Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (909)
Vierailija kirjoitti:
Ei kun toi kananpaskaseinä on vähän myöhemmin tullut juttu. Hyvät talot on nimenomaan ennen tätä rakennettuja.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luginomassasein%C3%A4
Esim Arenantalo Helsingissä on rakennettu 100v sitten ja kun tuttuni asunto paloi v 76 seinien väli oli jo tyhjä 4. kerroksessa.
Tuo Luginomassa on keksitty 1903. Erityisesti Töölössä on paljon noita taloja
"Suomessa luginomassaseinää käytettiin 1920-40-luvuilla."
Täytynyt olla aika vanha ja huonosti eristetty talo, jos kulut kuukaudessa ylittävät kerrostaloasunnon vastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun toi kananpaskaseinä on vähän myöhemmin tullut juttu. Hyvät talot on nimenomaan ennen tätä rakennettuja.
Esim Arenantalo Helsingissä on rakennettu 100v sitten ja kun tuttuni asunto paloi v 76 seinien väli oli jo tyhjä 4. kerroksessa.
"Suomessa luginomassaseinää käytettiin 1920-40-luvuilla."
Jep. Kuten mainitsin Arenantalokin tehtiin 20-luvulla ja Töölön talot 1910-1930
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuessa voi ajatella säästävänsä myös kuntosalin kulut, koska parasta liikuntaa on pihatyöt, haravointi ja lumityöt ja nurmikon leikkuu! Takuulla pysyy kunto hyvänä kun on iso piha.
Ja oma rauha, se on luksusta.
Ihminen, joka sanoo haravointia tai nurmikon leikkuuta liikunnaksi ei selvästi harrasta mitään oikeaa liikuntaa.
Ihminen joka sanoo ettei haravointi ja nurmenleikkuu ole liikuntaa niin ei ole koskasn kumpaakaan tehnyt.
Itse jouduin viettämään lapsuuteni omakotitalossa syrjäkylillä ja siitä jäi sellaiset traumat, että en voi edelleenkään asua omakotitalossa tai pikku paikkakunnalla. 18-vuotiaasta asti olen elännyt kerrostalossa ja kaupungissa. Tämä sopii itselleni hyvin.
M54
Vierailija kirjoitti:
Kanta-astujat ovat pahimpia terroristeja, tosin he eivät sitä itse tajua. Kouluissa viimeistään pitäisi järjestää kävelykursseja, kun en tajua miten joku voi kävellä siten, että iskee sen kantapäänsä siihen lattiaan, eikö voi kävellä ihan normaalisti?
Varmaan kävelevätkin ihn normaalisti, mutta lattiaan on asennettu se halvin laminaatti.
Lapsuuden ok-talossa asuneena ja tylsistyneenä kuoliaaksi teininä ei ikinä ok-taloon. Ja sitä paska tekemistä riitti ihan kaikille lapsille.
Se on joku ihme ajatus vanhemmilla että lapsista tulee parempia, onnellisempia ja hyvinvoivia vain ok-talossa.
Me asutaan neliössä keskustassa ja koko perhe voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin viettämään lapsuuteni omakotitalossa syrjäkylillä ja siitä jäi sellaiset traumat, että en voi edelleenkään asua omakotitalossa tai pikku paikkakunnalla. 18-vuotiaasta asti olen elännyt kerrostalossa ja kaupungissa. Tämä sopii itselleni hyvin.
M54
Tämä on vähän eri asia koska on kerrostaloja melkoisissa tuppukylissä ja taas omakotitaloja paljon ihan suurimmissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vuoti kettiön putki astiakaappiin, soitin huoltomiehille niin apu tuli vartissa, samalla vaihtoivat eteisen kattovalot. Enkä maksa mitään. Ihanaa.
Kerrostaloelämä on luksusta.
Ei kukaan tee sinulle ilmaiseksi mitään:)
Maksat vastikkeessa/vuokrassa kaiken!
Ja mitä enemmän noita palveluita käytetään sitä enemmän vastikkeet tietty nousee taloyhtiössä.
Mitä enemmän käytetään.. kuule kyllä täällä vuokrataloyhtiön säännöissäkin sanotaan että pitää heti ilmoittaa jos jokin alkaa vuotamaan tms, ei se ole mitään pikkuasioista huomauttamista. Isoimmat kulut aiheuttavat täällä ukrainalaiset (joita on melkein joka toisessa kämpässä) jotka eivät lajittele roskiaan, lotraavat vedellä, metelöivät yötä myöten ja kun yhdellä on asunto nimissään niin puoli sukua muuttaa sinne, eivät ole taloyhtiössä kirjoilla.
Tykkään asua siten. että pääsen askeleella parilla ulos. Siis omalle pihalle. Ja nopeasti takaisin sisäänkin esim hakemaan jotain tarvittavaa. Ei ole pakko aina lähtemällä lähteä ja suunnitella, jos haluaa olla ulkona.
Kesäisin tulee melkein "asuttua" ulkona. koska olen rakentanut ja kalustanut pihalle erilaisia paikkoja, mm terasseja. On avoterassi ja lasitettu terassi. Kiva köllötellä lasiterassin mukavalla sohvalla ja lueskella ja kuunnella sateen ropinaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, olen asunut elämässäni aina kerros/rivitalossa yhtä ajanjaksoa lukuunottamatta. Silloin asuin muutaman vuoden ok-talossa.
Ja voin kertoa, että tuo ajanjakso jolloin asuin ok-talossa oli elämäni onnellisinta aikaa näin niinkuin asumisen puolesta. En ole ikinä, en missään muussa asunnossa nauttinut niin paljoa.
Valitettavasti rahan takia en pysty enää asumaan ok-talossa:( Kyllä se ap sinullakin kuule mieli muuttuu vielä, kun saat lutikoita tai narkkarinaapurit. Naapureitasi kun et voi valita, niin et pysty vaikuttamaan tuleviin ongelmiisikaan.
Miksi kuvittelet että jokaisessa kerrostalossa on lutikoita tai narkkarinaapurit. Olen asunut 30 vuotta kerrostalossa eikä täällä ole näkynyt vilaustakaan lutikoista tai narkkareista. En asukkaan vuokralla vaan omistan kämppäni. Sokeritoukkia alkoi ilmestymään niin niistäkin päästiin putkirempan jälkeen.
Kerrostalossa viihtymiseen ja asumismukavuuteen vaikuttaa paljon äänieristys. Paljon on todella huonosti äänieristettyjä taloja, joissa ihan tavalliset elämisen äänet kuuluvat naapuriin. Omaa äänimaisemaa ei ole juuri koskaan vaan on koko ajan pakko "osallistua" naapureiden elämään.
Pahimpia eli heikosti äänieristettyjä ovat olleet useimmat 1970-1990-luvulla rakennetut elementtitalot. Niistä olen muuttanut äkkiä pois. vaikka asuin aina ylimmässä kerroksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään asua siten. että pääsen askeleella parilla ulos. Siis omalle pihalle. Ja nopeasti takaisin sisäänkin esim hakemaan jotain tarvittavaa. Ei ole pakko aina lähtemällä lähteä ja suunnitella, jos haluaa olla ulkona.
Kesäisin tulee melkein "asuttua" ulkona. koska olen rakentanut ja kalustanut pihalle erilaisia paikkoja, mm terasseja. On avoterassi ja lasitettu terassi. Kiva köllötellä lasiterassin mukavalla sohvalla ja lueskella ja kuunnella sateen ropinaa.
Miten tuo terassi eroaa parvekkeesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Lumikola maksaa noin 50€ ja minulla on ollut sama kola nyt noin 10v.
Ja tämä sekä ruohonleikkuu selittävät kerrostaloon muutossa koetun elämänlaadun nousun.
Onhan se selvä, että jos tykkää hoitaa puutarhaa ja pitää kasvimaata, omakotitalo on paras ratkaisu. Itse sain kitkemisestä tarpeekseni lapsena juurikaspelloilla eikä minulla ole minkäänlaista viherpeukaloa. Hommaan kesäksi parvekkeelle amppelikukan ja olen iloinen, jos se kestää kesän yli.
Kavereilla on omakotitaloja, mutta viime vuosina etanat syö kasvimaan sadon ja nurmikolla on punkkeja. Kovat myrskyt on kaataneet kahden talon katolle pihapuita eikä myrskyt tulevina vuosina ainakaan helpota.
Vierailija kirjoitti:
Minulle omalla pihalla puuhastelu juuri nimenomaan on sitä aitoa elämää parhaimmillaan. Minä työnnän kolalla lunta sivuun samalla kun lapset rakentaa lumiukkoja. Käydään jääkaapista hakemassa porkkana ukolle nenäksi.
Jos tämmöiset pihalla touhuamiset näkee pelkästään vaivana ja rasitteena mistä pitää kaikin keinoon päästä eroon niin en tiedä mitä sanoa. Minulle kasvimaan kitkeminen, perunoiden nostaminen ja kukkien kastelu on laadukasta elämänsisältöä. Mitä minä kerrostalossa tekisin? Makaisin sohvalla ruutua tuijottamassa kaiket päivät.
Kammottavaa. En häärisi enää pihalla edes maksusta. Kun lapset olivat pieniä, se oli jotenkin siedettävää. Nyt asutaan kerrostalossa. Pihaa en enää riesakseni ottaisi edes maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä paljon isompi, terassille voi esim rakentaa paljun, terassilta pääsee helposti pihalle.
Olen asunut omakoti,- rivi- ja paritaloissa sekä useammassa kerrostalossa.
En koskaan muuttaisi enää muuhun asumismuotoon kuin kerrostaloon. Alan lähestyä kuuttakymppiä, enkä halua sitoutua lumitöihin ja korjaustöihin. Meillä on iso, mutta viihtyisä ja hyvinhoidettu taloyhtiö. Kun taloyhtiö on iso, remontit saadaan kilpailutettua, jotta saadaan hyvää työnlaatua ja järkevät hinnat. Hallitus on hyvä, löytyy sekä rakennusalan että talousalan ammattilaisia. Lisäksi taloyhtiössä asuvaa, rakennuskorjaukseen erikoistunutta tunnettua arkkitehtiä voidaan konsultoida remontteja suunnitellessa, hän oli pitkään halltuksen puheenjohtajana. Taloyhtiössä on oma talonmies, joka hoitaa piha-alueet, pikkukorjaukset ja maalämmön säädön. Tulee edullisemmaksi kuin huoltoyhtiö, joka velottaa jokaisesta pienestä työstä erikseen. Tulevia vuosikymmeniä ajatellen ainoa miinus on hissin puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meidän 1. terassi 20m2 on talon yhteydessä, sohvaryhmä katoksen alla.
1. terassilta on suora yhteys 2. terassille 30m2 talon päätyyn, siellä on ruokailu/grillauspaikka puolivarjossa.
2. terassilta johtaa portaat alas 3. terassille 70m2 missä on uima-allas ja auringonottopaikka.
Parvekkeelta ei pääse mihinkään ja tilaa n 1,5 x 2m.
Siinä ero