Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?

Vierailija
25.01.2026 |

Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.

Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys. 

Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivinuuni

Vierailija
42/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit asiat eivät tavallaan ole ylellisyys, vaan normaali vaatimustaso. Sen yli menevä ehkä on ylellisyys kuten uima-allas, spa-osasto ja torninäköala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luksusta on se, että kotiovelta voi kävellä alle kahdessa tunnissa tunturin laelle 😍

Vierailija
44/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. krs 74 neliötä  hissitalossa, ympärillä puistopiha (ei naapuritaloja lähellä) ja palveluihin alle 100 m. Bussi talon edestä, lähijuna talon takaa. Repikää siitä, maatiaiset. Punatulkkuja tänään kattelin vaahteroiden latvuksissa. Jäniksiä ja kettuja näkee usein. Sepelkyyhky pesii pihakuusessa keväisin ja käki kukkuu metsässä muutaman sadan metrin päässä.  Kauriskin juoksi hiljattain parvekkeen alta.

Vierailija
45/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylellisyyttä on täysimittainen uima-allas, pensas labyrintti pihalla, biljardihuone ja toisessa/kolmannessa kerroksessa pitkä galleria.

Vierailija
46/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessa ja kylpyhuone erikseen (luksus josta en enää luovu), lattialämmitys märkätiloissa, korkea jääkaappi ja yhtä korkea pakastin, parveke/terassi/piha, sauna. Ne ovat pisteet iin päälle asunnoissa. Ai niin ja erillinen vaatehuone, ilman että ahtaisiin huonetiloihin on tumpattu yhtäkään vaatekaappia.

Vierailija
47/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luksusta on se, että kotiovelta voi kävellä alle kahdessa tunnissa tunturin laelle 😍

Tämä. Mulle olisi luksusta jos edes näkisin tunturin koti-ikkunastani vaikka se olisi kauempana. Ikävä Lappiin 🥹

Vierailija
48/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma iso piha, jossa voi talviöinä ihailla tähtitaivasta. Puilla lämmitettävä sauna, josta voi mennä kuistille välillä jäähdyttelemään. Naapurit riittävän kaukana, ei tarvitse miettiä, näkyykö muille per se tai tissit, jos vaikka napasillaan ottaa aurinkoa kesällä. Järvi olisi hyperlyksusta, mutta sen puute ei alenna tasoa. 

Minulla oli puilla lämmitettävä ulkosauna, mihin piti kantaa pesuvedet. Ei tuntunut luksukselta. 30 vuotta on ollut nyt ulkovarastona. Siitä asti olen nauttinut luksuksesta nimeltä suihku.

Vierailija
49/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että taloni on metsän keskellä. 

Vierailija
50/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma iso piha, jossa voi talviöinä ihailla tähtitaivasta. Puilla lämmitettävä sauna, josta voi mennä kuistille välillä jäähdyttelemään. Naapurit riittävän kaukana, ei tarvitse miettiä, näkyykö muille per se tai tissit, jos vaikka napasillaan ottaa aurinkoa kesällä. Järvi olisi hyperlyksusta, mutta sen puute ei alenna tasoa. 

Minulla oli puilla lämmitettävä ulkosauna, mihin piti kantaa pesuvedet. Ei tuntunut luksukselta. 30 vuotta on ollut nyt ulkovarastona. Siitä asti olen nauttinut luksuksesta nimeltä suihku.

Olemme niin erilaisia. Minulla juuri tuollainen sauna ja se on luksusta. Toki talviaikaan asun kaupungissa jossa sähköt, vesi ja suihku. 

Vierailija
51/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on asunut puulämmitteisessä talossa, jossa ei ollut wc:tä ja jonne vesi kannettiin kaivosta, sanoisin, että: tasainen vähätöinen lämmitys, sisään juokseva vesi ja vessa.

Vierailija
52/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mulle olisi luksusta jos edes näkisin tunturin koti-ikkunastani vaikka se olisi kauempana. Ikävä Lappiin 🥹

Meillä näkyy tämä tunturi eteisen ikkunasta, ja toinen tunturi keittiön ikkunasta. Etelästä Lappiin muutettu, emme kadu 😊

Vierailija
53/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oikeasti asuin Triplan asunnoissa pari vuotta. Oli oikeasti aika luksusta kun pystyi meneen kauppoihin ja leffaan suoraan kotoa vaikka sisätossuissa. Ei toppatakkeja kauppaan tai syliin leffateatteriin. 

Sit niissä asunnoissa oli ihan mahtavat parvekkeet. 

Samaten liikkuminen tosi helppoa sieltä. 

Mikset asu enää, kun oli noin täydellinen paikka maan päällä?

Muutin toiselle paikkakunnalle. Nyt rivari, auto ja lapsi. Ihan ok täälläkin, mutta välillä sellaista blaah. 

Vierailija
54/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle autottomana luksusta on se, että mun kodistani on 100m matkaa mun työpaikalle.

Mun duuni on viereisessä rapussa. Hissillä alas, ovesta ulos, seuraavasta ovesta sisään. 

70-luvulla asuttiin talossa jossa faijan duuni oli naapurirapussa. 

Vierailija
55/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma iso avara huone. 

Vierailija
56/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin vielä viime vuonna asunnossa jossa sisälämpötila oli 19, nyt on 22 vaikka paras olisi 21. Tuossa asunnossa ei toiminut ilmanvaihto ja kun teki ruokaa tai lämmitti saunan, lämpeni koko asunto, vaikka oli kolmio. Pää oli aina kipeä kotona. Toimiva ilmanvaihto pitää olla ehdottomasti 

Vierailija
57/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim mun asunnossa ylellisyyttä on lattialämmitys vessassa, uudet kauniit pinnat ja värit ym. Kerrostalo.

Lisäksi vesimaksu ilman mittaria on mulle luxus

Miksi haluat maksattaa veden käyttösi muilla? 

Vierailija
58/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylellisyyttä on se että on keittiö erikseen, olohuone erikseen ja makuuhuone erikseen, ovilla.

Vierailija
59/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme niin erilaisia. Minulla juuri tuollainen sauna ja se on luksusta. Toki talviaikaan asun kaupungissa jossa sähköt, vesi ja suihku. 

Me asutaan näin ihan ympäri vuoden, ja pidän ulkosaunaa aivan ihanana! Kaikki huolet unohtuu, kun siellä saunoo kynttilän valossa.

Vierailija
60/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä näkyy tämä tunturi eteisen ikkunasta, ja toinen tunturi keittiön ikkunasta. Etelästä Lappiin muutettu, emme kadu 😊

Alkukesästä minäkin näen monta tunturinäa, ainakin viikon verran 😃

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme