Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, onko asumistuki oikeasti näin vähän??

Vierailija
26.01.2026 |

Kelan sivuja selaan ja siellähän ei missään suoraan sanota maksimitukimäärää, vaan se vain mistä se lasketaan. Jäin työttömäksi perustuille (en osaa tätä terminologiaa vielä). Asun Helsingissä, vuokra on 670€. Mutta siis maksimiasumismenoiksi lasketaan täällä 563 euroa ja siitä saa enintään 70 % tukea. Siis onko oikeasti isoin määrä mitä yksinasuva voi saada 394,10€? Pystyykö kukaan työtön asumaan Uudellamaalla näillä tuilla? Kaikkialla koko ajan huudetaan miten isoja asumistuet on. Ihan oikeasti! Joo, muutan vielä halvempaan, mutta sekään ei ole ilmaista eikä käy ihan hetkessä. Mä olen ihan hädässä. Työssäkin palkka oli niiin pieni, että säästöjä ei kertynyt kuin tosi vähän. Nyt ne kaikki menee ihan ruokakaupassa käyntiin. Siis apua! Apua! 

Kommentit (171)

Vierailija
161/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossakin on 390 euroa liikaa. Asumistuki pitäisi pikkuhiljaa poistaa.

Miksi? Jotta saataisiin enemmän kodittomia Suomeen, niinkö?

Jotta ihmiset asuisivat asunnoissa, joihin heillä on varaa. Ja jotta työssäkäyviä ei tarvitsisi verottaa hengiltä kaikkien näiden avustusten rahoittamiseksi.  

Vierailija
162/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ainakin muuttaa lainaksi, joka maksetaan vähitellen takaisin Kelalle sitten, kun elämänhallinta on taas raiteillaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on hyvä laittaa se K kaupan mainos kaupan kautta/ äitin kautta / iskän kautta. Kaikkihan on ap hyvin 

Vierailija
164/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on tarjolla halpoja vuokra-asuntoja mutta köyhänä ei haluta muuttaa huonoille alueille. Joku roti täytyy sentään olla siinäkin että pakotetaan muuttamaan sinne missä on huono-osaisia. Tarttee säilyttää tämä elintaso missä ollaan oltu jo 15 vuotta, Kela ei ymmärrä että ihmisillä on sentään ihmisarvo ja ylpeys, teltta ei ole vaihtoehto eikä ruma kerrostalo-alue. Hyvään kun tottuu niin siitä ei tingi. 

Vierailija
165/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän on tarjolla halpoja vuokra-asuntoja mutta köyhänä ei haluta muuttaa huonoille alueille. Joku roti täytyy sentään olla siinäkin että pakotetaan muuttamaan sinne missä on huono-osaisia. Tarttee säilyttää tämä elintaso missä ollaan oltu jo 15 vuotta, Kela ei ymmärrä että ihmisillä on sentään ihmisarvo ja ylpeys, teltta ei ole vaihtoehto eikä ruma kerrostalo-alue. Hyvään kun tottuu niin siitä ei tingi. 

Me asumme lapseni kanssa lähiössä pohjois Helsingissä kaksiossa jonka vuokra on 860 e kk. Halvempaa en ole löytänyt. 

Katsoin monen ison kaupungin tai pienemmän paikan vuokria läheltä palveluita ja aika samanhintaisia ovat kuin tämä meidän asunto. 

Vierailija
166/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ruhtinaallisesti verrattuna siihen, mitä opiskelijat voivat saada maksimissaan asumislisänä.

Omalla lapsella ainakin nousi asumislisä syksyllä. Ei paljoa itse tarvitse maksaa.

Vierailija
167/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan mun 325 euron vuokrasta 190 euroa "itse" vaikka saan toimeentulotukeakin. Opiskelijan asumislisä olisi mulle siis ruhtinaallinen.

Vierailija
168/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kyllä hyvin lähellä kommunismia nyt. Aika moni maksaa jo lähes puolet palkastaan tuloveroa, jonka Kela sitten harkintansa mukaan jakaa asumistukina, lapsilisinä, toimeentulotukina yms. stipendeinä. Eli työssäkäymti käy koko ajan kannattamattomammaksi. 

Vierailija
169/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea."

https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki

Vierailija
170/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kyllä hyvin lähellä kommunismia nyt. Aika moni maksaa jo lähes puolet palkastaan tuloveroa, jonka Kela sitten harkintansa mukaan jakaa asumistukina, lapsilisinä, toimeentulotukina yms. stipendeinä. Eli työssäkäymti käy koko ajan kannattamattomammaksi. 

Onhan työttömänkin jossain asuttava. 

Vierailija
171/171 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ainakin muuttaa lainaksi, joka maksetaan vähitellen takaisin Kelalle sitten, kun elämänhallinta on taas raiteillaan. 

Mites nämä, jotka eivät kykene töihin? Lainaa köyhyyden päällä lisää koko ajan? Milläs maksat? Lopulta ulosottoon? 

Kaikille ei elämä mene raiteilleen rahallisesti ehkä koskaan. Esim. Eläkeläiset, nuoremmat jotka töihin ei vain pääse erinäisistä syistä, 

Onhan sekin taakka jos Kelalle lainaa ja pääsee raiteilleen, töissä ehkä pienellä palkalla ja sitten Kela alkaa  vaatimaan lainaa takaisin. Pian on taas elämä ei niin raiteillaan. Ihminen ei saa hengähtää yhtään, vaikka kuinka yrittäisi. 

Miten köyhälle ihmiselle edes voi ajatella lainarasituksen olevan hyvä asia? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän