Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?

Vierailija
25.01.2026 |

Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.

Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys. 

Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalasatamien pilvenpiirtäjien kattohuoneistot.

Suomessahan jo ihan poliittisista syistä vastustettiin pilvenpiirtäjiä pitkään.

Vierailija
22/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha vaatimatonkin talo, jos näköala vain on avara ja kotona tunnelmaa, lämpöä ja suojaa. Katon pitää olla kunnossa vaikka lattia olisikin vino. Pihatammessa saisi kasvaa naavaa. Pihalla mielellään myös ainakin yksi kuusi, koivuja ja pihlajia. Juomana lähdevesi. Talvella pakkasta ja lunta. Selkeät neljä vuodenaikaa. Ympärillä paljon luontoa ja naapurit niin kaukana, että kissatkin voivat kirmata vapaasti, ja omalle pellolle voi tehdä ladun.

Siis historiallinen talo, ympärillä iso tontti ja paljon luontoa. Puhdasta sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmalämpöpumppu. Sitä ennen meillä oli pelkkä puulämmitys, ja tosiaan asteet laski välillä todella alas. Ilp pitää lämmön 18-19 asteessa ja puilla lämmitetään loput.

Meillä on vain ulkosauna ja ulkohuussi, mutta niitä en sisälle tarvitsekaan.

Vierailija
24/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso uima-allas, ilmastointi, monen auton lämmin talli kaukosäätöisillä ovilla nyt ainakin.

Vierailija
25/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanavesi on juomakelpoista.

Toimiva vessa.

Minulle nuo ovat normiasioita, eivät ylellisyyttä. 

Vierailija
26/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on ihan oikeassa. Kyllä yli 18c lämpötila on jo luksusta. Myös juokseva vesi, lämmin vesi ovat luksusta, ja sisävessa ja suihku. Eipä ihme että erositte kun vaadit tuollaisia automaattisesti. Monelle nuo ovat luksusta. Itsekin lapsuudessa huoneessani oli talvella pakkasaamuina jopa 5 astetta vain lämpöä. Ihan normaalia. Ja tästä ei ole mitään vuosikymmeniä aikaa, vaan pari vuotta sitten muutin kotoa. 

Vierailija
27/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatehuone, siis kirjaimellisesti kokonainen huone vain vaatteille. Kirjastohuone. Uima-allas. Oma kuntosali. Järvi- tai merimaisema. Uusin teknologia jossa nappia painamalla tapahtuu kaikkea mitä ei yleensä muilta löydy.

Vierailija
28/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatehuone, siis kirjaimellisesti kokonainen huone vain vaatteille. Kirjastohuone. Uima-allas. Oma kuntosali. Järvi- tai merimaisema. Uusin teknologia jossa nappia painamalla tapahtuu kaikkea mitä ei yleensä muilta löydy.

Nuo ovat jo superluksusta. Ei tavallista luksusta kuten lämmin sisäilma, juokseva vesi yms.

Vierailija
29/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräisiä huoneita, jotka toimivat harrastetiloinani. Aivan mieletöntä!

Vierailija
30/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisävessa, suihku, juokseva vesi ja sähköt riittää minulle ylellisyydeksi. Muuten voin asua huonommassakin mörskässä. Tärkeintä että nuo löytyy. Asumiseni onkin melkein tuota tasoa, kun asun lähes alkuperäisessä kunnossa olevassa omakotitalossa, joka on rakennettu 50-luvun puolivälissä.

Vierailija
31/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa reilusti yli välttämättömän tarpeen ja valoa. Ikkunat, joista ei kukaan katso sisälle. Toimiva infra, jota ei itse tarvitse huoltaa. 

Vierailija
32/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalainen parveke on luksusta, kun asui kolme vuosikymmentä kämpässä jossa ei ollut mitään parveketta. Hyvä näköala ikkunasta on luksusta. Hiljainen talon sijainti kantakaupungissa on luksusta. Ei kuulu kuin titityy kun avaa ikkunan, vaikka Sörnäisiin on kilometri. Rappaus on luksusta, se on kaunista. 

Vierailija
33/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että koti on ulkomailla

Vierailija
34/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oikeasti asuin Triplan asunnoissa pari vuotta. Oli oikeasti aika luksusta kun pystyi meneen kauppoihin ja leffaan suoraan kotoa vaikka sisätossuissa. Ei toppatakkeja kauppaan tai syliin leffateatteriin. 

Sit niissä asunnoissa oli ihan mahtavat parvekkeet. 

Samaten liikkuminen tosi helppoa sieltä. 

Vierailija
35/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle autottomana luksusta on se, että mun kodistani on 100m matkaa mun työpaikalle.

Vierailija
36/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun keväästä myöhäsyksyyn mökissä jossa ei ole sähköjä, vesiputkia, eikä sisävessaa, mutta se sijaitsee rannalla. Se on ylellisyyttä. 

Vierailija
37/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oikeasti asuin Triplan asunnoissa pari vuotta. Oli oikeasti aika luksusta kun pystyi meneen kauppoihin ja leffaan suoraan kotoa vaikka sisätossuissa. Ei toppatakkeja kauppaan tai syliin leffateatteriin. 

Sit niissä asunnoissa oli ihan mahtavat parvekkeet. 

Samaten liikkuminen tosi helppoa sieltä. 

Mikset asu enää, kun oli noin täydellinen paikka maan päällä?

Vierailija
38/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rauha* ja riittävät neliöt.

*ei tartte sietää miestä

N

Vierailija
39/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle autottomana luksusta on se, että mun kodistani on 100m matkaa mun työpaikalle.

Mun duuni on viereisessä rapussa. Hissillä alas, ovesta ulos, seuraavasta ovesta sisään. 

Vierailija
40/87 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma iso piha, jossa voi talviöinä ihailla tähtitaivasta. Puilla lämmitettävä sauna, josta voi mennä kuistille välillä jäähdyttelemään. Naapurit riittävän kaukana, ei tarvitse miettiä, näkyykö muille per se tai tissit, jos vaikka napasillaan ottaa aurinkoa kesällä. Järvi olisi hyperlyksusta, mutta sen puute ei alenna tasoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi