Työnhaku on TOIVOTONTA
Olen työtön asiantuntija (KTM), korkeakoulutettu ja työkokemusta n. 5v. Olen siis sellaisessa kurjassa asemassa, etten ole harjoittelija, mutta en myöskään senior tason konkari. Viime syksynä YT heitti minut vakityöstäni ulos ja siitä asti olen etsinyt uutta työpaikkaa. Ja kettu kun on ahterista!!
Haen töitä ympäri maata. Valitettavasti 80% alani paikoista sijaitsee pk-seudulla, jossa on nyt hurja ylitarjonta asiantuntijoista. Vielä pari vuotta sitten alalla oli hyvät näkymät, mutta nyt tuntuu, että oli ala kuin ala, niin henkilöstöä irtisanotaan urakalla ja moni vielä hetki sitten "lähes varman työn" tutkinnon tehnyt etsii töitä. Työelämä on tekoälyn ja kulutuksen sakkaamisen vuoksi murroksessa. Työnantajat voivat ylitarjonnan takia etsiä täsmäihmistä, kun "tarpeeksi hyvä match" ei enää riitä. Minä olen useamman kerran hakenut paikkoja, johon täytän jopa kaikki kriteerit, mutta silti jään ilman haastattelukutsua. Se on hirvittävän turhauttavaa.
Olen viilannut CV:ni täydelliseksi, hakemuskirjeet teen ajan kanssa, täyttelen ne ketun lomakkeet hakuportaaleissa, näen valtavasti vaivaa vain vastaanottaakseni "valitettavasti valintamme.... muistathan seurata, tykätä ja jakaa..." automaattiviestejä. Yhteen paikkaan piti tehdä video sekä joku alun palikkatesti CV:n ja hakemuksen lisäksi, ihan vain, että saan tuon saman automaattiviestin. Voi jee.
Joka päivä haravoin työnhakusivut läpi, etsin lähistöltä mielenkiintoisia yrityksiä joille jakaa CV:ni, kyselen verkostosta olisiko hommia. Työmarkkinatori on yksi iso vitsi, sinne ilmoittelevat vain rekryfirmat olemattomia työpaikkoja. Duunitori lähes samaa sarjaa. Linkedin on ainoa varteenotettava hakualusta ja siinäkin hakuominaisuudet ovat kamalan kömpelöitä. Algoritmit myös saattavat jättää minulle suosittelematta paikkoja, jotka ovatkin sopivia, kun hakuilmoitusta lukee. Työpaikkojen löytäminen on kiinni näistä p*skoista algoritmeista.
Sitten kun joku haastattelukutsu irtoaa, niin eiköhän silläkin työnantajalla ole 7 vaiheinen haku, jossa on alkuhaastattelu, välihaastattelu, palikkatesti, palikkatestin läpikäynti, työnäyte, työnäytteen läpikäynti, loppuhaastattelu. Prosessi kestää kuukausia ja samalla ansiopäivärahaasi pienennetään jo 40pv jälkeen, kun et saa töitä ja pitäähän "laiskan" saada vähän keppiä. En ole vielä nähnyt yritystä, joka rekryprosessi olisi tuon alle 40pv!
Miksi työnhakijalta odotetaan yli-inhimillisyyttä? Muistaakseni kun työelämässä olin, ihan samanlaisia pulliaisia me kaikki ollaan. Toimitusjohtaja palkataan saunan lauteilta, sen sijaan minä joudun vakuuttamaan viisi kerrosta ihmisiä, että olen ihan kunnollinen työntekijä ja normijärjellä varustettu, pyöritän excelit ja istun Teamsissa nätisti.
Kommentit (210)
Kun on näin hyvin asiantuntijoita tarjolla, en ymmärrä miksi päällikköpaikkoihin valitaan näitä "hyviä tyyppejä", joilla ei ole minkääntyylistä asiantuntemusta sillä alalla, missä ovat johtajia. Kai edes pienellä osuudella asiantuntijoista on johtajataitoja. Miksi heitä ei valita johtajiksi? Täysin asiantunemattomat johtajat ovat ärsyttäviä.
Pitää olla 20 vuotta alan rautaista kokemusta, mutta ikää alle 25v ja täytyy olla sukulainen mieluiten lähisukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Miks oikeiden työttömien seassa nillittää näitä yli 60 vuotiaita? Heillähän on jo maalisuora auennut ja maali näkyy jo. Ei kai kukaan sellaisia oikeasti aio työllistää. Tuossa iässähän pääsee jo niihin putkiin tai työkyvyttömyyseläkkeille
Putket on poistettu eikä eläkkeelle pääse.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla 20 vuotta alan rautaista kokemusta, mutta ikää alle 25v ja täytyy olla sukulainen mieluiten lähisukulainen.
Maatiloilla toimii! Töissä 5-vuotiaasta asti ja sukupolvenvaihdos, kun on uusi isäntä tai emäntä on 25 v.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuntipalkka alle 15€. Mieluiten lähemmäs 10€
"Yleistuki tulee voimaan toukokuussa, se on tarveharkintainen eli yleistukea vähentävät pääomatulot, omaishoidon tuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot, tekijänoikeuskorvaukset."
www.kela.fi/ajankohtaista/yleistuki-korvaa-kelan-tyottomyystuet-toukoku…
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus, sillä erotuksella että minulla on esimieskokemusta ja toistaiseksi ainakin työpaikka. Haluaisin vaihtaa, mutta en löydä sopivia työpaikkoja joihin hakea. Karkeasti sanottuna työt tuntuu jakautuvan kahteen kategoriaan: junioritason työt tai sitten työt jotka vaativat käytännössä talousjohtajan pätevyyttä ja kokemusta. Sellaisen välimaastoon keskitason tai ns. middle manager roolit tuntuvat kadonneen täysin. Työpaikkailmoitukset ovat joko aloittelijan paikkoja tai sitten tekniset vaatimukset tuntuvat hurjilta, kun oman alan ja osaamisen lisäksi melkein aina tulisi taitaa myös SQL, Python tai jotain muita data-analytiikkatyökaluja. Ymmärrettävästi oma saamani KTM-koulutus ja osaaminen on valitettavasti siinä mielessä aikansa elänyttä että opiskeluaikoinani nuo eivät olleet ns. ajankohtaisia taitoja, puhumattakaan kompleksista AI-osaamisesta. Ja kyllä, olen sitä mieltä että on yksilön omalla vastuulla ylläpitää ja päivittää osaamist
Mikään ei ole niin helppoa nykypäivänä kuin opetella uusia teknologioita! Itse uudessa hommassa olen ihan rehdisti opetellut PowerBI:n, SQL ja Python käytön tekoälylle (o3, osaa parhaiten koodata) juttelemalla. Ei ne ole mitään ydinfysiikkaa ja yksityispuolen liiketoiminta-analyytikon hommassa pärjää ala-asteen matikalla. Tldr: laitat sinne CV:hen vaan reilusti että kokemusta tekoälytyökalujen käytöstä ja osaat perusasiat PowerBIstä ja SQL:stä. Opettelet sitten töissä. Jos kysyvät työnäytettä, teet sen o3 avulla. Haastattelussakin sulla voi toisella ruudulla olla gpt auki jos haluavat sun ex tempore antavan koodausnäytteen.
Vierailija kirjoitti:
Kun on näin hyvin asiantuntijoita tarjolla, en ymmärrä miksi päällikköpaikkoihin valitaan näitä "hyviä tyyppejä", joilla ei ole minkääntyylistä asiantuntemusta sillä alalla, missä ovat johtajia. Kai edes pienellä osuudella asiantuntijoista on johtajataitoja. Miksi heitä ei valita johtajiksi? Täysin asiantunemattomat johtajat ovat ärsyttäviä.
Päälliköiden tehtävä on johtaa, asiantuntijat ovat oman osaamisalueensa experttejä. Hyvä asiantuntija ei välttämättä ole hyvä ihmisten johtaja. Lisäksi esimiesasemaan nostaminen ei ole koskaan palkkio tai seurausta hyvin tehdystä työstä.
Voin omasta puolestani sanoa, että en ole hyvä henkilöjohtaja, vaikka johtamisen teoriapuoli on hyvin hanskassa. Henkilöjohtaminen vie aikaa, jonka useat asiantuntijapuolen tyypit kokevat vievän sitä "tärkeämmiltä tehtäviltä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks oikeiden työttömien seassa nillittää näitä yli 60 vuotiaita? Heillähän on jo maalisuora auennut ja maali näkyy jo. Ei kai kukaan sellaisia oikeasti aio työllistää. Tuossa iässähän pääsee jo niihin putkiin tai työkyvyttömyyseläkkeille
Jotkut ihmiset haluavat ihan oikeasti tehdä töitä, eläkeelle pääsy ei ole maali tai se valo siellä tunnelin päässä jota kohti pyritään. Työssä käynti ei ole rangaustus.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein tekoälyllä hakemuksen cv pohjalta mikä täynnä ties mitä korulauseita ja ylistää työpaikkaa. Sain sillä työn
Eli narsistinen nuoleskelu on vissiin se avain
Mika osuus tuossa oli narsistista? Tekoälypohjaiset ohjelmat ovat ensisijaisesti USA:n markkinoiden tarpeisiin, ja jos et osaa esittää asiaasi itsellesi suotuisassa valossa, niin miten ihmeessä joku muu näkisi potentiaaliasi? Tätä kutsutaan markkinoinniksi. Sait sillä itsellesi työpaikan, mutta jos substanssi puuttuu, niin koeajan jälkeen pääset takaisin kilometritehtaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päälliköiden tehtävä on johtaa, asiantuntijat ovat oman osaamisalueensa experttejä. Hyvä asiantuntija ei välttämättä ole hyvä ihmisten johtaja. Lisäksi esimiesasemaan nostaminen ei ole koskaan palkkio tai seurausta hyvin tehdystä työstä.
Voin omasta puolestani sanoa, että en ole hyvä henkilöjohtaja, vaikka johtamisen teoriapuoli on hyvin hanskassa. Henkilöjohtaminen vie aikaa, jonka useat asiantuntijapuolen tyypit kokevat vievän sitä "tärkeämmiltä tehtäviltä."
Ootko hyvä asiantuntijakaan, kun et ymmärtänyt luettua...
Jeps. Yksi työnantaja vastasi tänään, että en pääse haastatteluun, olivat saaneet neljään paikkaan 155 hakemusta, joista suurin osa varsin päteviä ja profiililtaan sopivia tehtäviin. Pointsit heille kohteliaisuudesta ja informaatiosta, jaksoivat olla varsin kohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teille soittele headhunterit?
Ei ne tämmöselle just ja just työelämään päässeelle soittele. Pitää olla 10+v kokemusta ensin.
Kannattaa lähteä ulkomaille esim. toiseen EU-maahan. Näin tekivät molemmat korkeastikoulutetut jälkikasvuni. Heillä on nyt hyvät työpaikat mutta eivät aio palata suomeen
Se on ihmeellistä näin tekoälyaikoina, että Linkedinin ehdotukset ovat niin surkeita. Suuri osa niistä tulee feediin lisäksi sen jälkeen, kun hakuaika on jo mennyt, ainakin niitä olisi helppoa seuloa pois.
Laita hakemuksia suoraan sinua kiinnostavien organisaatioiden hr:ään. Kaikki eivät jaksa lähteä rekrytointiruljanssiin, vaan kärvistelevät vajaamiehityksellä. Olisi paljon helpompi ottaa töihin joku sopiva tuosta vaan.
Jos päädyt tähän niin kerro tehtävistä, joita olet tehny ja tarjoa mitä osaamista sekä asennetta toisit tullessasi. Plussaa tällä hetkellä on raportointiosaaminen, tekoäly-osaaminen (edistyneempi kuin chatgpt), hankintaosaaminen. Myös talouden lukujen ymmärtäminen on usein plussaa.
Tsemppiä työnhakuun, nyt vaan tuomaan itsensä näkyviin piilotyöpaikkoja varten!
Kiitos kokoomus, kiitti persut.
Oikeesti haistakaa v i t t u.
Kyllä on kauheaa jos tosiaan täysin pätevää ihmistä ei edes huomioida. Tuntuu ihan väkivallalta näin sivusta katsottuna, itse täystyöllistettynä ja kädet täynnä töitä.
Hain yhtä paikka, jossa jatkoon päässeet (5/150) joutuivat tekemään videon. vasta niistä valittiin varsinaiseen haastatteluun. En päässyt jatkoon.
Kysyin palautetta niin kyse oli esiintymisestäni, etten ollut tarpeeksi innostava. Yritin panostaa sisältöön ja esiinnyin itselleni luontaisella tavalla. Jos tämä ei rekrytoijaa miellyttänyt, se työ ei ollut minua varten. Ajattelin olla oma luonnollinen ja rauhallinen itseni. Jos pitäisi olla jotain muuta niin en olisi luultavasti työssä viihtynyt.
Osaamista minulla kyllä olisi ollut, mutta kun nyt on työnantajan markkinat, niin pystyy todella seulomaan hakijoista heille sopivat.
Ei ne tämmöselle just ja just työelämään päässeelle soittele. Pitää olla 10+v kokemusta ensin.