Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeuttini sanoi, että olen machiavellistinen. Onko se

Vierailija
25.01.2026 |

Huono asia?

Entä ajatteletko, että psykopaatti välttämättä on aina paha? Ihminen voi olla ilman positiivisia tunteita ja silti tehdä hyvää 

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta vain tuo yksi kommentti.

En osallistu enempää.

Pahoittelut tekstiini joskus jääneistä

kiiretypoista ja tuplaväleistä.

Ilmoitan somestani aikanaan.

Olen tottunut ulkomaiseen kohdeyleisöön,

suomalaiset totta puhuen 

jännittävät minua > hieman erikoislaatuisten, muusta maailmasta 

roimasti poikkeavien käytöstapojensa osalta.

Vähäinen empatia/tunneäly loistaa

kiittämättömyyden rinnalla.

[Sitten se kansaamme liitettävä armoton, Kirottu K-ilmiö vielä..]

Mutta enhän tiedä, jollen rohkeasti kokeile.

Jos ei Suomileijona syty, niin ok, siirryn vieraskieliseen globaaliformaattiin. Sen aika näyttää..

Minulta on pyydetty mahdollisuutta

henk.koht. tapaamisiin ja muun muassa ryhmien vetämiseen. Sulattelen visioita.

E

Vierailija
142/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että et ole autistinen? Mä pyytäisin sinuna tutkimuksia. Autismissa on normaalia että ei osata näyttää omia tunteita ja sosiaaliset taidot ovat niin heikot että ihmiset luulee että oot tarkoituksella tunteeton ja kylmä ihminen. 

No mut ap sanoo itsekin, että vehkeilee kulisseissa itsensä hyväksi. (Mikä kuvaa juuri tuota machiavellimaista toimintaa.)

Sellainen on aika eri asia, kuin ettei osaisi näyttää tunteitaan tms.

Toki voi olla ylipäätään sekä autisti, että kaikenlaista muutakin samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autisteja, etenkin ennen, kiusattiin paljon lapsena ja nuorena. Vielä noin 50-60-luvulla autisistia lapsia pidettiin psykoottisina. Jatkuva kiusaaminen voi kääntää ihmisen sisäänpäin ja vääristää persoonan kehitystä. Vähitellen tällaisesta äärimmäisen hauraan itsearvostuksen omaavasta nuoresta kehittyy narsistinen, machiavellistinen aikuinen. Kaikki autistit eivät ole tällaisia tietenkään. Valitettavasti hyvin moni yli 50-vuotiaista miesautisteista on kokenut kiusaamista ja tunnistan Ap:n ajattelusta useamman samankaltaisen miehen, jonka tunnen irl. Ajatteluun sisältyy vahvasti harha siitä, etteivät muut huomaa mitään, vaikka käyttäytyvät hyvin läpinäkyvästi kaikessa 'oveluudessaan', kun pelaavat ja manipuloivat. Keisarin uudet vaatteet -ilmiö.

Vierailija
144/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta vain tuo yksi kommentti.

En osallistu enempää.

Pahoittelut tekstiini joskus jääneistä

kiiretypoista ja tuplaväleistä.

Ilmoitan somestani aikanaan.

Olen tottunut ulkomaiseen kohdeyleisöön,

suomalaiset totta puhuen 

jännittävät minua > hieman erikoislaatuisten, muusta maailmasta 

roimasti poikkeavien käytöstapojensa osalta.

Vähäinen empatia/tunneäly loistaa

kiittämättömyyden rinnalla.

[Sitten se kansaamme liitettävä armoton, Kirottu K-ilmiö vielä..]

Mutta enhän tiedä, jollen rohkeasti kokeile.

Jos ei Suomileijona syty, niin ok, siirryn vieraskieliseen globaaliformaattiin. Sen aika näyttää..

Minulta on pyydetty mahdollisuutta

henk.koht. tapaamisiin ja muun muassa ryhmien vetämiseen. Sulattelen visioita.

E

Koko sydämestäni kaikkea hyvää.

Toivottavasti somesi on menestyksekās.

Siitä voi tulla jopa ammatti sinulle.🌸

Vierailija
145/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

Jossain kohdassa kaltaisesi narsistiastuu väärille varpaille, näet sitten. Ihmiset kyllä tietävät mikä olet, mutta eivät sano sitä sinulle itsellesi. 

En ole narsisti, joten ei päde minuun. Yleensä se menee niin, että kun toivot pahaa jollekin toiselle, se paha tapahtuu sinulle itsellesi. Siksi ei kannata toivoa pahaa toiselle :)

Ap

Kaikki psykopaatit on narsisteja, kuten tiedät.

Tähän täytyy nyt sivuhuomautuksena sanoa, että psykopatia on synnynnäinen ja rakenteellinen asia, ja johtuu aivoista. Psykopatiaan kuuluu narsistisia piirteitä, mutta ei narsistista persoonallisuushäiriötä. Narsistinen persoonallisuushäiriö sen sijaan syntyy esimerkiksi vaikeasta lapsuudesta, mitä ei tietenkään kaikilla psykopaateilla ole. Toisin sanoen, psykopaatilla ei välttämättä, tai oikeasti hyvinkään todennäköisesti ole huono itsetunto, niinkuin taas narsisteilla on, koska psykopaatti vähät välittää mitä muut ajattelevat, kun taas narsistille se on kaiken keskikohta.

Narsistilla voi kyllä hyvinkin olla machiavellistisia piirteitä.

Vierailija
146/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että et ole autistinen? Mä pyytäisin sinuna tutkimuksia. Autismissa on normaalia että ei osata näyttää omia tunteita ja sosiaaliset taidot ovat niin heikot että ihmiset luulee että oot tarkoituksella tunteeton ja kylmä ihminen. 

Voin olla sitäkin. Pystyn kuitenkin tarvittaessa esiintymään empaattisena, avuliaana ja lämpimänä - silloin kun siitä on minulle itselleni jotakin hyötyä.

Ap

Tuollainen esittäminen muille omien etujen ajamisen tähden, sitten kyllä on narsistinen piirre.

Kai ymmärrät, että tuollainen on valheellinen tapa elää, esittää itsensä, ja toimia muiden kanssa vuorovaikutuksessa?

Kuinka paljon koet olevasi oma itsesi ja rehellinen esimerkiksi läheisemmissä ihmissuhteissa, vai esitätkö niissäkin paljonkin?

Tuosta esittämisestä vielä, että toki ihmisille on tavallista, että jonkin verran ollaan vaikka hienotunteisia tai vieraskohteliaita muutenkin, eikä aina niin raatorehellisiä ja sanota kaikkea suoraan. Tarkoituksenhakuinen laskelmoiva valheellisuus omana yleisenä toimintatapana on kuitenkin vähän eria asia. Vrt. Usein hienotunteisuudessa, kun ei olla niin suoria, tai vähän esitetäänkin, motiivi voi olla sentyyppinen, ettei haluata loukata toista, tai halutaan välttää ikävä tilanne, tai asia on itselle vaikea tms. Itsekäs motiivi voi puuttua kokonaankin. 

Vierailija
147/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt jotakin voimme kaikki oppia tästä keskustelusta on se, että huolehdimme siitä, ettei lapsia ja nuoria kiusata. Seuraukset voivat olla laajat, eivätkä koske vain sitä kiusattua.

Vierailija
148/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

En näe tuossa mitään pahaa. Tyypillistä älykkään ihmisen käytöstä vaikka pelinappuloilla pelata voittaakseen. Eivätkö kaikki sitten yritä tehdä parhaansa saadakseen itselleen hyvän lopputuloksen?  

Vierailija
149/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap suuttunut jostain mikä on oman toimintasi seurausta?

Vierailija
150/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En näe tuossa mitään pahaa. Tyypillistä älykkään ihmisen käytöstä vaikka pelinappuloilla pelata voittaakseen. Eivätkö kaikki sitten yritä tehdä parhaansa saadakseen itselleen hyvän lopputuloksen?  

Eivät jos tämä tarkoittaa muiden manipuloimista, hyväksikäyttöä ja/tai sumutusta. Vaikka perustelisi tekonsa muiden edulla. Jumalharha, moraalittomuutta.

Vierailija
151/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei muista piittaamatta.

Vierailija
152/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Machiavellismi lukeutuu ihmisen persoonan ns. synkkään triadiin. Kuulostaako se sinusta positiiviselta, neutraalilta vai negatiiviselta? 

Tiedän, mihin se lukeutuu. Keinot voivat olla kyseenalaisia ja päämäärät silti hyviä.

Ap

Hmm. Jos ajaa - omaa etua - kuten itsekin alussa kerroit, niin päämäärä on silloin nimenomaan itselle hyvä päämäärä, itsekkäästi, ei muille tai yleisesti.

On vähän eri asia sitten sellainen, että ajattelee jonkin päämäärän olevan yleisesti kaikille hyvä, ja ajaa sitä sitten kysennalaisiin keinoin. Siinä on aidosti motiivina edes hyvä yleisesti ottaen, ei vain itsekkäästi. Usein kuitenkin silloinkin "taroitus pyhittää keinot" -toimintamalli, aiheuttaa kuitenkin paljon harmia. Riippuu tietenkin tapauksesta ja teoista. Siinäkin on tavallaan ajatus itsensä ylentämisestä, että itse tietää paremmin kuin muut, mikä on muillekin hyväksi. Usein tällaisella mentaliteeitta mennään rankasti metsään ja käytös on rajatonta toisten tonteille tallomista ja usein monin tavoin haitalista.

Miksi on niin vaikea toimia rehellisesti ja avoimesti? 

Vierailija
153/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Machiavellismi lukeutuu ihmisen persoonan ns. synkkään triadiin. Kuulostaako se sinusta positiiviselta, neutraalilta vai negatiiviselta? 

Tiedän, mihin se lukeutuu. Keinot voivat olla kyseenalaisia ja päämäärät silti hyviä.

Ap

Sinä olet tässä ketjussa kertonut, että päämääräsi on oma etusi. Oman edun ajatteleminen on hyvää sinun kannaltasi, mutta ei välttämättä laajemmin vaikkapa perheen, työyhteisön tai muun yhteisön kannalta.

Minun etuni on usein myös muiden etu.

Ap

Voisitko koittaa perustella näin ilmiselvän virheellistä ja vinoutunutta ajatusmaailmaa? Tuohan on täysin minäkeskeinen (ja narsistinen) maailmankuva, jossa muutkin ihmiset pyörii vain itsen ympärillä. 

Vai trollailetko nyt ihan täysillä....?

Koetko osaavasi ollenkaan katsoa asioita muidenkin näkökulmista? Komenttisi viittaa vakavaan puutteeseen, ettei tällainen oikein onnistuisi normaalilla tavalla.

Vierailija
154/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^

Ei katsota. Samaa pimeää kolmiota/ neliötä ovat. Machiavellisti ei myöskään ole mikään diagnoosi.

Ap

Machiavellismin erottaa ilmisesti narsismista se, ettei machiavellismissa "korostu vahva itsensä ihailu tai omien kykyjen yliarviointi" (wikipedia). 

Joissakin kommenteissasi näkyy kyllä tällaista itsensä korottamista jonkin verran. Miten itse arvioisit asiaa?

Vierailija
155/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tällainen henkilö kiusasi minua sadistisesti vuosia, todella ovelasti ja lahjakkaasti, eri tavoin. Jossakin kohtaa ilmeisesti omatunto soimasi kun hän tajusi, että aloin murtua, masentua ja kiusaaminen vaikutti ihan oikeasti elämääni ja sen kulkuun, jopa läheisiini. Sitten hän aloitti tällaisen 'pyyteettömän' auttamiskampanjan, maksaen parille ihmiselle siitä, että tutustuivat minuun ja 'auttoivat' eteenpäin, korjasivat murtumat. Kun tajusin kuvion ja pyristelin irti, hän aloitti uudestaan sadistisen kiusaamisen. Tällainen älykäs, korkeasti koulutettu, strategisesti ajatteleva machiavellisti tekee paljon pahaa muille. Ihan todella uskon, että tämä henkilö kuten Ap luulee itse toimivansa muiden etua tavoitellen, koska hänen käsityksensä mukaan hän ja vain hän on Viisain, Älykkäin, Osaavin ja parhaiten muiden edun ymmärtävä. 

Vierailija
156/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla termien kanssa tarkkana. Psykopaatti on 100% narsisti, täysin tunteeton ja empatiakyvytön oman edun tavoittelija. Kun terapeutti sanoi, että oot machiavellistinen, tarkoitti että sussa on siihen viittaavia piirteitä, mutta ei niin paljon että voisi sanoa 100% machiavellistiksi. Mitä vähemmän piirteitä, sitä paremmat mahdollisuudet päästä näistä piirteistä eroon, JOS ITSE HALUAA. Vaikutat olevan ylpeä näistä piirteistä, joten eroon et niistä taida haluta.

Väärin. Kaikki psykopaatit eivät ole narsisteja.

Ap

Ovat. Kaikki narsistit eivät ole psykopaatteja. 

Eivät ole. Kysy vaikka Vakninilta.

Niin, että kysy tältä narsistilta asiaa :D 

Hän ei ehkäpä tätä vakiintunutta ammattilaisten keskuudessa yleistä määrittelyä päätä, mitä mieltä nyt itse sitten asiasta onkaan.

Vierailija
157/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä tässä on sinusta hienoa? Tunnetko ylemmyyttä muita ihmisiä kohtaan? Olet myös melkoisen tyhmä tai kirjolla, jos luulet, etteivät muut huomaa. Kyllä huomaavat.

Se, että nautin siitä. Isällläni on muuten todettu Mensa-tason älykkyys ja molemmat vanhempani ovat väitelleet nk. kovista tieteistä. Mitenkäs sinulla - oletko luokkaretkellä?

Ap

Olennaista on se, miten ja mihin älyään käyttää. Älykäs narsisti tai machiavellisti voi aikaansaada paljon pahaa ympärilleen. Eli hän käyttää silloin älyään huonosti ja väärin.

- eri

Vierailija
158/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Machiavelli kirjoitti ja opetti vallankäyttöä aikanaan.

Tähän päivään ja Suomeen: Työttömien kaikenlainen kuritus, solvaus yms. joka on jatkuvasti läsnä, niin somessa, kuin viranomaisten toiminnassa toimii hyvänä esimerkkinä.

Työläiset pidetään töissä, kun tarjotaan erittäin paljon huonompi vaihtoehto tilalle, jos ei tee työtä. Vaikka sitten fyysisen ja henkisen terveytensä kustannuksellakin, niin seuraa rangaistus. Se on vallankäyttöä, johon liittyy henkistä väkivaltaa, kiristystä, uhkailua jne.

Kansan hallintaan tarvitaan joskus voimaa. Joko psyykkistä painostusta tai ihan konkreettisia pakkokeinoja, kuten vankila.

Ihmiset luonnostaan muodostavat hierarkioita, koska ovat biologisesti laumaeläimiä, joilla täytyy olla johtaja, jotta he tuntisivat olonsa turvalliseksi. Tai muuten lauma hajaantuu. Syntyy kaaos, kuten vaikka sisällissota, vallankumous tms.

Psykologit ovat ottaneet hänen nimensä käyttöön ehkå hieman epäreilusti. Tunnustamatta kontrollin ja järjestäytyneiden yhteisöjen hyötyjä, ja tunnustamatta sitä seikkaa, että johtajia tarvitaan usein kaikkien parhaaksi. Toki valtaa voidaan myös käyttää väärin. Mutta se eri asia kuin oikeutettu vallankäyttö, jolla on yleinen hyväksyntä.

Vierailija
159/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sehän riippuu ihan asiasta. On myös muita asioita kuin omat mielihalut ja edut, esim. yhteisön (mikä se nyt kussakin tilanteessa on, perhe, ystäväpiiri, työyhteisö, työnantaja) edut. Ja tuollainen grandiöösi kuvitelma, että muut ihmiset eivät tajua - monet ovat myös liian kohteliaita sanomaan mitään.

Vierailija
160/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein puolitutut ja ventovieraatkin tulevat tukemaan, lohduttamaan ja puolustamaan minua, kun olen kokenut jotakin epäoikeudenmukaista (tai saan aikaan vaikutelman siitä). 

Minä niin nautin näistä tilanteista!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi