Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku on TOIVOTONTA

Vierailija
26.01.2026 |

Olen työtön asiantuntija (KTM), korkeakoulutettu ja työkokemusta n. 5v. Olen siis sellaisessa kurjassa asemassa, etten ole harjoittelija, mutta en myöskään senior tason konkari. Viime syksynä YT heitti minut vakityöstäni ulos ja siitä asti olen etsinyt uutta työpaikkaa. Ja kettu kun on ahterista!!

Haen töitä ympäri maata. Valitettavasti 80% alani paikoista sijaitsee pk-seudulla, jossa on nyt hurja ylitarjonta asiantuntijoista. Vielä pari vuotta sitten alalla oli hyvät näkymät, mutta nyt tuntuu, että oli ala kuin ala, niin henkilöstöä irtisanotaan urakalla ja moni vielä hetki sitten "lähes varman työn" tutkinnon tehnyt etsii töitä. Työelämä on tekoälyn ja kulutuksen sakkaamisen vuoksi murroksessa. Työnantajat voivat ylitarjonnan takia etsiä täsmäihmistä, kun "tarpeeksi hyvä match" ei enää riitä. Minä olen useamman kerran hakenut paikkoja, johon täytän jopa kaikki kriteerit, mutta silti jään ilman haastattelukutsua. Se on hirvittävän turhauttavaa.

Olen viilannut CV:ni täydelliseksi, hakemuskirjeet teen ajan kanssa, täyttelen ne ketun lomakkeet hakuportaaleissa, näen valtavasti vaivaa vain vastaanottaakseni "valitettavasti valintamme.... muistathan seurata, tykätä ja jakaa..." automaattiviestejä. Yhteen paikkaan piti tehdä video sekä joku alun palikkatesti CV:n ja hakemuksen lisäksi, ihan vain, että saan tuon saman automaattiviestin. Voi jee. 

Joka päivä haravoin työnhakusivut läpi, etsin lähistöltä mielenkiintoisia yrityksiä joille jakaa CV:ni, kyselen verkostosta olisiko hommia. Työmarkkinatori on yksi iso vitsi, sinne ilmoittelevat vain rekryfirmat olemattomia työpaikkoja. Duunitori lähes samaa sarjaa. Linkedin on ainoa varteenotettava hakualusta ja siinäkin hakuominaisuudet ovat kamalan kömpelöitä. Algoritmit myös saattavat jättää minulle suosittelematta paikkoja, jotka ovatkin sopivia, kun hakuilmoitusta lukee. Työpaikkojen löytäminen on kiinni näistä p*skoista algoritmeista. 

Sitten kun joku haastattelukutsu irtoaa, niin eiköhän silläkin työnantajalla ole 7 vaiheinen haku, jossa on alkuhaastattelu, välihaastattelu, palikkatesti, palikkatestin läpikäynti, työnäyte, työnäytteen läpikäynti, loppuhaastattelu. Prosessi kestää kuukausia ja samalla ansiopäivärahaasi pienennetään jo 40pv jälkeen, kun et saa töitä ja pitäähän "laiskan" saada vähän keppiä. En ole vielä nähnyt yritystä, joka rekryprosessi olisi tuon alle 40pv! 

Miksi työnhakijalta odotetaan yli-inhimillisyyttä? Muistaakseni kun työelämässä olin, ihan samanlaisia pulliaisia me kaikki ollaan. Toimitusjohtaja palkataan saunan lauteilta, sen sijaan minä joudun vakuuttamaan viisi kerrosta ihmisiä, että olen ihan kunnollinen työntekijä ja normijärjellä varustettu, pyöritän excelit ja istun Teamsissa nätisti.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö teille soittele headhunterit?

Vierailija
82/89 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo koskaa soittanu 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tämmöselle just ja just työelämään päässeelle soittele. Pitää olla 10+v kokemusta ensin.

Vierailija
84/89 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on näin hyvin asiantuntijoita tarjolla, en ymmärrä miksi päällikköpaikkoihin valitaan näitä "hyviä tyyppejä", joilla ei ole minkääntyylistä asiantuntemusta sillä alalla, missä ovat johtajia. Kai edes pienellä osuudella asiantuntijoista on johtajataitoja. Miksi heitä ei valita johtajiksi? Täysin asiantunemattomat johtajat ovat ärsyttäviä.

Vierailija
85/89 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla 20 vuotta alan rautaista kokemusta, mutta ikää alle 25v ja täytyy olla sukulainen mieluiten lähisukulainen.

Vierailija
86/89 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks oikeiden työttömien seassa nillittää näitä yli 60 vuotiaita? Heillähän on jo maalisuora auennut ja maali näkyy jo. Ei kai kukaan sellaisia oikeasti aio työllistää. Tuossa iässähän pääsee jo niihin putkiin tai työkyvyttömyyseläkkeille

Putket on poistettu eikä eläkkeelle pääse.

Vierailija
87/89 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla 20 vuotta alan rautaista kokemusta, mutta ikää alle 25v ja täytyy olla sukulainen mieluiten lähisukulainen.

Maatiloilla toimii! Töissä 5-vuotiaasta asti ja sukupolvenvaihdos, kun on uusi isäntä tai emäntä on 25 v. 

Vierailija
88/89 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin!

Vierailija
89/89 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuntipalkka alle 15€. Mieluiten lähemmäs 10€

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän