Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loksahti suu auki: koulukiusaaja IS.fi kertoo itsestään

Vierailija
26.01.2026 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011696209.html

Aika harvinaista että 23v ja (anteeksi nyt vain) miespuolinen tunnistaa näin paljon yhtään mitään itsestään ja muista 

Kommentit (172)

Vierailija
161/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä hyvä juttu, että hän tunnistaa kiusaamishalunsa edelleen. Moni ei edes tiedostaisi sitä, että hänellä tämmöisiä impulsseja edes on. Mutta siitä huolimatta ja juuri sen takia en haluaisi olla tämän miehen kanssa lähemmin tekemisissä. Ikinä en voisi olla varma, milloin kiusaaja hänessä taas aktivoituisi.

Todella suuri red flag esimerkiksi parisuhteeseen. Tuollaiseen ihmisen kanssa on vaikea olla rakentavasti eri mieltä tai tehdä kompromisseja, kun vattuiluvaihde loksahtaa heti päälle.

Vierailija
162/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi näille alkaa tulla oikeasti seuraamuksia. Etelä-Koreassa ovat alkaneet eväämään opiskelupaikkoja kiusaajilta. Sikäläisessä kulttuurissa sen aika pitkälti game over.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan kiusaaja pääsee korkealle tasolle työelmässä. Hän pyrkii nujertamaan 'vastustajansa" vielä silloinkin voimaantuneena asemastaan.

Joo koska rakenteet on vinksallaan. Jos päättävissä asemissa on kiusaajia, vaaditaan hyvin paljon sinnikkyyttä kiusaamisen vähenemiseen. Myös rohkeutta 

Vierailija
164/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ihannoi tuollaisia miehiä. Koulussa kun hakkasin kaksikin kiusaaaja niin tytöt tuli haukkumaan minua, rehtori tuli haukkumaan minua ja kysymään miksi tein sen. Sanoin että koska sinä rehtori olet idiootti etkä uskalla puuttua kiusaamiseen.

Hakkasit kaksi tyyppiä ja kutsuit rehtoria idiootiksi? Taatusti ei tytöt hypi riemusta. Mikä sinut oikeastaan erotti kiusaajasta?

Vierailija
165/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän on valitettavasti yleismaailmallinen ilmiö. Kaikki kiusaaminen ja syrjintä ovat hyvin esille ja näkyviä kaikessa nuorisokulttuurissa ja silti haluamme sulkea silmät todellisuudelta ja teeskennellä muuta. Eilen viimeksi erään tv-sarjan episodissa opiskelijapoika totesi että they say those get laid in college, who got their ass kicked in high school. Well, at least I don't get my ass kicked anymore. Fiktiota, joka toteutuu elävässä elämässä joka päivä.

Vierailija
166/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki, ja myöntää sen itsekin. Pointti on siinä, että tajuaa olevansa, ja vältää toteuttamasta itseään. Eihän pershäröt parane, mutta oppivat parhaassa tapauksessa ymmärtämään oman vahingollisuutensa muille.

-Siis oppivat olemaan kiinnostuneita myös muista ihmisistä kun itsestään!! Itsekkyydestähän tuossa on kyse myös 

Vierailija
167/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut aika löperö koulu, kun syöpäsairaan tytön huivin on voinut riistää toistuvasti! Eikä ole palaveria kutsuttu kokoon.  Kiusaamista vähäteltiin. Kovemmalla puuttumisella olisi voitu auttaa myös tätä miestä. Vastuu on osittain myös koululla.

Vierailija
168/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jo aiemmin tämän saman hepun videoita Tiktokissa missä kertoi kiusaamisestaan, mm. tästä huivin repimisestä syöpäsairaan tytön päästä. 

Ristiriitaisia tunteita herättävä juttu. En ainakaan itse täysin pysty tuudittautumaan siihen että paha on nyt yhtäkkiä muuttunut hyväksi ja katuu kovasti käytöstään. Ehkä se on joiltain osin totta, mutta minusta on hälyttävää ja kertoo luonteesta jos lapsi suorastaan nauttii ja iloitsee muiden rääkkäämisestä. Totta on, että lapsilla ei ole yhtä kehittynyt empatiakyky kuin aikuisilla, ja hyvin moni lapsi on sanonut muille jotain piikikästä, mutta yksittäiset sanomiset ovat kuitenkin eri asia kuin vuosia jatkunut rääkkäys jossa kajotaan kiusattuun jopa fyysisesti. Sitähän tämä huivin päästä repiminen on, ei kunnioiteta toisen koskemattomuutta. 

Keinoja saada suosiota koulussa on monia. Hienot vaatteet, hyvä urheilussa, luokan pelle, ja sitten se kiusaaminen. Jos nykypäivään hypätään, niin mietin että onko tämä julkisesti katuminen henkilön uusi tapa saada suosiota ja huomiota, kun harvemmin aikuiset enää jaksaa kiusaamiselle nauraa. Menneelle nyt ei enää voi mitään ja jos tämä henkilö tosiaan katuu tekojaan niin ainakin rangaistuksena on elää itsensä kanssa joka päivä. Toivottavasti tässä ei nyt kuitenkaan käy niin että jengi ostaa täysin tämän katumistarinan ja tyypistä tulee uusi somejulkkis joka tekee kirjan ja lohkoaa isot tulot muiden kärsimyksellä. 

Vierailija
169/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin eräs nuori kiusasi yläaste aikana ulkonäöstä, siis sellaisesta jolle en voinut mitään. En tiedä miksi teki niin vai eikö tajunnut. Tein sitten hänelle myös temput, jonka kautta hänen ulkonäköään haukuttiin ja niin ettei hän voinut mitenkään todistaa, että se olisin ollut minä, yritti kylläkin.

Huvittavinta oli, että vielä vuosikymmen tuon jälkeen oli jollekin lapsuuden ystävälleni avautunut miten minä olin häntä sillä tavalla kiusannut

Jotkut eivät vain näe omaa käytöstään edes tuolloin kun saavat itse naamalleen. Tänä päivänä, jos tulee vastaan ja kysymään asiasta kerron, että kyllä se olin minä ja miten hän vastaa omaan itse aloittamaansa kiusaamiseen.

Toki tässä AP:n aloittamassa jutussa ei ollut siitä kyse.

Vierailija
170/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoiko että muut olivat vaan heikompia ?

Vierailija
171/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan kiusaaja pääsee korkealle tasolle työelmässä. Hän pyrkii nujertamaan 'vastustajansa" vielä silloinkin voimaantuneena asemastaan.

Tiedän yhden, joka pääsi presidentiksi asti.

Vierailija
172/172 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. 23-vuotias kertoo omalla naamallaan miten asiat ovat. Usein kiusaajat ovat täysiä kusipäitä vielä tuon ikäisinä, toiset vielä pahempia. 

Minä keskustelin kiusaajani kanssa välit selviksi jo kouluaikoina. Jotkut jää siihen kaunaan kiinni ja tämä on sitä kaikista vaarallista narsismia, esim lapset, potilaat, työkaverit ja lemmikit saa kyytiä.

Osaatko lukea sanaa usein. 

Minusta tuossa annettiin hyvä vasta argumentti siihen, että usein kiusatutkaan ei ota sitä vastutaa, kun aikuisuudesta on tullu paikka johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella.

Et ymmärrä miten kiusatuksi tuleminen traumatisoi ja sitähän ei osata yhtään hoitaa. Vähättely pahentaa tilannetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme