Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loksahti suu auki: koulukiusaaja IS.fi kertoo itsestään

Vierailija
26.01.2026 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011696209.html

Aika harvinaista että 23v ja (anteeksi nyt vain) miespuolinen tunnistaa näin paljon yhtään mitään itsestään ja muista 

Kommentit (235)

Vierailija
161/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi näille alkaa tulla oikeasti seuraamuksia. Etelä-Koreassa ovat alkaneet eväämään opiskelupaikkoja kiusaajilta. Sikäläisessä kulttuurissa sen aika pitkälti game over.

Vierailija
162/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan kiusaaja pääsee korkealle tasolle työelmässä. Hän pyrkii nujertamaan 'vastustajansa" vielä silloinkin voimaantuneena asemastaan.

Joo koska rakenteet on vinksallaan. Jos päättävissä asemissa on kiusaajia, vaaditaan hyvin paljon sinnikkyyttä kiusaamisen vähenemiseen. Myös rohkeutta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ihannoi tuollaisia miehiä. Koulussa kun hakkasin kaksikin kiusaaaja niin tytöt tuli haukkumaan minua, rehtori tuli haukkumaan minua ja kysymään miksi tein sen. Sanoin että koska sinä rehtori olet idiootti etkä uskalla puuttua kiusaamiseen.

Hakkasit kaksi tyyppiä ja kutsuit rehtoria idiootiksi? Taatusti ei tytöt hypi riemusta. Mikä sinut oikeastaan erotti kiusaajasta?

Vierailija
164/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän on valitettavasti yleismaailmallinen ilmiö. Kaikki kiusaaminen ja syrjintä ovat hyvin esille ja näkyviä kaikessa nuorisokulttuurissa ja silti haluamme sulkea silmät todellisuudelta ja teeskennellä muuta. Eilen viimeksi erään tv-sarjan episodissa opiskelijapoika totesi että they say those get laid in college, who got their ass kicked in high school. Well, at least I don't get my ass kicked anymore. Fiktiota, joka toteutuu elävässä elämässä joka päivä.

Vierailija
165/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki, ja myöntää sen itsekin. Pointti on siinä, että tajuaa olevansa, ja vältää toteuttamasta itseään. Eihän pershäröt parane, mutta oppivat parhaassa tapauksessa ymmärtämään oman vahingollisuutensa muille.

-Siis oppivat olemaan kiinnostuneita myös muista ihmisistä kun itsestään!! Itsekkyydestähän tuossa on kyse myös 

Vierailija
166/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut aika löperö koulu, kun syöpäsairaan tytön huivin on voinut riistää toistuvasti! Eikä ole palaveria kutsuttu kokoon.  Kiusaamista vähäteltiin. Kovemmalla puuttumisella olisi voitu auttaa myös tätä miestä. Vastuu on osittain myös koululla.

Vierailija
167/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jo aiemmin tämän saman hepun videoita Tiktokissa missä kertoi kiusaamisestaan, mm. tästä huivin repimisestä syöpäsairaan tytön päästä. 

Ristiriitaisia tunteita herättävä juttu. En ainakaan itse täysin pysty tuudittautumaan siihen että paha on nyt yhtäkkiä muuttunut hyväksi ja katuu kovasti käytöstään. Ehkä se on joiltain osin totta, mutta minusta on hälyttävää ja kertoo luonteesta jos lapsi suorastaan nauttii ja iloitsee muiden rääkkäämisestä. Totta on, että lapsilla ei ole yhtä kehittynyt empatiakyky kuin aikuisilla, ja hyvin moni lapsi on sanonut muille jotain piikikästä, mutta yksittäiset sanomiset ovat kuitenkin eri asia kuin vuosia jatkunut rääkkäys jossa kajotaan kiusattuun jopa fyysisesti. Sitähän tämä huivin päästä repiminen on, ei kunnioiteta toisen koskemattomuutta. 

Keinoja saada suosiota koulussa on monia. Hienot vaatteet, hyvä urheilussa, luokan pelle, ja sitten se kiusaaminen. Jos nykypäivään hypätään, niin mietin että onko tämä julkisesti katuminen henkilön uusi tapa saada suosiota ja huomiota, kun harvemmin aikuiset enää jaksaa kiusaamiselle nauraa. Menneelle nyt ei enää voi mitään ja jos tämä henkilö tosiaan katuu tekojaan niin ainakin rangaistuksena on elää itsensä kanssa joka päivä. Toivottavasti tässä ei nyt kuitenkaan käy niin että jengi ostaa täysin tämän katumistarinan ja tyypistä tulee uusi somejulkkis joka tekee kirjan ja lohkoaa isot tulot muiden kärsimyksellä. 

Vierailija
168/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin eräs nuori kiusasi yläaste aikana ulkonäöstä, siis sellaisesta jolle en voinut mitään. En tiedä miksi teki niin vai eikö tajunnut. Tein sitten hänelle myös temput, jonka kautta hänen ulkonäköään haukuttiin ja niin ettei hän voinut mitenkään todistaa, että se olisin ollut minä, yritti kylläkin.

Huvittavinta oli, että vielä vuosikymmen tuon jälkeen oli jollekin lapsuuden ystävälleni avautunut miten minä olin häntä sillä tavalla kiusannut

Jotkut eivät vain näe omaa käytöstään edes tuolloin kun saavat itse naamalleen. Tänä päivänä, jos tulee vastaan ja kysymään asiasta kerron, että kyllä se olin minä ja miten hän vastaa omaan itse aloittamaansa kiusaamiseen.

Toki tässä AP:n aloittamassa jutussa ei ollut siitä kyse.

Vierailija
169/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoiko että muut olivat vaan heikompia ?

Vierailija
170/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan kiusaaja pääsee korkealle tasolle työelmässä. Hän pyrkii nujertamaan 'vastustajansa" vielä silloinkin voimaantuneena asemastaan.

Tiedän yhden, joka pääsi presidentiksi asti.

Vierailija
171/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. 23-vuotias kertoo omalla naamallaan miten asiat ovat. Usein kiusaajat ovat täysiä kusipäitä vielä tuon ikäisinä, toiset vielä pahempia. 

Minä keskustelin kiusaajani kanssa välit selviksi jo kouluaikoina. Jotkut jää siihen kaunaan kiinni ja tämä on sitä kaikista vaarallista narsismia, esim lapset, potilaat, työkaverit ja lemmikit saa kyytiä.

Osaatko lukea sanaa usein. 

Minusta tuossa annettiin hyvä vasta argumentti siihen, että usein kiusatutkaan ei ota sitä vastutaa, kun aikuisuudesta on tullu paikka johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella.

Et ymmärrä miten kiusatuksi tuleminen traumatisoi ja sitähän ei osata yhtään hoitaa. Vähättely pahentaa tilannetta.

Vierailija
172/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rakkaudesta se hevonenkin potkii" oli kouluni kuraattorin toteamus, kun minua kiusattiin yläasteella ja asiaa alettiin käydä läpi. Sitä helvettiä kesti 3 vuotta kunnes kiusaaja lähti amikseen ja minä jäin lukioon. Ikuiset traumat jäi.

Vähättely ei paljon taitoa vaadi, siksi se on yleinen keino kiusaamiseen.

Vierailija
173/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään armoa kiusaajille. Totaalinen hylkääminen vaan. Tuskin yksikään tuon tyypin kiusaama kaipaa ja muistelee hyvällä vaikka nyt olisi kuinka pahoillaan. 
Ettei olisi tässäkin oman maineen kiillotuksesta kyse? 

En usko. Helpompi olisi olla vaan hiljaa kuin kertoa omalla naamallaan noinkin vaikeasta aiheesta iltapäivälehdessä.

Ihmetyttää kyllä opettajien ja vanhempien reaktiot tilanteeseen tai pikemminkin niiden puute. Jos itse olisin koulun henkilökuntaa, ja joku kiusaisi syöpäsairasta tyttöä, eskaloisin tilannetta kunnes molempien osapuolten vanhemmat saapuisivat paikalle, ja kiusaaja saataisiin tajuamaan kuinka törkeästä toiminnasta on kyse. Tuon ikäinen lapsi ei välttämättä sitä itse tajua. Itse muistan 10-vuotiaana imitoineeni kadulla vammaista, ja sillä hetkellä se oli vain hauskaa. Vasta aikuisten puhuttelu aiheesta sai ymmärtämään, kuinka väärin olin toiminut. Toki, persoonallisuushäiriöinen ei välttämättä tajua koskaan toimineensa väärin.

Jotenkin itse kiusaajaa synkempää on muiden oppilaiden reaktio siihen. Meillä oli luokassa paha kiusaaja, mutta hän toimi luokan "pomoja" viihdyttääkseen. Tässäkin muut oppilaat seurasivat innostuneina ja nauroivat räkäisesti kun jutun poika kiusasi jotain onnetonta. Usein ne pahimmat kusipäät ovat taka-alalla. Lapsena meni kyllä usko ihmisiin kun kimppuuni käytiin ennen tunnin alkua, tai tuhrittiin paikkoja ja kiusaajat syyttivät minua (vaikka itse tekivät kaiken). Muu luokka oli vaan hiljaa ja osa jopa myötäili kiusaajia... Näin se menee valitettavasti monilla työpaikoillakin. 

Vierailija
174/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsi että häntä kiusataan ja sanoi että häntä ahdistaa. Mutta toisaalta ei muka tajunnut, miltä kiusaamistaan tuntui. Vähän ristiriitaista.

Vierailija
175/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalaisille taas suurta draamaa tyhjään elämään kun joku josta kukaan ei ole koskaan kuullutkaan sanoi jotain jossain netissä tai mediassa joka ei koske palstalaisia henkilökohtaisesti mitenkään. 

Ihmisiä yleensä kiinnostaa yhteiskunnan asiat, ilmiöt, tapahtumat. Sua ilmeisesti kiinnnostaa vain omaa napaasi koskevat, mutta se nyt valitettavasti vaan kertoo sun yksinkertaisuudesta.

Vierailija
176/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tyyppi kerran joutuu edelleen ponnistelemaan pitääkseen sadistiset taipumuksensa kurissa, ja silti meinaa lipsahdella, niin pelkkä tästä kertominenko tekee hänenlaisestaan ihaillun sankarin?

Persoonallisuushäiriöt ovat kroonisia eikä niistä parannuta. 

Niiden kanssa voi oppia elämään ja osasta parantuakin. Persoonallisuushäiriöitä kun on monenlaisia. Esim eristäytynyt voi ajan ja tuen kanssa päästä yli eristäytyneisyydestään.

Vierailija
177/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vain mut naiset on pahempia kiusaajia ku miehet. Ku naisil ei oo fyysistä voimaa nii ne on kehittäny henkiset taidot satuttaa huippuunsa. Ei se niin mee et miehet ois yhtään sen ilkeämpi sukupuoli ku toinen.

Vierailija
178/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sori vaan, mutta kaulatatska - taattua wt laatua.

Hän ainakin yrittää lopettaa kiusaamisen, sinä et.

Olen vain ennakkoluuloinen ja totesin sen. Tasapainoiset ihmiset harvoin tuntevat tarvetta koristella itseään musteella. 

Minustakin kaulatatuointi kertoi heti tämän veetin perusluonteesta, eli huomionhausta. Sitähän tämä lehtijuttukin on, huomionhakua. Jos rikolliset hakevat teoillaan julkisuutta, niin miksei koulukiusaajatkin.

Onhan meillä presidenttinäkin yksi lajin edustaja. 

Ovatko sinusta kaikki lehtijuttujen ihmiset kenties huomionhakuisia?

Vierailija
179/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvassa oli kyllä vittumaisimman näköinen kakara mitä olen pitkiin aikoihin nähnyt, huhhuh.

Ja ei, en usko tuohon sepustukseen pätkääkään, muuten kuin siltä osin että seuraavaksi kaveri yrittää tulla isommin näkyville esim. musiikinteon tai politiikan kautta, ja tämä vuodatus oli vain etukäteen tapahtuvaa imagonhallintaa. "Mitä sä nyt noita enää kaivelet, sehän pyysi jo anteeksi!" on reaktio, jota tavoitellaan, jos ja kun tämän Jeremiaan koulukiusatut tulisivatkin julkisuuteen.

A-ha, siellähän se oli, kuvatekstiin piilotettuna: "Nykyään Jeremias purkaa tunteitaan tekemällä musiikkia."

Tyyppi näki läheltä Joren ja Zpoppan (tai mitvit ne nyt oli) turpaanvetämisien aiheuttaman julkisuusmyllyn ja keikkojen peruuntumiset, minkä vuoksi hän päätti itse ehtiä asioiden edelle ja kertoa kiusaamisestaan ennen kuin muut ennättävät. Hyvin on laskelmointitaito tallella.

Tältä tyypiltä tulee seuraavan 1-2 kk:n sisällä ulos joku räppilevy. Trust.

Vierailija
180/235 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hei oikeesti!

Kyllähän siinä on ollut muuta takana kuin ilotulite- ja ukkospelko.

Jokainen lapsi pelkää jotain.

Tämä kiusaaja syytti opettajien puuttumattomuutta. Hyvä tavallaan. Mutta hänhän pesi syyllisyyden pois itseltään. Olisin lopettanut jos...

Ja sitten hän kertoo iloisena olevansa kiusaaja edelleen. Työkaverit ja ohikulkijat saa osansa.

Ainoa, josta olen hänen kanssaan on, että hän on kusipää. Tosin hän käytti aikamuotoa olin, minä sanon että on.

LAPSI EI YMMÄÄRRÄ ITSE !!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän