Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joita ahdistaa seksin loppuminen iän myötä?

Vierailija
27.01.2026 |

Olen naimisissa oleva liki 50-vuotias nainen. Avioliitto voi hyvin ja seksiä on meille molemmille juuri sopivan paljon. Nyt kun tuo 50-vuotta lähestyy, huomaan ajattelavani paljon ikääntymistä ja nimenomaan siltä kantilta, että montako vuotta tässä vielä on jäljellä sellaista aikaa, jolloin seksi kuuluu vielä elämään. Panikoin ajatusta, että kun vaihdevuodet lyövät kunnolla päälle, loppuu myös itseltä halut ja sitä myöten seksielämä. Minulle itselle seksi on tärkeä osa parisuhdetta ja koko ajan enenevissä määrin mietin, että onko jäljellä hyvää seksielämää vuosi, viisi, kymmenen vai viisitoista. Ajatus seksin loppumisesta pelottaa ja ahdistaa. Järjen tasolla kyllä tajuan, että se seksi on vain osa parisuhdetta ja josssain vaiheessa se todennäköisesti hiipuu ja että parisuhteessa on paljon muutakin hyvää ja kannattelevaa, mutta nyt minulla on järjetön pelko, että paljonko aikaa on jäljellä ja mietin, että kuinka monta vuotta on jo takana aviomiehen kanssa, että ollaanko tajuttu ottaa kaikki ilo irti menneistä vuosista.

Oletan, että ajatukset johtuvat tuosta rajapyykistä, joka on tulossa parin vuoden sisällä. Ystävillä ja tuttavilla on ollut paljon ajatuksia tässä vaiheessa elämän loppumisesta eli siis ovat alkaneet pohtimaan omaa kuolevaisuutta. Minulla ei ajatukset vielä ole tähän menneet ja tiedä meneekö ollenkaan, mutta tämä seksin loppuminen on mielessä koko ajan.

Eli onko muilla vastaavia ajatuksia? Varmaan usealla vaihdevuosi-iän läpikäynneillä tai siinä juuri olevilla on myös kokemuksia, että mitä seksielämälle tapahtuu?

Kommentit (202)

Vierailija
81/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut keksittyä ei. 

Ehkä en osannut ilmaista itseäni tarpeeksi hyvin. Tiedän, että osalla vaihdevuodet vähentää tai lopettaa seksihalut ja tiedän, että osalla ei. Elämässäni ja parisuhteessani on paljon muutakin kuin pelkkä seksi mielessä tai ainoastaan tämä tärkeää. Lähinnä vain tämä järjetön pelko ja paniikki? Että jos se loppuu. Kuten jo aiemmin kirjoitin, että suht järkevänä ihmisenä tiedostan, että todennäköisesti se seksin harrastaminen jossain vaiheessa loppuu, mutta kun en saa päätäni rauhoittumaan asian suhteen. Että minulla on p nappula ihan pohjassa asian suhteen ja panikoin asiaa. Päässäni pyörii vain ajatus, että takana on reilut 30 vuotta seksielämää takana ja paljon vähemmän edessä päin. Ehkä.

Siskollani oli tässä iässä kova kuolemanpelko ja puhui, että ajatteli juuri sitä, että takanapäin on enemmän elinvuosia kuin edessäpäin. Itsellä ei tämä ajatus her

Mitä helvettiä? Pelätään kuolemaa ja seksielämän loppumista? Kunnon hattarapäitä ja  pehimisperseitä! 

Vierailija
82/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikset sä hyväksy sitä, että joku ei halua ja sopeutuu ja on tyytyväinen siihen tilanteeseen?"

Miksi sinä et lue mitä minä kirjoitan. Vai mitä mahtoi tarkoittaa ihan ensimmäinen lauseeni:"Tietenkin jokainen saa itse päättää mitä tekee ja mitä haluaa."?

"Onko se sinusta pelottavaa, että jotkut kykenevät myös luopumaan seksistä eivätkä halua vääntää enää väkisin hampaat irvessä? "

Ei. Muistutin vain että joskus pitää myös vain aktiivisesti muistaa että joku asia on hauskaa ja hyödyllistä. Itse en käytännössä koskaan tunne suurta halua lähteä juoksulenkille mutta joka kerta kun olen lähtenyt niin olen ollut hyvin tyytyväinen että tuli lähdettyä.

"Seksi oli tosi antoisaa ja kivaa nuorena mutta enää en tunne siihen samanlaista mielenkiintoa enkä edes nautintoa. Monet muut puuhat houkuttelevat enemmän. Esimerkiksi liikunta ja pilates."

Neuvoisitko sitten jollekin että jos vain aina laiskottaa niin kannattaa jäädä sohvalle eikä lähteä liikkumaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisen naisen pitäisi olla vaan iloinen, jos saa vihdoin elää itselleen sinkkuna ja olla rauhassa ilman miehiä ja ilman miehien vaatimusta miehen tarpeiden tyydyttämiseen. Niinhän se usein onkin, että eron sattuessa miehellä on jo uusi nuorempi, kauniimpi ja laihempi nainen, mutta nainen jää mielellään sinkuksi, eikä kaipaa enää ollenkaan uutta suhdetta. Naisen on vaan parempi ilman kuvottavaa, vaativaa, vonkaavaa, laiskaa, sotkevaa ja sikailevaa miestä. S-ryhmän verkkokaupan mainos, jossa nainen onkin mies ja mies joutuukin naisen asemaan on kamala ja provosoiva ja mainoksen mies täysi vässykkä, mutta oikeasti se onkin nykyaikaista naisen voimaantumista ja rohkeutta sanoa miehelle vastaan, eikä mainoksen nainen suostu alistumaan kotiorjaksi.

Vierailija
84/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin tyhmiä ihmisiä ole. Seuraava yrittäjä.

Vierailija
85/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin ylevää, että ei huvita seksi ja sen vuoksi kumppanikaan ei tarvitse seksiä ja onhan maailmassa muutakin.

Juo vettä ja apteekin aterian korvikkeita. Selviää niilläkin ja maailmassa on paljon muutakin.

Vierailija
86/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täysin ot, mutta olen aina pitänyt kuvottavana sanontaa seksi on parisuhteen liima. "

Jos katsotaan ihan tilastollisesti niin toimiva ja tyydyttävä seksielämä ennustaa muutenkin hyvää ja tyydyttävää parisuhdetta paremmin kuin moni muu mittari. Eihän se tietenkään ihan jokaisella niin ole mutta keskimäärin se kyllä pitää paikkansa.

Vierailija
87/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään huomattavasti enemmän sairastumista kuin seksin loppumista. Myös itsetyydytys keksitty. 

Vierailija
88/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin tyhmiä ihmisiä ole. Seuraava yrittäjä.

Samaa mieltä. Minua pelottaa että terassin laudoitus lahoaa.

Vierailija
89/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään huomattavasti enemmän sairastumista kuin seksin loppumista. Myös itsetyydytys keksitty. 

Minä sairastuin pysyvästi ja etenevästi jo varhaisessa keski-iässä. Tämän jälkeen ei pelota mikään. Ennemminkin minusta itsestäni tuli pelottava.

Vierailija
90/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaiken normalisoinnin lisäksi hoetaan, kuinka jokaisen on oltava seksuaalinen olento vauvasta vaariin. "

Sinä nyt vain olet ymmärtänyt tuon väärin. Se että on seksuaalinen olento ei ole sama asia kuin että olisi seksuaalisesti aktiivinen tai seksuaalisesti halukas. Jokainen meistä on seksuaalinen olento mutta ilmentää sitä sitten sekä ikänsä että elämäntilanteensa mukaan. Kolmevuotias on seksuaalinen olento ihan eri tavalla kuin parikymppinen tai kuusikymppinen. Lasta aktiivisesti yrittävä on eri tavalla seksuaalinen kuin yksin asuva ja ilman parisuhdetta oleva. Silti he kaikki ovat seksuaalisia olentoja.

Vierailija
91/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastuin pysyvästi ja etenevästi jo varhaisessa keski-iässä. Tämän jälkeen ei pelota mikään. Ennemminkin minusta itsestäni tuli pelottava.

Mitään pelkäämättömät ihmiset ovat tunnetusti pelottavia niiden mielestä jotka yhä pelkäävät. Puhumattakaan sitten näistä, jotka pelkäävät jopa omaa varjoaan. 

Vierailija
92/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikset sä hyväksy sitä, että joku ei halua ja sopeutuu ja on tyytyväinen siihen tilanteeseen?"

Miksi sinä et lue mitä minä kirjoitan. Vai mitä mahtoi tarkoittaa ihan ensimmäinen lauseeni:"Tietenkin jokainen saa itse päättää mitä tekee ja mitä haluaa."?

"Onko se sinusta pelottavaa, että jotkut kykenevät myös luopumaan seksistä eivätkä halua vääntää enää väkisin hampaat irvessä? "

Ei. Muistutin vain että joskus pitää myös vain aktiivisesti muistaa että joku asia on hauskaa ja hyödyllistä. Itse en käytännössä koskaan tunne suurta halua lähteä juoksulenkille mutta joka kerta kun olen lähtenyt niin olen ollut hyvin tyytyväinen että tuli lähdettyä.

"Seksi oli tosi antoisaa ja kivaa nuorena mutta enää en tunne siihen samanlaista mielenkiintoa enkä edes nautintoa. Monet muut puuhat houkuttelevat enemmän. Esimerkiksi liikunta ja pilates."

Neuvois

Vertaat seksiä juoksulenkkiin. Okei, mä vedän mieluummin pilatesjumpan kuin ryhdyn seksiin. Sopiiko vai onko jotain vastaan väittämistä?

Vierailija
93/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vertaat seksiä juoksulenkkiin."

Kyllä. Tosin vain siinä suhteessa että kumpikaan ei aina huvita etukäteen mutta yleensä jälkikäteen on hyvä olo.

Vierailija
94/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkään asiaa ei ehkä kannattaisi surra etukäteen. Elämä voi yllättää. Itselläni seksi loppui käytännössä puolison kuolemaan ja lopullisen niitin iski neurologinen sairaus. Ja sitten nuori, vetovoimainen neurologi kyselee, onkos ollut impulssikontrollin häiriöitä... no oliskin!

Vierailija
95/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nuorempi kiimainen kolli ja heitä miehesi pihalle niin naiseutesi alkaa taas kukoistaa.

Vierailija
96/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, todellakin helpottaa.

Ja olen ollut aina varsin seksuaalimyönteinen.

Vierailija
97/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Varmaan usealla vaihdevuosi-iän läpikäynneillä tai siinä juuri olevilla on myös kokemuksia, että mitä seksielämälle tapahtuu?"

Ei ainakaan minulla tapahtunut lopulta käytännössä paljon mitään. Paikat ovat vähän kuivuneet mutta siihen on monia apuja. Lisäksi spontaani halu on melko paljon hiipunut mutta koska tiedän että kun vain ryhdytään hommiin niin kyllä se sitten taas hyvältä tuntuu niin ei se ole seksielämään vaikuttanut. Edelleen seksiä on kerran viikkoon ja laatu on parempaa kuin monena aikana nuorempana.

Sanoisin että se on eniten aseteesta kiinni että hiipuuko seksi vai ei. Jos ryhtyy henkisesti vanhaksi niin varmasti moni asia elämässä loppuu. Jos taas ajattelee että minä teen niitä asioita joista tykkään niin viidenkympin jälkeen voi elää monin tavoin elämänsä parasta aikaa.

T. N57

Kuivat paikat vaan narahtelee ja ryppyliha lotisee

yäk

Vierailija
98/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kai voisi laittaa seksiosioon, vaikka sisältö siistiä.

Vierailija
99/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 42-vuotias ja vaimoni on 49-vuotias. 

Hän kertoi vaihdevuosista ja että nyt loppuu seksin harrastus. 

Olin että ok?

Miksi kukaan ei kertonut että seksin harrastus loppuu vaihdevuosien takia. Olin vähän yllättynyt ja pettynyt samaan aikaan. Nyt on liian myöhäistä vaihtaa nuorempaan, kun olen itsekin vanha ukko. 

Järkyttävä uutinen oli vaihdevuodet. Seksiä ei ole ollut enää vuoteen. Sitten tulee toinen vuosi ja kolmas vuosi. 

Minulla ei ole vielä tietääkseni vaihdevuosia, mutta kohta ne tulee ja sitten loppuu masturbointikin. Järkyttävä tieto vaihdevuodet. Miksi näistä ei koulussa kerrottu mitään?

Tuo on se syy miksi vanhat vaarit hyppii vanhempien naisten perässä? Olen itse aivan ahdistunut,kun yli 70v ukot yrittää jatkuvasti,olen itse 65v eikä miehet kiinnosta yhtään,mutta nämä ukot kuvittelee,että vanhempia naisiakin kiinnostaa.

Vierailija
100/202 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä. Tosin vain siinä suhteessa että kumpikaan ei aina huvita etukäteen mutta yleensä jälkikäteen on hyvä olo."

Eri, mutta mua huvittaa juoksulenkki ja voimatreeni oikeastaan aina, en muuten niitä harrastaisi. Tai no, jotain lihaskuntoa, impact-hyppelyä tmv. ehkä tekisin terveyden edistämiseksi, mutta en kyllä juoksisi, koska painoliivin kanssa kävelemällä reippaasti saisi samat hyödyt vähemmillä riskeillä. 🤔 

Huono seksi ei huvita koskaan vaikka olen joskus nuorempana ja tyhmänä silloisen miehen mieliksi sitä kestänyt. Hyvä seksi motivoi aina, silloinkin kun olin sytolääkkeillä ja sairauden vuoksi aivan tunnoton. Miehen patjana oleminen ei motivoi ja siihen en enää koskaan suostu. Olen itse 30+ ja sairastunut vakavasti joitain vuosia sitten. En todennäköisesti elä edes vaihdevuosi-iän yli ja sairaus on jo muuttanut seksuaalisuutta eli enää ei ahdista mikään. 

Sanon vain, että läheskään kaikki eivät kaipaa sen enempää pakkomotia liikuntaan kuin seksiin, jotkut kaipaavat sitä että aloittaa vähän väkisin, mutta sen on silti oltava täysin oma valinta, turha tuputtaa muille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan