ero, pienet lapset ja asunto
Elikäs, meillä nyt aika varmasti ero tulossa. Asumme omistusasunnossa. Asunto on on kolmio, hyvällä paikalla ja maltilliset asumiskulut. Lapsia on kaksi joten periaatteessa mahtuisimme tähän. Mies on valmis myymään puolikkaansa minulle. Mietin kuitenkin, mitä minun oikeasti kannattaa tehdä. Saisin varmaan nipin napin maksettua asunnon + kulut. Taloyhtiöön on mahdollisesti tulossa hieman isompaa remppaa n. 5 vuoden päästä, tällä hetkellä ei mitään suurempaa. Toinen vaihtoehto on myydä asunto ja lähteä eri teille. Todennäköisesti itse vuokralle lasten kans. Miehellä on hyvät tulot, joten jos sopuun päästään hänen pitäisi ihan hyvät elarit maksaa. Yh korotuksen saisi lapsilisiin, asumistukea saisi vuokra-asuntoon ja laskurin mukaan jonkin verran myös omistusasuntoonkin. En tiedä mitä teen. Mikä olisi järkevää... ahdistaako mua jäädä yhteiseen kotiin josta toinen vaan häipyy tavaroineen. Irtaimisto on suurimmaksi osaksi minun ostamaa. Mitä te tekisitte? Ja kertokaa miten erosta selviää. Olen ihan rikki. Tilanne on ollut vaikea jo pitkään. Mies ei halua puhua minun kanssa, ei lähde ulkopuoliselle juttelemaan myöskään. Koko elämä on solmussa ja en voi luottaa mieheen taloudellisesti tai millään muullakaan tasolla.
Anteeksi sekava teksti.
Kommentit (12)
Selaa vanhoja aloitteita samaa aihe ja niihin vastauksia. Joka päivä vastaviin aloituksiin , kukaan ei enää jaksa vastata tai Edes alotusta lukea. Miksi et ole lapsesi kanssaa ulkona nyt.?Vaan roikut netissä?
Elatusmaksut kertasuorituksena? Moni on tehnyt niin, että osuus asunnosta kuittaa elarit.
Minua häiritsee kuinka ap ruikutat minä minä itsekkäästi, ajattele vähän lapsiasi mikä muutos heidän elämäänsä tulee, puhu myös miehesi kanssa. Hyvät elarit tulossa ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee kuinka ap ruikutat minä minä itsekkäästi, ajattele vähän lapsiasi mikä muutos heidän elämäänsä tulee, puhu myös miehesi kanssa. Hyvät elarit tulossa ei riitä.
Lisääntyminen vaatii suunnatonta itsekkyyttä, siksi lapsilla on poikkeuksetta itsekkäät vanhemmat.
Onpa ilkeitä vastauksia, mänttiä porukkaa täällä. Joskus ero on vaan väistämätön. Tottakai sua nyt mietityttää kaikki ja on fiksua pohtia asioita monelta kannalta. Mutta teetpä niin tai näin asiat järjestyvät kyllä. Tsemppiä
Tekstistä ei ehkä käy ilmi, että en eroa lompakosta. Olen maksanut tähän asti kaiken omat menoni ja paljon yhteisiä. Ongelmia ollut pitkään, en kaikkia jaksa avata. Ja nimenomaan lapsia tässä ajattelen. Ovat sen ikäisiä, että alkavat kärsiä riitelystä. Ja käytiin ulkona jo, päiväunilla ovat. Suorastaan ihania kommentteja, kiitos niistä... pitänee selata keskusteluja ja selvitellä asioita. Mies ei valitettavasti halua jutella, mistään. Ero on siis aivan vihoviimeinen, mutta valitettavasti melko väistämätön. Pohdin järjellä tulevaisuutta, että kasvatanko omaani ja lasten pääomaa omassa asunnossa vai menenkö vuokralle ja nostan tukia. En ole tottunut hakemaan mitään ylimääräisiä almuja ikinä mistään.
-ap
tuleva yh kirjoitti:
Tekstistä ei ehkä käy ilmi, että en eroa lompakosta. Olen maksanut tähän asti kaiken omat menoni ja paljon yhteisiä. Ongelmia ollut pitkään, en kaikkia jaksa avata. Ja nimenomaan lapsia tässä ajattelen. Ovat sen ikäisiä, että alkavat kärsiä riitelystä. Ja käytiin ulkona jo, päiväunilla ovat. Suorastaan ihania kommentteja, kiitos niistä... pitänee selata keskusteluja ja selvitellä asioita. Mies ei valitettavasti halua jutella, mistään. Ero on siis aivan vihoviimeinen, mutta valitettavasti melko väistämätön. Pohdin järjellä tulevaisuutta, että kasvatanko omaani ja lasten pääomaa omassa asunnossa vai menenkö vuokralle ja nostan tukia. En ole tottunut hakemaan mitään ylimääräisiä almuja ikinä mistään.
-ap
miksi pitää miettiä kasvattaako pääomaa vai alkaa pummiksi?
tuleva yh kirjoitti:
-ap
Huomioi, että laskurit yms ovat vain suuntaa antavia. Elämää ei kannata laskea tukien varaan. Meillä on ketään hyödyttämätön pienten tukien viidakko vaikka yleisesti muuta luullaan.
Ja ennen vahvistettua elatussopimusta olet tyhjän päällä. Isä voi pitkittää prosessia parikin vuotta.
Miksi yksinhuoltajuus? Miksi ei yhteishuoltajuus ja mahdollinen vuoroasuminen? Entä vaihtoehto jossa lapset jää isälle, koska hyvätuloisena hän pystyisi tarjoamaan lapsille hyvät elinolosuhteet?
Jos olette aviossa eikä ole avioehtoa, niin irtaimiston ostajalla ei ole mitään merkitystä, puoliksi menee niiden arvo. Jos siis olet sisustanut 10 000 e:n arvosta ja tavarat jäävät sinulle, niin annat miehelle 5000 e korvauksena. Toki mihen omistama auton (jos sitä on) arvo puolitetaan vastaavasti.
Kannattaa miettiä tarkkaan niitä elatusmaksuja, koska niitä ei lasketa yksiselitteisesti bruttopalkan mukaan. Kunnon velalla saa elarit pienenemään ja mies voi varsin hyvin ilmoittaa, että ei anna euroakaan elareita, vaan maksaa harrastukset, ulkovaatteet, terveyskulut tms.
tuleva yh kirjoitti:
-ap
Miksi sun pitäisi vuokralla ollessa alkaa nostamaan tukia?
Jaxuhalit, se on raskasta kun joutuu eroamaan lompakosta.