Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?

Vierailija
25.01.2026 |

Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.

Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys. 

Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?

Kommentit (463)

Vierailija
321/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanavesi on juomakelpoista.

Toimiva vessa.

Minusta juotava hanavesi ja toimiva vessa on itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
322/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin iso lasitettu parveke kauniilla puistonäkyillä hyvällä asuinalueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanavesi on juomakelpoista.

Toimiva vessa.

Minusta juotava hanavesi ja toimiva vessa on itsestäänselvyyksiä.

Minun mielestäni taas juotava kantovesi on toivottavaa, ulkohuussi sen sijaan toimii hyvin.

Vierailija
324/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm ylellisyyttä. Perusasiat ovat perusasioita, ylellisyytenä pidän järvenrantaa, rantasaunaa ja mieheni pitää ylellisyytenä avantoa. Minä arvostan tällä hetkellä aidosti varaavaa takkaa, mutta ei se ole ylellisyyttä.

Vierailija
325/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alan ammattilainen, mutta jotenkin tuntuu, että kaikki ei ole kohdallaan, jos sisälämpötila ehtii yön aikana laskea alle 10 asteen puukeskuslämmitystalossa. Olen asunut kahdessakin vastaavassa, rintamamiestaloja kumpikin, ja kun illalla viimeiseksi pistää kattilan täyteen puuta, ei aamullakaan vielä noin kylmää ole edes kovalla pakkasella. Toki aamulla heti pitää taas lämmittää. Apuna noissa voi olla sähkövastus sitten, jos ei ehdi tarpeeksi polttamaan puuta.

Sori, en nyt varsinaisesti vastannut kysymykseen, mutta mietin vaan tuota aloituksessa kerrottua, että miksi noin. 

Vierailija
326/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiseton kämppä 😁

Minun kotini olisi tyhjä, jos täällä ei olisi naista.

Vierailija
327/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa kodissamme on paljon asioita, joita olen pitänyt ylellisyytenä: 3 vessaa, 2 suihkutilaa, kaikille perheenjäsenille omat huoneet, eteläpiha, ei seinänaapureita, julkisilla vartissa Helsingin keskustaan, vaatehuone, kodinhoitohuone, ja kotisali. Toivottavasti niihin ei totu liikaa ja liian nopeasti eli pääsee nauttimaan ylellisyyden tunteesta pitkään! Ylellisyytenähän pidetään asioita jotka ei välttämättä itselle ole normaaleja. 

Vierailija
328/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parveke ja autotalli.

Vierailija
329/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim mun asunnossa ylellisyyttä on lattialämmitys vessassa, uudet kauniit pinnat ja värit ym. Kerrostalo.

Lisäksi vesimaksu ilman mittaria on mulle luxus

Maksat siis vedestä enemmän kuin kulutat. 

Vierailija
330/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sähköt ja vedet ja kylmimmilläkin pakkasilla pärjää tyyliin lisäämällä yhdet sukat ja villatakin.

Noista ja muustakin olisin valmis luopumaan, jos vastapainona olisi turvattomuuden loppuminen. Mikään ei ole pahempaa kuin olla turvaton omassa kodissa.

Vierailija
331/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ylellisyyttä on talomme rauhallinen sijainti ja kaunis piha. Hiljaisuus, se että kuulee mustarastaiden laulun. Tarpeeksi tilaa, ettei tunnu ahtaalta. Sauna, jossa mahtuu makoilemaan jalat suorana. Mukava sohva, hyvin varusteltu keittiö ja kodinhoitohuone. Tällaisista asioista haaveilin nuorena kerrostalossa asuessani. 

Vierailija
332/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merinäköala tai muu kaunis avara näköala ja hiljainen sijainti hyvien liikenneyhteyksien ja palvelujen lähellä on nykyisin helsinkiläiselle luksusta. 

Itse arvostan asunnossa tilavia huoneita, pitkiä näkymiä, runsaita säilytystiloja, isoa parveketta tai terassia / pihaa , omaa autotallia, useita pesuhuoneita ja erillisiä wc-ja kodinhoitotiloja. 

Viihdyn viileässä ja kääriydyn mielelläni kotona paksuihin lämpimiin aamutakkeihin, joten jokui 20 astetta on riittävä lämpötila ja yöllä saa makuuhuoneessa olla viileämpääkin. Monissa kerrostaloasunnoissa lämpötila on ollut liiankin kuuma ja ilma liian kuivaa.

Vierailija
333/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee sähköt ja vedet ja kylmimmilläkin pakkasilla pärjää tyyliin lisäämällä yhdet sukat ja villatakin.

Noista ja muustakin olisin valmis luopumaan, jos vastapainona olisi turvattomuuden loppuminen. Mikään ei ole pahempaa kuin olla turvaton omassa kodissa.

Mitä tarkoitat turvattomuudella ?

Vierailija
334/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurit tarpeeksi kaukana, mutta katuvalot vieressä.

Vierailija
335/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin vaimoni mielestä tuntuu tila olevan hyödytöntä ylellisyyttä. Ollaan suunniteltu muuttamista koska lapsia on kolme ja olemme kahdeksankymmentä neliöisessä.kolmiossa asumassa. Vaimo ei vaan älyä että neliöitä tarvii enemmän kun porukkaa nyt on yhteensä viisi. Koko ajan jankuttaa vaan pohjaratkaisusta ja tehoneliöistä. Itse ajattelen että alle sadan neliön asuntoon on turha edes yrittää muuttaa. Mieluummin yli satakaksikymmentä.

Vierailija
336/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin iso lasitettu parveke kauniilla puistonäkyillä hyvällä asuinalueella.

Parveke, näkymät ja hyvä asuinalue ei paljon lämmitä, jos kämppä on pieni ja kallis, taloyhtiö huonosti hoidettu ja naapurina mulkvist. 

Vierailija
337/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kuntosali, ehkä myös oma uima-allas.

Vierailija
338/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rauha

Vierailija
339/463 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillinen keittiö. Autopaikka.

Vierailija
340/463 |