Onko aikuisella lapsellasi vara-avain kotiisi? Saako tulla paikalle ilmoittamatta kun et ole kotona ja keittää vaikka kahvit?
Kommentit (86)
On ja saa.
Ei se kyllä tänne jää, jos ei oo ketään kotona, kun se tulee meitä moikkaamaan silloin kun tulee. Silloin se soittaa "moi, mis ootte? Ootteko just tulossa, jäänkö odottelemaan?"
On avaimet, mutta en hyvällä katsoisi ilmoittamatta tulemista. Minulla kuitenkin käy vieraita ja reissaan itse paljon.
Avain on, ei ole koskaan tullut ilmoittamatta joten asiaa ei ole edes mietitty sen kummemmin.
Enpä haluaisi että jälkikasvu hyppää yllätysvisiiteillä "huonolla hetkellä".
Käykö nykyään kukaan missään kenelläkään kylässä viestittelemättä/soittamatta ensin?
Onko tällaista tapahtunut sitten 70-luvun?
Oli siihen asti, kunnes halusi minulta oman kotinsa avaimet. MInä vastavuosoisesti pyysin takaisin niin tämän lapsuudenkodin kuin mökinkin avaimet ja siitä miniä hermostui, Kyllä heillä on lupa mökillä käydä omilla avaimilla, ei sitä voi kieltää. Piti ihan muistuttaa, että heillä ei ole lainhuutoa mökkiin eikä siten oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Toisella on avain ja saa tulla, mutta pitää ilmoittaa.
Toisella ei ole avainta sen jälkeen, kun tuli ja korkkasi 125 euron lahjaksi ostetun viinipullon. Joi siitä desin ja totesi olevan pahaa.
Sen vuoksiko otit avaimen, kun sait tietää ostaneesi kalliilla rahalla pahaa viiniä?
Ei. En halua että pääsevät yllättämään minut petihommissa salarakkaani kanssa.
Kun vielä asuimme samalla paikkakunnalla, avaimet oli niin kaikilla neljällä omalla kuin yhdellä bonuslapsella. Jokainen kyllä ilmoitti tulostaan etukäteen, mutta kerroin kyllä että tulla saa vaikka keskellä yötä jos on hätä.
Nykyisin on välimatkaa lähimpäänkin lauseen useampi sata kilometriä joten saapumisesta sovitaan käytännön syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä hullu ajatus kävellä vanhempieni kotiin keittelemään kahvia ilmoittamatta. Tekeekö joku oikeasti näin? Siis joku oikeasti aikuinen ihminen?
Aivan tavallista maaseudulla. Suku on asunut tilalla 200 vuotta ja kotitalokin on isoisän rakentams, niin on luonnollista ajatella että se on yhtälailla oma koti kuin vanhempienkin. Vaikka itselläkin on jo perhe ja oma talo.
Sellaista se on landella. Tai ainakin joskus ollut. Kaupungissa asutaan vuokraluukussa ja vanhemmilla vaihtuu hoidot parin vuoden välein, joten mitään omaa kotia tai yhtenäistä sukua ei pääse kehittymään. Paljon on että ei ole toista vanhempaansa tai toisen puolen sukua nähnyt koskaan.
Saa, muttei yule edes silloin kun oon kotona
Ei ole, eikä heillä ole minun avaintani. Jo ajatus olisi ihan outo. Oma tupa, oma lupa.
On ja minun puolestani saavat tulla, mutta ovat ottaneet tavaksi ilmoittaa ensin.
On avaimet ja saa tulla oli sovittu tai ei.
Useimmiten käydään sovitusti. Täydet jääkaappioikeudet kaikilla.
Vahditaan toistemme koteja lomamatkojen aikana.
Kun käyn hoitamassa lemmikit, teen kyllä itselleni kahvit ja voileivän. Joskus pötkähdän sohvalle päikkäreillekin.
Kyllä mulla on avain lapsuuskotiin ja voin mennä koska haluan, niin on myös isälläni avain minun perheeni kotiin. Pari kertaa ollaan pelastettu toisemme kun avaimet jäänet ties mihin. Kyllä isäni voi tulla meille koska haluaa todistamaan säädyttömyyksiä jos haluaa, emme ole ujoja.
Olen antanut kaikille neljälle oman avaimen, jolla saavat tulla milloin vaan. Kahvia voi keittää, jääkaapille saa mennä, saunan voi lämmittää ym. Ei tarvitse ilmoitella etukäteen. Pari kertaa täällä on ollut joku aamulla nukkumassa. kun olemme heränneet. Oli tullut ulkomailta yöllä matkalta. Rakastan aikuisia lapsiani kovasti ja olen aina iloinen heidän näkemisestään. Joskus saatamme olla pois kotoa, kun joku tulee, niin on hyvä, kun pääsevät omalla avaimella sisään. Usein kyllä soittelevat ennen tuloa, mutta yksi, joka asuu nyt lähempänä, poikkeaa lähes päivittäin. Yksi asuu tällä hetkellä väliaikaisesti pari kuukautta täällä. Tilaa meillä kyllä on. Lapset ja heidän perheensä ja ystävänsä ovat aina tervetulleita.
Ei ole eikä saa. Hänellä oli tapana tuoda yllättäviä ja ei-toivottujakin vieraita vielä kotona asuessaan, joten varmuuden vuoksi näin. Ovikelloa soittamalla pääsee toki aina sisälle.
On ja saa tulla vapaasti mutta laittaa kyllä aina viestiä ensin ihan omasta tahdostaan eli ei ole mikään meidän vanhempien sääntö/määräys.
Ei ole avainta eikä alaoven koodia. Olisihan se noloa, kun näkisi minut hommissa jonkun baarista iskemäni miehenkörilään kanssa. Otan kyllä vastaan, jos etukäteen puhelimessa sovitaan.
Jos itse ottaa vapauksia, niin antanee sitten omille lapsilleenkin aikanaan samanlaiset.
Meillä on smartlock niin siellä on avain ja kyllä aikuiset lapset tänne saa tulla kun haluavat, yksi jopa asuukin täällä kun tilaa on niin hulppeasti. Säästää omaa asuntoa varten.