Onko muita, joita ahdistaa seksin loppuminen iän myötä?
Olen naimisissa oleva liki 50-vuotias nainen. Avioliitto voi hyvin ja seksiä on meille molemmille juuri sopivan paljon. Nyt kun tuo 50-vuotta lähestyy, huomaan ajattelavani paljon ikääntymistä ja nimenomaan siltä kantilta, että montako vuotta tässä vielä on jäljellä sellaista aikaa, jolloin seksi kuuluu vielä elämään. Panikoin ajatusta, että kun vaihdevuodet lyövät kunnolla päälle, loppuu myös itseltä halut ja sitä myöten seksielämä. Minulle itselle seksi on tärkeä osa parisuhdetta ja koko ajan enenevissä määrin mietin, että onko jäljellä hyvää seksielämää vuosi, viisi, kymmenen vai viisitoista. Ajatus seksin loppumisesta pelottaa ja ahdistaa. Järjen tasolla kyllä tajuan, että se seksi on vain osa parisuhdetta ja josssain vaiheessa se todennäköisesti hiipuu ja että parisuhteessa on paljon muutakin hyvää ja kannattelevaa, mutta nyt minulla on järjetön pelko, että paljonko aikaa on jäljellä ja mietin, että kuinka monta vuotta on jo takana aviomiehen kanssa, että ollaanko tajuttu ottaa kaikki ilo irti menneistä vuosista.
Oletan, että ajatukset johtuvat tuosta rajapyykistä, joka on tulossa parin vuoden sisällä. Ystävillä ja tuttavilla on ollut paljon ajatuksia tässä vaiheessa elämän loppumisesta eli siis ovat alkaneet pohtimaan omaa kuolevaisuutta. Minulla ei ajatukset vielä ole tähän menneet ja tiedä meneekö ollenkaan, mutta tämä seksin loppuminen on mielessä koko ajan.
Eli onko muilla vastaavia ajatuksia? Varmaan usealla vaihdevuosi-iän läpikäynneillä tai siinä juuri olevilla on myös kokemuksia, että mitä seksielämälle tapahtuu?
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
"Vertaat seksiä juoksulenkkiin."
Kyllä. Tosin vain siinä suhteessa että kumpikaan ei aina huvita etukäteen mutta yleensä jälkikäteen on hyvä olo.
Sillä erotuksella, että mä en koe liikuntaa vastenmieliseksi vaan harrastan sitä mielelläni ja nautinnolla.
"Kuivat paikat vaan narahtelee ja ryppyliha lotisee"
Sekä liukuvoiteet että emätinvoiteet on keksitty.
Ja jos seksi aiheuttaa noin suuria inhon tunteita niin kannattaa jättää se muille ja olla itse ilman.
Vierailija kirjoitti:
On niin ylevää, että ei huvita seksi ja sen vuoksi kumppanikaan ei tarvitse seksiä ja onhan maailmassa muutakin.
Juo vettä ja apteekin aterian korvikkeita. Selviää niilläkin ja maailmassa on paljon muutakin.
Sinänsä väärä vertaus, koska tuo vesityyppi vaatii ympäristöäänkin ankeutumaan oman ideaalinsa vuoksi tosi elämässä. Eikä edes huomaa sitä.
Ei yhtään ahdista. On sitä saanut näiden tarpeeksi elämänsä aikana. 😀
N 69
"Sillä erotuksella, että mä en koe liikuntaa vastenmieliseksi vaan harrastan sitä mielelläni ja nautinnolla."
Sama juttu. Aina ei silti huvita lähteä ulos jos sataa, on kylmä tai sohva tuntuu muuten vain houkuttelevammalta juuri sillä hetkellä. Mutta lähden yleensä silti ja silloin se on tietoinen päätös jonka teen koska tiedän että lähteminen tekee minulle kuitenkin hyvää.
Karmeen näköstä ku vanhat panee, yök ja pthyi..hitto soikoon!
Mistä olet saanut täysin väärän käsityksen, että seksi automaattisesti loppuu iän myötä`?
Vierailija kirjoitti:
Karmeen näköstä ku vanhat panee, yök ja pthyi..hitto soikoon!
Miksi ihmeessä olet ollut katselemassa, kun vanhat panee?
Juu...meillä loppui vähäinenkin seksielämä kolmekymppisinä... miestä ei kiinnosta paneminen....
"Sanon vain, että läheskään kaikki eivät kaipaa sen enempää pakkomotia liikuntaan kuin seksiin, jotkut kaipaavat sitä että aloittaa vähän väkisin, mutta sen on silti oltava täysin oma valinta, turha tuputtaa muille. "
Eri asioita kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla. Sitten jos eivät toimi itsellä niin sitten ei tee niin. Ei se sen kummempaa ole.
Olen vain ja ainoastaan kirjoittanut sitä ajatusta vastaan että jos vaikka vaihdevuosissa ei enää kamalasti koko ajan paneta niin se ei automaattisesti tarkoita sitä että enää ei voisi haluta seksiä. Se voi tarkoittaa sitä mutta se voi tarkoittaa myös sitä että seksiin vaan pitää suhtautua sitten vähän eri tavalla ja olla tietoisesti aktiivisempi siinä. Mikä nyt sitten kellekin sopii. Etukäteen sitä ei voi varmasti tietää.
Kyllä se avioliittokin loppuu pihtaamisen myötä
Ei ole tapana ahdistua asioita, jotka eivät välttämättä edes toteudu. Olen sinua melkein 20 vuotta vanhempi ja seksielämäni on edelleen aktiivinen.
"Karmeen näköstä ku vanhat panee, yök ja pthyi..hitto soikoon!"
Lopulta aika harva nuoremmistakaan on niin kaunis tai komea että sitä muiden seksiä viitsisi katsoa. Ne on sitten ne ihan tietyt näyttelijät erikseen sitä visuaalista antia varten.
Ei sen enempää kuin vaikkapa pämppäämisenkään lopettaminen. Lopetin itse n. 30-vuotiaana kun halusin kunnioittaa kehoani ja olla käyttämättä ehkäisyä, ja sen myötä loppui miestenkin vammainen nylkytys tietysti. Päätös oli haastava koska jouduin luopumaan tietysti kaikesta "elämänkumppanuudesta" miesten kanssa koska s eksiorjuuttahan he vaativat, mutta nykyään en voisi kuvitellakaan alentavani itseäni enää moiseen ja miehet ylipäätään vaikuttavat aika alkeellisilta otuksilta munineen ja harrasteineen
Mutta ennen kuin pääsin ns. Kuivana rannalle tällä puolella, koin pelkoa ja luopumisen tuskaa, sillä kuvittelin parisuhteen olevan suuri ja merkityksellinen osa elämää. Nyt ajattelen siis täysin päin vastoin, mutta aiemmin en osannut kuvitella tätä elämää
Vierailija kirjoitti:
Ja jos seksi aiheuttaa noin suuria inhon tunteita niin kannattaa jättää se muille ja olla itse ilman.
Tämä on toinen jota en oikein tajua. Siniset pillerit ja estrogeenilisät. Omillaan ei vanhat vehkeet enää toimi, mutta pakottaen avuilla. Sairasta. Luonto kertoo että juna meni jo.
Seksuaalisuus ei ole suorittamista. Suorituskeskeisessä maailmassa kun elämme me luulemme että voimme nauttia siitä. Päinvastoin, kukaan ei voi nauttia siitä. Ruuhkavuodet syövät meitä sisältä. Seksi on nautinnollista kun sille antaa aikaa niin että ei pyri siihen että kukin osapuoli erikseen saisi siitä jonkun tyydytyksen. Rakastelu on muutakin kuin pelkkää aktia: se on halaamista, kosketusta, kauniita sanoja, lämpöä ja luottamusta.
nämä puutteessa olevat mummelit ovat oikeita unelmia kokeneita ei ehkäisy ongelmia TODELLA HYVÄÄ SEKSIÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen yhdyntä 48 vuotiaana puolison kanssa. Ajatuskin seksistä jo ällöttää.
N 65 v
Ka näin me ihmiset ollaan erilaisia. ikää yli 50 jonkin matkaa ja seksi mielessä päivittäin, jopa niin usein että häiritsee välillä.
Psykiatrilta saa jarrua/lääkityksen. Ylitoimiva libido ja seksiaddiktio ovat sairauksia. Ihan luokituksista löytyy.
Minä olen sitä mieltä, että aseksuaalisuus on vielä suuremmassa määrin sairaus kuin vähän ylivilkas libido.
Ei muuten ole t. taksikuskin uhri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on toinen jota en oikein tajua. Siniset pillerit ja estrogeenilisät. Omillaan ei vanhat vehkeet enää toimi, mutta pakottaen avuilla. Sairasta. Luonto kertoo että juna meni jo.
Mistä lähtien liukuvoiteessa on ollut estrogeeniä?
Ihmiskunta jakautuu naisiin ja miehiin. (On myös muunsukupuolisia.)
Ihmiskunnassa on tällä hetkellä n. 8 miljardia jäsentä.
Ihmiskunta on hyvin moninainen.
Käsittelen nyt naisten libidoa.
Naisten libido vaihtelee. Joillakin on korkea libido, joillakin on matala libido. Melko usealla libidon taso vaihtelee kuukautiskierron mukaan. Ovulaatioon aikana tekee usein enemmän mieli seksiä. Joillakin tekee enemmän mieli menkkojen aikaan.
Joillakin naisilla vaihdevuodet vievät kiinnostuksen seksiin kuin veitsellä leikaten. Joillakin kuin saksilla leikaten. Joillakin vievät haluja 40% pois, joillakin 0% pois.
Naiset ovat yksilöitä, ja siksi vaihdevuosien vaikutus naisen seksuaalisuuten on hyvin moninainen.
Itse ajattelen kuolemaa ja kaiken loppua päivittäin ja olen ajatellut sitä päivittäin jo 25-vuotiaasta asti. Tämäkin on yksilöllistä, ja ihminen usein pitää omaa kokemustaan vertailupisteenä kaikkiin muihin kokemuksiin. Siksi minäkin koen outona, ettei AP ole kokenut kuolemanpelkoa tai vastaavaa.
Minusta tuntuu, että AP on elänyt erittäin rauhallisen ja onnellisen keskiluokkaisen elämän. Tämän perustan siihen, miten AP kehystää pelkonsa seksin lopusta. Selkeästikin se on hänellä yksi harvoja ongelmia. Olisi ihanaa, jos mahdollisimman moni ihminen voisi AP:n tavoin päästä keskiluokkaan ja elää siellä. Mitä isompi keskiluokka, sen parempi yhteiskunta.
M47, keskiluokka.