Työnhaku on TOIVOTONTA
Olen työtön asiantuntija (KTM), korkeakoulutettu ja työkokemusta n. 5v. Olen siis sellaisessa kurjassa asemassa, etten ole harjoittelija, mutta en myöskään senior tason konkari. Viime syksynä YT heitti minut vakityöstäni ulos ja siitä asti olen etsinyt uutta työpaikkaa. Ja kettu kun on ahterista!!
Haen töitä ympäri maata. Valitettavasti 80% alani paikoista sijaitsee pk-seudulla, jossa on nyt hurja ylitarjonta asiantuntijoista. Vielä pari vuotta sitten alalla oli hyvät näkymät, mutta nyt tuntuu, että oli ala kuin ala, niin henkilöstöä irtisanotaan urakalla ja moni vielä hetki sitten "lähes varman työn" tutkinnon tehnyt etsii töitä. Työelämä on tekoälyn ja kulutuksen sakkaamisen vuoksi murroksessa. Työnantajat voivat ylitarjonnan takia etsiä täsmäihmistä, kun "tarpeeksi hyvä match" ei enää riitä. Minä olen useamman kerran hakenut paikkoja, johon täytän jopa kaikki kriteerit, mutta silti jään ilman haastattelukutsua. Se on hirvittävän turhauttavaa.
Olen viilannut CV:ni täydelliseksi, hakemuskirjeet teen ajan kanssa, täyttelen ne ketun lomakkeet hakuportaaleissa, näen valtavasti vaivaa vain vastaanottaakseni "valitettavasti valintamme.... muistathan seurata, tykätä ja jakaa..." automaattiviestejä. Yhteen paikkaan piti tehdä video sekä joku alun palikkatesti CV:n ja hakemuksen lisäksi, ihan vain, että saan tuon saman automaattiviestin. Voi jee.
Joka päivä haravoin työnhakusivut läpi, etsin lähistöltä mielenkiintoisia yrityksiä joille jakaa CV:ni, kyselen verkostosta olisiko hommia. Työmarkkinatori on yksi iso vitsi, sinne ilmoittelevat vain rekryfirmat olemattomia työpaikkoja. Duunitori lähes samaa sarjaa. Linkedin on ainoa varteenotettava hakualusta ja siinäkin hakuominaisuudet ovat kamalan kömpelöitä. Algoritmit myös saattavat jättää minulle suosittelematta paikkoja, jotka ovatkin sopivia, kun hakuilmoitusta lukee. Työpaikkojen löytäminen on kiinni näistä p*skoista algoritmeista.
Sitten kun joku haastattelukutsu irtoaa, niin eiköhän silläkin työnantajalla ole 7 vaiheinen haku, jossa on alkuhaastattelu, välihaastattelu, palikkatesti, palikkatestin läpikäynti, työnäyte, työnäytteen läpikäynti, loppuhaastattelu. Prosessi kestää kuukausia ja samalla ansiopäivärahaasi pienennetään jo 40pv jälkeen, kun et saa töitä ja pitäähän "laiskan" saada vähän keppiä. En ole vielä nähnyt yritystä, joka rekryprosessi olisi tuon alle 40pv!
Miksi työnhakijalta odotetaan yli-inhimillisyyttä? Muistaakseni kun työelämässä olin, ihan samanlaisia pulliaisia me kaikki ollaan. Toimitusjohtaja palkataan saunan lauteilta, sen sijaan minä joudun vakuuttamaan viisi kerrosta ihmisiä, että olen ihan kunnollinen työntekijä ja normijärjellä varustettu, pyöritän excelit ja istun Teamsissa nätisti.
Kommentit (72)
Minulla on liuta mt-ongelmia ja vain peruskoulu käytynä. Minun pitää silti tehtailla noita hakemuksia, koska kela ei päästä eläkkeelle lääkärin suosituksista huolimatta. Joudun myös ravaamaan uravalmennuksissa ym, joissa neuvotaan cv:n tekoa. Ikään kuin en osaisi kasata cv:tä, ongelma on siinä ettei sinne ole mitään laitettavaa :D
Olen hakenut aktiivisesti töitä (varasto ja tehdashommia lähinnä), mutta ikinä ei tule mitään vastausta mihinkään hakemukseen tai sähköpostiin. Sitten työkkäri neuvoo että yritä erottua joukosta. Pitää varmaan seuraavaksi erottua ja listata cv:seen kaikki diagnoosit ja sairaalajaksot :)
Ylikoulus on vittumainen juttu. Kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän koulutuksen arvo laskee ja kilpailu on kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Ylikoulus on vittumainen juttu. Kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän koulutuksen arvo laskee ja kilpailu on kovaa.
Ja samaan aikaan myös erilaisten asiantuntija- ja erityisasiantuntija-ammattien työvoimatarve vähenee rajusti.
Kun nyt jo normaalit, kokeneet, sosiaalisesti taitavat valittavat, että työnhaku on toivotonta, ei minun kannata edes yrittää? Olen hakenut töitä 20 vuotta tuloksetta, joten CV:ssä ei opintojen lisäksi juuri muuta ole kuin iso aukko. Olen sosiaalisesti vajaa ja epävarma, pitkästi yli 50v, tekniselle alalle kouluttautunut nainen.
Onneksi olen nyt pitkällä saikulla, joten ei tarvitse työnhausta stressata. Hakekaa te töitä, joilla on edes joskus ollut toivoa työllistyä.
Ymmärrän hyvin turhautumisen. En todellakaan usko, että hakemuksessa on vikaa.
hakijoita on vain todella paljon.
Voisi olla hyvä soittaa hakemuksen perään ja sillä tavalla yrittää saada jalkaa oven väliin. Yhdellä tutullani tämä taktiikka tuotti tulosta.
Toinen on suhteet! Jos tuntee jonkun yrityksestä niin se antaa aivan valtavasti etumatkaa muihin hakijoihin.
Itselläni tämä toimi erääseen yritykseen, jossa oli töissä tutun tuttu. Minulla ei ollut edes tarvittavaa osaamista työhön jota kyselin. He olivat silti kiinnostuneita ja lupasivat ilmoittaa jos tulee tarve uudelle työntekijälle.
Sehän se. Kun töissä on aivan tavallista, ei aina edes erityisen osaavaakaan porukkaa. Että millä kriteereillä heidät on tehtäviinsä valittu?
Todella ikävä lukea, on paljon eri alojen ammattilaiset nyt työttöminä,tarjolla pelkästään keikkaa,määräaikaista, pätkiä jotka vaikuttaa heti tukiin jos nyt sellaista kukaan enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan koulutusinto ei suinkaan johdu siitä, ettei maailmasta löytyisi tekemätöntä työtä, jota kuka tahansa pystyisi tekemään. Ja vielä vähemmän siitä, että akateemisista lässyttäjistä olisi pulaa. Työhaluiset ihmiset ovat ilman työtä siksi, että nykyisessä järjestelmässä vain pääoma voi työllistää. Ja suurpääomallehan menee nykyään sitä paremmin mitä vähemmän se työllistää ihmisiä.
Peruskouluhan on aina ollut vähintään yhtä paljon lasten säilytyspaikka kuin näiden sivistämispaikka. Lapset on työnnettävä jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Massatyöttömyys on tuonut uusia ikäryhmiä tämän säilömisongelman piiriin, jonnekin on työnnettävä myös se ylimääräinen työvoima joka tulee työikään, mutta jota ei voida työllistää.
Suomessa puhutaan jatkuvasti työvoimapulasta ja rekrytointien haasteesta, joka ulottuu lähes kaikille liiketoiminnan osa-alueille. Harvemmin puhuttu aihe on kuitenkin yrittäjien riittävyys ja suoraan tästä johdettuna yritysten tuottamien työpaikkojen saatavuus tulevaisuudessa. Tilastollisesti Suomessa on eniten yli 55-vuotiaita yrittäjiä. Seuraavan kymmenen vuoden aikana tulee kymmeniä tuhansia yritystä myyntiin, täysin terveitä valmiine asiakkuuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt jo normaalit, kokeneet, sosiaalisesti taitavat valittavat, että työnhaku on toivotonta, ei minun kannata edes yrittää? Olen hakenut töitä 20 vuotta tuloksetta, joten CV:ssä ei opintojen lisäksi juuri muuta ole kuin iso aukko. Olen sosiaalisesti vajaa ja epävarma, pitkästi yli 50v, tekniselle alalle kouluttautunut nainen.
Onneksi olen nyt pitkällä saikulla, joten ei tarvitse työnhausta stressata. Hakekaa te töitä, joilla on edes joskus ollut toivoa työllistyä.
OF? 🙂
Vierailija kirjoitti:
Minulla on liuta mt-ongelmia ja vain peruskoulu käytynä. Minun pitää silti tehtailla noita hakemuksia, koska kela ei päästä eläkkeelle lääkärin suosituksista huolimatta. Joudun myös ravaamaan uravalmennuksissa ym, joissa neuvotaan cv:n tekoa. Ikään kuin en osaisi kasata cv:tä, ongelma on siinä ettei sinne ole mitään laitettavaa :D
Olen hakenut aktiivisesti töitä (varasto ja tehdashommia lähinnä), mutta ikinä ei tule mitään vastausta mihinkään hakemukseen tai sähköpostiin. Sitten työkkäri neuvoo että yritä erottua joukosta. Pitää varmaan seuraavaksi erottua ja listata cv:seen kaikki diagnoosit ja sairaalajaksot :)
Mulla on kevennetty mielen vamman takia hakemusvelvoite kahteen.
Vierailija kirjoitti:
Kantsii siinäpähän sais nenilleen!!
Vierailija kirjoitti:
Kokeile :D sulle voisi sopia muuten kokemusasiantuntija työ. Yksi tuttava teki sellaisia keikkoja kun oli kokemusta mielenterveysongrlmista. siitä maksettiin ihan kivasti. Mutta oli tosiaan vaan keikkatyötä. En tiedä saako paljon tuloja, mutta vähän ainakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OF? 🙂
Pilluinflaatio. Kun jotain on tarjolla paljon sen arvo laskee. Maistereille on käynyt samalla tavalla.#koulutusinflaatio
Vierailija kirjoitti:
Se eka virhe kaikilla työttömillä on hakeutua LINKKEDININ sivuille oikein naaman kanssa jo silloin kun vielä oli vakipaikka. Siitähän pomot näkee, että jaahans, sehän ettii jo duunia
Ihan normaalia siellä on olla, jos on jonkinlaisessa asiantuntijaroolissa tai sellaista hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 37 v nainen, 18 v työura takana matalapalkka-alalla ja juuri jäin yt:issä työttömäksi. Viittä työpaikkaa hakenut enkä ole saanut mistään minkäänlaista vastausta edes
Viittä? Mä oon hakenut yli sataa jo parin vuoden aikana.Se 61 v.
Jos lukemisen ymmärtäminen/sisäistäminen on noin huonoa niin siinäkin voi olla syy että et saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se. Kun töissä on aivan tavallista, ei aina edes erityisen osaavaakaan porukkaa. Että millä kriteereillä heidät on tehtäviinsä valittu?
Esihenkilöt kerää ympärilleen helppoja persoonia jotka on helposti vietävissä.
Kyllä se varmaan joillakin aloilla on ihan toivotontakin se työn saaminen, koska hallituksen toimien takia on niin paljon hakijoita, kun jokainen työtön joutuu hakemaan kuukausittain useampia työpaikkoja.
Itse haen osa-aikatöitä ja aina semmoista jostain sitten saa. Vaikka olen jo liki 60-v., niin tiedossa on taaskin työtä muutaman kuukauden työttömänä olemisen jälkeen.
Mutta jos jonkun asian huomaa, niin sen, että aikaansaamattomuus ja mukavuudenhalu nousevat kohisten jo näinkin lyhyen työttömyyden jälkeen. Mitenkään en viitsii palata töihin. 😂 Kotona on mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin turhautumisen. En todellakaan usko, että hakemuksessa on vikaa.
hakijoita on vain todella paljon.
Voisi olla hyvä soittaa hakemuksen perään ja sillä tavalla yrittää saada jalkaa oven väliin. Yhdellä tutullani tämä taktiikka tuotti tulosta.
Toinen on suhteet! Jos tuntee jonkun yrityksestä niin se antaa aivan valtavasti etumatkaa muihin hakijoihin.
Itselläni tämä toimi erääseen yritykseen, jossa oli töissä tutun tuttu. Minulla ei ollut edes tarvittavaa osaamista työhön jota kyselin. He olivat silti kiinnostuneita ja lupasivat ilmoittaa jos tulee tarve uudelle työntekijälle.
Hybridivaikuttaminen tekoälyn avulla sotkee myös työmarkkinoita ja hakemuksia tulee tuhansia.
Toimitusjohtaja palkataan saunan lauteilta, sen sijaan minä joudun vakuuttamaan viisi kerrosta ihmisiä, että olen ihan kunnollinen työntekijä ja normijärjellä varustettu, pyöritän excelit ja istun Teamsissa nätisti.
Totta. Mutta kannattaa kyllä muistaa, että harva suoraan sinne toimitusjohtajaksi on kumminkaan päässyt. Luultavasti heillä lienee takana samaa ruljanssia ja vakuuttelua kuin sinullakin on nyt, ennen kuin on ylennyt ssinne johtopaikalle.
Kyllä, viittä. Enpä ole ollut paria vuotta työttömänä vaan juuri jäin.