Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa miksi hanasta tuleva lämmin vesi on jonkun mielestä luksusta?
Omalla kohdallani siksi että asuin kymmenisen vuotta niin että vesi ei tullut sisälle lainkaan, ulkona oli vesipiste ja kylmäähän se vesi oli joka sisälle kannettiin. Ja sisältä ulos tietysti kun ei viemäriä ollut. Todellakin on luksusta kun sisätiloissa hanasta tulee lämmintä vettä.
Itseltä löytyy seuraavat ylellisyydet:
- oma kahden auton autotalli, johon pääsee sisäkautta,
- moottoroitu autotallin oven avaaja (kauko-ohjaimella)
- kännykän kautta hallittava automatisoitu ilmastointi/lämpötilan säätö (lämmintä tai kylmää, aina haluttu lämpötila)
- jokaiselle perheenjäsenelle oma makuuhuone ja vessa/kylppäri
- työhuone, josta käsin voi tehdä etätöitä
- oma kuntosalinurkkaus, jossa useita laitteita (esim. soutulaite, juoksumatto, askelkone, jne.)
Jazucci amme.
Asunto tropiikissa
Oma ranta ja laiturissa Jahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä melkein tukehtuisin, jos olisi 23 astetta lämmintä asunnossa. Lämmitän puilla ja aamulla keittiöön mennessä siellä on 14 astetta, tuli hellaan ja kahvia keitellessä jo keittiö lämpiää mukavasti. Makuuhuoneessa nukkuu älyttömän hyvin kun on 16 astetta. Aamuisin tuuletan taloa tunnin verran kaikki ikkunat auki. Olohuonetta lämmitän iltapäivällä 19 asteeseen joka on itselleni ihanne lämpötila oleilla huoneessa. Minulle on luksusta, että saan itse päättää mitä ja miten teen talossani minkäkin asian ja saan olla rauhassa jäkättäviltä naapureiltä ja kaikelta melulta omissa oloissani.
Nukkuu 16 asteessa älyttömän hyvin?? Ei todellakaan nuku. Mikset yhtä hyvin nuku -5 asteessa?
16 plusastetta on aivan eri asia kuin viisi astetta pakkasta. Johan siinä on 21 asteen ero.
- oma kuntosalinurkkaus, jossa useita laitteita (esim. soutulaite, juoksumatto, askelkone, jne.)
Oma paskamishuone. Onko äänieristetty vai ei - voiko oven taakse tulla kuuntelemaan töräytyksiä ja ähinää? Kaikkihan niin on joskus tehnyt.
Sijainti - se, että arjesta ei kulut tunti tolkulla viikossa autolla ajamiseen kodin ja työpaikan välillä.
Se kun ei ole hellapoliisia nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ylellisyyttä ja luxusta asuntoni huonekorkeus. Asun vanhassa uusrenessanssitalossa ja huoneiden korkeus on melkein 4 metriä. Tilat tunutvat avarammilta ja katossa oleva kristallikruunu ei osu päähän kävellessäni sen ali. Pelaan joskus isossa olohuoneessani sulkapalloa lasteni kanssa. Toisaalta asunnostani ja talostani puuttuvat monet mukavuudet, kuten hissi, parveke, oma sauna, suorat lattiat ja ilmastointi. Ilmalämpöpumppua ei saa asentaa, sillä museoviraston suojelemaan kohteeseen ei saa asentaa ulkoyksikköä julkisivuun.
No toi nyt on ihan tyhmää ettei saa asentaa ilmalämpöpumppua julkisivuun! Varsinaisia pikkunipottajia nuo viranomaiset, ketä se häiritsee jos se osataan naamioida!! Ei taideta siis osata, niin kärsiköön asukas!
Toisekseen moni saattaisi ajatella myönteisesti miten kiva, että rakennuksessa voidaan asua.
Viimeiseen kappaleeseen. Juuri näin. Me kunnostimme vanhan, todellakin purkukuntoisen ja kauan tyhjillään olleen talon kuntoon, umpeen kasvanut piha siistittiin kauniiksi jne. Ollaan saatu lupa kunnalta "ihan kaikkeen", koska arvostavat niin kovasti sitä että yhden pystyyn lahonneen autiotalon sijasta kylällä on nyt vanhaa kunnioittaen kunnostettu, kaunis asuintalo.
Vierailija kirjoitti:
+23 ja saan sydärin. Joku +18 on minulle sopiva.
Me käydään usein iäkkään sukulaisen asioita hoitamassa ja yövytään siellä. Mutta ei pystytä nukkumaan, kun lämpötila on 23-24 astetta. Kotona 18-19.
Minulle on luksusta jo pelkästään omakotitalossa asuminen. Mahdollistaa omaehtoisen elämän ilman pelkoa seinänaapureiden häiriintymisestä - ja päinvastoin.
Lisäluksusta tuo oma aidattu takapiha, jossa koirat voivat itsenäisesti ulkoilla. Joka kerta ei tarvitse lähteä lenkittämään. Lisäksi puulla lämpiävä sauna on luksusta, samoin lämmin autotalli, johon pääsee sisäkautta ja joka toimii myös askartelutilana.
Oma mansikkamaa, marjapensaat ja hedelmäpuut ovat luksusta.
Hyvät kulkuyhteydet (myös julkisilla) ovat luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käydään usein iäkkään sukulaisen asioita hoitamassa ja yövytään siellä. Mutta ei pystytä nukkumaan, kun lämpötila on 23-24 astetta. Kotona 18-19.
Minä kuulun myös näihin, joiden mielestä 18-19 astetta on sopiva sisälämpötila. Tulee jotenkin unelias ja voimaton olo jos joutuu esim. kyläillessä oleskelemaan 23-24 asteessa. Ja nukkuminen on hankalaa niin kuumassa.
Vierailija kirjoitti:
Itseltä löytyy seuraavat ylellisyydet:
- oma kahden auton autotalli, johon pääsee sisäkautta,
- moottoroitu autotallin oven avaaja (kauko-ohjaimella)
- kännykän kautta hallittava automatisoitu ilmastointi/lämpötilan säätö (lämmintä tai kylmää, aina haluttu lämpötila)
Nykyään lämmityslatteisiin saa ihan ilman eri maksua yhteyden kännykällä, ihan perus. Mekin hoidamme 2. kodin lämpötilaa 2500km päästä.
Ainoa mitä em on meiltä puuttunut on kuntosali mutta sille ei ole ollut tarvettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun myös näihin, joiden mielestä 18-19 astetta on sopiva sisälämpötila. Tulee jotenkin unelias ja voimaton olo jos joutuu esim. kyläillessä oleskelemaan 23-24 asteessa. Ja nukkuminen on hankalaa niin kuumassa.
Sama. Mutta nykyisten koirien myötä en voi enää pitää lämpöä kotona 18-19 asteessa, palelevat 😄 Kompromissilämpö on siis 20-21.
Vanhempani laittavat takkaan tulen jos sisällä on "vaan 23 astetta!", ja siellä todella ahdistaa välillä olla.
Vierailija kirjoitti:
Se kun ei ole hellapoliisia nurkissa.
Tuo ei kuulu asumiseen, on yksityisasia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mutta nykyisten koirien myötä en voi enää pitää lämpöä kotona 18-19 asteessa, palelevat 😄 Kompromissilämpö on siis 20-21.
Vanhempani laittavat takkaan tulen jos sisällä on "vaan 23 astetta!", ja siellä todella ahdistaa välillä olla.
Sama omilla vanhuksilla, uunia lämmitetään joka päivä, siis isoa pirtiniuunia. Eikä puhettakaan että saisi edes joskus tuulettaa pirttiä .
Ylellisyys asumisessani riippuu siitä, millaisessa kohteessa asun kulloinkin. Jos meluisassa, niin rauhalliset hetket :) Yleensä turvallinen ja rauhallinen talo, naapuristo. Luontonäkymät, sauna asunnossa, oma piha katseilta suojassa... Tarpeeksi tilaa. Lasitettu terassi tai partsi.
Parasta on omakotitalo, jossa naapurit ja tie niin etäällä, ettei tarvitse verhoja. Isot ikkunat ja paljon luonnonvaloa. Pihallakin voi käppäillä just sen näköisenä kuin haluaa, kukaan ei näe.
Talvella lämmin koti, kesällä viileä koti ja tietysti puusauna.
Nukkuu 16 asteessa älyttömän hyvin?? Ei todellakaan nuku. Mikset yhtä hyvin nuku -5 asteessa?