Onko muita, joita ahdistaa seksin loppuminen iän myötä?
Olen naimisissa oleva liki 50-vuotias nainen. Avioliitto voi hyvin ja seksiä on meille molemmille juuri sopivan paljon. Nyt kun tuo 50-vuotta lähestyy, huomaan ajattelavani paljon ikääntymistä ja nimenomaan siltä kantilta, että montako vuotta tässä vielä on jäljellä sellaista aikaa, jolloin seksi kuuluu vielä elämään. Panikoin ajatusta, että kun vaihdevuodet lyövät kunnolla päälle, loppuu myös itseltä halut ja sitä myöten seksielämä. Minulle itselle seksi on tärkeä osa parisuhdetta ja koko ajan enenevissä määrin mietin, että onko jäljellä hyvää seksielämää vuosi, viisi, kymmenen vai viisitoista. Ajatus seksin loppumisesta pelottaa ja ahdistaa. Järjen tasolla kyllä tajuan, että se seksi on vain osa parisuhdetta ja josssain vaiheessa se todennäköisesti hiipuu ja että parisuhteessa on paljon muutakin hyvää ja kannattelevaa, mutta nyt minulla on järjetön pelko, että paljonko aikaa on jäljellä ja mietin, että kuinka monta vuotta on jo takana aviomiehen kanssa, että ollaanko tajuttu ottaa kaikki ilo irti menneistä vuosista.
Oletan, että ajatukset johtuvat tuosta rajapyykistä, joka on tulossa parin vuoden sisällä. Ystävillä ja tuttavilla on ollut paljon ajatuksia tässä vaiheessa elämän loppumisesta eli siis ovat alkaneet pohtimaan omaa kuolevaisuutta. Minulla ei ajatukset vielä ole tähän menneet ja tiedä meneekö ollenkaan, mutta tämä seksin loppuminen on mielessä koko ajan.
Eli onko muilla vastaavia ajatuksia? Varmaan usealla vaihdevuosi-iän läpikäynneillä tai siinä juuri olevilla on myös kokemuksia, että mitä seksielämälle tapahtuu?
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muut asiat huoleta enempi? Onhan omat kädet ja välineet.
Ei näköjään huoleta. Tuossa iässä kannattaisi vaikka keskittyä säästämään omaan vanhushoivaansa - 15 vuotta ja maataan paskavaipoissa terveysaseman nurkassa kirkumassa, eikä kukaan tule. Panemiset on pantu.
Fiksut olisi pitäneet itsestään huolta, niin pärjää vielä yhdeksänkymppisenäkin kotona, mutta ilmeisesti osaltasi on jäätlö ja suklaa vienyt. Panemalla sinäkin olisit pysynyt kunnossa👍👍
Niin moni saa sydärin aktin aikana liika on liikaa))
Väärässä paikassa se on myös järkytys läheisille- puolisolle.
Meillä se on jo loppunut tai ainakin aika harvinaista, ehkä pari kertaa vuodessa. Miehelle tuli vaihdevuodet tai joku muu haluttomuus jo minua ennen ja itselläkin alkaa tässä iässä (reilu 50 v.) hiipua. Kyse ei siis ole, etteikö värkit toimisi, ei vaan jaksa alkaa hommiin. Lisäksi se, että huoneistossa on oikeastaan 24/7 juniori, ei juuri auta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvän tähden, ovatko ihmiset ihan oikeasti seonneet lopullisesti? Millainen ihminen ylipäätään priorisoi seksuaalisuuden elämässään? Miten se voisi häiritä teitä, jos halut katoavat? Silloin tilalle tulee muuta. Jos ei haluta, ei sitä koko asiaa ylipäätään mieti! On täysin normaalia, että lisääntymisiän jälkeen libido hiipuu, koska valitettava fakta on, että koko touhun biologinen ja alkuperäinen tarkoitus on silloin ohi. Me emme ole mitään libidovetoisia liskoaivoja, vaan nisäkkäitä, joilla on biologinen lisääntymisen kaari. Tämä yhteiskunnan jatkuva seksuaalisuuden tuputtaminen ja höpinä näyttää - herra mun vereni - sekoittavana jo vanhemmatkin sukupolvet.
Kun toiselta halut katoaa ja toisella ei, onhan se ongelma parisuhteessa oleville. Voi käydä kuinka vaan, myös naisella halut lisääntyä. Mitä silloin tehdään kun toinen ei enään halua tai pysty, ja toisella kyky ja ehkä kovatkin halut? No jos ei koskaan seksi ole ollut tärkeä osa parisuhdetta, niin ei kai sitä tule miettineeksi.
"Tässä on taas tämä häiritsevä asetelma, että seksissä nainen antaa ja mies saa. Voi kun miehet ymmärtäisivät, että se ei ole niin! Tämä ajattelu tuhoaa koko seksuaalisuuden missä tahansa liitossa."
No voit sinä vääntää sen millaiseksi haluat mutta se ei faktoja muuta mihinkään. Vähän yksinkertaistaen: mies tuntee olevansa rakastettu kun harrastaa seksiä, nainen harrastaa seksiä kun tuntee olevansa rakastettu.
Siitä seuraa ihan vääjäämättä se että jos seksi syystä tai toisesta loppuu niin se vaikuttaa yleensä parisuhdetyytyväisyyteen enemmän miehellä kuin naisella. Nainen voi tuntea edelleen olevansa rakastettu jos saa muuta huomioita ja hellyyttä.
Seksin loppuminen on yksi ihan valtava riskitekijä parisuhteen loppumisen kannalta.
Eikö saa luvan kanssa luopua seksistä, jos vaihdevuosissa halut loppuu?
Mä olen aina mennyt silleen halujeni mukaan, että kun on haluttanut, olen harrastanut seksiä ja kun ei ole haluttanut, en ole harrastanut. Olen pitänyt sitä luonnollisena asiana. Nyt 50+ ikäisenä halut on kutakuinkin loppuneet ja se tuntuu nyt alun hämmennyksen jälkeen ihan mukavalle. Eikö niin siis voisi olla ihan hyvä? Jos se kerran itsestä tuntuu hyvälle ja oikealle.
Vierailija kirjoitti:
"Tai siihen parisuhteeseen. Parisuhteessa seksi hiipuu, kun tunneyhteys hiipuu. Sitten pitää tehdä jotain sille tunneyhteydelle, tai parisuhteelle. Vinkki: Ratkaisu ei ole huutaminen, vonkaaminen tai pettäminen."
Olet oikeassa. Mutta parisuhde ei korjaannu sillä että toinen julistetaan oikeassa olijaksi ja kaikki korjaantuu kunhan se toinen tajuaa vain parantaa tapansa. Oikeasti parisuhde huononee yleensä kierteenä jossa kumpikin kumppaneista alkaa tuntea että se toinen ei anna suhteessa sitä mitä tarvitsisi. Ja koska toinen ei anna niin sitten minäkään en enää anna toiselle mitä hän haluaa. Ja siinä on sitten se kierre ja pattitilanne edessä.
Siitä voi päästä vain niin että kumpikin tajuaa että parisuhde ei ole mikään liikesuhde jossa kaikki on vain kaupankäyntiä. Toiselle pitää haluta hyvää ihan vilpittömästi ja ilman mitään pakkoa jostain vastapalveluksesta. Toiselle tehdään hyvää koska halutaan tehdä omalle rakk
Kuule, en pysty sinun parisuhdettasi tässä ratkaisemaan. Pystyt siihen paremmin itse.
Sen voin sanoa, että tunnesuhteelle ovat tuhoisia huutaminen (tms väkivalta), kiristäminen, välinpitämättömyys, pettäminen. Puolin ja toisin. Jos näitä on tapahtunut, voi olla että tarvitaan ulkopuolista apua että päästään taas tunneyhteyteen.
Oma kokemukseni 57-v. naisena, jolla viimeiset kk 11 vuotta sitten 46-vuotiaana. Olin ennen vaihdevuosia aivan hillitön, todennäköisesti jollain tasolla sek siriippuvainen. Rakastan miestäni, mutta hän on aseks uaali, joten jätin hänet ja touhusin sinkkuna. Kk loputtua haluni katkesivat kuin kirurginveitsellä leikattuna enkä todellakaan olisi uskonut sitä itsestäni koskaan. Olen edelleen fyysisesti hyväkuntoinen, mutta viimeksi kuluneina 11 vuotena olen harjoittanut sooloseksiä kerran tai kahdesti ja siinä se. Olen yhtä seksit ön kuin lapsena, paitsi kaikki hihittely puuttuu, kokeiltu on "kaikkea paitsi kansantanhuja ja omaa mummoaan" ja tarpeet uteliaisuudet tyydytetty. Miehen kanssa ajauduttiin yhteen taas ja sek sittömässä liitossa eletään onnellisina toistemme kainalossa, toisiamme e päseksuaalisesti hellitellen. Ymmärrän, että näin tasapuolista tilannetta ei useimmilla ole, ja nyt kuudenkympin rajapyykin lähestyessä koen itseni paitsi kuivaksi myös rupsahtaneeksi. En luultavasti kehtaisi enää harrastaa seksä edes siinä tapauksessa että sitä tahtoisin. Näin on hyvä.
Ap, tee mahdolliset kokeilusi nyt niin on sitten mitä muistella, jos halusi katoavat. Eivät ne välttämättä katoa, mutta minun kokemukseni näyttää että niinkin voi käydä eikä se ole mikään maailmnloppu.
En ole ollut seksisuhteessa 11/84 jälkeen, ei ahdista tippaakaan.
"Tässä on taas tämä häiritsevä asetelma, että seksissä nainen antaa ja mies saa. "
Siitähän ei ollut ollenkaan kyse vaan siitä millaisia merkityksiä seksillä on parisuhteessa miehillä ja naisilla. Ja ne kyllä eroavat aika paljon keskimäärin. Ja siksi myös seksin loppumisella on erilaisia vaikutuksia.
Luojan kiitos ne touhut on taakse jäänyttä elämää.
M52
Vierailija kirjoitti:
"Tässä on taas tämä häiritsevä asetelma, että seksissä nainen antaa ja mies saa. Voi kun miehet ymmärtäisivät, että se ei ole niin! Tämä ajattelu tuhoaa koko seksuaalisuuden missä tahansa liitossa."
No voit sinä vääntää sen millaiseksi haluat mutta se ei faktoja muuta mihinkään. Vähän yksinkertaistaen: mies tuntee olevansa rakastettu kun harrastaa seksiä, nainen harrastaa seksiä kun tuntee olevansa rakastettu.
Siitä seuraa ihan vääjäämättä se että jos seksi syystä tai toisesta loppuu niin se vaikuttaa yleensä parisuhdetyytyväisyyteen enemmän miehellä kuin naisella. Nainen voi tuntea edelleen olevansa rakastettu jos saa muuta huomioita ja hellyyttä.
Seksin loppuminen on yksi ihan valtava riskitekijä parisuhteen loppumisen kannalta.
Tämä selvä. Minä en halua olla intiimisti - tai ylipäätään mitenkään - tekemisissä olennon kanssa, joka kuvittelee rakkauden kassientyhjennykseksi, ja kokee olevansa rakastettu tyhjennetyin kassein. Ajatusvirhe on niin suuri, ja logiikka pettävä, että kyseessä on heikkolahjaistasoinen ajattelu/älyllinen keva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä selvä. Minä en halua olla intiimisti - tai ylipäätään mitenkään - tekemisissä
Mielestäsi siis ihminen joka ajattelee sinun kanssa eri tavoin on vääränlainen tai k.ehitysvammainen?
Vierailija kirjoitti:
No mikä sitten estää sinua hukuttamasta naista rakkauteen? Saisit seksiä yllin kyllin!!?
Naisena voin sanoa, että mitä enemmän on seksiä, sitä enemmän sitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen yhdyntä 48 vuotiaana puolison kanssa. Ajatuskin seksistä jo ällöttää.
N 65 v
Ka näin me ihmiset ollaan erilaisia. ikää yli 50 jonkin matkaa ja seksi mielessä päivittäin, jopa niin usein että häiritsee välillä.
*Mielestäsi siis ihminen joka ajattelee sinun kanssa eri tavoin on vääränlainen tai k.ehitysvammainen*
Viitasin ko kirjoittajan logiikkaan ja tapaan ajatella. Kyseisellä tavalla ajatteleva ei käy täysillä.
Olen 42-vuotias ja vaimoni on 49-vuotias.
Hän kertoi vaihdevuosista ja että nyt loppuu seksin harrastus.
Olin että ok?
Miksi kukaan ei kertonut että seksin harrastus loppuu vaihdevuosien takia. Olin vähän yllättynyt ja pettynyt samaan aikaan. Nyt on liian myöhäistä vaihtaa nuorempaan, kun olen itsekin vanha ukko.
Järkyttävä uutinen oli vaihdevuodet. Seksiä ei ole ollut enää vuoteen. Sitten tulee toinen vuosi ja kolmas vuosi.
Minulla ei ole vielä tietääkseni vaihdevuosia, mutta kohta ne tulee ja sitten loppuu masturbointikin. Järkyttävä tieto vaihdevuodet. Miksi näistä ei koulussa kerrottu mitään?
Vierailija kirjoitti:
*Mielestäsi siis ihminen joka ajattelee sinun kanssa eri tavoin on vääränlainen tai k.ehitysvammainen*
Viitasin ko kirjoittajan logiikkaan ja tapaan ajatella. Kyseisellä tavalla ajatteleva ei käy täysillä.
Eli siis eri tavalla ajatteleva on sinusta vääränlainen😅😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen yhdyntä 48 vuotiaana puolison kanssa. Ajatuskin seksistä jo ällöttää.
N 65 v
Ka näin me ihmiset ollaan erilaisia. ikää yli 50 jonkin matkaa ja seksi mielessä päivittäin, jopa niin usein että häiritsee välillä.
Psykiatrilta saa jarrua/lääkityksen. Ylitoimiva libido ja seksiaddiktio ovat sairauksia. Ihan luokituksista löytyy.
Tässä on taas tämä häiritsevä asetelma, että seksissä nainen antaa ja mies saa. Voi kun miehet ymmärtäisivät, että se ei ole niin! Tämä ajattelu tuhoaa koko seksuaalisuuden missä tahansa liitossa.