Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeuttini sanoi, että olen machiavellistinen. Onko se

Vierailija
25.01.2026 |

Huono asia?

Entä ajatteletko, että psykopaatti välttämättä on aina paha? Ihminen voi olla ilman positiivisia tunteita ja silti tehdä hyvää 

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että koulutukseltasi on jotain hyötyä sitten, psyk.sh :) Ei menneet yhteiskunnan rahat hukkaan.

Ap

Vierailija
102/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitusteknisrsti olen taitava. Verbaalisesti. Sitä.

Ap

Sama. Huomasithan muuten kirjoitusvirheesi? Psyk.sh/M51

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kun joku kehuu toista ihmistä teknisesti taitavaksi, ajattelet heti: "ahaa, tämä henkilö on kirjoitusteknisesti taitava. Verbaalisesti."

Kiitos tästä, tällä jaksan loppupäivän. 😂

Vierailija
104/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No sittenhän terapeutti oli oikeassa.

Ap"

Niin varmasti oli. Oma kuvauksesi ajatusmaailmastasi kuulostaa machiavellistiseltä kyllä. Onko sulla pershäiriödiagnoosi?

Minulla on diagnoosi epävakaasta persoonallisuushäiriöstä. Terapeuttini mukaan minulla ei sitä kuitenkaan ole, ainoastaan PTSD.

Ap

Nykyään käydään keskustelua siitä, että voisiko epävakaa persoonallisuushäiriö olla yksi narsistisen persoonallisuushäiriön muodoista. Molemmissa on hyvin paljon samanlaisia piirteitä. Toistaiseksi epävakaa on kuitenkin edelleen oman diagnoosinsa alla. Terapeuttihan voi sanoa mitä vaan, mutta eivät lääkärit epävakaan diagnoosia anna kenelle tahansa ilman mitään perusteita. Epävakailla on usein PTSD.

Epävakaat nyt kerää itselleen traumoja traumatisoitumalla ihan kaikesta ja tekemällä valtavan asian kaikista normaaleista vastoonkäymisistään. Jäävät vellomaan jokaiseen pahanolontunteeseen ja syyttävät siitä muita ja uhriutuvat. Niiden koko elämä on yhtä itsesääliä.

Vierailija
105/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän vain ole narsisti, ^minua älykkäämpi^? Mistä pääaineesta äitisi teki väitöskirjan?

Ap

Vierailija
106/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En huomannut. Omen epätäydellinen ihminen.

Ap

Vierailija
107/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kun joku kehuu toista ihmistä teknisesti taitavaksi, ajattelet heti: "ahaa, tämä henkilö on kirjoitusteknisesti taitava. Verbaalisesti."

Kiitos tästä, tällä jaksan loppupäivän. 😂

Mukavaa loppupäivää sinulle, ystäväni :)

Ap

Vierailija
108/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^
Sen takia ilmeisesti diagnoosi väärä, sillä minä en vello missään. Olen varsin tyytyväinen elämääni.

Ap

Vierailija
109/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän vain ole narsisti, ^minua älykkäämpi^? Mistä pääaineesta äitisi teki väitöskirjan?

Ap

Korkea koulutus ei takaa korkeaa älykkyyttä. Suomen älykkäin oli muistaakseni duunarimies, harrasti jousiammuntaa. Sinänsä jostakin aineesta väitteleminen on arvostettavaa, toki. Vanhemman ansioilla lesoilu ei niinkään.

Katso video alla:

Vierailija
110/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tuo ei vielä todista mitään. Sen sijaan, että käyttäisit neutraalimpaa muotoilua itsestäsi, hyppäät heti ääripäähän. Mikäli et tuntenut itseäsi loukatuksi, niin olisit voinut verbaalisesti lahjakkaana todeta, ettet ole täydellinen. Psyk.sh/M51

Vierailija
111/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla termien kanssa tarkkana. Psykopaatti on 100% narsisti, täysin tunteeton ja empatiakyvytön oman edun tavoittelija. Kun terapeutti sanoi, että oot machiavellistinen, tarkoitti että sussa on siihen viittaavia piirteitä, mutta ei niin paljon että voisi sanoa 100% machiavellistiksi. Mitä vähemmän piirteitä, sitä paremmat mahdollisuudet päästä näistä piirteistä eroon, JOS ITSE HALUAA. Vaikutat olevan ylpeä näistä piirteistä, joten eroon et niistä taida haluta.

Väärin. Kaikki psykopaatit eivät ole narsisteja.

Ap

Väärin. Kaikki psykopaatit todella täyttävät samalla myös narsistisuuden määritelmän, mutta kaikki narsistit eivät ole psykopaatteja. 

Psykopatiaan kuuluu siis lisäksi muitakin tunnusomaisia ominaisuuksia kuin narsismi.

Vierailija
112/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

Kyllä ne tajuaa.

Vierailija
113/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Korkea koulutus ei takaa korkeaa älykkyyttä. Suomen älykkäin oli muistaakseni duunarimies, harrasti jousiammuntaa. Sinänsä jostakin aineesta väitteleminen on arvostettavaa, toki. Vanhemman ansioilla lesoilu ei niinkään.

Katso video alla:

No ne ei luonnollisesti lesoile, joilla ei mitään lesoiltavaa ole. Mutta mukavaa, että nyt myös työläisvanhempien, kuten rakennusmestarien ja terveydenhoitajien lapset voivat hankkia itselleen ilmaisen korkeakoulututkinnon :)

Ap

Vierailija
114/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tuo ei vielä todista mitään. Sen sijaan, että käyttäisit neutraalimpaa muotoilua itsestäsi, hyppäät heti ääripäähän. Mikäli et tuntenut itseäsi loukatuksi, niin olisit voinut verbaalisesti lahjakkaana todeta, ettet ole täydellinen. Psyk.sh/M51

Selvä homma. Hirveästi haen kaikenlaisia todisteita nyt.

Ap

Vierailija
115/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö psykologiassa tulkita persoonallisuushäiriöitä sen mukaan, aiheuttavatko ne ihmiselle kärsimystä? Jos eivät, niin mitään ongelmaa ei ole. Joten kärsitkö, ap?

Vierailija
116/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla termien kanssa tarkkana. Psykopaatti on 100% narsisti, täysin tunteeton ja empatiakyvytön oman edun tavoittelija. Kun terapeutti sanoi, että oot machiavellistinen, tarkoitti että sussa on siihen viittaavia piirteitä, mutta ei niin paljon että voisi sanoa 100% machiavellistiksi. Mitä vähemmän piirteitä, sitä paremmat mahdollisuudet päästä näistä piirteistä eroon, JOS ITSE HALUAA. Vaikutat olevan ylpeä näistä piirteistä, joten eroon et niistä taida haluta.

Väärin. Kaikki psykopaatit eivät ole narsisteja.

Ap

Väärin. Kaikki psykopaatit todella täyttävät samalla myös narsistisuuden määritelmän, mutta kaikki narsistit eivät ole psykopaatteja. 

Psykopatiaan kuuluu siis lisäksi muitakin tunnusomaisia ominaisuuksia kuin narsismi.

No, minä en ole psykopaatti kuitenkaan, ainoastaan ptsd löytyy :)

Ap

Vierailija
117/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö psykologiassa tulkita persoonallisuushäiriöitä sen mukaan, aiheuttavatko ne ihmiselle kärsimystä? Jos eivät, niin mitään ongelmaa ei ole. Joten kärsitkö, ap?

En kärsi :)

Ap

Vierailija
118/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatti ei ole aina absoluuttisen paha, mutta mieluummin olen ns normaalin tunne-elämän omaavan ihmisen seurassa. Sama pätee ihmisiin, joilla on paljon machiavellistisiä piirteitä. 

Olen ollut parin diagnosoidun psykopaatin seurassa. Heistä huokuu sellainen (ja näkyy) aura, että he ovat heti valmiita heittämään minut bussin alle, jos en palvele heidän itsekeskeisiä päämääriään. Empaattisisia tai altruistisia piirteitä omaavista ei tule tällaista fiilistä. 

Ap, mitä tykkäät poliitikoista? Heiltä löytyy ryhmänä aika paljon sosiapaatin, psykopaatin ja machiavellin piirteitä. 

Vierailija
119/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Selvä homma. Hirveästi haen kaikenlaisia todisteita nyt.

Ap

Ota iisisti. Lähden katsomaan missä Konala haahuilee. Psyk.sh./M51

Vierailija
120/168 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että et ole autistinen? Mä pyytäisin sinuna tutkimuksia. Autismissa on normaalia että ei osata näyttää omia tunteita ja sosiaaliset taidot ovat niin heikot että ihmiset luulee että oot tarkoituksella tunteeton ja kylmä ihminen. 

Voin olla sitäkin. Pystyn kuitenkin tarvittaessa esiintymään empaattisena, avuliaana ja lämpimänä - silloin kun siitä on minulle itselleni jotakin hyötyä.

Ap

Onneksi vaisto osaa varoittaa tämän kaltaisista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän