Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, onko asumistuki oikeasti näin vähän??

Vierailija
26.01.2026 |

Kelan sivuja selaan ja siellähän ei missään suoraan sanota maksimitukimäärää, vaan se vain mistä se lasketaan. Jäin työttömäksi perustuille (en osaa tätä terminologiaa vielä). Asun Helsingissä, vuokra on 670€. Mutta siis maksimiasumismenoiksi lasketaan täällä 563 euroa ja siitä saa enintään 70 % tukea. Siis onko oikeasti isoin määrä mitä yksinasuva voi saada 394,10€? Pystyykö kukaan työtön asumaan Uudellamaalla näillä tuilla? Kaikkialla koko ajan huudetaan miten isoja asumistuet on. Ihan oikeasti! Joo, muutan vielä halvempaan, mutta sekään ei ole ilmaista eikä käy ihan hetkessä. Mä olen ihan hädässä. Työssäkin palkka oli niiin pieni, että säästöjä ei kertynyt kuin tosi vähän. Nyt ne kaikki menee ihan ruokakaupassa käyntiin. Siis apua! Apua! 

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun omistusasunnossa ja mulla on kesämökki ja säästössä rahaa yllättäviin menoihin tai pahanpäivän tai vanhuuden varalle josta otan jos on ihan välttämätöntä. Kesämökki on mun henkireikä josta en suostu luopumaan, joten elän työmarkkinatuella. Asiat järjestyi kun huomasin että parin päivän paasto ei ole pahasta. Eli jos ei ole rahaa ruokaan niin paastoan. Nykytietämyksen mukaan paasto silloin tällöin on jopa terveellistä. Kesällä on hyvin koska osaan kalastaa ja viljellä ja säilöä juureksia ja vihanneksia. Ei ole tarvinnut turvautua ruoka-apuun. Tämä on mun valinta. Voisi sitä varmaan helpomminkin elää.

Mikä on välttämättömämpää kuin ruoka? Eli mihin ne säästössä olevat rahat on varattu? En tajua sun logiikkaa, ihan vilpittömästi kysyn.

Vierailija
122/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, ihan oikeasti, teidän pitää olla aktiivisemmin mukana politiikassa. Ei se demokratia ole sitä, että yhteiseen katettuun pöytään tullaan ruokailemaan kun ei itse halua olla kokkaamassa, kun se on niin vaikeaa. Jokaisen täytyy olla paremmin perillä siitä, mitä yhteiskunta tarjoaa, kenelle, millä ehdoilla, millä oikeutuksilla, mitkä puolueet ajaa mitäkin agendaa jne. Ja äänestää sitten sen perusteella, mitä itse on asioista mieltä. Asiat on Suomessa ollut niin hyvin, kun vanhemmat sukupolvet jaksoi olla aktiivisesti vaatimassa oikeuksiaan ja vattuilemassa takaisin oikeistolaisille, mutta nykyään monet vaan olettaa, että hyvää hyvyyttään ne pomot on aikojen saatossa niitä oikeuksia työntekijöille antaneet. Ei muuten ole. Kaikki on vaadittu ja niiden eteen on taisteltu. Yhdessä! Tiedän, että töiden ohessa on saakelin rankkaa alkaa vielä lukemaan jotain poliittista kirjallisuutta yms, mutta kerron vaan, että rankemmaksi menee jos ei lueta ja

kyllä! nykysukupolvet ovat saaneet kaiken ilmaiseksi taistelematta joten he eivät näe oikeuksiaan arvokkaina vaan ovat valmiita luopumaan niistä kuin lampaat. He eivät ole niin poliittisia kuin aikaisemmat sukupolvet. Tosin nykyinen vasemmistokin taitaa hyöriä enemmän trendikkäiden seksuaalivähemmistöjen ja tummapintaisten vähemmistöjen oikeuksien parissa kuin työttömien ja pätkätyöläisten.

On aivan uskomatonta miten työnsä menettäneitä täällä solvataan. Heistä on tehty syntipukkeja hallituksen huonoon politiikkaan. Ihmiset ovat valmiita heikentämään oikeuksiaan vain rangaistakseen syntipukkeja eli työttömiä. Vanha viisaus sanoo että kun valitset sen kepin jolla kuritat syyllistä niin varmista aina ensiksi että myös oma "p erseesi" kestää valitsemasi kepin iskut, koska ikinä et voi tietää koska itse saat samasta kepistä. 

En minäkään niin mielelläni lähde töihin aamupakkasessa mutta en minä siitä työttömiä syytä. Tiedän että en ole korvaamaton. Jos nyt jäisin töistä pois niin minut korvaisi hetkessä joku toinen ja pian kukaan ei siellä minua kaipaisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruhtinaaliset rahat tulee eläkeläisille, yksinhuoltajille, opiskelijoille, työttömille, maahanmuuttajille, jos joku vielä uskoo näitä iltapäivälehtien juttuja ja jankuttajien provoja.

Yh on Suomen suurimmat huijarit ja suurimmat valittajat, itsekkäimmät ahneet.

Millä tavalla? Koska lapsesta maksetaan  toimeentulotukea? Ajatteletko että lapsi maksaa oman asumisensa ja elämänsä vai mitä tarkoitat?

T: 13 vuotiaan totaali yh 

Vierailija
124/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön pariskunta voi saada tukia yhteensä jopa 1800 e kk. Se on enemmän kuin monen työssäkäyvän nettopalkka. 

Vierailija
125/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asun omistusasunnossa ja mulla on kesämökki ja säästössä rahaa yllättäviin menoihin tai pahanpäivän tai vanhuuden varalle josta otan jos on ihan välttämätöntä. Kesämökki on mun henkireikä josta en suostu luopumaan, joten elän työmarkkinatuella. Asiat järjestyi kun huomasin että parin päivän paasto ei ole pahasta. Eli jos ei ole rahaa ruokaan niin paastoan. Nykytietämyksen mukaan paasto silloin tällöin on jopa terveellistä. Kesällä on hyvin koska osaan kalastaa ja viljellä ja säilöä juureksia ja vihanneksia. Ei ole tarvinnut turvautua ruoka-apuun. Tämä on mun valinta. Voisi sitä varmaan helpomminkin elää.

Mikä on välttämättömämpää kuin ruoka? Eli mihin ne säästössä olevat rahat on varattu? En tajua sun logiikkaa, ihan vilpittömästi kysyn.

Joo eli säästöt on mielenrauhaa varten. Tiedän että en ole pulassa jos tulee yllättävä iso meno. Kesämökkiäni en halua "syödä". Se on mulle "taivas maanpäällä". Toivoakseni saan pian töitä. Paastoon suhtaudun siten että olen huomannut että tulen helposti toimeen paljon vähemmällä ruualla mitä olen kuvitellut. Tilapäinen vatsan kurniminen ei ole nälkään nääntymistä. Se on suorastaan pilkkaa niitä kohtaan jotka oikeasti näkevät nälkää kehitysmaissa, jotka on luuta ja nahkaa ja aivot surkastuneet välttämättömien rasvojen puutteesta.

Vierailija
126/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas joku pöyristynyt kun ihan itse joutuu maksamaan edes osan oleilustaan. miksi suomessa on yleensä alettu maksamaan as tukea. kepu ja demarit huomasivat todellisen kuppaus raon kaverit rakentaa  vuokralle valtio eli muut maksavat as tuet. kepun ja demareiden rakennus yritykset aloittivat tämän kestämättömän kehityksen

Vierailija
127/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön pariskunta voi saada tukia yhteensä jopa 1800 e kk. Se on enemmän kuin monen työssäkäyvän nettopalkka. 

Paljos työssäkäyvä pariskunta voi saada?

minä 4400e käteen kuukaudessa vaimo 3600e plus lapsilisät 2kpl.

Vierailija
128/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin pieni palkka ettei siitä vuosien kuluessa ole jäänyt kunnolla säästöön, ei silloin ole verojakaan juuri maksanut. Kyllä silloin eletään ja on eletty toisten rahoilla, ja pitäisi olla kiitollinen että valtio maksaa noinkin paljon. Mihin ihmeeseen te olisitte tyytyväisiä kun mikään ei riitä? 

Uskomatonta! ja SINÄHÄN et tietenkään ole yhtään hyötynyt VERORAHOILLA maksettavasta "ilmaisesta" neuvolasta, varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta terveyden- ja sairaanhoidosta, poliisin takaamasta turvallisuudesta jne. 

Yhteiskunnassa on paljon sellaisia ammatteja joita arvostetaan vain juhlapuheissa, ei palkoissa mutta jotka ovat tälle yhteiskunnalle välttämättömiä kuten vanhustenhoitajat, omaishoitajat, siivoojat, asfaltti-ja tietyöhenkilöt, lähihoitajat, poliisit, lastenhoitajat jne. Mutta sinä tietysti ostat yksityiseltä nämä palvelut, eikö niin? Monet näistä aloista on alipalkattuja siihen nähden miten arvokasta työtä nämä ihmiset tekevät. 

Vierailija
129/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on noin paskat palkat yhteensä kahden hengen taloudessa? En kyllä itse työssäkäyvänä kahdehdi yhtäkään työtöntä. Voithan sinäkin jättäytyä työttömäksi, jos kuvittelet sen olevan kivaa. Muuten voit vaan pitää pääsi kiinni kun aikuiset puhuu.

Vierailija
130/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin pieni palkka ettei siitä vuosien kuluessa ole jäänyt kunnolla säästöön, ei silloin ole verojakaan juuri maksanut. Kyllä silloin eletään ja on eletty toisten rahoilla, ja pitäisi olla kiitollinen että valtio maksaa noinkin paljon. Mihin ihmeeseen te olisitte tyytyväisiä kun mikään ei riitä? 

Uskomatonta! ja SINÄHÄN et tietenkään ole yhtään hyötynyt VERORAHOILLA maksettavasta "ilmaisesta" neuvolasta, varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta terveyden- ja sairaanhoidosta, poliisin takaamasta turvallisuudesta jne. 

Yhteiskunnassa on paljon sellaisia ammatteja joita arvostetaan vain juhlapuheissa, ei palkoissa mutta jotka ovat tälle yhteiskunnalle välttämättömiä kuten vanhustenhoitajat, omaishoitajat, siivoojat, asfaltti-ja tietyöhenkilöt, lähihoitajat, poliisit, lastenhoitajat jne. Mutta sinä tietysti ostat yksityiseltä nämä palvelut, eikö

Jokainen  hyötyy, mutta vain osa maksaa.

Vierailija
131/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin näihin jäisi enemmän rahaa käytettäväksi, jos ei tarvitsisi aikuisia työkykyisiä ihmisiä elättää ja maksella heille satojen tuhansien arvoisia asuntoja asuttavaksi. 

Vierailija
132/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko asumistuessa ei ole mitään järkeä. Jokainen muuttakoon sellaiseen asuntoon, johon on varaa. Nyt valitetaan, jos asumisestaan joutuu maksamaan itse edes pienen osan. 

Vierailija
133/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuokra 515, asumistuki 180 e

Vierailija
134/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saat melkein 400 euroa kuussa ilmaista rahaa?

Mä en ole ikinä saanut asumistukea. En senttiäkään. 

Vierailija
135/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asumistuen ole tarkoitus kattaa koko vuokraa. Ei se ole ikinä niin ollut. Loput maksetaan muista tuista esim toimeentulotuesta. Ja toimeentulotukee kannattaa hakee sitku sulla on joku noin alle 900e tilillä niin pitäs alkaa oleen oikeutettu toimeentulotukeen.

Vierailija
136/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä omistusasunto niin en saa asumistukea ollenkaan, en tiedä miten se näitä kuluja pienentää, kun sitten maksavat sitä enemmän toimeentulotukea, URPON AIVOPIERU.

Pienentää siten, että kaikki ne työttömät omistusasujat, joilla on säästötilillä rahaa tai rahastoissa tai muuta realisoitavaa omaisuutta, niin he eivät sitten saa sitä toimeentulotukea. Vaan ensin joutuvat syömään säästönsä ja sitten kun ovat persaukisia, niin sitten vasta saavat toimeentulotukea.

Vierailija
137/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin

Vierailija
138/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo eli sää

Paastosta voi puhjeta kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
139/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa mutta tiedän että noilla tuilla ei elä. Ruoka on niukkkaa. Joskus nuorena oltiin kolme kuukautta ja puoliso laihtui. Ruokaa ei saanut tarpeeksi.  Ihan paskaa puhetta noi anteliaat tuet. Kaveri käy ruokakassia hakemassa. 

Vierailija
140/152 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kohtuuhintaiseen. Esimerkiksi https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/vantaa/24293285

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi