Jos miesystävä kutsuu sinut viikonloppulomalle, oletatko hänen maksavan koko matkan?
Oltiin ekan kerran uuden miehen kanssa yhdessä lomalla, kotimaassa viikonloppureissu. Mies sanoi järjestävänsä kaiken. Lomakohteen, hotellin ja hoidot/hieronnat. Lähdin innolla, kun molemmilla on lapsi ja yhteistä aikaa ei ole helppo järjestää, varsinkaan 2 yötä peräkkäin.
Olin vähän pettynyt, kun mies toivoin minun maksavan osan illalliskuluista, kun olin ajatellut, että kutsuja tosiaan maksaa. Maksoin kyllä. En tarkkaan tiedä, mitä hotelliviikonloppu, kasvohoidot ja hieronnat maksoivat miehelle, mutta en ollut mitenkään varautunut, että ruokakulut puolitettaisiin ja yksi yö olisi riittänyt omassa budjetissani silloin.
Oliko typerää olettaa, että toinen maksaa vai olinko naivi? Uusi treffailija pitkään aikaan ja ehkä tavat muuttuneet.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kutsuu ja järjestää kaiken, niin silloin oletan, että myös maksaa. Ethän voinut niihin järjestelyihin mitenkään vaikuttaa, etkä myöskään silloin kuluihin, jotka ehkä olisi olleet omalle budjetille liikaa. Jos olisi yhdessä järjestetty, olisi varmaan keskusteltu myös kustannuksista ja niiden jakamisesta.
Niinhän se mies ilmeisesti olikin maksanut, kaiken ennakkoon varatun hän oli maksanut etukäteen. Mutta sitten on käyty siellä syömässä, mahdollisesti jopa yhdessä valittu ravintola, ja ap kehtaa olla harmissaan että hänen pitäisi maksaa omat syömisensä.
Mies on varannut itselleen hupimatkan johon kustantaa myös seuralaisen. Jos ei ole varaa seuralaiseen niin sitten menee yksin tai mieskaverien kanssa, jolloin voi puolittaa laskun.
Vierailija kirjoitti:
"Mies sanoi järjestävänsä kaiken"
No tässä tapauksessa kyllä odottaisin miehen maksavan kaiken. Jos haluaa, että toinen osallistuu maksuihin niin silloin ei todellakaan pidä mennä sanomaan, että järjestää kaiken. Toki on ihan ok pyytää mukaan myös niin, että toinenkin osallistuu maksuihin, mutta tämä pitää kyllä sitten tehdä selväksi etukäteen eikä lupailla muita.
Mun mielestä kyllä kaiken järjestäminen ja kaiken maksaminen on kaksi eri asiaa. Voisin kuvitella lupaavani kaveriporukallekin, että järjestän kaiken, mutta en silloin tosiaankaan tarkoittaisi, että myös maksan yksin kaiken. En olettaisi myöskään miesystävän vastaavan yksinään kaikista kustannuksista, jos mentäisiin jotain hotelliviikonloppua viettämäån. Kysyisin jo reissua suunnitellessa, että miten jaetaan kustannukset. Jos toinen maksaisi jo hotelliyöpymiset, niin minusta olisi erittäin kohtuullista maksaa oman osani ruokailuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset kysynyt etukäteen miten kulut jaetaan vai onko kutsu? Ehdotus ja kutsu ovat kaksi eri asiaa. Mies ehdottaa että mennään ja nainen kuvittelee, että se on kutsu ja mies maksaa kaiken. Ei saada suuta auki selvittää asiaa etukäteen?
Se joka ehdottaa on myös vastuussa ottaa asia puheeksi.
Kyllä minä kysyisin ennenkuin miettisin asiaa ja jälkikäteen kirjoittaisin tänne. Jos lähdetään yhdessä yhteiselle viikonloppumatkalle niin en näe mitään outoa ettenkö voisi kysyä onko tämä kutsu ja miten "viulut" maksetaan. Puhumattomuudesta seuraa aina epäselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset kysynyt etukäteen miten kulut jaetaan vai onko kutsu? Ehdotus ja kutsu ovat kaksi eri asiaa. Mies ehdottaa että mennään ja nainen kuvittelee, että se on kutsu ja mies maksaa kaiken. Ei saada suuta auki selvittää asiaa etukäteen?
Ajattelin, että mies pahastuu jos kyselen tuollaisia. ap
Minkälainen mies pahastuisi jos häneltä kysyy että miten voit osallistua kuluihin?
Miksi nainen kysyisi tuollaista? Maksaisi miehek kuluja? Hänellä on omat kulut ja ap:lla myös lasten kulut.
Miten olisi ihan niiden omien kulujensa maksaminen siellä reissussa? Ei kai kukaan miehen kulujen maksamisesta mitään ehdottanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin, että minulle kerrotaan ennen matkaa mitä minun tulee itse kustantaa. Jos annetaan ymmärtää että kaikki on hoidettu ja tarvitsee vain lähteä mukaan, on tökeröä pyytää rahaa matkalla. Jos etukäteen on sovittu esim. että matkakulut ja yöpyminen on hoidettu, osallistut vain ruokakuluihin ja mahdollisiin muihin kuluihin esim. sisäänpääsymaksut, jos käydään jossain museossa tai muussa nähtävyydessä. Näin on toiminut hyvin.
Näin juuri. Odotan aikuiselta mieheltä että osaa kommunikoida näin tärkeitä asioita itse jo ennen matkaa. Onneksi näin on aina ollutkin koska en todellakaan aikuisena jaksa arvailla mitä toinen olettaa ellei kerro.
Miksi aikuiselta naiselta ei voi odottaa vastaavaa kommunikointia?
Mulle olisi ollut ihan selvää, että maksan ruokani, jos toinen on hoitanut muut kulut.
No, minusta mies ei kuulisi mitään enää edes vihjailun jälkeen että pitäisi maksaa. Itse lähinnä harmistuisin arviointivirheestäni. Miehen kannattaa etsiä tasoistaan (maksuhäiriö) seuraa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin, että minulle kerrotaan ennen matkaa mitä minun tulee itse kustantaa. Jos annetaan ymmärtää että kaikki on hoidettu ja tarvitsee vain lähteä mukaan, on tökeröä pyytää rahaa matkalla. Jos etukäteen on sovittu esim. että matkakulut ja yöpyminen on hoidettu, osallistut vain ruokakuluihin ja mahdollisiin muihin kuluihin esim. sisäänpääsymaksut, jos käydään jossain museossa tai muussa nähtävyydessä. Näin on toiminut hyvin.
Näin juuri. Odotan aikuiselta mieheltä että osaa kommunikoida näin tärkeitä asioita itse jo ennen matkaa. Onneksi näin on aina ollutkin koska en todellakaan aikuisena jaksa arvailla mitä toinen olettaa ellei kerro.
Arvailla? Voihan sitä selvyyden vuoksi ihan kysyä asiasta.
Kysyisin jo reissua suunnitellessa, että miten jaetaan kustannukset. Jos toinen maksaisi jo hotelliyöpymiset, niin minusta olisi erittäin kohtuullista maksaa oman osani ruokailuista.
Tyttökaverien kanssa näin onkin. Mutta miksi maksaisit miehen seurasta? Mieluummin menee yksin jos maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kutsuu ja järjestää kaiken, niin silloin oletan, että myös maksaa. Ethän voinut niihin järjestelyihin mitenkään vaikuttaa, etkä myöskään silloin kuluihin, jotka ehkä olisi olleet omalle budjetille liikaa. Jos olisi yhdessä järjestetty, olisi varmaan keskusteltu myös kustannuksista ja niiden jakamisesta.
Juuri näin. Yhdessä suunniteltu maksetaan yhdessä puoliksi. Jos toinen pyytää toista seuraksi esim matkalle tai tapahtumaan, pyytäjä maksaa matkaan tai tapahtumaan liittyvät kulut sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
En halua toisen maksavan kaiken yksin vaikka onkin suunnitellut reissun.
En minäkään. Mutta toisaalta mua ei myöskään kiinnosta osallistua välttämättä toisen täysin suunnittelemaan reissuun, ehkä haluaisin itsekin osallistua sen suunnitteluun? Enkä missään nimessä suostuisi täysin maksettuun reissuun, koska sitten mun pitäisi maksaa seuraava reissu, eikä ole varaa sellaiseen.
AP, olet aika reppana tapaus. Jos et osaa suutas avata etkä pitää puoliasi, unohda seurustelu ja keskity lapsiisi.
Kyllähän se niin on että jos kutsutaan jonnekin niin oletusarvoisesti kutsuja tarjoaa. Jos sillä kutsujalla on muita aatoksia niin se on hyvä ottaa puheeksi heti kättelyssä. Tyyliin varaan kaiken valmiiksi ja hoidan järjestelyt mutta mulla ei oikein ole varaa maksaa koko lystiä yksin. Sopiiko että maksat oman osuutesi? Useimmille tämä olisi ok. Jos taas ei olisi niin sittenhän jäätäisiin kotiin.
Opetelkaa puhumaan,sä oisit voinut sanoa että onpa kiva idea,mitähän tuo tulee maksaa per henkilö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin, että mies pahastuu jos kyselen tuollaisia. ap
Minkälainen mies pahastuisi jos häneltä kysyy että miten voit osallistua kuluihin?
Miksi nainen kysyisi tuollaista? Maksaisi miehek kuluja? Hänellä on omat kulut ja ap:lla myös lasten kulut.
Miten olisi ihan niiden omien kulujensa maksaminen siellä reissussa? Ei kai kukaan miehen kulujen maksamisesta mitään ehdottanut?
Jos maksan omat kuluni päätän itse minne menen, mitä teen, koska, kenen kanssa, mitä syön, jne. Enkä yleensä kutsu tällaisille reissuille miehiä, he eivät tuo siihen mitään lisäarvoa, vaan päin vastoin. Miehille maksan esim. Asuntoni ja autoni korjaamisesta, tilausten kuljettamisesta, jne. En todellakaan seurasta.
Jos aikoo järjestää niin myös maksaa. Se joka järjestää ja kutsuu niin myös maksaa. Ei sille toiselle välttämättä sovi maksaa jotain ökylomaa.
Jos haluaa kulut puoleksi niin sitten reissu suunnitellaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin jo reissua suunnitellessa, että miten jaetaan kustannukset. Jos toinen maksaisi jo hotelliyöpymiset, niin minusta olisi erittäin kohtuullista maksaa oman osani ruokailuista.
Tyttökaverien kanssa näin onkin. Mutta miksi maksaisit miehen seurasta? Mieluummin menee yksin jos maksaa itse.
Miksi ylipäätään seurustelet jos mieluummin teet jotain yksin kuin sen seurustelukumppanin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mies sanoi järjestävänsä kaiken"
No tässä tapauksessa kyllä odottaisin miehen maksavan kaiken. Jos haluaa, että toinen osallistuu maksuihin niin silloin ei todellakaan pidä mennä sanomaan, että järjestää kaiken. Toki on ihan ok pyytää mukaan myös niin, että toinenkin osallistuu maksuihin, mutta tämä pitää kyllä sitten tehdä selväksi etukäteen eikä lupailla muita.
Mun mielestä kyllä kaiken järjestäminen ja kaiken maksaminen on kaksi eri asiaa. Voisin kuvitella lupaavani kaveriporukallekin, että järjestän kaiken, mutta en silloin tosiaankaan tarkoittaisi, että myös maksan yksin kaiken. En olettaisi myöskään miesystävän vastaavan yksinään kaikista kustannuksista, jos mentäisiin jotain hotelliviikonloppua viettämäån. Kysyisin jo reissua suunnitellessa, että miten jaetaan kustannukset. Jos toinen maksaisi jo hotelliyöpymiset, niin minust
Joo mutta jos järjestät kaveriporukalle jotain niin otat varmasti aika nopeasti puheeksi miten kulut jaetaan?
Minä naisena olen tottunut maksamaan kaiken ja varmaan olisin tuollaisen ehdotuksen kuultua kysynyt että paljonko vkonloppu maksaa ja valmistautunut maksamaan oman osaani. Mutta jopa minun korviin ap:n tapaus kuulostaa siltä, että oletus on että mies maksaa kaiken. Jos lupaa järjestää kaiken, valitsee vaikka tosi kalliin ravintolan niin vähän kurja laittaa se toinen maksamaan siitä mihin ei itse saanut edes vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa puhumaan,sä oisit voinut sanoa että onpa kiva idea,mitähän tuo tulee maksaa per henkilö?
Miksi kantaisin vastuuta tai huolta miehen shoppailuista? Jos hän shoppailee matkoja ja seuraa yli budjettinsa niin se on hänen ongelmansa.