Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään asua siten. että pääsen askeleella parilla ulos. Siis omalle pihalle. Ja nopeasti takaisin sisäänkin esim hakemaan jotain tarvittavaa. Ei ole pakko aina lähtemällä lähteä ja suunnitella, jos haluaa olla ulkona.
Kesäisin tulee melkein "asuttua" ulkona. koska olen rakentanut ja kalustanut pihalle erilaisia paikkoja, mm terasseja. On avoterassi ja lasitettu terassi. Kiva köllötellä lasiterassin mukavalla sohvalla ja lueskella ja kuunnella sateen ropinaa.
Miten tuo terassi eroaa parvekkeesta?
Neliöitä on lähes 20 ja näkymät moneen suuntaan. Olen tarkoituksella vuosia sitten istuttanut näkymiin kauniita puita, pensaita ja kukkia. Iso osa ikivihreitä. Eikä seinän takana ei ole muutaman kymmenen sentin päässä jonkun muun terassi. Eikä ylä- eikä alapuolelle. Yhdellä askeleella olen nurmikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin viettämään lapsuuteni omakotitalossa syrjäkylillä ja siitä jäi sellaiset traumat, että en voi edelleenkään asua omakotitalossa tai pikku paikkakunnalla. 18-vuotiaasta asti olen elännyt kerrostalossa ja kaupungissa. Tämä sopii itselleni hyvin.
M54
Tämä on vähän eri asia koska on kerrostaloja melkoisissa tuppukylissä ja taas omakotitaloja paljon ihan suurimmissa kaupungeissa.
Niinpä, ja kaikkea muuta. Meidän okt on pienessä kylässä, josta alle 400 metrin turvallisen kävelymatkan päässä on koulu, kaksi kauppaa, pieni ostari jossa mm. parturi, kahvila, ravintola, baari ja toisaalta urheilukentät ja luistinrata, hiihtoladut ja hyvät ulkoilumaastot. 10 min automatka suomalaisittain keskikokoisen kaupungin ytimeen. Bussillakin pääsisi. Muutaman sadan metrin päässä olevissa kerrostaloissa olisi ihan samat specsit.
Mutta vaikea nähdä metsää puilta, kun traumat ja ennakkoluulot on päällä...
Täytyy olla sysipaska omakotitalo jos aumiskustannukset on menneet noin. Eihän ne tietysi ole koska ap on valehtelija. Mt-ongelma hänellä siis koska normaalit ihmiset ei valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin viettämään lapsuuteni omakotitalossa syrjäkylillä ja siitä jäi sellaiset traumat, että en voi edelleenkään asua omakotitalossa tai pikku paikkakunnalla. 18-vuotiaasta asti olen elännyt kerrostalossa ja kaupungissa. Tämä sopii itselleni hyvin.
M54
Niin tämä on vähän jännä ilmiö. Moni meistä kaupungin pinnassa asuneista on sitä mieltä että haluaisi asumaan syrjäkylälle ja sitten taas moni syrjäkylällä asunut on sitä mieltä että kaupungissa on kivempaa. Eli siis se mitä itsellä on ei koskaan ole se mieleisempi vaihtoehto. En kyllä tiedä miksi.
Eikö omakotitaloista unelmoida?
Lasten kanssa omakotitalo on hyvä ja mukava.
Kyllä tykkään kerrostalossa asua, kaikki toimii, huoletonta, rauhallista.
En tykkäisi asua maatasossa. Teininä tajusin kerran että joku hyypiö pimeässä seisoo mun ikkunan takana ja tuijottaa sisään. Ja mun luokan pojat ei tykänneet minusta ja kävivät kerran heittämässä koiran kakkaa ikkunaan.
Parvekkeen ovi saa olla auki eikä ole punkkeja ja hyttysiä. Se on plussaa, huhtikuussa voi jo kahvia juoda partsilla. Ovet ei voi olla auki iltasin saati öisin.
Vierailija kirjoitti:
Parvekkeen ovi saa olla auki eikä ole punkkeja ja hyttysiä. Se on plussaa, huhtikuussa voi jo kahvia juoda partsilla. Ovet ei voi olla auki iltasin saati öisin.
Siis voi olla parvekkeelle auki,ei maatasossa.
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi asua maatasossa. Teininä tajusin kerran että joku hyypiö pimeässä seisoo mun ikkunan takana ja tuijottaa sisään. Ja mun luokan pojat ei tykänneet minusta ja kävivät kerran heittämässä koiran kakkaa ikkunaan.
Onkohan joku joskus käynyt tällaisen hyyhiön ikkunan takana tuijottamassa niin, että huomaa? Jos nyt uskaltaa asua lattiatasolla. Säpsähtääkö näkyvästi?
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Täh? Lumityöt tehdään itse?
Jep. Ja niin pitkään kuin mä en löydä omakotitaloa vähintään kilometrin päästä muista naapureista, asun rivarissa, jossa sentään bilenaapureihin voidaan puuttua. Omakotitalossa et voi puuttua ja joudut kärsimään niistä niin paljon kuin sielu sietää bilettäjistä, moottoripyörien sekä autojen huudattajista, paljussa kiljuvista grilliörvelöistä.
Tämä on niin totta. Meidän omakotitalo on pienessä kaupungissa omakotitalolähiössä. On todella kaunista ja vehreää, mutta kesällä naapurin kaksi koiraa huutoräksyttää koko päivän tarhassa, välillä isäntäväki käy niille karjumassa niin että kortteli raikaa. Saman porukan lapset ovat hyvin äänekkäitä. Viime kesänä saatiin uudet naapurit, jotka ajoi pihatielle asuntovaunun, jossa pitävät hyvin äänekkäitä bileitä yömyöhään.
Ääni kantaa kesäyössä yllättävän kovana ja pitkälle.
Joskus ottaa päästä, kun haluaisi vain istua rauhassa omalla pihaterassilla, poltella kynttilöitä ja kuunnella kesän ääniä, lintuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa päästä kuuntelemaan naapurin kolistelua ja tömistelyä.
Me rivitalossa, eikä moisia ääniä kuulu. Jotkut äänet kuuluu elämiseen eikä niitä edes noteeraa. Okt:ssa pysty kyllä elään ku pellossa ja kuuntelemaan musiikkiakin nupit kaakossa. Samaa musiikkia kuuntelen edelleen, mutta nautin eri tavoin, kun kuuntelen huomattavasti pienemmällä. Tästä oikeasti nauttii. Niin ja jäi saman verran ku aplla takataskuun. Kaksi meitä täällä naatiskelee.
Meillä muutti rivitaloon (meidän seinänaapuriimme) nuori pariskunta, jotka käyttävät h**meita. Koko taloyhtiön rauha on mennyttä ja häädössä kestää!!
Vaikka häätö on vireillä olemme mieheni kanssa päättäneet, että ei koskaan enää mitään vastaavaa. Etsimme siis ostettavaa taloa, riittävän kaukana n
Miten huumeidenkäyttäjillä on rahaa ostaa rivitaloasunto? Vai onko niitä vuokrallakin.
Kun jää yksin, on huonokuntoinen ok-talo raskas ylläpidettävä heikolle ihmiselle. Ilman muuta yksiöön muuttaminen tekee elämästä helpompaa. Ja säästöä vai tullakin se tonni kuussa. Tontista ja sijainnista riippuu pitkälti, paljonko vaihdossa saa käteistä tilille. Muuttotappiokunnissa voi yksiön saada kymppitonnilla ja ok-talon rantatontilla ehkä kaupaksi 70 tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Täh? Lumityöt tehdään itse?
Katsos kaikki ei kykene
Tuota vttupäätä pitäisi lyödä ja lujaa niin oppii olemaan
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme luulo tuo on, että kerrostalossa on aina meteliä?! Omassa kerrostalossa asuu tavallisia suomalaisia työssäkäyviä ihmisiä, eikä täällä ole mitään meteliä. Ei ole mainitsemaasi kolistelua ja tömistelyä. Itseasiassa täällä elämä on rauhallisempaa kuin monella omakotiasujalla jotka joutuvat kuuntelemaan jatkuvaa koiran räksytystä, teinien kaahailua, naapurin kakrujen metelöintiä trampoliinilla ym.
Ainoa meteli mikä tällä viikolla on kuulunut on naapurin hoitokoiran haukahtaminen rapussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme luulo tuo on, että kerrostalossa on aina meteliä?! Omassa kerrostalossa asuu tavallisia suomalaisia työssäkäyviä ihmisiä, eikä täällä ole mitään meteliä. Ei ole mainitsemaasi kolistelua ja tömistelyä. Itseasiassa täällä elämä on rauhallisempaa kuin monella omakotiasujalla jotka joutuvat kuuntelemaan jatkuvaa koiran räksytystä, teinien kaahailua, naapurin kakrujen metelöintiä trampoliinilla ym.
Ainoa meteli mikä tällä viikolla on kuulunut on naapurin hoitokoiran haukahtaminen rapussa.
Jostain syystä ei tällä tienpätkällä ( 5 taloa), yksikään koira räksytä, ei ole trampoliineja ei näy eikä kuulu kaahailua ( 40 rajoitus )
Asuin eron jälkeen vähän aikaa kerrostalossa, yksi naapuri luukutti musaa vkl öisin, yksi yläkerran naapuri oli kai norsu askelista päätellen ja yksi naapuri siirteli huonekaluja öisin. Ostin okt ja ihana rauha sekä ulkona että sisällä. Voi nakuilla kesällä kenenkään näkemättä pihalla
Muutimme rivitalosta kerrostaloon. Klo 19.00 naapuri rapisteli turvaketjun kiinni. Sitten hiljeni koko talo!
Muutin joskus omakotitalosta kerrostaloon ja yllätyin,kuinka elämänlaatu vajosi miinusmerkkiseksi. Ahdistuin,sairastuin ja voin huonommin kuin ikinä.
Sitten tuli taas vanha talo,mikä remontoi minut. Kävelen omin jaloin tänäkin päivänä.