Onko muita, joita ahdistaa seksin loppuminen iän myötä?
Olen naimisissa oleva liki 50-vuotias nainen. Avioliitto voi hyvin ja seksiä on meille molemmille juuri sopivan paljon. Nyt kun tuo 50-vuotta lähestyy, huomaan ajattelavani paljon ikääntymistä ja nimenomaan siltä kantilta, että montako vuotta tässä vielä on jäljellä sellaista aikaa, jolloin seksi kuuluu vielä elämään. Panikoin ajatusta, että kun vaihdevuodet lyövät kunnolla päälle, loppuu myös itseltä halut ja sitä myöten seksielämä. Minulle itselle seksi on tärkeä osa parisuhdetta ja koko ajan enenevissä määrin mietin, että onko jäljellä hyvää seksielämää vuosi, viisi, kymmenen vai viisitoista. Ajatus seksin loppumisesta pelottaa ja ahdistaa. Järjen tasolla kyllä tajuan, että se seksi on vain osa parisuhdetta ja josssain vaiheessa se todennäköisesti hiipuu ja että parisuhteessa on paljon muutakin hyvää ja kannattelevaa, mutta nyt minulla on järjetön pelko, että paljonko aikaa on jäljellä ja mietin, että kuinka monta vuotta on jo takana aviomiehen kanssa, että ollaanko tajuttu ottaa kaikki ilo irti menneistä vuosista.
Oletan, että ajatukset johtuvat tuosta rajapyykistä, joka on tulossa parin vuoden sisällä. Ystävillä ja tuttavilla on ollut paljon ajatuksia tässä vaiheessa elämän loppumisesta eli siis ovat alkaneet pohtimaan omaa kuolevaisuutta. Minulla ei ajatukset vielä ole tähän menneet ja tiedä meneekö ollenkaan, mutta tämä seksin loppuminen on mielessä koko ajan.
Eli onko muilla vastaavia ajatuksia? Varmaan usealla vaihdevuosi-iän läpikäynneillä tai siinä juuri olevilla on myös kokemuksia, että mitä seksielämälle tapahtuu?
Kommentit (202)
Kuolema se aina seurana joka hetki vierellä,
voihan ukko kuolla sexin aikana.
Onko sulla joku riippuvuus sexistä ..
Koita nyt oottaa kaikki irti ja nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muut asiat huoleta enempi? Onhan omat kädet ja välineet.
Ei näköjään huoleta. Tuossa iässä kannattaisi vaikka keskittyä säästämään omaan vanhushoivaansa - 15 vuotta ja maataan paskavaipoissa terveysaseman nurkassa kirkumassa, eikä kukaan tule. Panemiset on pantu.
Fiksut olisi pitäneet itsestään huolta, niin pärjää vielä yhdeksänkymppisenäkin kotona, mutta ilmeisesti osaltasi on jäätlö ja suklaa vienyt. Panemalla sinäkin olisit pysynyt kunnossa👍👍
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvän tähden, ovatko ihmiset ihan oikeasti seonneet lopullisesti? Millainen ihminen ylipäätään priorisoi seksuaalisuuden elämässään? Miten se voisi häiritä teitä, jos halut katoavat? Silloin tilalle tulee muuta. Jos ei haluta, ei sitä koko asiaa ylipäätään mieti! On täysin normaalia, että lisääntymisiän jälkeen libido hiipuu, koska valitettava fakta on, että koko touhun biologinen ja alkuperäinen tarkoitus on silloin ohi. Me emme ole mitään libidovetoisia liskoaivoja, vaan nisäkkäitä, joilla on biologinen lisääntymisen kaari. Tämä yhteiskunnan jatkuva seksuaalisuuden tuputtaminen ja höpinä näyttää - herra mun vereni - sekoittavana jo vanhemmatkin sukupolvet.
Seksuaalterveys, seksuaalinen aktiivisuus = yleinen terveys, mielenterveys, fyysinen terveys ja fyysinen kunto.
Tutkimukset todistavat de facto että tuo seksuaalisuuden läsnäolo - oli se miten tahansa ilmaantuvaa eli siinä on nautintoa ja tyydytystä tavalla tai toisella, edesauttaa terveyttä ja on terveyden perusta.
Olet siis väärässä, seksuaalisuus ei ole vain lisääntymistä. Klitoris on lähiinä kehon ulkopuolella, eikä kehon sisällä lisääntymiskanavassa. Ota selvää ja hoida seksuaalisuuskielteisyytesi kuntoon. Ikävä jos et ole nauttinut seksistä.
"Ei hyvän tähden, ovatko ihmiset ihan oikeasti seonneet lopullisesti? Millainen ihminen ylipäätään priorisoi seksuaalisuuden elämässään? Miten se voisi häiritä teitä, jos halut katoavat? "
Ihminen voi kadottaa elämästään myös paljon asioita jotka tekevät hänelle hyvää. Vähitellen vain jämähtää siihen että ei enää menekään teatteriin vaikka ennen aina meni ja sai siitä paljon iloa. Jämätää siihen että katsoo telkkaria sohvalla vaikka lenkistä tulisi paljon parempi olo ja terveys paranisi. Ja tuijottaa kännykkää vaikka reipas seksi puolison kanssa vapauttaisi endorfiineja ja lisäisi hyvinvointia.
Ihminen voi ihan aktiivisesti ylläpitää elämässään asioita joiden tietää tekevän hänelle hyvää mutta jotka helposti jäävät tekemättä. Harva katuu sitä että ei jäänyt sohvalle vaan lähti ulos lenkille. Ja samoin aika harva katuu että tuli harrastettua seksiä sen oman rakkaan kumppanin kanssa.
Olen 69 vuotias, vaihdevuodet alkoivat ennen kuin täytin 50. Minulla halut lisääntyivät vaihdevuosissa, vieläkin haluttaa enkä tarvitse edes liukkaria. Turhia murheita tuollaiset. Ehkä sellaisilla ihmisillä halut vähenevät joilla aina ollut heikko libido.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muut asiat huoleta enempi? Onhan omat kädet ja välineet.
Ei näköjään huoleta. Tuossa iässä kannattaisi vaikka keskittyä säästämään omaan vanhushoivaansa - 15 vuotta ja maataan paskavaipoissa terveysaseman nurkassa kirkumassa, eikä kukaan tule. Panemiset on pantu.
Fiksut olisi pitäneet itsestään huolta, niin pärjää vielä yhdeksänkymppisenäkin kotona, mutta ilmeisesti osaltasi on jäätlö ja suklaa vienyt. Panemalla sinäkin olisit pysynyt kunnossa👍👍
Aina voi harhaisena fantasioida. Sieltä tulee syöpä joka toiselle, aivoinfarkti, sydäri. Muistisairaus. Eikä mikään, mikään itsehuolto sinua pelasta. Hoitajat nauravat paskavaipoillesi ja sinä auot suutasi kuin hauki kuivalla maalla.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä on hiipunut mm. pitkäaikaisten sairastelujen vuoksi. Ja kun on ollut pitkä tauko, ei oikein osaa enää aloittaakaan."
Tuossahan tuli vähän kääteisesti se oleellinen. Kun pitää huolta siitä että seksi ei pääse hiipumaan niin ei se sitten useinkaan hiivu. Hiipuminen on enemmänkin valinta jossa ajattelee että jotain ei enää tarvitse. Ja sitten se alkaa tuntua kaukaiselta asialta joka ei enää kuulu omaan elämään.
Tai siihen parisuhteeseen. Parisuhteessa seksi hiipuu, kun tunneyhteys hiipuu. Sitten pitää tehdä jotain sille tunneyhteydelle, tai parisuhteelle. Vinkki: Ratkaisu ei ole huutaminen, vonkaaminen tai pettäminen.
"On täysin normaalia, että lisääntymisiän jälkeen libido hiipuu, koska valitettava fakta on, että koko touhun biologinen ja alkuperäinen tarkoitus on silloin ohi."
Se on ehkä jollain mittarilla normaalia mutta sillä on paljon negatiivisia vaikutuksia. Sekä naisen terveyteen että varsinkin naisen parisuhteelle. On ihan yleisesti psykologiassa tunnustettu ilmiö että miehelle seksi merkitsee sitä että mies tuntee olonsa rakastetuksi, hyväksytyksi ja nähdyksi. Kun nainen lakkaa antamasta miehelleen tuon tunteen niin hän tulee sanoneeksi miehelleen että en enää oikeastaan rakasta sinua. Sen sijaan nainen kyllä vaatii edelleen mieheltä kaiken sen saman henkisen yhteyden ja tunen ja seuran jota ennenkin.
Pidät itsesi fyysisestikin kunnossa, treenaat paikkoja ja pysyt kiinnostuneena ja avoimena uudelle niin kyllä se seksielämäkin jatkuu. Ja vaikka iho vähitellen alkaa roikkua, pärjäät nuoremmillesikin kun et kerää kiloja vääriin paikkoihin. Henkisellä puolella iän myötä oppii laskemaan irti ja heittäytymään, ja on paljon helpompi nauttia miettimättä turhia.
Kuntoa pitää olla sen verran että jaksaa enemmänkin kuin sen pikaisen puolituntisen. Niillä main meillä aletaan vasta päästä vauhtiin. Kun on pantu menemään iltapäivästä puolilleöin niin jaksaa sitä kerran-kaksi viikossa -kitkutteluakin taas pienen hetken, mutta kyllä muutaman kertaa viikkoon on parempi perustaso.
Seksuaalterveys, seksuaalinen aktiivisuus = yleinen terveys, mielenterveys, fyysinen terveys ja fyysinen kunto.
Tutkimukset todistavat de facto että tuo seksuaalisuuden läsnäolo - oli se miten tahansa ilmaantuvaa eli siinä on nautintoa ja tyydytystä tavalla tai toisella, edesauttaa terveyttä ja on terveyden perusta.
Olet siis väärässä, seksuaalisuus ei ole vain lisääntymistä. Klitoris on lähiinä kehon ulkopuolella, eikä kehon sisällä lisääntymiskanavassa. Ota selvää ja hoida seksuaalisuuskielteisyytesi kuntoon. Ikävä jos et ole nauttinut seksistä.
Aloituksen tehneellä on tainnut olla muuten helppo elämä, eikä oikeita ongelmia ole tainnut juurikaan olla kun tällaisella vaivaa mieltään. Elämässä on oikeasti paljon suurempia ja tärkeämpiäkin huolia ja murheita kuin ap:n kuvaama. Itsekin vanhenevana naisena on elämäni ollut todella vaikea ja pelkkää selviytymistä, paljon ikävää on tapahtunut ja on vain suuri helpotus ja vapaus, että seksuaalisuus ei kuulu elämääni. Se tekisi elämästäni vieläkin kamalampaa. Toivon, että vaihdevuosien myötä saan vihdoin olla se seinäruusu, jota kukaan ei lähesty, yritä ahdistella tai muutakaan. Olen toki ollut aina ruma ja lihava, mutta se ei ole tuollaista estänyt. En kaipaa minkäänlaista suhdetta yhtään kenenkään kanssa. Olen toki autisti ja aseksuaali, mutta yritän pitää kasassa sen minkä voin kun joudun pakotettuna huolehtimaan muista vihaamistani ihmisistä, joiden alistamiksi ja uhraamiksi olen joutunut jo kauan sitten. En kaipaa seksuaalisuutta, jota itselläni ei siis ole, mutta muilta osin näin keski-ikäisenä haluaisin vihdoin sen oman elämän ja vapauden, josta olen pakon edessä joutunut luopumaan. Oikeastaan en ole koskaan saanut elää aikuisen naisen elämää tai saanut sen mukaista kohtelua.
Vaihtoi nuorempaan alkoi viihde' vuodet miehellä. 27 vuotta yhdessä hyvä liitto oli mutta rakastui toiseen samalta työpaikalta. Yli siitä pääsinkin jotenkin elämä jatkuu aina.
Vierailija kirjoitti:
Oletko nähnyt kuvia Afrikan rannoilta? Dokkareita? Katso ja tee johtopäätöksiä naisten ikääntymisestä ja seksuaalisuudesta.
Tai mene vaikka itse kokeilemaan. Aika moni nainen on huomanneet, etteivät se seksihalut ja seksikyvyt olekaan kadonneet, vaikka niin kävi Penan kanssa.
Niin, kun on hauskaa, kivaa seuraa, mies joka huomioi, niin kyllä. Kyllä ne hormonit lähtee hyrräämään vanhempanakin. Totta.
Viimeinen yhdyntä 48 vuotiaana puolison kanssa. Ajatuskin seksistä jo ällöttää.
N 65 v
Vähän hönttiä keskittyä noin paljon, mitä jos ehkä tulevaisuuteen.. Elä päivä kerraallaan ja katso mitä tulee. Ehkä vaihtarit ei vaikuta suhun mitenkään.
Itse olen vaihdevuosien loppuvaiheessa. Halut oli parisen vuotta aikalailla poissa, mutta kun läheisyyttä oli, niin seksiäkin siitä poiki toisinaan.
Nyt on taas halut tulleet takaisin. Ei nyt nuoren naisenlailla, mutta haluan viikottain jonkin verran kiitos. Vaan en järkyty, jos tuleekin parin viikon paussi.
Niin, kun on hauskaa, kivaa seuraa, mies joka huomioi, niin kyllä. Kyllä ne hormonit lähtee hyrräämään vanhempanakin. Totta.
"Tai siihen parisuhteeseen. Parisuhteessa seksi hiipuu, kun tunneyhteys hiipuu. Sitten pitää tehdä jotain sille tunneyhteydelle, tai parisuhteelle. Vinkki: Ratkaisu ei ole huutaminen, vonkaaminen tai pettäminen."
Olet oikeassa. Mutta parisuhde ei korjaannu sillä että toinen julistetaan oikeassa olijaksi ja kaikki korjaantuu kunhan se toinen tajuaa vain parantaa tapansa. Oikeasti parisuhde huononee yleensä kierteenä jossa kumpikin kumppaneista alkaa tuntea että se toinen ei anna suhteessa sitä mitä tarvitsisi. Ja koska toinen ei anna niin sitten minäkään en enää anna toiselle mitä hän haluaa. Ja siinä on sitten se kierre ja pattitilanne edessä.
Siitä voi päästä vain niin että kumpikin tajuaa että parisuhde ei ole mikään liikesuhde jossa kaikki on vain kaupankäyntiä. Toiselle pitää haluta hyvää ihan vilpittömästi ja ilman mitään pakkoa jostain vastapalveluksesta. Toiselle tehdään hyvää koska halutaan tehdä omalle rakkaalle ihmiselle hyvää. Ja tämä siis koskee ihan molempia.
Se ei siis voi mennä niin että nainen sanooa että katsotaan jos nyt sinä pystyt olemaan minulle oikein kiltti riittävän pitkään niin katsotaan sitten että tuleeko sitä seksiä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen tehneellä on tainnut olla muuten helppo elämä, eikä oikeita ongelmia ole tainnut juurikaan olla kun tällaisella vaivaa mieltään. Elämässä on oikeasti paljon suurempia ja tärkeämpiäkin huolia ja murheita kuin ap:n kuvaama. Itsekin vanhenevana naisena on elämäni ollut todella vaikea ja pelkkää selviytymistä, paljon ikävää on tapahtunut ja on vain suuri helpotus ja vapaus, että seksuaalisuus ei kuulu elämääni. Se tekisi elämästäni vieläkin kamalampaa. Toivon, että vaihdevuosien myötä saan vihdoin olla se seinäruusu, jota kukaan ei lähesty, yritä ahdistella tai muutakaan. Olen toki ollut aina ruma ja lihava, mutta se ei ole tuollaista estänyt. En kaipaa minkäänlaista suhdetta yhtään kenenkään kanssa. Olen toki autisti ja aseksuaali, mutta yritän pitää kasassa sen minkä voin kun joudun pakotettuna huolehtimaan muista vihaamistani ihmisistä, joiden alistamiksi ja uhraamiksi olen joutunut jo kauan sitten. En kaipaa seksuaalisuutta,
Jotenkin näistä vastauksista paistaa aina läpi, että seksikielteisillä naisilla on sitten mielenterveyden kanssa häikkää😅😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nähnyt kuvia Afrikan rannoilta? Dokkareita? Katso ja tee johtopäätöksiä naisten ikääntymisestä ja seksuaalisuudesta.
Tai mene vaikka itse kokeilemaan. Aika moni nainen on huomanneet, etteivät se seksihalut ja seksikyvyt olekaan kadonneet, vaikka niin kävi Penan kanssa.
Näin yli viisikymppisenä naisena on pakko todeta, että nuo ko naiset ovat hyvin marginaalinen ryhmä. Ihan todella etovaa monellakin eri sektorilla, eikä tuossa ole juurikaan kyse seksuaalisuudesta, vaan häiriintyineiayydestä. . Aivan verrannollista saman ikäluokan äijiin, jotka lähtevät Aasiaan tyttöihin. Jonkinlaista rajallista ihmisyyttä. Ja tosiaan ot.
Tämä!