Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku on TOIVOTONTA

Vierailija
26.01.2026 |

Olen työtön asiantuntija (KTM), korkeakoulutettu ja työkokemusta n. 5v. Olen siis sellaisessa kurjassa asemassa, etten ole harjoittelija, mutta en myöskään senior tason konkari. Viime syksynä YT heitti minut vakityöstäni ulos ja siitä asti olen etsinyt uutta työpaikkaa. Ja kettu kun on ahterista!!

Haen töitä ympäri maata. Valitettavasti 80% alani paikoista sijaitsee pk-seudulla, jossa on nyt hurja ylitarjonta asiantuntijoista. Vielä pari vuotta sitten alalla oli hyvät näkymät, mutta nyt tuntuu, että oli ala kuin ala, niin henkilöstöä irtisanotaan urakalla ja moni vielä hetki sitten "lähes varman työn" tutkinnon tehnyt etsii töitä. Työelämä on tekoälyn ja kulutuksen sakkaamisen vuoksi murroksessa. Työnantajat voivat ylitarjonnan takia etsiä täsmäihmistä, kun "tarpeeksi hyvä match" ei enää riitä. Minä olen useamman kerran hakenut paikkoja, johon täytän jopa kaikki kriteerit, mutta silti jään ilman haastattelukutsua. Se on hirvittävän turhauttavaa.

Olen viilannut CV:ni täydelliseksi, hakemuskirjeet teen ajan kanssa, täyttelen ne ketun lomakkeet hakuportaaleissa, näen valtavasti vaivaa vain vastaanottaakseni "valitettavasti valintamme.... muistathan seurata, tykätä ja jakaa..." automaattiviestejä. Yhteen paikkaan piti tehdä video sekä joku alun palikkatesti CV:n ja hakemuksen lisäksi, ihan vain, että saan tuon saman automaattiviestin. Voi jee. 

Joka päivä haravoin työnhakusivut läpi, etsin lähistöltä mielenkiintoisia yrityksiä joille jakaa CV:ni, kyselen verkostosta olisiko hommia. Työmarkkinatori on yksi iso vitsi, sinne ilmoittelevat vain rekryfirmat olemattomia työpaikkoja. Duunitori lähes samaa sarjaa. Linkedin on ainoa varteenotettava hakualusta ja siinäkin hakuominaisuudet ovat kamalan kömpelöitä. Algoritmit myös saattavat jättää minulle suosittelematta paikkoja, jotka ovatkin sopivia, kun hakuilmoitusta lukee. Työpaikkojen löytäminen on kiinni näistä p*skoista algoritmeista. 

Sitten kun joku haastattelukutsu irtoaa, niin eiköhän silläkin työnantajalla ole 7 vaiheinen haku, jossa on alkuhaastattelu, välihaastattelu, palikkatesti, palikkatestin läpikäynti, työnäyte, työnäytteen läpikäynti, loppuhaastattelu. Prosessi kestää kuukausia ja samalla ansiopäivärahaasi pienennetään jo 40pv jälkeen, kun et saa töitä ja pitäähän "laiskan" saada vähän keppiä. En ole vielä nähnyt yritystä, joka rekryprosessi olisi tuon alle 40pv! 

Miksi työnhakijalta odotetaan yli-inhimillisyyttä? Muistaakseni kun työelämässä olin, ihan samanlaisia pulliaisia me kaikki ollaan. Toimitusjohtaja palkataan saunan lauteilta, sen sijaan minä joudun vakuuttamaan viisi kerrosta ihmisiä, että olen ihan kunnollinen työntekijä ja normijärjellä varustettu, pyöritän excelit ja istun Teamsissa nätisti.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se. Kun töissä on aivan tavallista, ei aina edes erityisen osaavaakaan porukkaa. Että millä kriteereillä heidät on tehtäviinsä valittu? 

Esihenkilöt kerää ympärilleen helppoja persoonia jotka on helposti vietävissä. 

Olet oikeassa. Kaverit töihin rekryprosessien ohi. En oikeasti usko että noista kuukausien monivaiheisista prosesseista kukaan pääsee läpi. 

Vierailija
42/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 37 v nainen, 18 v työura takana matalapalkka-alalla ja juuri jäin yt:issä työttömäksi. Viittä työpaikkaa hakenut enkä ole saanut mistään minkäänlaista vastausta edes

En halua masentaa, mutta jäin samassa iässä työttömäksi yhtä pitkän työuran jälkeen eikä vakityöstä tarvitse enää edes haaveilla. Ne on max muutaman kk:n määräaikaisia työpätkiä mitä saa ja harvoin täysillä viikkotunneilla eli soppari on mallia 18-37,5h / vko.

Tämä tilanne siis edelleen 10 vuotta myöhemmin. Aivan persiiistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae jotain muuta kuin omaa ydinosaamistasi vaativaa paikkaa. Tutkintosi antaa kuitenkin valmiudet monenlaiseen. Täysin oman alan töitä hakemalla olet vain yksi samanlaisten hakijoiden joukossa.

Vierailija
44/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutyöttömyys on historian korkeimmalla tasolla. Sama juttu täällä, ikuisesti työtön ilmeisesti.

Vierailija
45/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimitusjohtaja palkataan saunan lauteilta, sen sijaan minä joudun vakuuttamaan viisi kerrosta ihmisiä, että olen ihan kunnollinen työntekijä ja normijärjellä varustettu, pyöritän excelit ja istun Teamsissa nätisti.

Totta. Mutta kannattaa kyllä muistaa, että harva suoraan sinne toimitusjohtajaksi on kumminkaan päässyt. Luultavasti heillä lienee takana samaa ruljanssia ja vakuuttelua kuin sinullakin on nyt, ennen kuin on ylennyt ssinne johtopaikalle.

Pointti olikin siinä, että se perusasiantuntija on yleensä helposti korvattavissa. Se työ ei ole niiiin erityistä, etteikö sitä osaisi korkeakoulutettu ihminen. Yleensä on vielä 6kk koeaika, jolloin virherekryn saa pihalle. En hae edes esihenkilövastuullisia paikkoja, silti rekryprosessit ovat järkyttävän pitkiä. Jos töppään, virheen vaikutus harvemmin on valtava. 

Sen sijaan jos toimitusjohtaja töppää, se voi viedä koko firman nurin. Ja kumpi meistä kävi soveltuvuustestit ja neljä haastattelukierrosta? Kumpi kävi kahvilla headhunterin kanssa?

AP

Vierailija
46/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on. 

Vierailija
47/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnäyte 🤣

Vierailija
48/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks oikeiden työttömien seassa nillittää näitä yli 60 vuotiaita? Heillähän on jo maalisuora auennut ja maali näkyy jo. Ei kai kukaan sellaisia oikeasti aio työllistää. Tuossa iässähän pääsee jo niihin putkiin tai työkyvyttömyyseläkkeille

Vierailija
49/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotonta on mut mä pääsin peräti työhaastatteluun, wihii! Ja sain kuulkaas kehuja mun bulkki-CV:stä.

Toivottavasti saisin töitäkin.

Vierailija
50/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa on duunarilla. Kaikki työpaikat mitä ilmoitetaan on vuokratyö yritysten kautta. Avoimiin hakemuksiin oikeisiin yrityksiin vastataan ettei palkata nyt huonon suhdanteen takia uusia tai että omiakin työntekijöitä on lomautettuna. 

Joitain lyhyitä keikkoja olen saanut vuokratyönä. Ja olen tehnyt työt todella hyvin, että saisin lisää hommia. Olen myös saanut aina hyvää palautetta. 
Olen pistänyt merkille sen, että nämä firmat joihin olen vuokratyöntekijänä päässyt niin muut työntekijät ovat Virosta, Uzbekistanissa, Ukrainasta tai Venäjältä suurin osa. Johto on suomalaista kylläkin. 
Mielestäni yksi syy työtilanteeseen on se että vähäiset työpaikat menevät ulkomaalaisille työntekijöille. Sitä asiaa täytyisi oikeasti selvittää, että maksetaanko heille vähemmän vai eikö suomalaisilla ole riittävää ammattitaitoa heihin verrattuna. Ja asialle pitäisi todellakin tehdä jotain.

https://yle.fi/a/74-20203996

Puolalaiset paiskivat jopa 12 tunnin päiviä Googlen työmaalla Haminassa sitten tarkastaja sai eteensä oudon sopimuksen

Vierailija
51/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuskasi, vaikken osaa siihen juuri muuta sanoakaan. Onhan se varmasti turhauttavaa, kun ei ainakaan äkkiseltään enää keksi, mitä ihmettä voisi parantaa, jotta tulisi joskus valituksi. Vaikka tekisi mieli soitella perään ja kysyä jotenkin lapsellisestikin, että "Miksette palkkaa minua?", niin eihän niin nyt silti tehdä. Sais kuitenkin edes vähän sitä kautta jotain vinkkiä, että mikä hitto siinä kiikastaa.

Ja toiset ei osaa muuta ku aukoa päätään siitä, miten "mee töihihin, laiska loinen". Hohhoijaa.

Eikö tuo ole ihan asiallinen kysymys? Ei minusta mitään lapsellista ja ihan hyvin voi kysyä. Peli on kuitenkin jo menetetty, kun ei tullut valituksi, joten hyvin voi kysyä syytä. Miten muuten voi kehittyä? 

Vierailija
52/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks oikeiden työttömien seassa nillittää näitä yli 60 vuotiaita? Heillähän on jo maalisuora auennut ja maali näkyy jo. Ei kai kukaan sellaisia oikeasti aio työllistää. Tuossa iässähän pääsee jo niihin putkiin tai työkyvyttömyyseläkkeille

Pääsi, mutta ei pääse enää kun tuo edellinen demarivetoinen hallitus poisti ne.

Vierailija
53/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap

Onko sinulla mahdollisuutta lähteä ulkomaille töihin? Lapsi sinulla taisi olla mutta lapset ovat hyvin sopeutuvaisia uuteen ympäristöön joten siitä en olisi ensimmäisenä huolissani. En tiedä sinun elämäntilannetta ja taustoja tarkemmin muuta kuin että työtä toivoisit löytyvän mah.pian. 

Vierailija
54/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sulla on ikää? Mä oon 61 v. En pääse edes haastatteluihin enää.

Eläkeiän nosto on kyllä hulluutta.

Vierailija
55/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi haen vain ne pakolliset kaksi ja kahtena viime kuukautena ollut tarjolla vain yksi työpaikka pääkaupunkiseudulla ko. tehtävään, sitten hain jotain mihin ei voi edes päästä.

Vierailija
56/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuskasi, vaikken osaa siihen juuri muuta sanoakaan. Onhan se varmasti turhauttavaa, kun ei ainakaan äkkiseltään enää keksi, mitä ihmettä voisi parantaa, jotta tulisi joskus valituksi. Vaikka tekisi mieli soitella perään ja kysyä jotenkin lapsellisestikin, että "Miksette palkkaa minua?", niin eihän niin nyt silti tehdä. Sais kuitenkin edes vähän sitä kautta jotain vinkkiä, että mikä hitto siinä kiikastaa.

Ja toiset ei osaa muuta ku aukoa päätään siitä, miten "mee töihihin, laiska loinen". Hohhoijaa.

Läheltä seuranneena tiedän, että työnantajilla on kullakin omat kriteerit sille, mikä on hyvä työntekijä. Kuka arvostaa mitäkin. 

Vierailija
57/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästikään sä et nyt sit kuitenkaan ole sitä cv:tä ja hakemuskirjettä hionut timanttisiksi, niiden läystäkkeiden ainoa tarkoitus kun on päästä sinne haastatteluun ja ilmeisesti se ei onnistu.

Vierailija
58/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästikään sä et nyt sit kuitenkaan ole sitä cv:tä ja hakemuskirjettä hionut timanttisiksi, niiden läystäkkeiden ainoa tarkoitus kun on päästä sinne haastatteluun ja ilmeisesti se ei onnistu.

Ja se video-CV!

Vierailija
59/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se. Kun töissä on aivan tavallista, ei aina edes erityisen osaavaakaan porukkaa. Että millä kriteereillä heidät on tehtäviinsä valittu? 

Esihenkilöt kerää ympärilleen helppoja persoonia jotka on helposti vietävissä. 

Tämä niin tämä! 

Vierailija
60/72 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotonta on mut mä pääsin peräti työhaastatteluun, wihii! Ja sain kuulkaas kehuja mun bulkki-CV:stä.

Toivottavasti saisin töitäkin.

Haluaisitko jakaa salaisuutesi? Miten teit sen? Ja aivan mahtavaa, että pääsit haastatteluun! Onnittelut! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi