Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (480)
Ylellisyyttä on jos ei joku koira räksytä koko ajan jossain.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastointi, lattialämmitys, astianpesukone, pyykinpesukone
Siis nuo ovat perusasioita :D
+23 lämpötila on itselleni ainakin epämukavan korkea. Ylellisyyttä on, että voi itse säätää lämpötilan.
Kun naapureiden äänet eivät kuulu asuntoon. Itse en valitettavasti ole moista kerrostalokämppää vielä löytänyt :(
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä melkein tukehtuisin, jos olisi 23 astetta lämmintä asunnossa. Lämmitän puilla ja aamulla keittiöön mennessä siellä on 14 astetta, tuli hellaan ja kahvia keitellessä jo keittiö lämpiää mukavasti. Makuuhuoneessa nukkuu älyttömän hyvin kun on 16 astetta. Aamuisin tuuletan taloa tunnin verran kaikki ikkunat auki. Olohuonetta lämmitän iltapäivällä 19 asteeseen joka on itselleni ihanne lämpötila oleilla huoneessa. Minulle on luksusta, että saan itse päättää mitä ja miten teen talossani minkäkin asian ja saan olla rauhassa jäkättäviltä naapureiltä ja kaikelta melulta omissa oloissani.
Minua jotenkin nauratti tämä ihan älyttömästi. :D
Aamulla 14-16 astetta ilmeisesti lämpöä. Hrrrrrr! Sitten tuuletus tunniksi ja päästetään nekin vähät lämmöt ulos.
Itsellä ok-talossa on ongelma, että lämpö ei pysy. Illalla kun puilla lämmittää, lämpö saattaa hetkellisesti nousta jopa 27 asteeseen. Esim. eilen tarkkailin keittiön lämpöä tällaisen lämmityksen jälkeen, asteet laskivat kahdessa tunnissa jo 24 asteeseen. Aamuisin on hieman alle 20 astetta.
Juu, eristyksiä ehkä kaipaisi lisää.
Lämmin autotalli korjaa jo itsessään monta vikaa autosta. Itselläni auto on ulkona ilman katostakaan.
Erillinen ruokasali olisi ylellisyyttä. Tykkään myös pariovista, joissa on lasi. Sellaiset pitäisi olla ruokasalissa ja myös yläkerran makuuhuoneessa. Vessa-kylpy/suihkuhuone joka makuuhuoneen yhteydessä ja niin, että lisäilmanvaihto / tehokas kattoimuri menee päälle heti kun valot sytytetään. Myös erillinen vaatehuone jokaisen makuuhuoneen yhteydessä. Makuuhuoneita maksimissaan kolme siksi. Makuuhuoneiden pitää olla myös riittävän isoja eikä sellaisia säälittäviä tupperoita mitä nykyään tehdään.
Normaaleja juttuja taas eli minimitasoa on lattialämmitys kosteissa tiloissa, ikkunasyvennykset (ei -laudat!), erillinen keittiö jossa myös ovi eikä pelkkä oviaukko, sokkeloiset tilat eikä sellainen että aulasta pääsee joka huoneeseen, istumapaikka eteisessä ja kuistilla, jotta vanhat ihmiset saa rauhassa kengät jalkaan, ja sama vielä ulkopuolella.
Lahjojenpaketointihuone. Arkisali ja pyhäsali eriarvoisille vieraille. Talvipuutarha palmuineen.
Ylellisyyttä on kaikki ylimääräinen mitä ilmankin normaali arki sujuu. Sauna on ylellisyys vaikka Suomessa on hyvin yleinen itsestäänselvyys. Ympäristön rauhallisuus ja ikkunasta näkyvä maisema ovat myös ylellisyyttä.
Ja sitten voi miettiä että jos asuu yksin ja on hirveässä ripulitaudissa tai vuoteenomana, niin mitkä ovat ne perusasiat, joiden avulla voit maata siellä sängyssä eikä tarvitse nähdä vaivaa (lämmitys, sisävessa, suihku, lämmin kylpyhuoneen lattia, paikka pesukoneelle, juokseva vesi). Voi siis sairastaa eikä tarvitse samalla lämmittää taloa tai käydä kylmässä tai ulkovessassa ripuloimassa ja oksentamassa. Suihkuunkin pääsee ja siellä suihkunurkassa voi vaikka istua jos voimat ovat pois.
Määräaikainen sähkösopimus, ja se, että sähköä voi käyttää miten haluaa, eikä tarvitse laskeskella ja säästellä.
Ylellisyyttä on esim. kattohuoneisto Manhattanilla, spa-osasto uima-altaineen ja höyrysaunoineen, yksityinen hissi, elokuvateatteri asunnossa, koris/tenniskenttä, congierge-palvelut, huippuarkkitehdin suunnitelema, design-huonekalut...
Vierailija kirjoitti:
4. krs 74 neliötä hissitalossa, ympärillä puistopiha (ei naapuritaloja lähellä) ja palveluihin alle 100 m. Bussi talon edestä, lähijuna talon takaa. Repikää siitä, maatiaiset. Punatulkkuja tänään kattelin vaahteroiden latvuksissa. Jäniksiä ja kettuja näkee usein. Sepelkyyhky pesii pihakuusessa keväisin ja käki kukkuu metsässä muutaman sadan metrin päässä. Kauriskin juoksi hiljattain parvekkeen alta.
Useimmille ihmisille junaradan läheisyys on haitta, erityisesti melun, tärinän ja turvallisuuden tunteen takia. Tämä näkyy myös siinä, että radan läheisyys yleensä laskee asunnon arvoa ja vaikeuttaa myyntiä.
Kun muutimme nykyiseen OKT:on, niin löysin alakerran vessasta päältä katsoen pienen mutta metriä syvän komeron. Totesin vaimolle että tämä se on elintasoa, kun on WC-paperisäkeillekin oma säilytystila.
Kun laitat YouTubeen hakusanaksi 'luxurious home tour' niin tämä on ensimmäinen video mikä tulee, niin tuosta saa aika hyvän käsityksen mitä yleisesti ottaen pidetään luksusasumisena.
Vierailija kirjoitti:
+23 lämpötila on itselleni ainakin epämukavan korkea. Ylellisyyttä on, että voi itse säätää lämpötilan.
Mulla on kroonisen sairauden vuoksi huono verenkierto ja palelen jopa tuossa 23 asteessa. Tällä hetkellä on just tuo ja mulla on colleget jalassa ja thermal-legginsit niiden alla ja fleecetakki päällä.
+ 23 lämmintä, ettei tarvitse palella.
Kahden autolämmin talli, iso kodinhoitohuone
Vierailija kirjoitti:
Ylellisyyttä on esim. kattohuoneisto Manhattanilla, spa-osasto uima-altaineen ja höyrysaunoineen, yksityinen hissi, elokuvateatteri asunnossa, koris/tenniskenttä, congierge-palvelut, huippuarkkitehdin suunnitelema, design-huonekalut...
Nuohan ei oikeastaan lisää arjen ylellisyyttä mitenkään, vaan aiheuttavat vain lisää aikatauluttamista, murhetta ylläpidosta ja muuta riesaa. Kattohuoneistoon päästäkseen pitää matkustaa hissillä, jossa korvat menee tukkoon. Spa-osaston huoltoa varten pitää palkata joku alistettu maahanmuuttaja, jonka siivoustoimien hygienisyyttä pitää valvoa. Elokuvateatteri vie tilaa ja on ruma asunnossa. Oma koris- tai tenniskenttä paineistaa pelaamaan, mutta kenen kanssa? Aivan lapsellisia asioita.
Ylellisyyttä oikeasti on esimerkiksi erillinen siivoustarvikehuone, ettei tarvitse tunkea vastaanhangoittelevaa imurinputkea johonkin jormien suunnittelemaan ylipieneen siivouskomeroon, jossa jo metallikori ottaa vastaan eikä ovea saa koskaan helposti kiinni. Kaikki asiat, jotka oikeasti tekevät arjesta yksityistä, nautinnollista ja helppoa, ovat ylellisyyttä.
Itse näihin on tottunut mutta näistä tulee eniten vierailta kommenttia.
-Kylpyhuoneessa on sadesuihkut ja poreamme, luonnonkivestä tehty seinä myös herättää ihastelua.
-Kylpyhuoneen pukeutumistilassa integroitu viileäkaappi juomille.
-Kesäkeittiö katetulla terassilla, upotettu poreallas terassilla.
-Tynnyrisauna pihalla.
Sänky.