Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku on TOIVOTONTA

Vierailija
26.01.2026 |

Olen työtön asiantuntija (KTM), korkeakoulutettu ja työkokemusta n. 5v. Olen siis sellaisessa kurjassa asemassa, etten ole harjoittelija, mutta en myöskään senior tason konkari. Viime syksynä YT heitti minut vakityöstäni ulos ja siitä asti olen etsinyt uutta työpaikkaa. Ja kettu kun on ahterista!!

Haen töitä ympäri maata. Valitettavasti 80% alani paikoista sijaitsee pk-seudulla, jossa on nyt hurja ylitarjonta asiantuntijoista. Vielä pari vuotta sitten alalla oli hyvät näkymät, mutta nyt tuntuu, että oli ala kuin ala, niin henkilöstöä irtisanotaan urakalla ja moni vielä hetki sitten "lähes varman työn" tutkinnon tehnyt etsii töitä. Työelämä on tekoälyn ja kulutuksen sakkaamisen vuoksi murroksessa. Työnantajat voivat ylitarjonnan takia etsiä täsmäihmistä, kun "tarpeeksi hyvä match" ei enää riitä. Minä olen useamman kerran hakenut paikkoja, johon täytän jopa kaikki kriteerit, mutta silti jään ilman haastattelukutsua. Se on hirvittävän turhauttavaa.

Olen viilannut CV:ni täydelliseksi, hakemuskirjeet teen ajan kanssa, täyttelen ne ketun lomakkeet hakuportaaleissa, näen valtavasti vaivaa vain vastaanottaakseni "valitettavasti valintamme.... muistathan seurata, tykätä ja jakaa..." automaattiviestejä. Yhteen paikkaan piti tehdä video sekä joku alun palikkatesti CV:n ja hakemuksen lisäksi, ihan vain, että saan tuon saman automaattiviestin. Voi jee. 

Joka päivä haravoin työnhakusivut läpi, etsin lähistöltä mielenkiintoisia yrityksiä joille jakaa CV:ni, kyselen verkostosta olisiko hommia. Työmarkkinatori on yksi iso vitsi, sinne ilmoittelevat vain rekryfirmat olemattomia työpaikkoja. Duunitori lähes samaa sarjaa. Linkedin on ainoa varteenotettava hakualusta ja siinäkin hakuominaisuudet ovat kamalan kömpelöitä. Algoritmit myös saattavat jättää minulle suosittelematta paikkoja, jotka ovatkin sopivia, kun hakuilmoitusta lukee. Työpaikkojen löytäminen on kiinni näistä p*skoista algoritmeista. 

Sitten kun joku haastattelukutsu irtoaa, niin eiköhän silläkin työnantajalla ole 7 vaiheinen haku, jossa on alkuhaastattelu, välihaastattelu, palikkatesti, palikkatestin läpikäynti, työnäyte, työnäytteen läpikäynti, loppuhaastattelu. Prosessi kestää kuukausia ja samalla ansiopäivärahaasi pienennetään jo 40pv jälkeen, kun et saa töitä ja pitäähän "laiskan" saada vähän keppiä. En ole vielä nähnyt yritystä, joka rekryprosessi olisi tuon alle 40pv! 

Miksi työnhakijalta odotetaan yli-inhimillisyyttä? Muistaakseni kun työelämässä olin, ihan samanlaisia pulliaisia me kaikki ollaan. Toimitusjohtaja palkataan saunan lauteilta, sen sijaan minä joudun vakuuttamaan viisi kerrosta ihmisiä, että olen ihan kunnollinen työntekijä ja normijärjellä varustettu, pyöritän excelit ja istun Teamsissa nätisti.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sulla on ikää? Mä oon 61 v. En pääse edes haastatteluihin enää.

JEEE, saman ikäisiä ollaan, minua ei kyllä edes kiinnosta päästä töihin, olen panokseni antanut. 

Vierailija
62/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko laittanut hakemuksia suoraan työnantajien omien nettisivujen kautta? Noi työmarkkinatorin ja muiden työnhakusivustojen kautta olevat työhakemukset taitaa mennä suurelta osin mappi ö:hön. Työnantajilla ei ole aikaa käydä läpi sitä valtavaa hakemusmassaa.

Ei työnantajat enää jaksa niitä käydä läpi kuten uutisissakin on ollut. Hakemuskin kannattaa tehdä niin että et tee sitä pelkkää  kaavamaista perussettiä vaan yritä kuvailla siihen alkuun itseäsi persoonana ja työntekijänä melko tarkkaan ja ne kiinnostuksen kohteet. Kaikki taidot mitä sulla on ja se persoona. En tiedä olisko ideaa yrittää mennä jonnekin työpaikalle ihan suoraan kyselemään töitä. Miltä kuulostais? 

Yritä ajatella työnantajan kannalta mitä haluavat ja miten se sopii sinuun. Totta on myös se, että tekoäly vie työpaikkoja nyt vauhdilla. Tsemppiä!

Eikö ne yhteystiedot ole ihan samat, meni mitä kautta vaan? Sähköpostilla kai ne hakemukset lähetetetetään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. T. Orpo (ja Purra irvistelemässä taustalla)

Vierailija
64/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on pääkaupunkiseudulla töissä ja siellä kaikki duunarit on ulkomaalaisia. Omistaja ja esimiehet ovat suomalaisia. On kuulemma halvempaa näin. Onhan se outoa, jos työttömyys on suurta ja kannattaa palkata porukkaa ulkomailta.

No, mä en kyllä ymmärrä miten se on muka halvempaa. Kantasuomalaisena en pyydä yhtään sen enempää palkkaa kuin ulkomaalaisetkaan. No mut joo, niihin kaikkiin vakipaikkoihin on palkattu joku sukulainen.

Vierailija
65/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus, sillä erotuksella että minulla on esimieskokemusta ja toistaiseksi ainakin työpaikka. Haluaisin vaihtaa, mutta en löydä sopivia työpaikkoja joihin hakea. Karkeasti sanottuna työt tuntuu jakautuvan kahteen kategoriaan: junioritason työt tai sitten työt jotka vaativat käytännössä talousjohtajan pätevyyttä ja kokemusta. Sellaisen välimaastoon keskitason tai ns. middle manager roolit tuntuvat kadonneen täysin. Työpaikkailmoitukset ovat joko aloittelijan paikkoja tai sitten tekniset vaatimukset tuntuvat hurjilta, kun oman alan ja osaamisen lisäksi melkein aina tulisi taitaa myös SQL, Python tai jotain muita data-analytiikkatyökaluja. Ymmärrettävästi oma saamani KTM-koulutus ja osaaminen on valitettavasti siinä mielessä aikansa elänyttä että opiskeluaikoinani nuo eivät olleet ns. ajankohtaisia taitoja, puhumattakaan kompleksista AI-osaamisesta. Ja kyllä, olen sitä mieltä että on yksilön omalla vastuulla ylläpitää ja päivittää osaamistaan, mutta tuntuu erittäin raskaalta yrittää nollasta opettaa itselleen ihan uusia taitoja ilman minkäänlaista opetusta. Ostin joskus jonkun nettikurssin mutta ilman että voit kysyä joltain ihmiseltä vastauksia kysymyksiisi koin opettelun erittäin kankeaksi. Itseohjautuvuus on hyvin hankalaa jos lähtötaso on nolla, verraten siihen että alkaisi opetella uutta kieltä itsenäisesti josta minulla on jo kokemusta. Tuntuu etten omaa nykypäivänä työelämässä tarvittavia teknisiä taitoja ja gappi kasvaa kokoajan. 

Pelottaa ja ahdistaa tulevaisuus ja kaduttaa etten opiskellut vaikka hammashygienistiksi. 

Vierailija
66/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liuta mt-ongelmia ja vain peruskoulu käytynä.  Minun pitää silti tehtailla noita hakemuksia, koska kela ei päästä eläkkeelle lääkärin suosituksista huolimatta. Joudun myös ravaamaan uravalmennuksissa ym, joissa neuvotaan cv:n tekoa. Ikään kuin en osaisi kasata cv:tä, ongelma on siinä ettei sinne ole mitään laitettavaa :D 

Olen hakenut aktiivisesti töitä (varasto ja tehdashommia lähinnä), mutta ikinä ei tule mitään vastausta mihinkään hakemukseen tai sähköpostiin. Sitten työkkäri neuvoo että yritä erottua joukosta. Pitää varmaan seuraavaksi erottua ja listata cv:seen kaikki diagnoosit ja sairaalajaksot  :)

No hei, ei sulla mitään menetettävääkään ole! Kokeile seuraavan kerran: "Haen ihan tosissani töitä, mutta en pääse koskaan edes haastatteluun. Minulla on seuraat diagnoosit ja nämä jaksot sairaaloissa xxx. Työkkäristä neuvottiin erottumaan joukosta, joten haluan olla rehellinen. Kelpaisinko teille työntekijäksi" 

Aatella, siellähän saattaa olla rekryssä joku, jolla on kosketusta mt-asioihin vaikka jonkun läheisen kautta. Hänhän voisi hyvinkin olla sitä mieltä, että ansaitset tilaisuuden kokeilla. Tai sitten muuten vaan joku ennakkoluuloton ja myötätuntoinen tyyppi. 

Vierailija
67/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liuta mt-ongelmia ja vain peruskoulu käytynä.  Minun pitää silti tehtailla noita hakemuksia, koska kela ei päästä eläkkeelle lääkärin suosituksista huolimatta. Joudun myös ravaamaan uravalmennuksissa ym, joissa neuvotaan cv:n tekoa. Ikään kuin en osaisi kasata cv:tä, ongelma on siinä ettei sinne ole mitään laitettavaa :D 

Olen hakenut aktiivisesti töitä (varasto ja tehdashommia lähinnä), mutta ikinä ei tule mitään vastausta mihinkään hakemukseen tai sähköpostiin. Sitten työkkäri neuvoo että yritä erottua joukosta. Pitää varmaan seuraavaksi erottua ja listata cv:seen kaikki diagnoosit ja sairaalajaksot  :)

Kokeile :D sulle voisi sopia muuten kokemusasiantuntija työ. Yksi tuttava teki sellaisia  keikkoja kun oli kokemusta mielenterveysongrlmista. siitä maksettiin ihan kivasti. Mutta oli tosiaan vaan keikkatyötä. En tiedä saako pal

Voi vitsi tuo kuullostaa mielenkiintoiselta hommalta, mutta koska olen toimeentulotuen saaja, en voi ottaa vastaan keikkahommia, ainoastaan kokoaika työtä, jotta pärjää taloudellisesti :(

Vierailija
68/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Joko haetaan opiskelijoita junioritason kesätöihin/harjoitteluun tai sitten haetaan tyyliin talousjohtajaa. 

Vierailija
69/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sopivia työpaikkoja tule tarjolle kuin ehkä 1-2 kappaletta kuukaudessa. Kannattaa keskittyä tekemään kunnon yksilöity hakemus niihin eikä spämmiä keskinkertaisia hakemuksia useaan paikkaan.

Perehdy kunnolla yritykseen, johon haet, ja yritä hakemuksessa peilata sitä, miksi toisit lisäarvoa juuri tälle yritykselle.

Vierailija
70/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti Suomessa on eniten yli 55-vuotiaita yrittäjiä. Seuraavan kymmenen vuoden aikana tulee kymmeniä tuhansia yritystä myyntiin, täysin terveitä valmiine asiakkuuksineen. 

Kymmenessä vuodessa isoa osaa niitäkään yrityksiä ei enää tarvita. 

Vierailija
71/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimitusjohtaja palkataan saunan lauteilta, sen sijaan minä joudun vakuuttamaan viisi kerrosta ihmisiä, että olen ihan kunnollinen työntekijä ja normijärjellä varustettu, pyöritän excelit ja istun Teamsissa nätisti.

Totta. Mutta kannattaa kyllä muistaa, että harva suoraan sinne toimitusjohtajaksi on kumminkaan päässyt. Luultavasti heillä lienee takana samaa ruljanssia ja vakuuttelua kuin sinullakin on nyt, ennen kuin on ylennyt ssinne johtopaikalle.

Pointti olikin siinä, että se perusasiantuntija on yleensä helposti korvattavissa. Se työ ei ole niiiin erityistä, etteikö sitä osaisi korkeakoulutettu ihminen. Yleensä on vielä 6kk koeaika, jolloin virherekryn saa pihalle. En hae edes esihenkilövastuullisia paikkoja, silti rekryprosessit ovat järkyttävän pitkiä. Jos töppään, virheen vaikutus harvemmin on valtava. 

Sen sij

Omilla aloillani (2 kpl) on noiden samojen ongelmien lisäksi alati kasvava tekoäly. Jo ennen työttömäksi jäämistä, kun työnantaja meni konkurssiin, pomoni halusi käyttää minun sijaan tekoälyä. Eli se tekoäly tekee minun työni ja minä vain tarkastan sen läpi, että menikö oikein. Kun se on halvempaa sillä tavalla :)

Olen 43-vuotias ja jos sama meno jatkuu - kuten näyttää jatkuvan - en usko työllistyväni ainakaan Suomessa enää ikinä. Onneksi ei ole lapsia, miestä tai lemmikkejä, joten voin hakea työpaikkoja ympäri maailmaa.

Vierailija
72/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä muuten Linkedinissä jonkun ihanan asiantuntija-influensserin postauksen, kuinka kannattaa ehdottomasti hakea vain juuri itselle sopivia rooleja ja jättää "melkein sopivat" pois. Pitäisi keskittyä vain täydellisiin matcheihin. 

En tiedä missä höttöhattaramaailmassa hän elää, sillä minulla ei ole työttömänä varaa etsiä vain täydellisiä rooleja. Työpaikanvaihtajalla on sellainen luksus käytössään. Minä haen kaikkia, joihin täytän edes 65% vaatimuksista, koska laskut pitää maksaa. 

AP

Mun fiidiin lävähti myös julkaisu tyypiltä jota en seuraa. Sen päivityksen sävy oli aivan eri. Työkkärissä töissä oleva "asiantuntija", joka valitti että hän näkee muka liikaa työssään itse irtisanoutuneita. Uskalsi väittää, että suurin osa varsinkin akateemisten työttömyydestä johtuu tästä. 

Miksi tämä "asiantuntija" ei ensinnäkin ihmettele sitä, miksi porukka ei jaksa työssään edes näin synkkinä aikoina? Itse tosin en henk.koht usko, että koskaan, siis hyvinäkään aikoina kovinkaan moni on uskaltanut itse hypätä tyhjän päälle. Koin tuon päivityksen työttömiä syyllistävänä ja oli tietysti saanut paljon linkkarissa tuhansia reaktiota, suurin osa positiivisia...

Vierailija
73/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kenellä ei työpaikkaa ole ei syömän pidä

t. kansanedustajasi

Vierailija
74/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan lähettää voimia ja rohkeutta kaikille. Allekirjoitan suurimman osan noista purkauksista. Itsellenikin on paljastunut koko turha työnhaku työmarkkinatorilta tms. Joskus tein satakin hakemusta kuussa, viime syksy meni jo että enää jaksoin ne neljä pakollista (koska tilanne on täysin toivoton; en ole pätevä enää mihinkään). 

Muutin maalle, opettelen täällä itekseni käyttämään moottorisahaa ja istuttamaan perunoita. Olen 90-luvun laman keskellä suoraan kortistoon valmistunut buumeri, joka on ikänsä taistellut erilaisilla kynnyksillä ja ovilla ja harjoittanut varmaan 10:ntä eri ammattia. + Tällä hetkellä jo niin vanha, että kaikki kolme alaa, josta on eniten työkokemusta, vaatisivat jo uudet tutkinnot. 

Nyt sitten yllättäen sain osapäiväisen työsopparin hoitoalalta. Mulle riittää tämä. Ehkä haen lisätunteja, mutta sitten tämä on tässä. Ei enää uusia koulutuksia, ei enää työnhaku-burnista. Etsin voimia maasta, luonnosta, kirjoista, itsekseni puuhailusta  - ylipäätään vähällä toimeentulemisesta. Elelen pienessä mökissäni. Sekoittelen teesekoituksia ja säilön hilloja. Yritän tulla mahd. vähällä rahalla toimeen ja keskittyä kaikkeen kauniiseen elämässä enää. Siihen kuuluvat; luonto, kissat, pellot, joki, tämä pieni pirtti jossa nyt istun - vielä elossa ja terveenä. 

Sekin vaihe oli, kun tykitin työpaikkahakemuksia viikonloputkin tuloksetta. Yksi sunnuntain ja maanantain välinen yö lähetin kuntarekryn hakemusta ja tajusin, että koko viikonloppukin oli mennyt täysin turhassa työnhaussa.

Nyt on rauha sydämessä. Suosittelen maallemuuttoa kaikille ikäisilleni, joilla veri sinne yhtään vetää.

Vierailija
75/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan lähettää voimia ja rohkeutta kaikille. Allekirjoitan suurimman osan noista purkauksista. Itsellenikin on paljastunut koko turha työnhaku työmarkkinatorilta tms. Joskus tein satakin hakemusta kuussa, viime syksy meni jo että enää jaksoin ne neljä pakollista (koska tilanne on täysin toivoton; en ole pätevä enää mihinkään). 

Muutin maalle, opettelen täällä itekseni käyttämään moottorisahaa ja istuttamaan perunoita. Olen 90-luvun laman keskellä suoraan kortistoon valmistunut buumeri, joka on ikänsä taistellut erilaisilla kynnyksillä ja ovilla ja harjoittanut varmaan 10:ntä eri ammattia. + Tällä hetkellä jo niin vanha, että kaikki kolme alaa, josta on eniten työkokemusta, vaatisivat jo uudet tutkinnot. 

Nyt sitten yllättäen sain osapäiväisen työsopparin hoitoalalta. Mulle riittää tämä. Ehkä haen lisätunteja, mutta sitten tämä on tässä. Ei enää uusia koulutuksia, ei enää työnhaku-burnista. Etsin voimia maast

Kuulostaa erittäin hyvältä. Haluaisin muuttaa maalle. Voisin kuvitella eläväni tuollaista kuvailemaasi rauhallista elämää. Mutta hieman huolestuttaa toimeentulo. 

Oliko sinulla siis hoitoalan koulutus vai pääsitkö ilman koulutusta alalle? Minkä verran palkkasi on osa-aika työssä? Kiitos, jos vastaat. 

Vierailija
76/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin HR:ssa ulkomailla. Koska en tunne tilannettasi, saatan antaa neuvoja, jotka jo teetkin, eli ethan pahoita naista mieltasi.

Kun muodollisesti patevia hakijoita on paljon, haastattelutilanteessa on tarkeaa etta erotut joukosta. Samalla voi olla varteenotettava ja miellyttava, silla pohjimmiltaan haetaan tyyppia jonka kanssa koetaan tyoskentelyn oloevan helppoa ja mutkatonta. Toki pitaa olla asiallinen, mutta samalla rento, yrita luoda. Try to build rapport (en osaa tuota oikein suomentaa kun kaannokset eivat ihan vastaa).

Kysymys jossa tiedustellaan ns. huonoja puoliasi on tarkoitettu paljastamaan osaako kandidaatti suhtautua itseensa kriittisesti. Eli tassa ei kannata yrittaa jotain kikkaa, joka ei loppuviimetteksi ole mikaan huono juttu vaan olla ihan rehellinen ja tarkastella piirretta kehityskohteena, johon jota ei ole saavuttanut viela. Valitse todellinen heikkous, joka ei ole työn ydinvaatimus. 

Kun vastaat kysymykseen miksi sinut pitaisi valita, perusta vastauksesi yrityksen arvioihin ja tavoitteisiin, joita olet tulossa edistamaan. Eli tee kotilaksyt huolella, jotta voit vetaa vastauksesi juuri ko. yrityksen tavoitteita tukeviksi. Tutustu huolella firman webbisivuun ja muuhun saatavalla olevaan infoon.

Kysy paljon kysymyksia tyosta haastattelun lopuksi, jotta haastattelijat nakevat etta olet ottanut tyonantajasta selvaa ja motivoitunut ko.paikkaan. 

Tassa nyt ehka keskeisimmat.

Vierailija
77/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin HR:ssa ulkomailla. Koska en tunne tilannettasi, saatan antaa neuvoja, jotka jo teetkin, eli ethan pahoita naista mieltasi.

Kun muodollisesti patevia hakijoita on paljon, haastattelutilanteessa on tarkeaa etta erotut joukosta. Samalla voi olla varteenotettava ja miellyttava, silla pohjimmiltaan haetaan tyyppia jonka kanssa koetaan tyoskentelyn oloevan helppoa ja mutkatonta. Toki pitaa olla asiallinen, mutta samalla rento, yrita luoda. Try to build rapport (en osaa tuota oikein suomentaa kun kaannokset eivat ihan vastaa).

Kysymys jossa tiedustellaan ns. huonoja puoliasi on tarkoitettu paljastamaan osaako kandidaatti suhtautua itseensa kriittisesti. Eli tassa ei kannata yrittaa jotain kikkaa, joka ei loppuviimetteksi ole mikaan huono juttu vaan olla ihan rehellinen ja tarkastella piirretta kehityskohteena, johon jota ei ole saavuttanut viela. Valitse todellinen heikkous, joka ei ole työn ydinvaatimus. 

Kun vastaat ky

Ongelmani tällä hetkellä on, etten pääse edes sinne ensimmäiseen haastatteluun. En, vaikka CV ja profiilini olisi nappiosuma. Ilmeisesti kaltaisiani on tarjoolla liikaa. Miten siinä erottuu?

AP

Vierailija
78/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein tekoälyllä hakemuksen cv pohjalta mikä täynnä ties mitä korulauseita ja ylistää työpaikkaa. Sain sillä työn

Eli narsistinen nuoleskelu on vissiin se avain

Vierailija
79/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 37 v nainen, 18 v työura takana matalapalkka-alalla ja juuri jäin yt:issä työttömäksi. Viittä työpaikkaa hakenut enkä ole saanut mistään minkäänlaista vastausta edes

Viittä? Mä oon hakenut yli sataa jo parin vuoden aikana.

Se 61 v.

Mun twini laittaa 5 päivässä kesätyöhakuja ...

Vierailija
80/84 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, miksi et halua ottaa työtä vastaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme