Kyllä omakoti on paras.
Ei kopinaa rappukäytävässä, heippalappuja ilmoitustaululla, soittoja huoltoliikkeeseen joka nippelistä.
Rivitalosta en kaipaa sitä "säästämistä" ja "talkootyötä" yhteisiä piha-alueita koskien.
Omakotitalossa voi vaikka huudattaa stereoita yöllä.
Tätä minä en koskaan ole ymmärtänyt. Monet haluavat asua omakotitalossa mieluummin kuin rivitalossa, koska eivät halua talkootöinä tehtäviä pihatöitä ja lumenluonteja. Samoja töitä on kuitenkin omakotitalossa yleensä moninkertainen määrä.
Ei välttämättä. Rivitalon yhteiset alueet on yleensä isoja. Sen lisäksi tulee yksinäisten vanhusten pihojen huoltovastuu, kun sekin täytyy ystävällisesti tehdä. Lopulta rivitalossa kukin vastaa omasta osuudestaan yksin. Kukin puhdistaa omat ränninsä jne, sekä vuorollaan myös sen ison piha-alueen kesin syksyin talvin. Päälle tressi muun taloyhtiön valvovasta katseesta ja valituksista, jos asiat ei tule hoidetuksi juuri prikulleen silloin, kun muut odottavat sen tapahtuvan.
Lämmitys, vesi, auraus, vakuutukset, kiinteistövero, tiemaksu, aina jotain remppaa.
Helposti menee tonnin yli.
Asun omakotitalossa ja ymmärrän kyllä miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Mutta koko tämän ketjun aloitus on jo ärsyttävä, kun näitä omakotitaloasumisen mollaajia riittää julkisuudessa jo muutenkin ihan tarpeeksi.
Itse olen tyytyväinen omakotitaloon. Oma tontti, ei tarvitse maksaa kalliita vastikkeita ja remontit saa tehdä milloin haluaa. Itseasiassa en tajua miten kenelläkään on varaa asua rivitalossa, täällä meillä päin pk-seudulla, uusien rivareiden hoitovastikeet ym. on ihan eri sfääreissä Vanhassa kämpässä piti joka-ikisestä lipun nostosta maksaa isännöintiyhtiölle vastikkeessa, plus aivan kaikesta käsien heilutuksesta. Nyt olen erittäin onnellinen ilman turhia kulueriä.
Vierailija kirjoitti:
Lämmitys, vesi, auraus, vakuutukset, kiinteistövero, tiemaksu, aina jotain remppaa.
Ei mene. Tai kartano pitää ainakin talona olla.
Vierailija kirjoitti:
Huoh...
Täällä on moneen kertaan kirjoitettu että okt:n kulut on n 300-500e/kk + mhdolliset lainan korot. Eikä ensimmäiseen 20-30 vuoteen tule edes kalliita korjauksia.
Minä olen syntynyt omakotitaloon, sitten krstalo, rivari omakotitalo ja krstalo, josta en enää muuta kuin.!
Kaikki kodit olivat hyviä aikanaan mutta vanhana on paree tämä krstalo.
"Omakotitalossa voi vaikka huudattaa stereoita yöllä."
Enpä ole koskaan huudattanut stereoita missään asunnossa, jossa olen elämäni aikana asunut.
Vierailija kirjoitti:
"Omakotitalossa voi vaikka huudattaa stereoita yöllä."
Enpä ole koskaan huudattanut stereoita missään asunnossa, jossa olen elämäni aikana asunut.
Minäpä panen vielä paremmaksi; laulan omakotitalossa korkialt ja kovvoo. Olen dramaattinen sopraano äänialaltani ja harrastan klassista laulua. Olisi muuten kerrostalossa naapureilla lystiä!
Minulla päinvastaiset fiilikset; miten voikaan elämänlaatu parantua omakotitalossa!
Mutta jokainen tavallaan, mikä kellekin sopii.
Jos mun pitäisi tästä omakotitalosta muuttaa kerrostaloon, niin mun elämänlaatu huonontuisi merkittävästi. Olen kerran asunut kerrostalossa ja se oli melkoisen paskaa. Kerrostalo on vihoviimeinen asumismuoto mulle. Rivitalo vain vähän parempi.
Mä nautin asua omakotitalossa täysin omassa rauhassa.
Tää ketju huvittaa mua. Täysikuu nytkin piirtää pihan rakennuksia lumihankeen. Voin mennä pihalle vaikka alasti, ja siitä omaan rantaan uimaan, eikä kukaan näe. Voin istua katsomassa auringonlaskua omalla rantatörmällä, voin päästää kissani vapaaksi hiirestämään, saan tehdä puutöitä, lumitöitä, tehdä mansikkamaan ja perunapellon, voin rakentaa itselleni kasvihuoneen tai tehdä vintistä itselleni gallerian. En tarvitse mitään kuntosalijäsenyyksiä, kun saan olla osa luontoa, tätä pihaa ja tonttia ja taloa.
Joku kerrostaloloukkoko toisi onnen??!?! Siellä jossain valosaasteen keskellä lytyssä kerroksittain kaukana maasta kuin sardiinit tuijotat näyttöruudultasi tätä. Et edes näe kuuta ja tähtiä, luultavasti vastapäisen kerrostalon seinän. Ei ole tilaa puuhastella, ei ole vajaa, ei traktorihallia, mitään.
Tein just leivinuunissa uuniriisipuuroa ja sille kiisselin oman tilan marjoista. Pää on vihdoinkin vapaa sodan pelosta (täällä pärjään), mainossaasteesta, valosaasteesta, siitä pelosta että joku yläkerran kanta-astujajuoppo polttaa kämppäni sillä aikaa kun en ole kotona.. Ja ne kulut on 300-400 e kuussa - kaikki
Me taidamme olla aika hiljaisia asukkaita asunnosta riippumatta, eikä ole mitään syytä mekastaa. Joskus toimintaelokuvaa katsoessa syntyy vähän enemmän ääntä, koska kuuluu elokuvan luonteeseen. Ei ole kukaan kuitenkaan valittanut kerrostalossakaan. Nykyisissä uusissa kerrostaloissa ei kuulu naapureista juuri mitään, päiväasaikaan satunnaista kolahdusta tai muuta normaalia ääntä lukuunottamatta. Meidän talossa asuu fiksua porukkaa, ja osataan ottaa naapuritkin huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju huvittaa mua. Täysikuu nytkin piirtää pihan rakennuksia lumihankeen. Voin mennä pihalle vaikka alasti, ja siitä omaan rantaan uimaan, eikä kukaan näe. Voin istua katsomassa auringonlaskua omalla rantatörmällä, voin päästää kissani vapaaksi hiirestämään, saan tehdä puutöitä, lumitöitä, tehdä mansikkamaan ja perunapellon, voin rakentaa itselleni kasvihuoneen tai tehdä vintistä itselleni gallerian. En tarvitse mitään kuntosalijäsenyyksiä, kun saan olla osa luontoa, tätä pihaa ja tonttia ja taloa.
Joku kerrostaloloukkoko toisi onnen??!?! Siellä jossain valosaasteen keskellä lytyssä kerroksittain kaukana maasta kuin sardiinit tuijotat näyttöruudultasi tätä. Et edes näe kuuta ja tähtiä, luultavasti vastapäisen kerrostalon seinän. Ei ole tilaa puuhastella, ei ole vajaa, ei traktorihallia, mitään.
Tein just leivinuunissa uuniriisipuuroa ja sille kiisselin oman tilan marjoista. Pää on vihdoinkin vapaa sodan pelosta
Tuleeko tuo kusipäinen ylenkatse asumimuodon mukana? Joo, kerrostalo toi onnen kun ok-talo kävi liian raskaaksi pitää ja vei onnen. Ikkunasta näkyy kuusenlatvoja eikä päässä ole sodan pelkoa. Toivottavasti voit pian paremmin.
Kerrostalossakin voi tehdä uunipuuroja ja kiisseliä oman tilan marjoista. Alasti en mene ulos vaikka kuinka korvessa olisin, sillä aina joku voi nähdä ;). Korvessakin voi liikkua satunnaisia kulkijoita.
Miten asumismuoto vaikuttaa sodan pelkoon? Tarkoittaako se sitä, että omakotitaloon ei sodat vaikuta, vaan ainoastaan kerrostaloihin.
Me ollaan nyt muutoksen edessä, eli 200 m2 omakotitalosta vähitellen siirtyminen kerrostaloon. En malta odottaa! Tavaroiden karsiminen on käynnissä.
Muutin ok talosta kellariin ja elämänlaatu koheni huimasti. Nyt on vain 1 pikkuikkuna ettei vedä eikä tartte pestä ruutuja. Lämmin porontalja lattialla toimii sohvana ja sänkynä. Pöytänä on pakkilaatikko. Jääkaappia en tartte näin pakkasella.
Vuokrasin yläkerran hyvään hintaan tarvitseville. Näin saan säästettyä pitkän pennin kunnes jään eläkkeelle. Toimin vertaisasiantuntijana yhdessä järjestössä, WiFi yhteys toimii vuokralaisten piikkiin.
Ainut miinuspuoli tässä on että vaimo lähti, kerrostaloon kuulemma muttei mua haittaa kun elämänlaatu koheni silläkin saralla. Ettei tartte palata, Tarja!
Mulla aivan päinvastoin! Asuin 28-vuotiaaksi asti kerros-ja rivitaloissa. Tulin ihan allergiseksi naapureiden kaikenlaisille äänille. En halua tietää koska naapuri on kusella tai lataa kahvinkeitintä! Varsinaisesta möykkäämisestä puhumattakaan.
Mutta useissa kämpissä äänieristys oli niin olematon että olisi luullut asioiden tapahtuvan meillä, ei naapurissa.
Nyt asunut reilu 10v omassa omakotitalossa enkä voi sanoin kuvailla, miten elämänlaatuni on parantunut. Fiilistelen asiaa edelleen todella usein. Olen edelleen helpottunut siitä että se karmiva yhteisasuminen on ohi. Suren jo etukäteen sitä, jos/kun lapseni lentäessään pesästä joutuvat luultavimmin naapurien armoille.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan nyt muutoksen edessä, eli 200 m2 omakotitalosta vähitellen siirtyminen kerrostaloon. En malta odottaa! Tavaroiden karsiminen on käynnissä.
Sama tehtiin keväällä.Ihana asua kerrostalossa 20v okt asumisen jälkeen!Niin nautitaan!