Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (462)
Pihassa ne kasvit mitä haluan. Erikoisia puita jne.
Suomalaiset perusasiat on perusasioita (vesi, sähkö, viemäri, lämpö, koti). Globaalisti ne voi olla myös luksusta.
Mutta jos menee ylimääräiseen mitä ei nyt niin oikeasti tarvi mutta mikä voisi olla luksusta:
Uima-allas. Siivouspalvelu. Robotti-imuri ja robottiruohonleikkuri. Leivinuuni. Sähköauto. Kampaaja useammin kuin viimeises pakos. Tekokynnet yms kosmetologi-palvelut. Laadukkaat kodin tekstiilit (halvemmallakin tulee hyvin toimeen).
Se, että ei tarvitse miettiä yhtään sähkön- tai vedenkulutusta.
Suihku ja sauna ovat ylellisyyttä. Minulla ei niitä ole
Vaikka vaan pikku kerrostalokämppä parvekkeella jostain lämpösestä. Se olisi luksusta kun ei tarvis kitua pakkasessa.
750 k€ sijoitusomaisuus on minulle luksusta. Nimimerkillä lapsuuteni oli köyhä vaikka nälkää en koskaan nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
750 k€ sijoitusomaisuus on minulle luksusta. Nimimerkillä lapsuuteni oli köyhä vaikka nälkää en koskaan nähnytkään.
Tuo ei varsinaisesti ole asumista.
Tuollaisen paikan saat sitten hautausmaalta.
Vierailija kirjoitti:
Itseltä löytyy seuraavat ylellisyydet:
- oma kahden auton autotalli, johon pääsee sisäkautta,
- moottoroitu autotallin oven avaaja (kauko-ohjaimella)
- kännykän kautta hallittava automatisoitu ilmastointi/lämpötilan säätö (lämmintä tai kylmää, aina haluttu lämpötila)
- jokaiselle perheenjäsenelle oma makuuhuone ja vessa/kylppäri
- työhuone, josta käsin voi tehdä etätöitä
- oma kuntosalinurkkaus, jossa useita laitteita (esim. soutulaite, juoksumatto, askelkone, jne.)
Kuulostaa tylsältä ainakin. Tollanen oven avaaja on kaikilla? Työhuone myös ja älykodeissa muut säädöt. Mikä on luksusta en tajua?
Vierailija kirjoitti:
No ainakin vaimoni mielestä tuntuu tila olevan hyödytöntä ylellisyyttä. Ollaan suunniteltu muuttamista koska lapsia on kolme ja olemme kahdeksankymmentä neliöisessä.kolmiossa asumassa. Vaimo ei vaan älyä että neliöitä tarvii enemmän kun porukkaa nyt on yhteensä viisi. Koko ajan jankuttaa vaan pohjaratkaisusta ja tehoneliöistä. Itse ajattelen että alle sadan neliön asuntoon on turha edes yrittää muuttaa. Mieluummin yli satakaksikymmentä.
Joo, saisi olla todella, todella reilusti yli 120 neliötä, jos teitä on viisi. Mielummin lähdetään siitä, että aivan minimi tolle porukalle on 200 neliötä, että pystyisi edes jotenkin ihmisarvioisesti asumaan. En tajua tätä suomalaistan neukkuvimmaa elää mahdollisimman ahtaasti ja sitten tätä kuvaillaan termillä "järkevät neliöt".
Miesvapaa asuminen ja eläminen.
Toisen ketjun perusteella joidenkin mielestä liiallista ylellisyyttä, joka pitäisi piilottaa vieraiden silmiltä, on torkkupeitto sängyn päällä ja keittiötasolla leikkuulauta ja oliiviöljypullo.
Miehen kanssa kaksin omakotitalossa, jossa maalämpö. EI tulipesien lämmittämistä ja huoneita riittävästi kahdelle ja heti valmis kiuas saunassa. Miehelle tärkeää lämmin autotalli.
Oma rauha, mutta palvelut lähellä. Iso tontti ja puutarha (rakas harrastus). Miehellä autotalli jossa saa värkkäillä. Ja nämä onneksi onkin ja yhäkin tuntuvat ylellisyydeltä vaikka vuosikausia on näin asuttu.
Tuntuu ylellisyydeltä se, kun lähinaapurimme sairastui dementiaan ja lapset siirsivät hänet vanhainkotiin. Talo myytiin m*amuille, jotka eivät edes käy siellä, en tiedä miksi halusivat ostaa sen.
Nykyään on siis täysi rauha kun se ukko ei enää ole häiriköimässä ja talo on asumaton.
Kai sitä voi sanoa ylellisyydeksi, koska ei ole mikään itsestäänselvyys kuitenkaan?
Olen alkanut ajatella että kantakaupungissa ylellisyyttä on talo, jossa on hillitty vaihtuvuus. Ettei porukka koko ajan muuta ulos ja sisään. Meidän rapussa on 12 ovea. 14 kuukauden asumiseni aikana kaikissa on vaihtunut asukas. Ei synny minkäänkaista yhteisöllisyyttä on talo on kuin hotelli, ja tämä talo on ns. hyvällä alueella. Perheet ovat paenneet kun lähes kaikki asunnot ovat nuorilla sijoittajilla vuokralla. Mikä on nyt asuntojen ylitarjonnan aikakaudella johtanut minulle tavallaan hyvään tilanteeseen, kuin puolet rapun asunnoista on tyhjänä. Seinä sekä lattianaapurien asunnot ovat tyhjiä, muita naapureita ei ole. On hyvin rauhallista, kuin asuisi talossa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastointi, lattialämmitys, astianpesukone, pyykinpesukone
Mun mielestä ylellistä on se, etten kaipaa lattialämmitystä. Lattiat on muutenkin ihan tarpeeksi lämpimiä, kerrostalo ja muovimatto. Nyt on tulossa remontti, jossa tulee kylppäriin laattalattia ja muualle laminaatti ja pelkään pahoin, että lämpimän lattian ylellisyydelle saa sanoa heippa ja sitten pitää tuhlata sähköä, että kylppärin lattialle tarkenee astua. Ylellisyyttä on myös se, että posti tulee sisään.
Sopiva lämpö, -omakotitalo pienehkö, -iso piha + ettei naapurin talo ole 20metriä lähempänä, naapurit kauempana, - siis ettei tarvi nähdä omasta ikkunasta toisten ikkunoihin, - metsäpolut lähellä, -varaa asua sellaisessa, -oma auto tai erittäin hyvät kulkuyhteydet(bussit kulkee useasti jne
SE ON YLELLISYYTTÄ ASUA ja mun haaveissa...
Nyt, kun on muutettu kaupungista maalle, ylellisyydeltä tuntuu:
- tilava keittiö
- riittävästi kaappitilaa ja muuta säilytystilaa
- ulkosauna
- piha, missä puuhailla
Toisaalta ylellisyydeltä tuntuu nyt myös sellaiset asiat, joista on luovuttu kuten:
- kauppa kävelymatkan päässä
- harrastusmahdollisuudet kävelymatkan päässä
Kai aina se mihin tottuu, alkaa tuntua normaalilta ja muut asiat on ylellisyyttä. Yritän olla nykyisiin olosuhteisiin tottumatta, jotta ne tuntuisivat ylellisyydeltä vielä tulevaisuudessakin.
Mitä tuohon lämpötilaan tulee, kuulostaa +23 sisällä talvella aivan liian kuumalta. Ajattelen itse, että talvella ei tarvitse pystyä olemaan sisällä t-paidassa ja shortseissa.
- Joku muu tekee lumityöt.
- Sisälämpötila 20+ astetta.
- Tulee kunnolla lämmintä vettä.
- Sauna, saunavuoro ja kylpyamme.
- Hieno näköala.
- Pienet sähkölaskut.