Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

Meillä ei lumityöt maksa mitään kun itse lapioi. kehitystä nyt AP 0/5 !! 

Pöljä. Tottakai maksaa, koska aika on rahaa. Jos käytät lumitöihin esimerkiksi 80 tuntia talven aikana niin se on pois jostain muusta. Äläkä aloita sitä samaa vanhaa "se käy liikunnasta", koska tiedämme molemmat, että et sinä sitä tekisi, ellei olisi pakko. 

Vierailija
42/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?

Tätä minäkin mietin.

0/5

Laina+ muut kulut. Kyllähän sähkö on isossa oktssa kallista talviaikaan varsinkin suorasähkö. Vesimaksut myös huomattavasti kalliimpaa. Toki riippuu missä asuu. Meidän oktssa oli sähkölaskut neljättä sataa/kk kylminä pakkaskuukausina, kesällä mennyt mitään. Vesilasku 6x vuodessa, yht. 1200€. Ja ne lumityöt ja ruohonleikkuu. Onneksi päästiin eroon. Velattomia me olimme. -eri 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika laiskaa trollausta vuokrakasarmissa asuvalta luuserilta.

Vierailija
44/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.

🤣 kerro, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa kertomatta, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa.

Kyllä täytyy p*rkele sulatetulla kullalla käyvällä traktorilla tehdä lumityöt, että siitä niin kallista saa. 

Minä ostin lumilinkoon bensaa viimevuonna 10 eurolla. En oo vielä tarvinnu lisää. En kutsuis kalliiksi. Eikä vie paljoa aikaa.

Valitettavasti olen asunut. Pienimmissäkin hommissa lähtöhinta on 50 euroa, yleensä satanen.

Ne hommat tehdään itse. Jos on aivan kädetön, niin kerrostalo ja huoltoyhtiö (josta maksat vastikkeessa) on varmaan oikea valinta. 

Vierailija
45/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

infarktin jälkeen muutin kerroksiin piti muuttaa kuntoutuksen jälkeen takaisin  en muuttanut. eihän tämän parempaa asumista olekkaan. todella hiljaista ja kaikki toimii erinomaisesti. myin mettä kulman talon nyt ajateltuna " purku kuntoisen mörskän" oletteko kateellisia vai miksi arvostelette meitä rikkaanpia kerroksissa asuvia. jos nautitte olostanne miksi teillä on aikaa arvostella muiden as ratkaisuita . 

Vierailija
46/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa päästä kuuntelemaan naapurin kolistelua ja tömistelyä.

Me rivitalossa, eikä moisia ääniä kuulu. Jotkut äänet kuuluu elämiseen eikä niitä edes noteeraa. Okt:ssa pysty kyllä elään ku pellossa ja kuuntelemaan musiikkiakin nupit kaakossa. Samaa musiikkia kuuntelen edelleen, mutta nautin eri tavoin, kun kuuntelen huomattavasti pienemmällä. Tästä oikeasti nauttii. Niin ja jäi saman verran ku aplla takataskuun. Kaksi meitä täällä naatiskelee. 

Meillä muutti rivitaloon (meidän seinänaapuriimme) nuori pariskunta, jotka käyttävät h**meita. Koko taloyhtiön rauha on mennyttä ja häädössä kestää!!

Vaikka häätö on vireillä olemme mieheni kanssa päättäneet, että ei koskaan enää mitään vastaavaa. Etsimme siis ostettavaa taloa, riittävän kaukana n

Otan osaa 💔 täällä pariskunta joka myöskin lähti rivarista 15 vuoden jälkeen kun seinänaapuriksi  tuli häirikkö stereoineen joka ikinen vkonloppu kesäöistä puhumattakaan! Oli myytävä ja muutettava omakotitaloon !!! 

Vierailija
47/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣 kerro, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa kertomatta, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa.

Kyllä täytyy p*rkele sulatetulla kullalla käyvällä traktorilla tehdä lumityöt, että siitä niin kallista saa. 

Minä ostin lumilinkoon bensaa viimevuonna 10 eurolla. En oo vielä tarvinnu lisää. En kutsuis kalliiksi. Eikä vie paljoa aikaa.

Valitettavasti olen asunut. Pienimmissäkin hommissa lähtöhinta on 50 euroa, yleensä satanen.

Meillä maksaa koko talven lumityöt erään naapuruston miehen tekemänä 100 e. Vähälumisina talvina se toki on paljon, jos puha pitää aurata tyyliin pari kertaa, mutta runsaslumisina talvina se hinta on hyvinkin edullinen. Sama naapuri auraa samaan hintaan lähistöllä monien muidenkin pihoja traktorillaan.

Toki joku voi veloittaa yhdestäkin aurauskerrasta 50 e, mutta se onkin sitten eri asia kannattaako noin paljoa maksaa. Se ei ole tyhmä, joka pyytää....

Vierailija
48/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei lumityöt maksa mitään kun itse lapioi. kehitystä nyt AP 0/5 !! 

Pöljä. Tottakai maksaa, koska aika on rahaa. Jos käytät lumitöihin esimerkiksi 80 tuntia talven aikana niin se on pois jostain muusta. Äläkä aloita sitä samaa vanhaa "se käy liikunnasta", koska tiedämme molemmat, että et sinä sitä tekisi, ellei olisi pakko. 

Puhu itsestäsi vaan pösilö!!  

Vierailija
49/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, olen asunut elämässäni aina kerros/rivitalossa yhtä ajanjaksoa lukuunottamatta. Silloin asuin muutaman vuoden ok-talossa.

Ja voin kertoa, että tuo ajanjakso jolloin asuin ok-talossa oli elämäni onnellisinta aikaa näin niinkuin asumisen puolesta. En ole ikinä, en missään muussa asunnossa nauttinut niin paljoa.

Valitettavasti rahan takia en pysty enää asumaan ok-talossa:( Kyllä se ap sinullakin kuule mieli muuttuu vielä, kun saat lutikoita tai narkkarinaapurit. Naapureitasi kun et voi valita, niin et pysty vaikuttamaan tuleviin ongelmiisikaan.

Tarina ei ehkä kerro, mutta veikkaan, että ap asuu ehkä osakehuoneistossa?! Sinne ei mainitsemasi taida yltää. Olen asunut ennen omistusasumista myös vuokralla. En ole koskaan tuollaiseen törmännyt. 

Vierailija
50/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi sun omakotitalo ei ollut laadukas? Et sitten ollut viitsinyt pitää siitä huolta vaan annoit rapistua? Mutta kiva että viihdyt, vaikka taitaa pointtisi kyllä taas kerran olla sähkön hinta ja oma rahatilanteesi.

Vierailija
51/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?

Tätä minäkin mietin.

0/5

Laina+ muut kulut. Kyllähän sähkö on isossa oktssa kallista talviaikaan varsinkin suorasähkö. Vesimaksut myös huomattavasti kalliimpaa. Toki riippuu missä asuu. Meidän oktssa oli sähkölaskut neljättä sataa/kk kylminä pakkaskuukausina, kesällä mennyt mitään. Vesilasku 6x vuodessa, yht. 1200€. Ja ne lumityöt ja ruohonleikkuu. Onneksi päästiin eroon. Velattomia me olimme. -eri 

Velaton minäkin olen. Asumiskulut on tosiaan sen 425e per kk sisältäen ihan kaiken, myös kaiken mainitsemasi kalliin kylmiltäkin kuukausilta. Lisäksi hulevesimaksut, nuohoukset, kiinteistöverot, vakuutukset, jätehuolto, KAIKKI. Meillä on 140m2, 60m2 kahden auton lämmin talli ja esim. ulkoporeallas, jota käytetään viikoittain läpi vuoden.  Asuminen voi olla kallista kerrostalossa tai okt:ssa. Se voi olla myös halpaa kummassa tahansa. 

Vierailija
52/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotahan vain ap, jahka yläkertaan muuttaa kanta-astuja norsu, seinänaapuriin tulee koliikkivauva ja päihdehuuruista elämää viettävät sekoileva naapuri toisen seinän taakse. Muistakin sitten, että nautit.

Vaihdossa jäi käteen. .  ., eli omistusasunto kyseessä?! Koliikkivauva ja kanta-astujat mahdollisia. 

Vierailija
53/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homo Neuvostoliittocus siis siellä, laiska mutta vähään tyytyväinen. Mikäpä siinä.

Vierailija
54/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, elämässä pitää uskaltaa tehdä ratkaisuja! 

Älä välitä liiskaajia riittää, täällä  ei siedetä onnellisia ja tyytyväisiä ihmisiä. 

Kerrostalossa on ihana asua, riippuu tietysti naapureista. 

Meidän pienkerrostalossa on ja mun rapussa asuu ihania ihmisiä, toivottavasti ap sunkin talossa :D

Vierailija
55/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, olen asunut elämässäni aina kerros/rivitalossa yhtä ajanjaksoa lukuunottamatta. Silloin asuin muutaman vuoden ok-talossa.

Ja voin kertoa, että tuo ajanjakso jolloin asuin ok-talossa oli elämäni onnellisinta aikaa näin niinkuin asumisen puolesta. En ole ikinä, en missään muussa asunnossa nauttinut niin paljoa.

Valitettavasti rahan takia en pysty enää asumaan ok-talossa:( Kyllä se ap sinullakin kuule mieli muuttuu vielä, kun saat lutikoita tai narkkarinaapurit. Naapureitasi kun et voi valita, niin et pysty vaikuttamaan tuleviin ongelmiisikaan.

Omakotitalossa raihnaisena vanhuksena on kivaa. Ruoho rehottaa ja lumikinos ulko-oven edessä kasvaa. Eiköhän ihmiset myy talonsa vanhetessaan. Niin minäkin tein.

Ensinnäkin kaikki vanhukset eivät ole raihnaisia ja toisekseen omakotitaloon voi ostaa kaikki samat palvelut kuin kerros - tai rivitaloon.

Ruohonleikkuun voi ulkoistaa, samoin lumityöt. Myös remontit voi ostaa ja esim hajonneet hanat tms voi korjauttaa ns mökkitalkkareilla.

Toki tämä maksaa, mutta kerros- tai rivitalossa maksat vastikkeen muodossa myös kaikki naapurien reipas ja palvelut.

Vierailija
56/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän omakotitaloasuminen varmaan pahimmilla talvipakkasilla olisi ok. Mutta kesällä ei ikinä! Haluan pitää kasvihuonetta, istua aamuisin yöpaidassa kuistin rappusilla kahvikupin kanssa, saunoa pihasaunassa, grillata ja käyttää pzzauunia, kestitä vieraita pihalla ja kuistilla, pitää eläimiä, kierrellä puutarhakaupoissa, kasvattaa marjoja ja hedelmiä ja raparperia ja yrttejä ja salaattia ja kurpitsoita.

Kummassa siis nyt asut? 

Vierailija
57/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä maksaa koko talven lumityöt erään naapuruston miehen tekemänä 100 e. Vähälumisina talvina se toki on paljon, jos puha pitää aurata tyyliin pari kertaa, mutta runsaslum

Meillä on kilometri omaa tietä ja iso piha-alue. Naapuritilan isäntä auraa samalla kun käy aurauslenkkinsä heittämässä (auraa alueella paljon muutenkin, mm. maantiet). Ei suostu ottamaan meiltä maksua. Vien sille kerran vuodessa hirvipaistin, kun en kehtaa ihan ilman mitään korvausta olla. 

Vierailija
58/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömien kampurajalkojen kannattaa asua kerrostalossa. Omakotitalot ovat tekeville ja meneville.

Vierailija
59/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarina ei ehkä kerro, mutta veikkaan, että ap asuu ehkä osakehuoneistossa?! Sinne ei mainitsemasi taida yltää. Olen asunut ennen omistusasumista myös vuokralla. En ole koskaan tuollaiseen törmännyt. 

Kuka tahansa voi vuokrata sen osakkeensa toiselle asuttavaksi. Se on hyvin yleistä. Ei vuokralla asuminen tarkoita, että asutaan jossain vuokrataloyhtiössä... 

Vierailija
60/113 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut, elämässä pitää uskaltaa tehdä ratkaisuja! 

Älä välitä liiskaajia riittää, täällä  ei siedetä onnellisia ja tyytyväisiä ihmisiä. 

Kerrostalossa on ihana asua, riippuu tietysti naapureista. 

Meidän pienkerrostalossa on ja mun rapussa asuu ihania ihmisiä, toivottavasti ap sunkin talossa :D

Kuule, kun sinulla ja aloittajalla on täsmälleen sama ongelma. Eli asumisenne taso ja rauhallisuus riippuu täysin siitä, millaiset naapurit teillä on. Eli aina kun joku naapuri vaihtuu, on olemassa riski siihen että asumisenme muuttuu h*lvetiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan