Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aikuisella lapsellasi vara-avain kotiisi? Saako tulla paikalle ilmoittamatta kun et ole kotona ja keittää vaikka kahvit?

Vierailija
26.01.2026 |

Vai?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä hullu ajatus kävellä vanhempieni kotiin keittelemään kahvia ilmoittamatta. Tekeekö joku oikeasti näin? Siis joku oikeasti aikuinen ihminen?

Kyllä. Minun kotini on myös aikuisten lasteni koti aina, vaikka eivät täällä asukaan.

Pointti on kai se ettei kukaan tee noin, vaikka se periaatteessa vanhemmille olisikin ok. 

On poikani tullut yllättäenkin. Töistä olen tullut ja hän on ollut täällä. Iloinen yllätys se on ollut. Toki tietää, että minulla työvuorot on miten sattuu ja omaakin elämää, joten voi käydä niin, että en ehtisi viettää aikaa. 

Vierailija
22/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä hullu ajatus kävellä vanhempieni kotiin keittelemään kahvia ilmoittamatta. Tekeekö joku oikeasti näin? Siis joku oikeasti aikuinen ihminen?

Kyllä. Minun kotini on myös aikuisten lasteni koti aina, vaikka eivät täällä asukaan.

Ovatko lapsesi ihan normaaleja vai onko heillä jotain diagnooseja? Asuvatko jonkinlaisessa tuetussa yksikössä muuten? Onko heille järjestynyt jotain työtä tai työnkaltaista toimintaa yhteiskunnalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä omistan talon jossa vanhempani asuvat. On lapsuudenkotini. Avainta mulla sinne tosin ei ole, muttei se minua ainakaan haittaa. En tarvitse, tiedän missä vara-avain on ja se riittää. Voisin ja saisin käydä itsekseni mutta kyllä ilmoitan heille aina kun olen tulossa. Joskus ovat mökillään ja saatan käydä sitten tosiaan yksikseni juomassa ne kahvit kun ohikulkumatkalla olen tai jään jopa pariksi yöksi, riippuu nyt reissun tarkoituksesta. 

Vierailija
24/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kohteliaita ovat, WhattsAppissä aina ilmoitellaan etukäteen. 

Vierailija
25/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja lapsenlapsellanikin on avain kotiini. Lapsi asuu toisessa Pohjoismaassa ja lapsenlapsi 700 km päässä minusta, joten eivät ole ovellani päivittäin. Kun kuitenkin olen vakavasti sairas, jäljellä olevan elinaikani on rajallinen, on aivan perusteltua, että näillä kahdella on avain kotiini. Tarvitsevat avaimia, että pääsevät kotiini  kuolemani jälkeen.

Vierailija
26/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja saa. Yleensä kyllä ilmoittavat jos ovat tulossa tai menossa käymään kun en ole kotona itse.

Vierailija
27/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on avain. Asuu yksiössä mutta oleilee kotona välillä. On fiksu ihminen ja tulee vain sovitusti.

Vierailija
28/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan uusioperhe. Tosiaan puolison aikuinen lapsi edellisestä liitosta ajatteli kans, että hullua olisi jos pitäisi etukäteen ilmoitella. Tuli miten lystäsi, yllättäen, ilmoittamatta, mihin kellon aikaan vaan, missä seurueessa tahansa ja missä kunnossa vaan. Ai että, se oli mahtavaa aikaa ja meinasi rikkoa koko muun perheen. Mutta onneksi löytyi siihenkin tilanteeseen lääke, avain pois ja säännöt selviksi. Mutta niin tässä kysyttiinkin kahvin keitosta, ei sitä hän ei koskaan keittänyt, hän keskittyi muihin nautintoaineisiin.

Vierailija
29/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on kai se ettei kukaan tee noin, vaikka se periaatteessa vanhemmille olisikin ok. 

Lapset ovat aina tervetulleita ja käyvät kotona vaikken olisi paikalla.  Asia on ok kaikille.

Vierailija
30/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja saa ilmoittamalla. En osaisi kuvitella tilannetta, ettei hän kysy tai ilmoita käyvänsä tyhjässä kämpässä. 

Vierailija
31/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ja saan. Okei ehkä suuri ero on siinä, että molemmat vanhemmat ovat vielä yhdessä, lapsuuden omakotitalo jossa asuvat vieläkin, se ei suoranaisesti ole vara-avain vaan kotiavain.

T. Lapsi

Meillä on uusperhe (miten perhemuoto liittyy tähän??) muttei kukaan estä lapsia tulemasta vara-avaimilla sisälle meidän poissaollessa.

Usein käyvät esim hakemassa tomaatteja kasvarista, pihalta yrttejä tai marjoja tms. Kuun alussa kun olimme etelänkodissa kävivät meillä ja olivat teheet ruokaa ja lämmittäneet takkaa yms. 

No saattaahan siinä vanhemman uusi hoito jopa säikähtää kun taloon ilmestyy yhtäkkiä vieras ihminen omilla avaimilla. Jos siis ei oma vanhempi ole silloin kotona.

Eri

Kyllä tuo siippa näin 30v jälkeen tunnistaa tulijat:) Ei siis mikään "hoito" vaan ihan mieheni ja lasteni isäpuoli. 

Eikä nuo silloin tule omilla avaimilla jos joku on kotona, ovi ei ole lukossa

Vierailija
32/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pitkälti aikuisen lapsen iästä, kun on juuri muuttanut pois kotoa parikymppisenä saa tulla ilmoittamattakin. Omaa elämää vasta aloitellaan ja omaa paikkaa maailmassa etsitään. 

Kun lapset ovat jo Keski-iässä, niin he tulevat "vieraina" muiden kotiin, eivät omaan kotiinsa. 

Vierailija
33/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee. Ajatella että on erilaisia ihmisiä ja perhedynamiikkaa kuin sinulla. Kauhea vääryys! Äkkiä nyt haukkumaan moisia! Kyllähän nyt vapaammat ja lämpimät välit omiin vanhempiin on jotain aivan ennenkuulumatonta! Ei näin voi olla, kyllä on sellaisissa ihmisissä jotain perustavanlaatuista vikaa!!

..ääliö.

Vierailija
34/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä aikuista lasta ja avaimet on kahdella jotka asuvat paikkakunnalla.

Lapset saavat tulla meille ihan milloin haluavat, ei tarvitse ilmoitella.

Nuorin poika on meillä todella usein pitkiäkin aikoja, eikä tämäkään ole ongelma, meillä on iso asunto ja meille mahtuu.

Vierailija
35/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole avainta. Muutti 17 v kotoa ja sen jälkeen on kyläillyt luvan kanssa, eli kysyy ennakkoon sopiiko. Meillä ei myöskään pentujen tavaroita säilytetty, vaan veivät muuttaessa mukanaan. Oma osuus siinä kohtaa valmis 

Vierailija
36/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko lapsesi ihan normaaleja vai onko heillä jotain diagnooseja? Asuvatko jonkinlaisessa tuetussa yksikössä muuten? Onko heille järjestynyt jotain työtä tai työnkaltaista toimintaa yhteiskunnalta?

Mitä ihmeen horinoita? Toisilla perhe pitää yhtä lapsiajan jälkeenkin. Olemme sisarusteni kanssa n.60v ja edelleen pidämme yhtä ja esimvoimme mennä toistemme asuntoon silloinkin kun he itse ei ole siellä. Esim. Yksi asuu maalla ja tpinen Helsingissä. Ja sitten on se seuraava polvi ja sitä seuraava polvi. Kaikki saavat kyläillä kuin kotonaan. Jopa ne sisarusteni teini-ikäiset lapsen lapset. Itselläni sitä sukupolvea vielä ole. 

Mi casa tu casa. 

Ohis. 

Vierailija
37/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni otti minulta avaimen pois pari kuukautta sen jälkeen, kun muutin opiskelija-asuntooni. Sen jälkeen ei ole ollut vanhemmille avainta. (Tästä siis jo aikaa sellaiset 15 vuotta).

Tämä kertoo ehkä kaiken siitä, kuinka läheiseksi koen suhteeni vanhempiini nykyisellään. Vanhemmat vieläpä tuntuvat surkuttelevan viilentyneitä välejä, mutta eivät tietenkään näe omaa osuuttaan.

Vierailija
38/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yllättää naimapuuhista? Ei saa ilmoittanatta tulla.

Niin, pitäähän äipän saada pitää rauhassa hauskaa tummien ja tulisten pastalapsosten kanssa.

Vierailija
39/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on avain vanhemmilleni ja saan mennä miten haluan. Asuvat niin kaukana, en menisi soittamatta

Vierailija
40/86 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan tavallista maaseudulla. Suku on asunut tilalla 200 vuotta ja kotitalokin on isoisän rakentams, niin on luonnollista ajatella että se on yhtälailla oma koti kuin vanhempienkin. Vaikka itselläkin on jo perhe ja oma talo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän