Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?

Vierailija
25.01.2026 |

Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.

Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys. 

Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?

Kommentit (633)

Vierailija
81/633 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sisäilma

Vierailija
82/633 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesukone on luksusta, elin 12 vuotta ilman pesukonetta yksinhuoltajana. Tehkää perässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/633 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohva. 

Vierailija
84/633 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos puhutaan kerrostalosta Helsingissä.

Naapurit, jotka ottaa muut huomioon. Se ei oo mikään itsestäänselvyys

ei ole ei. Olen asunut nyt 20 vuotta tässä ja nyt osu tuulettimeen. En tiedä millä tuon saisi hiljaiseksi, kun puhe ei auta, ei vissiin isännöintikään. Tässä seuraavaa siirtoa miettiessä. 

Vian ei tarvitse olla iso, kun se on päässä. Ja kun nämä ovat kaupungin vuokrataloja, niin tännehän voi tulla mitä tahansa avohoitopotilaita ja sitten siitä joutuu kärsimään.

Vierailija
85/633 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma iso piha, jossa voi talviöinä ihailla tähtitaivasta. Puilla lämmitettävä sauna, josta voi mennä kuistille välillä jäähdyttelemään. Naapurit riittävän kaukana, ei tarvitse miettiä, näkyykö muille per se tai tissit, jos vaikka napasillaan ottaa aurinkoa kesällä. Järvi olisi hyperlyksusta, mutta sen puute ei alenna tasoa. 

Minulla oli puilla lämmitettävä ulkosauna, mihin piti kantaa pesuvedet. Ei tuntunut luksukselta. 30 vuotta on ollut nyt ulkovarastona. Siitä asti olen nauttinut luksuksesta nimeltä suihku.

Olemme niin erilaisia. Minulla juuri tuollainen sauna ja se on luksusta. Toki talviaikaan asun kaupungissa jossa sähköt, vesi ja suihku. 

Me asutaan näin ihan ympäri vuoden, ja pidän ulkosaunaa aivan ihanana! Kaik

Aikanaan meillä oli kotona ulkosauna. En saunonut edes silloin. Lämmitin saunan ja vedet ja kävin pesytymässä. Muut saivat sitten saunoa minun jälkeen. Olen inhonnut saunomista murrosikäisestä lähtien. Onneksi jossain vaiheessa pääsi sivistyksen pariin ja suihkun käyttäjäksi.

Vierailija
86/633 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastointi ja lämmin autotalli on ne mistä itse en luopuisi.

87/633 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus ja puhtaus.

Puhtaus toki kuuluu ihan perusasioihin mutta pidän sitä myös ylellisenä. On ihanaa kun on esim. juuri pessyt lattiat.

Vierailija
88/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehetön asunto on kyllä suurinta ylellisyyttä.

Voi jee niin totta🤭

Vierailija
89/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehetön asunto on kyllä suurinta ylellisyyttä.

Voi jee niin totta🤭

Oletko ihan terve?

Vierailija
90/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät naapurit.

Vierailija
91/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotirauha, se on ylellisyyttä.

Maalla asumisessa oli paljon hyviäkin puolia, kyläilykulttuuri ei aina ollut mukavaa.

Paikkakuntaa vaihtaessa pääsin viimein yksin asumaan.  Elintaso laski, nämäkin haitat tuntuivat pieniltä kiitollisuuteen verrattuna.

Vierailija
92/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkömoottorilla toimivat verhot ovat ylellisyyttä ja höyryuuni ja kauko-ohjattava autotallin ovi.

Vierailija
93/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että asuntolaina on maksettu nelikymppisenä.

Vierailija
94/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei päästä sinne ketään vaan on oma rauha.

Tää olis mulle ihan ykkösjuttu. Oma huone, mieluiten äänieristetty, johon kellään muulla ei ole asiaa. Luksusta!! 

N40

Vierailija
95/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastointi ja lämmin autotalli on ne mistä itse en luopuisi.

Meillä autotallit ovat olleet turhin sijoitus ikinä. Kuten naapureillakin autot on pihalla tai korkeintaan katoksessa. Vieläkin harmittaa, senkin rahan olisi voinut käyttää muuhun.

Ilmastointiakaan ei ole Suomessa koskaan tarvittu, 2. kodissa ulkomailla muita varten olemassa.

Vierailija
96/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ylellisyyttä, että ylipäätään on oma koti, kukaan ei voi ilmoittaa, että nyt pitää muuttaa pois, kun kumminkaima tulee opiskelemaan ja tarvitsee asunnon itselleen.  Toki vuokra-asumisessa on puolensa, mutta koen omistuskodin kumminkin turvallisempana. Kivat naapurit ja rauhallinen rappu, koska niin paljon kuulee erilaisesta häiriökäyttäytymisestä. Koskaanhan ei tosin voi tietää, millainen naapuri joskus rappuun muuttaa, mutta se on sitten sen ajan asia. Kodin sijainti suurehkon kaupungin keskustan tuntumassa on myös kiva asia. 

Suurin asia on kuitenkin se, että ylipäätään asuu Suomessa, on koti, ei tarvitse olla asunnoton eikä meillä ole sotaa. 

Vierailija
97/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4. krs 74 neliötä  hissitalossa, ympärillä puistopiha (ei naapuritaloja lähellä) ja palveluihin alle 100 m. Bussi talon edestä, lähijuna talon takaa. Repikää siitä, maatiaiset. Punatulkkuja tänään kattelin vaahteroiden latvuksissa. Jäniksiä ja kettuja näkee usein. Sepelkyyhky pesii pihakuusessa keväisin ja käki kukkuu metsässä muutaman sadan metrin päässä.  Kauriskin juoksi hiljattain parvekkeen alta.

Niiiiiiin....? 

Siis ajatteletko, että olet vähän kuin maalla keskellä kaupunkia ja kaupungin palveluja, kun puussa on punatulkku, vai mistä nyt piti repiä? 

Vierailija
98/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussipysäkki talon edessä tai metroasema talon alla. 24/7 ruokakauppa alakerrassa.

Jos katsoo Suomen kaikkein arvokkaimpia ja yleellisimpiä ökyasuntoja niin missä ei ole tuollaista. Antti Herlin Suomen rikkain ja asuu isossa maalaiskartanossa meren rannalla. Lähin bussipysäkki monen kilometrin päässä. Ruokakauppa vielä kauempana.

Vierailija
99/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luxusta, ettei tarvitse kuunnella naapureiden ääniä. 

Riitelyä, lasten huutoa, vessassa käyntiä, panemista tai mitän muutakaan  

Vierailija
100/633 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinkoneet, lämmitys, sauna on kai ihan perusjuttuja suomalaisessa asumisessa. Mulle ylellisyyttä on maalla asuminen ja omat maat ympärillä toteuttaa unelmia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi