Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräisiä huoneita, jotka toimivat harrastetiloinani. Aivan mieletöntä!
Mitä mieletöntä se nyt on. Asun yksin 150 neliöistä ok-taloa ja lisäksi on ulkovarasto ja iso erillinen ateljee. Harrastetiloja riittää monenlaiselle. Minusta normaalia eikä yhtään mieletöntä.
Yksinkertainen elämä,askeettisuus,oma rauha,hiljaisuus,metsä,ei naapureita.Aamukahvit mutteripannulla.Pihasauna,ulkohuussi.Peurat,hirvet,ilvekset,haukat,korpit.. ja tämä kaikki minulla vihdoin on🥹
Ilmastointi. Makuuhuoneen yhteydessä oleva vessa. Kaunis näköala. Runsaasti säilytystilaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin vielä viime vuonna asunnossa jossa sisälämpötila oli 19, nyt on 22 vaikka paras olisi 21. Tuossa asunnossa ei toiminut ilmanvaihto ja kun teki ruokaa tai lämmitti saunan, lämpeni koko asunto, vaikka oli kolmio. Pää oli aina kipeä kotona. Toimiva ilmanvaihto pitää olla ehdottomasti
Niin täytyy. Minä laitan ikkunoita auki milloin tykkään ja ilmanvaihto toimii mitä parhaiten. En voi sietää mitää suhinaa ja surinaa talossani.
Vaatehuone, iso wc ja siivouskaappi. Mulla niitä ei ole.
Minusta ylellisyyttä on meidän iso kodinhoitohuone ja oma aidattu iso piha, johon käynti kodinhoitohuoneen kautta.
Lapsi+koiraperhe kiittää.
Hyvät, hiljaiset naapurit kerrostalossa
Ei ole onni osunut aikaisemmin kohdalle kunnes tänne muutti nykyiset naapurit. Odotukseen meni 20 v.. olen joutunut useasti muuttamana liian äänekkäiden naapureiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Oma ranta ja laituri, rantasauna. Oma lämmin autotalli. Kaikille asukkaille oma vaatehuone ja kylpyhuone. Vierashuone kylpyhuoneella. Iso kodinhoitohuone kahdella pesukoneella ja kuivauskaapilla.
Just näin ja pk-seudulla (ei idässä)
Kauniit näkymät, lattialämmitys, riittävästi neliöitä, kylpyamme, oma sauna, iso parveke, hyvin valitut lattiamateriaalit, erillinen keittiö, maksimissaan +21 astetta sisällä, kunnolliset ikkunalaudat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussipysäkki talon edessä tai metroasema talon alla. 24/7 ruokakauppa alakerrassa.
Tripla tai Kampin kauppakeskus ilmeisesti.
Minäkin tykkäisin jos olisi pysäkit ja kaupat lähellä, mutta valitettavasti noihin liittyy usein myös varjopuolia, jotka ovat kaukana luksuksesta.
Kotirouva, joka hoitaa kodin ja esim. ruokahuollon päivällä ja seksin illalla ja viikonloppuisin. Huolehtii, että kierukka on voimassa, ettei tule lapsia.
Miksi haluat maksattaa veden käyttösi muilla?
-alle 20 euroa ei oo kellekään paha.
No jos puhutaan kerrostalosta Helsingissä.
Naapurit, jotka ottaa muut huomioon. Se ei oo mikään itsestäänselvyys
Kaikki on suhteellista ja riippuu todella paljon ympäristöstä, mitä voi pitää normaalina ja mikä menee luksuksen puolelle. Suomessa on minusta normaalia että keittiössä on sähköllä toimiva liesi ja uuni, hanasta saa hyvää juomavettä, lämmitys on vähätöinen ja että on oma sauna, mutta ilmastointi tai leivinuuni menee jo vähän luksuksen puolelle ja oma ranta on ehdottomasti luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Ylellisyyttä on se että on keittiö erikseen, olohuone erikseen ja makuuhuone erikseen, ovilla.
Tämä.
23 lämpötila ja sauna ovat normeja. Mutta esim. Useampi kerta viikossa kylpeminen, jacuzzi tai muu rajaton lutraaminen on ylellistä. Myös hukkaneliöt, tosin en pidä niistä erityisesti. On arvokkaampaa olla paljon elämää kuin tilaa ympärillä
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen elämä,askeettisuus,oma rauha,hiljaisuus,metsä,ei naapureita.Aamukahvit mutteripannulla.Pihasauna,ulkohuussi.Peurat,hirvet,ilvekset,haukat,korpit.. ja tämä kaikki minulla vihdoin on🥹
Onneksi olkoon! Kuulostaa ihanalta.
Näköala on itselle tärkeä juttu. Mulla näkyy täältä Hermannista Jakomäkeen saakka. Vanhankaupunginlahti on ensin tuossa, Viikin Prisma ja Viikki sekä Pihlajanmäki näkyy tosin hyvin. samoin Siilitien korkeat talot.