Plantaarifaskiitti - kantapääkipu
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
on
Miten olet hoitanut ?
On. Oli vuosi sitten ja todella kipeä. Kävin työterveyslääkärillä, sain kipugeeliä, joka ei auttanut mitään ja lähetteen fysioterapeutille. Hän teki pohjalliset ja kipu hävisi, mutta useampi kuukausi siinä meni. Itselläni johtui ilmeisesti siitä, että on synnynnäiset lättäjalat. Nuo pohjalliset on sitten sen verran paksut, ettei kaikkiin kenkiin mene, vaikka olisi kokoa isommat, ei vain toimi. Onneksi mahtuivat sentään yksiin töissä käytettäviin lenkkareihin.
Yli kaksi vuotta takana, ei auta mikään. Kaikki kokeiltu. Kortisonipiikkiä eivät terkkarissa anna. Pohjalliset ja venytykset ihan turhia. Yhdet "ilmatyynymäiset" Niken juoksulenkkarit aika hyvät. Koirien omistajana lepo ei ole vaihtoehto (eikä muutenkaan arki rullais makaamalla). Se oli lääkärin ainut neuvo. Lepo. "Älä kävele, älä seiso!"
Laskut ja arki hoituu makaamalla..noh, ehkä jollakin perinneammatin harjoittajalla, mutta monella muulla ei,
En usko, että pääsen ikinä tästä eroon. Kerran oli joku flunssa pari päivää ja lepäilin niin kyllä se hetkeksi vähän rauhoittaa. Karvacrocsit sisällä kotonakin aina tms muut pehmoiset "turvatyynytossut" että kykenee seisomaan keittiössä jne
On tuttu vaiva. Parani ajan myötä itsestään. Kannattaa kiinnittää huomiota kenkävalintoihin, enkä suosittele pakkolenkkeilyä faskiittijaloilla ennen kuin kunnolla tervehtyneet.
sopivan kokoinen pallo, sellainen vähän joustava mutta kova, sitä kun pyörittelee jalan alla niin kyllä auttaa. Itselläni oli tuo vaiva monta vuotta mutta sitten eräs henkilö kokemuspohjaisella tiedolla kertoi pallosta eikä siinä kauaa mennyt kun se oli poissa.Eikä ole tullut takaisin. Itsekin vuosia eri laisia kantapääsuojia pohjallisissa käyttäny jotka ei auta mitään. Kokeile palloa, minä ostin eläinkaupasta koiran umpikumisen pallon.
mulla kestänyt molemmissa jaloissa jo n.10 vuotta. neuropatia lisäksi jalkaterissä. ei lähde kumpikaan pois kivut vain lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Yli kaksi vuotta takana, ei auta mikään. Kaikki kokeiltu. Kortisonipiikkiä eivät terkkarissa anna. Pohjalliset ja venytykset ihan turhia. Yhdet "ilmatyynymäiset" Niken juoksulenkkarit aika hyvät. Koirien omistajana lepo ei ole vaihtoehto (eikä muutenkaan arki rullais makaamalla). Se oli lääkärin ainut neuvo. Lepo. "Älä kävele, älä seiso!"
Laskut ja arki hoituu makaamalla..noh, ehkä jollakin perinneammatin harjoittajalla, mutta monella muulla ei,
En usko, että pääsen ikinä tästä eroon. Kerran oli joku flunssa pari päivää ja lepäilin niin kyllä se hetkeksi vähän rauhoittaa. Karvacrocsit sisällä kotonakin aina tms muut pehmoiset "turvatyynytossut" että kykenee seisomaan keittiössä jne
Venytyslastat yöksi. Se auttaa. Ja ne korotukset kantapäihin auttaa. Kortisonia ei anneta, koska voi " katkaista" jo tulehtuneen fascian . Myös painonpudotus auttaa ja tulehduskipulääkeluuri.
Juu, on tuttu vaiva eikä siihen auta muu kuin aika. Minulla kesti yhteensä liki kaksi vuotta parantua. Kyllästyin ekan vuoden aikana venyttelyyn, palloihin ja muihin kikkoihin kun ei niistä ollut apua. Lopulta hävisi ihan itsekseen eikä ole tullut takaisin.
Mulla oli toi vaiva. Lähti pois kun painon akupisteitä (polvitaipeen takaa)
Mulla tuli, kun 10 vuoden tauon jälkeen palasin seisomätyöhön. Tuli parissa viikossa työn aloittaminen jälkeen. Puoli vuotta sinnittelin ja kokeilin kaikki mahdolliset temput (jumpat, kenkien vaihtelut päivän aikana, pohjalliset ym.). Lopuksi en selvinnyt yhdestäkään päivästä ilman kipulääkkeitä. Onneksi pääsin siirtymään takaisin istumatyöhön. Meni kuitenkin varmaan vuosi ennenkun parani kokonaan. Vieläkin joskus oirehtii, esimerkiksi jos kävelen kesällä paljon sandaaleilla, mutta muuten on pysynyt poissa nyt kolme vuotta.
Olen ollut tarkkana parannuttuani kenkien kanssa. Lisäksi olen "rullannut" jalkapohjia pari kertaa päivässä sellaisella pienellä hierontarullalla.
Todella ikävä ja kivulias vaiva. Itse kärsin kovasti, koska tykkään kävellä ja ulkoilla paljon ja tuon vaivan aikana en pystynyt työpäivien lisäksi juurikaan tekemään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venytyslastat yöksi. Se auttaa. Ja ne korotukset kantapäihin auttaa. Kortisonia ei anneta, koska voi " katkaista" jo tulehtuneen fascian . Myös paino
Ei auta! Kärsin unettomuudesta ja tietyistä aiemmista elämän kolhuista johtuen, voin nukkua ne vähäiset unet ..vatsallani. Ei toimi lastat päiväsaikaan vaikka koittais lepäillä.
Korotukset kenkiin ei toimi, kantapää asettuu niillä väärin joten sitten reagoi polvet. Usko pois, eikä painokaan ongelma ja aktiivista liikuntaa 10h viikossa, adrenaliini turruttaa kivun hetkeksi. Näillä mennään. Aktiivisesti olen kuule kaikkea kokeillut. Yöunistani, niistä vähäisistä en suostu tinkimään. Valvominen pahentaa kipuja.
Kiitos vaivannäöstäsi. kuten sanoin, kaikki ohjeet käyty läpi. Pallohieronta aiheutti monen päivän invaliditeetin kun ärsyyntyi niin ettei jalalla voinu astua.
Kipulääkettä menee päivittäin
Lähes vuoden kesti ja parani itsekseen. Älä käytä ihan littanoita kenkiä ja kävele vain välttämätön.
Ensin oli tämä. Hoidettiin kipulääkkeillä, fyssarilla, huuhaalla ja roiseilla puheilla. Kun alkoi helpottamaan, pesiytyi päkiöihin Morton. Siihenkin apu alkoi löytymään, ja lähtivät sitten kipeytymään jalat polvista lonkkiin. Lopulta todettiin lonkissa synnynnäinen asentovirhe, ja kohtalaisen vakavaksi edennyt artroosi. Katosi faskiitti ja morton, kun lonkat saatiin kuntoutuksella toimimaan miltei normaalisti.
Jäi krooniseksi ja alussa oli niin kipeä että sitä on vaikea kuvailla. Välillä on parempi, välillä vähän aikaa poissa kunnes palaa. Mulla on askellusvirheitä ja asentovirheitä jaloissa. Kävelen erittäin paljon eli lenkkeilen. On kyllä hankala vaiva!
Medishop myy juuri tähän vaivaan tehtyjä kenkiä. Maksavat paljon, mutta minulla auttoi heti.
On kokemusta. Kokeiltiin kylmähoidot, kortisoni, pohjalliset ym. Kinesioteippaus vasta auttoi. Uusi aika ajoin, teippauksella aina helpotti, hitaasti mutta varmasti.
Sitten kun aloin käyttää paljasjalkakenkiä, en ole plantaarifaskiitista enää kärsinyt, siihen loppui, pysyvästi 👍🏻
on