Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa asutaan yksin niin paljon?

Vierailija
25.01.2026 |

Muualla maailmassa on normaalia asua perheen kanssa, samassa taloudessa voi olla kolme sukupolvea. Suomessa vanhukset kärsivät yksinäisyydestä, niinkuin myös lukuisat työikäiset sinkut. Sen lisäksi yksiössä asuminen on oikeasti kaikista kallein asumismuoto, sillä jokaista pikkuruista asuntoa kohden on oma kylpyhuone, keittiö, ja muut kalliit neliöt.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa asua yksin. Saa päättää kokonaan omista asioistaan. Kuolevan vanhuksen hoito on äärimmäisen raskasta, dementia saattaa kestää 15 vuotta ennen kuolemaa ja vanhus voi olla väkivaltainen.

Vahvistit juuri sen että täällä ollaan juroja ihmisvihaajia. Sivistyneemmissä valtioissa ei noita ongelmia ole.

Juu. Nämä sivistysmaat, joissa elää kolme sukupolvea samalla tontilla kun muuten ei rahat riitä ovat tyyliin venäjä, Venezuela, suuri osa Afrikan maista jne. Todellisia sivistysmaita siis.

Et taida tietää miten muualla asutaan. 

Suomalaiset ovat hieman outoja yksinyrittäjiä elämässään. 

Vierailija
62/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellinen tai avoliitossa asuva saa vähemmän tukia kuin yksin asuva. 

Tämä on monelle opiskelijalle kynnyskysymys mitä tulee yhteenmuuttoon kumppanin kanssa. 

Perheitä ei tueta Suomessa. Tämä ei liene yllätys kellekään.

Suomi on konkurssikypsä maa

Kiitos PS!

T. Vladimir P.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuusperheessä oli kymmeniä sääntöjä, osa ihan kummallisia, mutta niitä oli pakko noudattaa. Jos äiti jostain syystä muuttaisi meille, hän ei kestäisi hetkeäkään, kun mieheni ei suostuisi niitä noudattamaan. Äiti ei pystyisi meillä asumaan, koska meidän elämisen rytmi on ihan eri mitä hänellä. En jaksa enää kuunnella valitusta miten hän ei pysty nukkumaan, jos joku käy yöllä vessassa. Nuorena olin usein itku silmässä kun yöllä pissitti kovasti, mutta vessassa ei saanut käydä.

Vierailija
64/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei oo löytynyt uutta akkaa eron jälkeen.

Vierailija
65/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä "muualla maailmassa" asutaan tiiviisti yhdessä koska ei ole varaa asua yksin.

Tuskin syy on tuo.

Vierailija
66/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lässyttää paskaa. Velaton asunto on todella edullinen asua kun sen omistaa. Mullakin vastike isosta huoneistosta vähän yli 500 kuussa kaikkineen. 

Vierailija
67/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä "muualla maailmassa" asutaan tiiviisti yhdessä koska ei ole varaa asua yksin.

Tuskin syy on tuo.

Kyllä se on. Se, että ap:n ja sun maailmankuva perustuu tv-viihteeseen, on teidän ongelma.

Vierailija
68/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työikäinen sinkku jos kärsii, ei ole kukaan estämässä muutamasta takas vanhempien helmoihin.

Mun äiti varmaan pyrkisi estämän

No mä yritin ihan taloudellisista syistä ehdottaa äidille, että jos muuttaisin hänen luokseen kun ei mulle näköjään miestä koskaan löydy. Ei halunnut.

Hänellä oli itselläänkin taloudellisesti tiukkaa elää pienellä eläkkeellä isän kuoltua, mutta jostain syystä halusi asua isossa omakotitalossa yksin. Mikäs minä olin siihen mitään sanomaan.. 

Tällaisia me suomalaiset vaan ollaan. Ei mitenkään järin yhteisöllistä kansaa.

69/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan kertoa, miten näissä yhteisöllisissä maissa kolmen sukupolven huusholleissa niin rahat, työmäärä kuin muukin jaetaan?  Ja kuka päättää, miten pitkään illalla saa valvoa ja miten aikaisin aamulla nousta ylös? Kuka saa kutsua vieraita ja milloin? Paljonko jääkaapista saa kiskoa ruokaa napaansa ja varsinkin kalleinta ruokaa, mikäli jokaisella ei ole omaa hyllyä, johon itse ostaa sapuskansa ja muut pitää näppinsä erossa siltä hyllyltä.  Onko päätösvalta vanhimmalla, suurikokoisimmalla vai suurituloisimmalla? Mua oikeasti kiinnostaisi, miten näissä maissa asiat käytännössä hoidetaan? 

Vierailija
70/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luksusta asua yksin. Voi elää täysin vapaasti oman mielensä mukaan, ei ketään muuta mäkättämässä eikä kotirauhaa pilaamassa.

Vierailija
71/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän täälläkään olisi ilman tukia.

Vierailija
72/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Osaako kukaan kertoa, miten näissä yhteisöllisissä maissa kolmen sukupolven huusholleissa niin rahat, työmäärä kuin muukin jaetaan?  Ja kuka päättää, miten pitkään illalla saa valvoa ja miten aikaisin aamulla nousta ylös? Kuka saa kutsua vieraita ja milloin? Paljonko jääkaapista saa kiskoa ruokaa napaansa ja varsinkin kalleinta ruokaa, mikäli jokaisella ei ole omaa hyllyä, johon itse ostaa sapuskansa ja muut pitää näppinsä erossa siltä hyllyltä.  Onko päätösvalta vanhimmalla, suurikokoisimmalla vai suurituloisimmalla? Mua oikeasti kiinnostaisi, miten näissä maissa asiat käytännössä hoidetaan? 

Ehkä ovat joustavampia kaikessa. Suomalaiset on nyrpeää pihiä kansaa. Laskevat varmaan kuinka monta kertaa kukakin veti vessan ja kävi suihkussa. 

Vierailija
73/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On luksusta asua yksin. Voi elää täysin vapaasti oman mielensä mukaan, ei ketään muuta mäkättämässä eikä kotirauhaa pilaamassa.

Sitten totutaan tähän ja eipä mahdu enää puolisoa elämään. Tämä nähty myös näissä paritusohjelmissa. Vaikea sovittaa toista omiin kaavoihin kangistuneeseen elämään.

Vierailija
74/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellinen tai avoliitossa asuva saa vähemmän tukia kuin yksin asuva. 

Tämä on monelle opiskelijalle kynnyskysymys mitä tulee yhteenmuuttoon kumppanin kanssa. 

Perheitä ei tueta Suomessa. Tämä ei liene yllätys kellekään.

Suomi on konkurssikypsä maa

Se konkurssi seuraa juuri syntyvyyden kestämättömästä romahduksesta. Ilman lapsia ja työikäisiä oleva maa, joka on täynnä vanhuksia ja myöhäiskeski-ikäisiä, tuhoutuu omaan mahdottomuuteensa eikä tulevaisuudessa ole edessä itsestään selvästi muuta kuin taloudellinen totaaliromahdus ja kansakunnan sukupuutto. 

Ehkä typerintä, vaarallisinta ja epäisänmaallisinta mitä maan johto voisi koskaan tehdä on tällaisella väestöpohjalla heikentää perheiden taloudellista tilannetta, ja näin on juuri tehty. Näitä konsteilla on tuhottu talous, syntyvyys ja tulevaisuudenusko. Syntyvyys painuu kohti nollaa.

Katsokaa, mitä Virossa on tehty. Pistetty kaikki peukut perheisiin ja nuoriin. Perhe-etuudet ovat Suomeen verrattuna tähtitieteelliset. Ja totta puhuen näin on kyllä pitkälti kaikissa eurooppalaisissa länsimaissa.

75/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ovat joustavampia kaikessa. Suomalaiset on nyrpeää pihiä kansaa. Laskevat varmaan kuinka monta kertaa kukakin veti vessan ja kävi suihkussa. 

Ehkä noin, mutta tuo on kuitenkin ylimalkainen vastaus eikä millään tavalla konkreettinen. Oleellista kuitenkin on, että kuka tuuollaisissa kolmen sukupolven talouksissa on se, joka saa sanoa viimeisen sanan ja jota sitten kaikki muut kiltisti tottelevat. Ja mä en aiemmassa kommentissani puhunut vain rahasta vaan muustakin. Kuten vaikka siitä, kuka päättää, milloin huushollissa on hiljaisuus. Mutta kuten aiemmin jo yhdessä kommentissani kirjoitinkin, niin suomalaiset haluavat säilyttää itsemääräämisoikeutensa. Ei vanhukset sen paremmin kuin aikuisetkaan halua, että joku muu tulee sanelemaan, mitä saa tehdä ja mitä ei. Alaikäiset joutuvat vanhempiensa käskyjä noudattamaan, mutta täysi-ikäiset eivät. Ja siksi meillä varmaan moni nuori haluaakin viimeistään parikymppisenä muuttaa omilleen, ettei ole enää äiskän ja iskän käskytettävänä. 

Vierailija
76/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan fiksu nainen ei ota äijää omaan kotiinsa asumaan.

Vierailija
77/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kaikista kulttuureista, mutta minulla on vietnamilaisia työkavereita ollut jo yli 20 vuotta. Heillä on edelleen täälläkin tosi yhtenäinen ja perhekeskeinen kulttuuri. 

Ja ainakin näillä mun tuntemilla on se vanhin äitihahmo, eli yleensä mummi se, joka sanoo sen viimeisen sanan ja kaikki muut tottelee.

Siinä on hierarkiassa varmasti poikien vaimot kaikkein alimmassa asemassa, mutta toisaalta heistä tulee sitten aikanaan se pääpiru. 😄

78/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kaikista kulttuureista, mutta minulla on vietnamilaisia työkavereita ollut jo yli 20 vuotta. Heillä on edelleen täälläkin tosi yhtenäinen ja perhekeskeinen kulttuuri. 

Ja ainakin näi

Jotain tällaista vähän epäilinkin, koska eihän siitä mitään tule, jos jokainen sooloilee mitä itse haluaa ja mihin aikaan vuorokaudesta haluaa.

Vierailija
79/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnot ovat täällä melko pieniä. Kyllä aikuistuva nuori yleensä kaipaa omaa rauhaa. Kukapa ei kaipaisi.

Vierailija
80/88 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten totutaan tähän ja eipä mahdu enää puolisoa elämään. Tämä nähty myös näissä paritusohjelmissa. Vaikea sovittaa toista omiin kaavoihin kangistuneeseen elämään.

Ei onneksi ole mikään pakkokaan.