Apua, onko asumistuki oikeasti näin vähän??
Kelan sivuja selaan ja siellähän ei missään suoraan sanota maksimitukimäärää, vaan se vain mistä se lasketaan. Jäin työttömäksi perustuille (en osaa tätä terminologiaa vielä). Asun Helsingissä, vuokra on 670€. Mutta siis maksimiasumismenoiksi lasketaan täällä 563 euroa ja siitä saa enintään 70 % tukea. Siis onko oikeasti isoin määrä mitä yksinasuva voi saada 394,10€? Pystyykö kukaan työtön asumaan Uudellamaalla näillä tuilla? Kaikkialla koko ajan huudetaan miten isoja asumistuet on. Ihan oikeasti! Joo, muutan vielä halvempaan, mutta sekään ei ole ilmaista eikä käy ihan hetkessä. Mä olen ihan hädässä. Työssäkin palkka oli niiin pieni, että säästöjä ei kertynyt kuin tosi vähän. Nyt ne kaikki menee ihan ruokakaupassa käyntiin. Siis apua! Apua!
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
670€. Mutta siis maksimiasumismenoiksi lasketaan täällä 563 euroa ja siitä saa enintään 70 % tukea. Siis onko oikeasti isoin määrä mitä yksinasuva voi saada 394,10€
//
Aumistuki 394,10€+työttömyyskorvaus 600€= 994,10€
Sinulle jää siis vuokran jälkeen 300€ käyttörahaa. Olet oikeutettu toimeentulotukeen.
Ei se toimeentulotuki mitään ratkaise, upottaa vain syvemmälle etuusriippuvuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jatkuvasti on lehdissä juttuja, missä kerrotaan miten paljon tukia joku kymmenlapsinen perhe saa.
//
Ja sinä pöljä uskot kaiken peruspropagansan, jota sinulle syötetään? Kelan sivuilta on hyvin helppo tarkistaa, miten harhaisia nuo jutut ovat.
Totuus on, että toimeentulotuessa ei ole mitään ylärajaa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea voi saada jos ei ole säästöjä eikä omaisuutta ja teoreettisissa laskelmissa vuokran jälkeen jää käteen alle 595 e kuussa.
Kaveri sanoi että 400 jää.
Vierailija kirjoitti:
Hallitushan noita tukia leikkasi reippaasti. Kyllä tuo taitaa pitää paikkansa ja mistähän hesassa saa tuolla vuokralla asuntoa ei mistään tai korkeintaan jonkun 15 neliöisen kopin.
Jos ei käy töissä, ei tarvitse asua eliittialueella. Hakunila on tuohon suuntaan
Vierailija kirjoitti:
Työtön pariskunta voi saada tukia yhteensä jopa 1800 e kk. Se on enemmän kuin monen työssäkäyvän nettopalkka.
Outo laskentakaava sulla. Kyllä vaan kaksi ihmistä varmasti voi saada enemmän kuin mitä yhden matalapalkkaisen työssäkäyvän palkka on. Kymmenen työtöntä yhteensä voi saada enemmän kuin mitä yhden keskituloisen palkka on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työtön niin mikä pakko sun on asua siellä missä eläminen on kallista. Voithan sä ensiksi hankkia sen työpaikan ja sitten muuttaa.
Jostain Kainuusta ei ihan heti tulla työhaastatteluun Helsinkiin. Eikä se muutto ole mikään helppo juttu yli 40 vuotiaalle työttömälle, joka on elänyt koko ikänsä samassa kaupungissa.
Eikä muutto varsinkaan ole ilmaista. Maksaa useita satoja euroja siirtää kamat Helsingistä Kainuuseen. Ja ei, Kela ei korvaa koko summaa. Muuttokorvaus on noin 80€.
Kelalta saa palvelumuuton, jos on vammainen tai muusta syystä ei suoriudu muutosta itse.
Vierailija kirjoitti:
Koko asumistuessa ei ole mitään järkeä. Jokainen muuttakoon sellaiseen asuntoon, johon on varaa. Nyt valitetaan, jos asumisestaan joutuu maksamaan itse edes pienen osan.
Ei pelkästä työttömyystuesta maksella minkäänlaista asuntoa kun syödäkin pitää.
Jos vuokra yli sen mitä Kela määrää niin maksat sen toimeentulotuesta. Noi lehdet on täynnä valetta. Yksineläjä asuu todella niukasti ja syö niukasti. Monta vuotta olin työtoiminnassa ja näin köyhyyden. Itselläni akateeminen puoliso niin en ole nälästä kärsivä.
Mitään 595 euroa ei jää käyttöön vaikka sieltä sohvalta niin väittää. Onneksi on salkku kunnossa ja toivon teille ilkeilijöille työttömyyttä. Itse en tietenkään osta mitään. Olen vähätuloisten puolella ja varokaa karmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ruhtinaallisesti verrattuna siihen, mitä opiskelijat voivat saada maksimissaan asumislisänä.
Joo tiedän, mutta se että joku saa vielä vähemmän ei nyt auta yhtään. Ylipäänsä köyhien usuttaminen vastatusten ei auta ketään. Syylliset on ihan jossain muualla.
ap
Mitkä ihmeen syylliset? Kuka sinusta on syyllinen ja mihin?
🇺🇦🇮🇱
Syyllisiä kansanmurhaan,, koska joudun maksamaan osan asumismenoistani omista rahoistani.
mitähän tästä tulee tuki sinne tuki tänne koko suomen tuki politiikka pitää pistää uusiksi. kova keuhkoominen kolmannesta sektorista totuushan on rahat menevät joidenkin muka tekijöiden taskuun. on jos mitäkin huu haa kerhoa kädet ojossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin on 390 euroa liikaa. Asumistuki pitäisi pikkuhiljaa poistaa.
Miksi? Jotta saataisiin enemmän kodittomia Suomeen, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön pariskunta voi saada tukia yhteensä jopa 1800 e kk. Se on enemmän kuin monen työssäkäyvän nettopalkka.
Kenellä on noin paskat palkat yhteensä kahden hengen taloudessa? En kyllä itse työssäkäyvänä kahdehdi yhtäkään työtöntä. Voithan sinäkin jättäytyä työttömäksi, jos kuvittelet sen olevan kivaa. Muuten voit vaan pitää pääsi kiinni kun aikuiset puhuu.
Täällähän ollaan sitä mieltä että kun yv saa 1800 e tukia, se on liikaa. Työttömälle pariskunnalle se taas on ok? Luulen että mun 13v poika kuluttaa vähintään sen mitä aikuinen mies. Täällä on ollut aloituksia vaikka kuinka paljon jossa ihmetellään kun yh saa 1800 e kk joka on työssäkäyvän palkka. Sitä ihmettelen miksi se on työttömän pariskunnan saada 1800 e kk muttei työttömän yksinhuoltajan. Ilmeisesti kuvitellaan etteivät lapset tai teinit kuluta mitään.
"Yleistuki tulee voimaan toukokuussa, se on tarveharkintainen eli yleistukea vähentävät pääomatulot, omaishoidon tuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot, tekijänoikeuskorvaukset."
www.kela.fi/ajankohtaista/yleistuki-korvaa-kelan-tyottomyystuet-toukoku…
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokra yli sen mitä Kela määrää niin maksat sen toimeentulotuesta. Noi lehdet on täynnä valetta. Yksineläjä asuu todella niukasti ja syö niukasti. Monta vuotta olin työtoiminnassa ja näin köyhyyden. Itselläni akateeminen puoliso niin en ole nälästä kärsivä.
Samoin yh jonka vuokra ylittää rajan. Itse maksan omasta perusosastani 80 e vuokranylityksen.
Jokaisen pitäisi maksaa oma asumisensa itse
Asua sen mukaan mihin on varaa
Tuki vääristää asuntomarkkinoita
Toista se on eläkeläisillä. Eläkeläisten asumistuki on huomattavasti isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asuu tuhansia työttömiä. Kyllä siellä pärjää siinä missä muuallakin. Hae toimeentulotukea, jos muut tuet eivät riitä elämiseen.
Vuoden 2025 marraskuussa Helsingissä oli noin 48140 työtöntä työnhakijaa
Niin? Eikä 48 tuhatta ole mielestäsi tuhansia? Työtön työnhakija ei tosin automaattisesti tarkoita, että elää tuilla. Moni työnhakija elää ihan omilla säästöillä tai puolison rahoilla.
Ja kaikki työttömät eivät ole työnhakijoita eivätkä kaikki työnhakijat työttömiä.
Noinhan sen kuuluukin olla. Jos on säästöjä tai omaisuutta, ne käytetään ensin.