Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeuttini sanoi, että olen machiavellistinen. Onko se

Vierailija
25.01.2026 |

Huono asia?

Entä ajatteletko, että psykopaatti välttämättä on aina paha? Ihminen voi olla ilman positiivisia tunteita ja silti tehdä hyvää 

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö psykologiassa tulkita persoonallisuushäiriöitä sen mukaan, aiheuttavatko ne ihmiselle kärsimystä? Jos eivät, niin mitään ongelmaa ei ole. Joten kärsitkö, ap?

En kärsi :)

Ap

Oletko aiheuttanut kärsimystä läheisillesi?  Onko läheisiin hyvät välit vai karttavatko he sinua?

Vierailija
122/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän vain ole narsisti, ^minua älykkäämpi^? Mistä pääaineesta äitisi teki väitöskirjan?

Ap

Korkea koulutus ei takaa korkeaa älykkyyttä. Suomen älykkäin oli muistaakseni duunarimies, harrasti jousiammuntaa. Sinänsä jostakin aineesta väitteleminen on arvostettavaa, toki. Vanhemman ansioilla lesoilu ei niinkään.

Katso video alla:

No ne ei luonnollisesti lesoile, joilla ei mitään lesoiltavaa ole. Mutta mukavaa, että nyt myös työläisvanhempien, kuten rakennusmestarien ja terveydenhoitajien lapset voivat hankkia itselleen ilmaisen korkeakoulututkinnon :)

Ap

Valitit aiemmin ilkeydestä, joka tulkintasi mukaan kohdistui yksilöön, sinun. Tässä lainaamassani viestissä kohdistat tietoista ilkeyttä suureen joukkoon ihmisiä. Osoitat epäarvostusta ihmisiä, jotka tekevät tärkeää työtä, kohtaan ja samalla kertaa halveksut heidän lapsiaan, muka-arvostusta osoittaen.

Kaunista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syystä sinulla on PTSD-diagnoosi?

Vierailija
124/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tämän taidon oppia?

Vierailija
125/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö psykologiassa tulkita persoonallisuushäiriöitä sen mukaan, aiheuttavatko ne ihmiselle kärsimystä? Jos eivät, niin mitään ongelmaa ei ole. Joten kärsitkö, ap?

Ap

Oletko aiheuttanut kärsimystä läheisillesi?  Onko läheisiin hyvät välit vai karttavatko he sinua?

On hyvät välit. Pitkä avioliitto, 19 vuotta. Joka päivä mieheni osoittaa sanoin ja teoin, kuinka paljon minua rakastaa.

Ap

Vierailija
126/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitusteknisrsti olen taitava. Verbaalisesti. Sitä.

Ap

Sama. Huomasithan muuten kirjoitusvirheesi? Psyk.sh/M51

En huomannut. Omen epätäydellinen ihminen.

Ap

//

Nämä eivät minulta. Olen usein multitaskannut stepperin päällä 

hurjassa vauhdissa/erittäin nopeasti 

tekstaten, ja tekstissä 

on saattanut siten olla nopeustypo.

En ole ollut perfektionisti eli 

editoinut samoin kuin muuhun

someen, koska tämä on vain viihdepalsta, 

jossa kommentti ja koko ketju poistuu hyvinkin nopeasti. Suurin osa aloituksista

on selvästi muutaman saman tekaisemia. Eri rooleissa - aina sama tyyppi plus päälle erikseen vielä ryccätrullit omin @gendoin.

...

*Kun avaan seuraajaperustaisen sometilin,

en julkaise MTN ennen kiiretypojen huolellista korjaamista. Kaikki tiptop 100%.

Supremelaatua. Rest assured. ^_^

Hyvää sunnuntaita.

E

Vierailija
127/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voin olla sitäkin. Pystyn kuitenkin tarvittaessa esiintymään empaattisena, avuliaana ja lämpimänä - silloin kun siitä on minulle itselleni jotakin hyötyä.

Ap"

Olet joko todella nuori tai yksinkertainen, jos luulet, etteivät muut huomaa teeskentelyä. Intuitio varoittaa kaltaisistasi ja onkin usein narsististen ihmisten inhokkisana.

Vierailija
128/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti varmaan murtui myötähäpeästä, tai sitten narsistit saavat normon voimaan pahoin grandiöösiydessään.

Vierailija
129/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäkestoinen trauma (20 vuotta).

Ap

Vierailija
130/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voin olla sitäkin. Pystyn kuitenkin tarvittaessa esiintymään empaattisena, avuliaana ja lämpimänä - silloin kun siitä on minulle itselleni jotakin hyötyä.

Ap"

Olet joko todella nuori tai yksinkertainen, jos luulet, etteivät muut huomaa teeskentelyä. Intuitio varoittaa kaltaisistasi ja onkin usein narsististen ihmisten inhokkisana.

No, eivät ole huomannut. Muiden piikkiin on mennyt :)

Ap

Vierailija
131/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On hyvät välit. Pitkä avioliitto, 19 vuotta. Joka päivä mieheni osoittaa sanoin ja teoin, kuinka paljon minua rakastaa.

Ap

Miten sinä osoitat kunnioitusta ja rakkautta hänelle?

Vierailija
132/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti varmaan murtui myötähäpeästä, tai sitten narsistit saavat normon voimaan pahoin grandiöösiydessään.

Hän tukee minua ihanasti.

Ap

Vierailija
133/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^
Sanoin ja teoin joka päivä.

Ap

Vierailija
134/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

Joo on se huono asia.

Mutta kyllä se karma on bitch sullekin. Se on hyvä asia.

Vierailija
135/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä, että menit lopulta terapiaan. Toivottavasti saat pysyvää apua. Suosittelen NLP- ja EDMR-terapiaa, onko sinulle kokeiltu? Samoin voisit saada apua TRE-terapiaharjoitteista, teen näitä itse kotona välillä.

Vierailija
136/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

20vuotta. Miten se on mahdollista?

Vierailija
137/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

No, eivät ole huomannut. Muiden piikkiin on mennyt :)

Ap

Mistä tiedät? Me normot teeskentelemme usein, ettemme huomaa asioita. En koskaan sanoisi mitään kaltaisellesi tai ilmaisisi huomanneeni. Koska taidat olla myös kirjolla, etkö olekin?

Vierailija
138/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia: 

"Machiavellismin käsite psykologiassa

Persoonallisuuspsykologian alalla machiavellismi on persoonallisuuspiirrekonstruktio, jolle ovat ominaisia manipuloivuus, välinpitämättömyys moraalista, empatian puute sekä laskelmoiva oman edun tavoittelu.  

...

Machiavellistiselle persoonallisuudelle on ominaista muiden hyväksikäyttö omien tavoitteiden saavuttamiseksi. Siihen liittyvät matala tunnollisuus, heikko sovinnollisuus, vastuuttomuus ja itsekkyys. Toisin kuin narsismissa ja psykopatiassa, machiavellismissa ei korostu vahva itsensä ihailu tai omien kykyjen yliarviointi. Piirre on yhdistetty erityisesti valkokaulusrikollisuuteen, mutta se ei välttämättä liity älykkyyteen tai takaa menestystä. 

Machiavellismi nähdään sosiaalisena strategiana, eikä sitä luokitella kliiniseksi persoonallisuus- tai mielenterveyden häiriöksi, vaikka se piirteiltään sopisi persoonallisuushäiriöiden B-klusteriin.[4]

Machiavellismi on myös yksi ns. pimeän triadin ja pimeän tetradin piirteistä. Pimeään triadiin kuuluvat lisäksi psykopatia ja narsismi, ja tetradiin myös sadismi."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Machiavellismi

Vastaus aloitukseen: Ei tuollainen machiavellismi ole määritelmän mukaan mitään kovinkaan hienoja piirteitä ihmisessä. Empatian puute muita kohtaan on jo itsessäään aikas paha puute. Epärehellinen piilovehkeily muiden selkien takana ei myöskään ole kovin mairittelevaa.

kys 2: Psykopaatti ei aina tosiaan ole "paha". Kasvatuksella ja kasvuolosuhteilla on käsittääkseni usein hyvin suuri mekitys siinä, millaisilla toimintatavoilla ja kompassilla psykopaatti elää maailmassa. 

Psykopaatti voi olla omaksunut ja pitää itselleenkin edullisena elää pääasiassa hyvien tapojen, sääntöjen ja lakien mukaisesti. Hän voi saavuttaa näin esimerkiksi yhteiskunnallisesti hyvän arvostetun aseman. 

Psykopatiaan liittyvästä kylmähermoisuudesta voi olla joskus myös hyötyä ja etua, vaikkapa joissakin tietyissä ammateissa, kuten vaikkapa kirurgi. Taitava psykopaatti-kirurgi voi tehdä paljonkin hyvää muille työllään, samalla kun itse saavuttaa arvostusta, hyvä aseman ja varallisuutta.

Väittäisin kuitenkin, että usein tämä psykopaatinkin epatiakyvyttömys kyllä aiheuttaa monenaisia ongelmia ja vaikeuksia, sekä nostaa riskin paljon tavallista isommaksi satuttaa muita ja toimia väärin.

Vierailija
139/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä, että menit lopulta terapiaan. Toivottavasti saat pysyvää apua. Suosittelen NLP- ja EDMR-terapiaa, onko sinulle kokeiltu? Samoin voisit saada apua TRE-terapiaharjoitteista, teen näitä itse kotona välillä.

Lisään vielä, että tarvitsen näitä harjoitteita hoitaakseni traumaa, jonka minulle aiheutti kaltaisesi machiavellistinen henkilö. Näin.

sama

Vierailija
140/153 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus pyhittää keinot -tyyppinen "auttaminen" voi olla todella haitallista ja tuhoavaa sille autettavalle. Täysin, totaalisen sairas ajattelutapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan