Nyt loksahti suu auki: koulukiusaaja IS.fi kertoo itsestään
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011696209.html
Aika harvinaista että 23v ja (anteeksi nyt vain) miespuolinen tunnistaa näin paljon yhtään mitään itsestään ja muista
Kommentit (231)
Tämän entisen kiusaajan kommentit on kuin oppikirjasta tässä jutussa. On ehkä lukenut kiusaamisesta ja muotoullut vastauksen sen mukaan. Olisi kiinnostavaa tietää miksi he jotka nauroivat kun hän kiusasi nauroi. Oliko se vain hauskaa heille. Sellaisilla ei ehkä ole tarpeeksi itsetietoisuutta ymmärtää että se on väärin.
Minusta hän ei kuulosta ollenkaan siltä, että oikeasti katuisi. Kevyt anteeksipyyntö takaa julkisuutta. En voi millään tavoin toivoa koulukiusaajalle kaikkea hyvää. Jos jotain niin täysin päinvastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kiinnostava juttu. Lohduttavaa, että jotkut (kusipäät) voivat kuin voivatkin muuttua. Hyvää itsereflektiota tältä miekkoselta. Toivottavasti ei tullut ulos myynninedistämistarkoituksessa, jos jtn musaa tekee.
Olisi ollut kiinnostavaa tietää, sanoivatko opettajat esim. jutussa mainitun hiljaisen hetken jälkeen tuolle pierijälle mitään.
Oma lapseni kokee perseilyä joka päivä koulussa. Opettajille puhuminen on vain pahentanut asiaa. Se kertoo, että opettajilla ei ole ymmärrystä ja/tai auktoriteettia hoitaa asiaa. Kuten tuo jutun poika (oli), jotkut lapset ovat kusipäitä. Monesti ovat heidän aikuisensakin.
Puhu asiasta sen oikealla nimellä, lapsesi on koulukiusattu, ei mikään kouluperseilty.Leikkimielisten termien käyttö etäännyttää ongelmasta, ja tuo helpotusta mutta asiat voivat muuttua vain jos ne uskalletaan kohdat
Väkivalta on oikea sana.
Vierailija kirjoitti:
Tämän entisen kiusaajan kommentit on kuin oppikirjasta tässä jutussa. On ehkä lukenut kiusaamisesta ja muotoullut vastauksen sen mukaan. Olisi kiinnostavaa tietää miksi he jotka nauroivat kun hän kiusasi nauroi. Oliko se vain hauskaa heille. Sellaisilla ei ehkä ole tarpeeksi itsetietoisuutta ymmärtää että se on väärin.
Halusivat kuulua porukkaan ja pelkäsivät joutuvansa itse kiusatuiksi? Ehkä uskoivat olevansa ainoita, jotka eivät halunneet olla mukana ja kun kukaan ei puhunut asiasta, oltiin sitten siinä uskossa, että muiden mielestä hauskaa on. Osa varmaan sitten oikeasti kusipäitä tai pahemminkin häiriintyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itsekin olen törmännyt siihen että tuossa iässä kiusaajat edelleen jatkavat kiusaamistaan, jopa korkeakouluissa vielä. Jotkut havahtuvat vasta kun saavat omia lapsia (esimerkiksi yhdelle kiusaajalle syntyi kehitysvammainen lapsi ja herääminen tapahtui sen myötä), jotkut kiusaavat vielä vanhuksenakin.
Myös kiusatuista voi tulla kiusaajia. Minusta tuli jatko-opinnoissa suosittu, ja muistan kyllä parissa ekassa kesätyöpaikassani olleeni melkoinen tapaus. Lapsena juurtuneista käytöstavoista on vaikea päästä eroon, koko ajan on pelko, että jos olen mukava kaikille, joku puukottaa selkään ja vie kaverit.
Vaikka olisit miten ikävä tyyppi, joku voi silti puukottaa selkään ja viedä kaverit. Eikö olisi parempi vaihtoehto olla se mukava tyyppi, olisi helpompi olla itsensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itsekin olen törmännyt siihen että tuossa iässä kiusaajat edelleen jatkavat kiusaamistaan, jopa korkeakouluissa vielä. Jotkut havahtuvat vasta kun saavat omia lapsia (esimerkiksi yhdelle kiusaajalle syntyi kehitysvammainen lapsi ja herääminen tapahtui sen myötä), jotkut kiusaavat vielä vanhuksenakin.
Tuo on niin totta. Isäni joutui vanhalla iällä hoitolaitokseen, missä oli nainen, joka kiusasi kaikkia muita. Normaalit keskustelut ryhmässä eivät onnistuneet, kun nainen piikitteli armottomasti muita. Asialle ei voinut mitään.
Joskus tuollainen ilkeys voi johtua sairaudesta. Silloin ei voi oikein mitään, kun ihminen ei itse tajua. On toki kusipäitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään armoa kiusaajille. Totaalinen hylkääminen vaan. Tuskin yksikään tuon tyypin kiusaama kaipaa ja muistelee hyvällä vaikka nyt olisi kuinka pahoillaan.
Ettei olisi tässäkin oman maineen kiillotuksesta kyse?
Toisaalta, jos me ei anneta ihmisille mahdollisuutta muuttua, sitten he eivät todellakaan muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaulatatskat eli jännis. Ja jos rääkkää muita uroksia niin alfa. Näin naisten koiralauma-ajattelussa.
Voi olla osasyy joillekin (naisten/tyttöjen ihailu siis)
Taidat vaan itse syttyä koulukiusaaja-jänniksille.
Ainoastaan naisia imartelevat kiusaamisen mekanismit voivat olla totta?
Kaikki tietävät että jännis-kiusaajat kiinnostavat tyttöjä.
Silti tämän esille nostajaa... no, kiusataan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusivat kuulua porukkaan ja pelkäsivät joutuvansa itse kiusatuiksi? Ehkä uskoivat olevansa ainoita, jotka eivät halunneet olla mukana ja kun kukaan ei puhunut asiasta, oltiin sitten siinä uskossa, että muiden mielestä hauskaa on. Osa varmaan sitten oikeasti kusipäitä tai pahemminkin häiriintyneitä.
Ne koulut missä itse olen ollut niin suurin osa kiusaajista oli enenmän noita kusipäitä ja häiriintyneitä. Olen käynyt kouluja mustasaaressa ja vaasassa.