Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On raskas olo, kun mies raivoaa. Tämä on ihan oikeasti totta meillä.

Vierailija
25.01.2026 |

Asensi itselleen kaappeja seinään. Kysyin, että voinko laittaa keittiökoneita sinne kaappiin. Räjähti ja paukutti ovia. Hän tietää mitä hän omiin kaappeihinsa laittaa. Sitten huusu, että minä olin tietsikan vivun kääntänyt, ettei se avannut ohjelmia.  Haukkui minua paskiaiseksi. En nyt voi tästä mihinkään lähteä kun on 35 vuotta oltu.

Näitä raivareita se saa toisinaan. Minä niin kärsin siitä.

On raskas olo, miehellä ihan tavallinen, hän kun ei kärsi omista raivokohtauksistaan.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miestä isä hakkasi helopää vyöllä. Ei sen pahempaa käytös ollut kun muillakin perheen lapsilla. Oli vaan sellainen joka sai aina isän vihat. Isä oli ollut talvi ja jatkosodassa. Voisin melkein sanoa, että tuo poika oli äidille kaikkein rakkain. Ei äiti uskaltanut  lasta puollustaa. Jos joskus yrittäisin, niin ei siitä mitään hyötyä ollut. Lapsia oli paljon ja mies oli perheen elättäjä.

Vierailija
82/127 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä onneksi kimppuun käydä väkivaltaisesti, vaan raivo kohdistuu jonkunkaapin oven paukuttamiseen tai tavaran heittämiseen. Siitä pidänkyllä huolen ettei minuun tulla koskemaan oman raivon vallassa. 

Tavaroiden heittely on myös väkivaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset oli kovilla sotien jälkeen.Miehillä oli mielenterveys ja päihde  ja huume ongelmia  Isä saattoi hakata vaimon ja lapset ilman miitään  syytä Mitään kriisiapua ei ollut. Kova työ ainoa.Tuon ajan lapset näitä  sodan arpia  vielä sielussa kantaa. Ehkä tämän päivän isillä jo paremmat lähtökohdat 

Vierailija
84/127 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on mies joka tietää mitä tekee. Siunausta liitollenne 

Vierailija
85/127 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata reagoida tuohon niin raskaasti. Kun tilanne on ohi, keskustelet hänen kanssa asiasta rauhallisesti ja kerrot miltä huutaminen tuntuu sinusta. Jos ei ymmärrä, voit vetää omat johtopäätöksesi teidän suhteesta.

Vierailija
86/127 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöisiä miehiä minäkin olen tuntenut. Nykyään , kun tietämys on lisääntynyt, niin olen miettinyt että nämä saattaa olla autisteja joita aikoinaan ei osattu tunnistaa. Näillä tavallinen elämä haasteineen on vaan liikaa. No itse en kyllä tuollaisia katsoisi vaikka olisi mikä diagnoosi.

Saattaa olla totta tämäkin. Itse olen autisti, ja isäni oli tuollainen raivoaja ja mitättömästä pimahtelija: saatta siis olla, että hänkin oli oikeasti diagnosoimaton autisti. Ihme kyllä minä en raivoa, huuda ja käy ihmisiin käsiksi. Varmaan siksi, että olen nainen, joten ainakin yritän olla muille ihmisille normaali, enkä riehu kuin sekopää. Jostain syystä miehet vaan aina kuvittelevat, että heillä on oikeus olla tuollaisia, eivätkä he mitenkään yritä hillitä itseään. (En sano, että autistinaisten maskaaminen jne. noin yleensä olisi hyvä juttu, mutta ei hitto, me sentään ajattelemme  JOSKUS muitakin ihmisiä.) Itse en siedä miehiä ja heidän paisunutta omanarvontuntoaan enää juuri ollenkaan.

Vierailija
87/127 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli tuollainen. Syytän äitiäni ikuisesti siitä ettei jättänyt isääni. 

Minunkin isäni oli tuollainen. Koleerikko läpikotaisin ja mitä vanhemmaksi tuli vielä paheni. Alzheimer tuli sitten myös. Äitini oli kylläkin sellainen Niskavuoren Heta, että pärjäsivät hyvin meluten keskenään. Me lapset kasvoimme mummin luona kouluikään asti. 

Vierailija
88/127 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo tottunut moneen hänen useaan erikoiseen tapaan reagoina  asioihin. Juominen varmasti,myös pilannut aivotoimintaa.

Tämä juominen nosti hälytysmerkit mielessäni. Usein vanhoista alkoholisteista tulee tosi ilkeitä vanhemmiten, jos eivät raitistu. Jaksatko elää loppuelämäsi veemäisessä ilmapiirissä?

Tuo sinun syyttelemisesi on myös alkoholistille tyypillistä. Hänelle voi tulla myös dementia, alkoholin käytön takia. Siinä olet sitten omaishoitajana. Ansaitseeko hän sen?

Haluatko olla loppuelämäsi miehen syyttelyn ja ilkeän käytöksen kohteena. Hän ei tunnu pitävän teitä yhtenä perheenä, vaan puhuu omasta kodistaan. Outoa!

Vierailija
89/127 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi käytös on väkivaltaa. Juttele asiasta ammattilaisen kanssa, vaikka et olisi lähdössä. https://nollalinja.fi/ 

Turhin linja ikinä. Kokemusta on. Enemmän apua saat kun juttelet pihalla oravalle.

Vierailija
90/127 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole provo, kuten jo kirjoitin. Tämä ontoisinaan hyvin raskasta.

Olisikohan sitten kuitenkin helpompi elää ilman tätä miestä?

Vierailija
91/127 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin myrkyllinen parisuhde alkaa ja etenee 6 traumasuhteen tyypillistä vaihetta

Traumakiintymyksessä meistä tulee ylilojaaleja kumppanille, joka ei kohtele hyvin ja tasaveroisesti. 

Kun on sisällä traumasuhteessa, todellisuudentaju usein hämärtyy. Ei enää tiedä mikä on totta ja mikä ei. 

Alla tyypillisiä vaiheita, joita traumakemia suhteisiin usein kuuluu

Rakkauspommitus/ jalustalle nosto sä olet mun sielunkumppani ja kaksoisliekki, en oo koskaan tavannut ketään näin erityistä tässä vaiheessa saat valtavasti, intensiivisesti ja nopeasti huumaavaa huomiota, vaikka ette käytännössä usein juuri edes tunne. Rakkauspommitus imartelee varsinkin heikkoa itsetuntoa ja ilman rajoja lähdemme siihen itse usein mukaan. Tämä on niin mieletön rakkaus! Realiteetit saattaa kuitenkin olla, että toinen on vielä suhteessa, juuri eronnut tai mitä hyvänsä. Varoitusmerkkejä emme halua nähdä, tai puhumme nekin vain merkeiksi siitä miten erityistä tämä rakkaus on.

Luottamuksen ja riippuvuuden luominen Tässä vaiheessa saattaa tulla kosinta, nopea yhteenmuutto tai asuntolaina, kunhan kaikin tavoin välille muodostuu jonkinlainen riippuvuus ja toinen osapuoli usein vie suhdetta eteenpäin kuin höyryjuna. Aluksi tämä on tietysti valtavan imartelevaa! Eikä siinä mitään, ei ole olemassa mitään oikeaa aikaa edetä, mutta kovalla kyydillä eteneminen voi kuitenkin viestiä kiireestä luoda riippuvuutta välille.

Kritiikki/Valheet/Pettäminen/tms. Tämä on se vaihe jossa rakkauden erityisyyden kupla puhkeaa. Ja voi että miten vaikeaa sitä on hyväksyä tai suostua uskomaan! Ehkä kumppani jää kiinni valheista, pettämisestä tai alkaa saamaan yllättäviä ja toistuvia raivokohtauksia, toistuvaa haukkumista, tms. 

Sumutus eli ns. gaslighting. Sumutus ilmiössä harhautetaan huomio pois omasta vastuusta esimerkiksi syyttämällä toista juuri niistä asioita joita on itse tehnyt. Sumutus on toisen kokemuksen kieltämistä, mitätöimistä ja väheksymistä. Oletko hullu? Olet aivan liian herkkä Sä vaan kuvittelet Sä olet vaan niin traumaattinen ovat esimerkkejä sumutuksesta. 

Itsen epäily / jumiutunut ahdistus. Sumutus johtaa usein tilaan, jossa se jolle on valehdeltu/se jolle on raivottu alkaa epäillä itseään. Olinko mä sittenkin liian vaativa? Olinko mä jotenkin provosoiva. Itseään epäilevä on usein herkästi taipuvainen syyllistymään ja alistumaan. On enää vaikea tietää mikä on totta, entä jos mä olen vaan itse hullu?

Oman erottelukyvyn heikkeneminen ja omien rajojen heikentyminen. Oma erottelukyky alkaa heiketä ja rajat ylittyä. Toleranssi huonolle kohtelulle alkaa kasvaa ja normalisoitua. Silti sisällä tuntuu pahalta. On vaikea hyväksyä suhteen realiteetteja. Voi olla että suhteessa on jo esim. taloudellista riippuvuutta, yhteisiä lapsia tai muita sitovia tekijöitä jotka hankaloittavat tilanteen näkemistä. Mieli elättelee toiveita, ehkä me saamme tämän vielä toimimaan? Usein isojen loukkaamisten jälkeen kumppani aloittaa uuden rakkauspommituksen ja lupailun, kenties myös korostaa sitä miten paljon toinen tarvitsee häntä. 

Millaisia kaavoja kenties itse tunnistat?

Vaikka kehän näkeminen voi olla hyvin vaativaa ja nostaa esiin kipua, on kehän tunnistaminen valtavan tärkeä osa siitä irtaantumista.

Vierailija
92/127 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde nyt äkkiä sieltä ja sitten myöhemmin hae tavarasi kaverin/perheenjäsenen kanssa

En minä tästä pois ole lähdössä. 

Ajattelin, että mikä saa ihmisen kiivastumaan ja syyttämään toista?

Mikä saa ihmisen valitsemaan elämän tuollaisen pask iaisen kanssa? 

Sinun pitää nyt ymmärtää, että suhde on valinta. Mies ei ole osa sinua. Sinä teet joka päivä valinnan haluta elää tuollaisen kanssa. Välitä itsestäsi ja arvosta elämää sen verran, että alat nauttia elämästä itseksesi, jolloin olet vapaa tuosta. Mies ottaa sinut itsestäänselvyytenä ja todennäköisesti osa hänestä haluaisi että lähdet. Teillä on jonkunlainen läheisriippuvuussuhde, jossa vain roikutte. Koskaan ei ole liian myöhäistä erota.

Vierailija
93/127 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä ei ole diagnoosia. mutta paljon hänellä on nepsy piirteitä. Olen jo tottunut moneen hänen useaan erikoiseen tapaan reagoina  asioihin. Juominen varmasti,myös pilannut aivotoimintaa.

Sekin vielä. Eli kännää. Voi yök. 

Vierailija
94/127 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu  olen jo lähemmäs 48 v tässä  ollut. Mies on kyllä paremminkin rauhoittunut vanhetessa. Ei jaksa enää niin kuin nuorena Meinaan  tässä hautaa tai Jeesuksen tuloon asti olla.

Vierailija
95/127 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu  olen jo lähemmäs 48 v tässä  ollut. Mies on kyllä paremminkin rauhoittunut vanhetessa. Ei jaksa enää niin kuin nuorena Meinaan  tässä hautaa tai Jeesuksen tuloon asti olla.

Ai Jeesustako kaikki nämä hirveissä suhteissaan vuosikymmeniä tahallaan kärvistelevät odottavatkin? No sehän selittää kaiken. Onnea vaan teille.

Vierailija
96/127 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde nyt äkkiä sieltä ja sitten myöhemmin hae tavarasi kaverin/perheenjäsenen kanssa

En minä tästä pois ole lähdössä. 

Ajattelin, että mikä saa ihmisen kiivastumaan ja syyttämään toista?

Se, ettei mies kunnioita sinua yhtään. Tuo on vallankäyttöä ja yksi narsistisista piirteistä. Eikä se muutu. Kestät ja alistut kynnysmatoksi, tai jos et kestä niin lähdet. 

Vierailija
97/127 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet tuollaisen kanssa? Selvästi ukoll omia ongelmia. Luultavasti johtuu äitimuorinsa raskauden aikaisesta polttamisesta.

No nyt selkis meilläkin syyt. Taidankin käydä vähän keskustelemassa anopin kanssa.

Vierailija
98/127 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan myötä tilanteesi ja olosi voi vaan pahentua. Kaikki tapahtuu niin hiljakseen että et huomaa miten tiukoilla olet hetken kuluttua.

Vierailija
99/127 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on oikeasti niin yksinkertainen kuin kirjallisesta ulosannistaan tulee vaikutelma niin en ihmettele yhtään että mies hermostuu.

Vierailija
100/127 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on oikeasti niin yksinkertainen kuin kirjallisesta ulosannistaan tulee vaikutelma niin en ihmettele yhtään että mies hermostuu.

Tämä.