Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (910)
Asuin elämäni ekat 18 vuotta ok-talossa maalla, lähimpään naapuriin oli matkaa 100 metriä ja seuraavaan 800 metriä. Yksi talo oli suoraan näköpiirissä ja sinne oli matkaa noin kilometri (katsoin just GoogleMapsista)
- Asunto jossa nyt asun omaa kirjavan seinänaapuriston:
1. Alkoholiongelmainen eläkepariskunta, nainen potki alaoven rikki kun avaimet oli unohtuneet sisälle. Poliisit oli kuulemma käyneet useamman kerran, en ikinä huomannut mitään
2. Peliongelmainen toimihenkilönainen. Ongelmat olivat taloyhtiön saamisten puolella.
3. Iäkäs romanipariskunta. Heistä itsestään ei ollut ikinä mitään valittamista, vieraat tosin eivät kunnioittaneet merkittyjä autopaikkoja.
4. Eläkkeellä oleva ammattikoulun opettaja. Oli niin täynnä omaa erinomaisuuttaan, että meinasi sadun sammakon tavoin puhkua itsensä hengiltä.
Kaiken tämän jälkeen en ihan pienestä hinnasta muuttaisi ok-taloon.
Oma tupa, oma lupa.
Voin halutessani tehdä vaikka remonttia keskellä yötä. Voin vaikka purkaa kokonaisen väliseinän, eikä tarvitse keneltäkään pyytää lupaa. Voin laitta pihalle nuotiopaikan ja tikun nokassa paahtaa vaahtokarkkeja. Voin savustaa kalaa häiritsemättä naapureita. Voin korjata autoa keskellä pihaa ilman, että naapurit katsoo paheksuvasti. Voin laittaa talon katolle aurinkopaneeleita, pihalle riippumaton, uima-altaan ja trampoliinin.
Vapauden tunne jota ei voi kerrostalossa saada.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa omakotitaloista on kaupungeissa vuokratonteilla. Taidat olla vähän hölmö.
11 % ei ole suurin osa. Taidat sanomattakin itsekin tietää minä sinua pidän.
Olisiko kuitenkin niin, että jokainen saa asua mieltymystensä ja halujensa mukaan ihan sellaisessa asunnossa missä haluaa? Tai minkä pystyy kustantamaan.
Kanta-astujat ovat pahimpia terroristeja, tosin he eivät sitä itse tajua. Kouluissa viimeistään pitäisi järjestää kävelykursseja, kun en tajua miten joku voi kävellä siten, että iskee sen kantapäänsä siihen lattiaan, eikö voi kävellä ihan normaalisti?
Päivän provokaatiosta päivää. Mutta silti. Kun oon tässä pari vuotta asiaa miettinyt, niin:
Ihan mistä tykkää. Lasten kanssa tää okt on ollut ihan hiton kiva mesta verrattuna edelliseen kerrostaloasuntoon Helsingissä. Ja enpä tiedä noista kustannuksista. Perheasunto ei ole ilmainen jos asut vähänkään paremmalla seudulla stadissa ja on tallipaikka autolle hallista / jonne pääsi hissillä. Nyt mä pääsen ovesta lämpimään talliin ja toinen on katoksessa pihan toisella puolella.
Tää sopii meille. Ja naapurustosta päätellen myös muille samoja asioita arvostaville perheellisille.
Mä asun omakotitalossa enkä tee täällä mitään lumi/pihatöitä.
Kaveri käy traktorilla tekemässä lumityöt, etupihalla ei ole nurmikkoa ja takapiha on aidattu ja koirat on myllännyt sen niin ettei siellä kasva mikään.
En mä tee täällä kyllä oikein mitään, asun, biletän niin paljon kuin sielu sietää.
Asuminen ei ole koskaan ollut näin halpaa ja helppoa.
Ihanaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Asuin elämäni ekat 18 vuotta ok-talossa maalla, lähimpään naapuriin oli matkaa 100 metriä ja seuraavaan 800 metriä. Yksi talo oli suoraan näköpiirissä ja sinne oli matkaa noin kilometri (katsoin just GoogleMapsista)
- Asunto jossa nyt asun omaa kirjavan seinänaapuriston:
1. Alkoholiongelmainen eläkepariskunta, nainen potki alaoven rikki kun avaimet oli unohtuneet sisälle. Poliisit oli kuulemma käyneet useamman kerran, en ikinä huomannut mitään
2. Peliongelmainen toimihenkilönainen. Ongelmat olivat taloyhtiön saamisten puolella.
3. Iäkäs romanipariskunta. Heistä itsestään ei ollut ikinä mitään valittamista, vieraat tosin eivät kunnioittaneet merkittyjä autopaikkoja.
4. Eläkkeellä oleva ammattikoulun opettaja. Oli niin täynnä omaa erinomaisuuttaan, että meinasi sadun sammakon tavoin puhkua itsensä hengiltä.
Kaiken tämän jälkeen en iha
Kävipä sinulla huono tuuri, kun tuollaisesta talosta menit ostamaan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Kanta-astujat ovat pahimpia terroristeja, tosin he eivät sitä itse tajua. Kouluissa viimeistään pitäisi järjestää kävelykursseja, kun en tajua miten joku voi kävellä siten, että iskee sen kantapäänsä siihen lattiaan, eikö voi kävellä ihan normaalisti?
Kerrostalossa voi milloin tahansa taloon muuttaa lapsiperhe. Eikä niin hyvin äänieristettyä taloa ole olemassakaan missä ei yläkerran leikit kuuluisi.
Enkä tarkoita tätä lapsivihamielisenä kommenttina vaan puhtaasti tosiaseikkana. Kerrostalossa pitää pystyä sietämään naapureiden elämää. Yhteisöllinen asuminen on sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Päivän provokaatiosta päivää. Mutta silti. Kun oon tässä pari vuotta asiaa miettinyt, niin:
Ihan mistä tykkää. Lasten kanssa tää okt on ollut ihan hiton kiva mesta verrattuna edelliseen kerrostaloasuntoon Helsingissä. Ja enpä tiedä noista kustannuksista. Perheasunto ei ole ilmainen jos asut vähänkään paremmalla seudulla stadissa ja on tallipaikka autolle hallista / jonne pääsi hissillä. Nyt mä pääsen ovesta lämpimään talliin ja toinen on katoksessa pihan toisella puolella.
Tää sopii meille. Ja naapurustosta päätellen myös muille samoja asioita arvostaville perheellisille.
Etenkin jos on iso lapsiperhe tai muuten tilaa isolle asunnolle niin omakotitalo muuttuu edullisemmaksi vaihtoehdoksi. Kerrostalossa on halpa asua jos mahtuu pieneen yksiöön tai kaksioon. Sitten jos aletaan puhumaan yli 100 neliön kerrostaloasunnoista niin ne on tyypillisesti todella kalliita. Omakotitaloita puhuttaessa taas tuollainen reilu sata neliötä on vielä pieni. Asunnon pinta-alaan suhteutettuna omakotitalot on yleensä edullisia. Ihmiset vaan usein vertaa 50 neliön kerrostalokämppää 180 neliön omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa päästä kuuntelemaan naapurin kolistelua ja tömistelyä.
Äänieeistykset on uusissa taloissa ihan toista luokkaa nykyään, kuin mitä tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänieeistykset on uusissa taloissa ihan toista luokkaa nykyään, kuin mitä tiedät.
Riippuu talosta. Nykyisin on olemassa materiaaleja ja teknisiä ratkaisuja joilla talosta on mahdollista tehdä erittäin hyvin äänieristetty. Toisessa vaakakupissa kuitenkin on aina raha. Mitä enemmän äänieristykseen panostetaan niin sitä enemmän se maksaa. Ei ole mitenkään itsestäänselvää, että rakennuttaja on valmis panostamaan äänieristykseen enempää kuin on välttämätöntä. Rakennusliikkeillä on paha tapa yrittää maksimoida voittonsa rakentamalla mahdollisimman halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras äänieristys on yli 100 vuotta vanhoissa kerrostaloissa. Semmoisia missä on puolen metrin paksuiset tiilistä muurattu seinät. Kaikki on jykevää betonia tai täyttä puuta. Eikä mitään peltirankojen päälle ruuvattua pahvipintaista kipsilevyä.
Tosin näissä taloissa on yleensä sitten omat ongelmansa. Kun eihän niitä ole suunniteltu nykyajan käyttöä silmällä pitäen.
Jos tämmöiset pihalla touhuamiset näkee pelkästään vaivana ja rasitteena mistä pitää kaikin keinoon päästä eroon niin en tiedä mitä sanoa. Minulle kasvimaan kitkeminen, perunoiden nostaminen ja kukkien kastelu on laadukasta elämänsisältöä. Mitä minä kerrostalossa tekisin? Makaisin sohvalla ruutua tuijottamassa kaiket päivät.
Niin, kun sä et osaa muuta kuin maata sohvalla, jos jää pakkopuuhastelu pois.
Me muut osataan lähteä välillä kotoa pois. Ihmisten ilmoille. Käydään kahviloissa, teatterissa, elokuvissa, kuntosaleilla, kävelyllä, museoissa. Joskus kyllä ollaan ihan sohvalla katsomassa yhdessä dokkarisarjaa tms.
Lisäksi toki voidaan mökillä harrastaa noita sun puuhasteluja, jos halutaan, mutta pakko ei ole sielläkään. Ei olla mitään kasvimaan kitkemistä otettu elämänlangaksi.
Muutenkaan en tajua tätä vastakkain asettelua. Miten ihmeessä se voi vaivata teitä noin, että kaikki eivät halua asua omakotitalossa eikä nauti noista puuhasteluista?? Mä osaan sanoa, että ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras äänieristys on yli 100 vuotta vanhoissa kerrostaloissa. Semmoisia missä on puolen metrin paksuiset tiilistä muurattu seinät. Kaikki on jykevää betonia tai täyttä puuta. Eikä mitään peltirankojen päälle ruuvattua pahvipintaista kipsilevyä.
Tosin näissä taloissa on yleensä sitten omat ongelmansa. Kun eihän niitä ole suunniteltu nykyajan käyttöä silmällä pitäen.
Helsingin keskustassa näitä kutsuttiin "kananpaskataloiksi" jo mun lapsuudessa 60-luvulla. On joo 2 tiiliseinää mutta välissä tyhjää kun 100v vanhat puru-/roska-/riepueristeet on kadonneet n 70v sitten
Kyllä mä toivoisin, että joskus olisi sellainen tilanne kuin joillaan on, että saisi parhaat palat molemmista. Olisi siis okt tai kunnolla varusteltu mökki sekä kerrostaloasunto. Tykkään todella paljon nykyisestä asunnostani, kerrostalokaksio saunalla ja isolla, lasitetulla parvekkeella sisäpihalle, enkä tahdo tästä luopua. Samalla olen vanhemmiten alkanut kaivata pientä puutarhaa, jossa voisi kasvattaa kukkia ja jotain syötävää. Partsillakin voi, mutta eihän se ole ihan sama kuin piha. Pihalla voisi myös oleskella kesällä vaikka koko päivän, partsilla ei jaksa.
Samalla kuitenkin ajattelen, että talossa olisi muutakin hommaa aika paljon, ei se olisi pelkkää pihan laittoa. Talot on niin isojakin, että siivoaminen olisi paljon työläämpää pelkästään. Ikinä ei tule rahat riittämään siihen, että voisi tämän päälle ostaa talon ja taloon palveluita, sen jo tiedän, että kaikki pitäisi tehdä sitten itse.
Nämä puheet, että kaikki kerrostalot on pelkkiä mölyläpiä on kyllä ihan huuhaata, ainahan joskus jotain ääntä kuuluu, mutta ei koko ajan. Siskolla on okt ja kyllä sielläkin naapurin äänet kuuluu. Esim. naapurin mies korjaa ilmeisesti koko lähiön autot, huudattaa joka sunnuntai jotain moottoria monta tuntia alkaen klo 7 aikaan aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Tiesit varmaan, että ihminen on luonnostaan kanta-astuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämmöiset pihalla touhuamiset näkee pelkästään vaivana ja rasitteena mistä pitää kaikin keinoon päästä eroon niin en tiedä mitä sanoa. Minulle kasvimaan kitkeminen, perunoiden nostaminen ja kukkien kastelu on laadukasta elämänsisältöä. Mitä minä kerrostalossa tekisin? Makaisin sohvalla ruutua tuijottamassa kaiket päivät.
Niin, kun sä et osaa muuta kuin maata sohvalla, jos jää pakkopuuhastelu pois.
Me muut osataan lähteä välillä kotoa pois. Ihmisten ilmoille. Käydään kahviloissa, teatterissa, elokuvissa, kuntosaleilla, kävelyllä, museoissa. Joskus kyllä ollaan ihan sohvalla katsomassa yhdessä dokkarisarjaa tms.
Lisäksi toki voidaan mökillä harrastaa noita sun puuhasteluja, jos halutaan, mutta pakko ei ole sielläkään. Ei olla mitään kasvimaan kitkemistä otettu elämänlangaksi.
Muutenkaan en tajua tätä vastakkain asettelua. Miten ihmeessä se voi vaivata teitä noin, että kaikki eivät halua as
Meinaatko, että jos teen puoli tuntia lumitöitä pihalla niin loppupäivä pitää olla kotona seinään kiinni kahlittuna!?
Voin ihan samalla tavalla käydä kahviloissa, teatterissa, elokuvissa, kuntosaleilla, kävelyllä ja museoissa. Mistään minun ei tarvitse luopua.
"Ei olla mitään kasvimaan kitkemistä otettu elämänlangaksi."
Muistaakseni laki ei pakota kasvimaan parissa harrastamaan vaikka asuu omakotitalossa. Vetää vaikka asfalttia koko pihan yli niin ei tarvitse mitään vihreää katsella. Niinhän kerrostaloissakin tehdään. Kiinteistöhuollolle helppo kun ei tarvitse pihaa hoitaa.
Omakotitalossa on kiva kun VOI osata tehdä itse. Jos keittiön hana vuotaa niin ei ole välttämätöntä kutsua paikalle putkiasentajaa (85 € / tunti, minimiveloitus kolme tuntia) vaan jos jakoavain pysyy kädessä niin voi vaihtaa uuden hanan itse.
Tässä meinaan on mahdollisuus säästää ihan sikana rahaa. Suomessa kaikenlainen ostettu työ on todella kallista.
Toki ei omakotitalossa ole pakko osata. Voi myös ihan samalla tavalla antaa työn putkiliikkeen hoidettavaksi kuin kerrostalossa tehtäisiin. Periaatteessa sen keittiön hanan vaihtaminen maksaa ostettuna työnä täsmälleen saman verran kerrostaloasuntoon kuin omakotitallon tehtynä.