Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terapeuttini sanoi, että olen machiavellistinen. Onko se

Vierailija
25.01.2026 |

Huono asia?

Entä ajatteletko, että psykopaatti välttämättä on aina paha? Ihminen voi olla ilman positiivisia tunteita ja silti tehdä hyvää 

Kommentit (451)

Vierailija
361/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^

Terapeuttini mukaan minulla ei ole lainkaan epävakaata-, eikä mitään muutakaan persoonallisuushäiriötä, ainoastaan PTSD.

Ap

Sen sijaan olet hänen mielestään "vain" machiavellistinen ;)

= käytännössä narsistisia piirteitä

Vierailija
362/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on pelkkä maisteri, mutta kehuskelee akateemisella menestyksellään. Noloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös machiavellistinen ole niikuin suuruudenhullu? Monet narsistit ovat suuruudenhulluja, mutta kaikki suuruundenhullut eivät ole narsisteja

Vierailija
364/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

Jossain kohdassa kaltaisesi narsistiastuu väärille varpaille, näet sitten. Ihmiset kyllä tietävät mikä olet, mutta eivät sano sitä sinulle itsellesi. 

Eivät tiedä. Täällä toinen pitkän linjan psykopaattinen narsisti :D

No eihän tämä asia tietenkään ole niin mustavalkoinen. Joku tietää ja näkee, ja joku toinen taas ei. Toki narsistin älykkyys vaikuttaa siihen, kuinka piilotetusti ja onnistuneesti hän manipuloin ja valehtelee, ja hän voi joskus aiheutta toisille suurtakin vääryyttä ja käsimystä. Läheisimmät kodin seinien sisällä käytännössä aina kärsivät narsistin henkisestä väkivallasta.

Outoa ja hyvin kehittymätöntä sen sijaan on olla ylpeä tällaisesta toiminnasta. Mutta narsistihan nyt on ylpeä mistä typerästä nyt milloinkin, ja tuntee valheellista ylemmyydentuntoa perusteetta. Heidän persoonansa, minäkuvansa ja maailmankuvansa kun on niin vääristynyt, ja koko elämänsä perustuu kaikelle tällaiselle shaisselle. 

Ja joskus narsistillekin voi tosiaan tulla se seinä vastaan, ja tämä aiheuttaa narsistin kulissien romahduksen ja narsistille henkisellä tasolla siis koko valheellisen elämänsä ja minuutensa romahtamisen. 

Vierailija
365/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on täysin päästään vialla. Jotakin helkutin eri persoonia ja tuollainen sekopää saa olla vapaalla jalalla?!? Lapsiakin vielä tuollaisella saastalla!!!

No siis tuo dissosiaatioteoria ei vaadi mitään  sekopäisyuttö vaan tarpeeksi vakavaa traumaa ja asioiden selittämisen tuon teorian kautta. Itse tunnistan itsessäni ANP + 3-4 EP:tä ja olen ihan tasapainoinen, välittävä ja empaattinen. Ap:n ANP omaa paskat arvot ja siksi vääränlaiset mekanismit. Tai sitten on pers häiriö. 

Eivätkä kaikki psykopaatit ole narsisteja. Toinen vanhemmistani on psykopaatti. Ei lainkaan narsisti. Narsistit ovat paljon helpompia. 

Vierailija
366/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuruudenhullu on grandioosi. 

Machiavellistinen on paha juonittelija ja naruista vetäjä. 

Jos ap:lle on tehty SCID II ja vastannut rehellisesti, voidaan sopia, että uskotaan sen mukaiset persoonallisuushäiriödiagnoosit.

Hei psykopaatti, miksi kuvittelet, että ihmiset paljastaisivat näkevänsä lävitsesi? He antaisivat oman valttikorttinsa sinulle. Itsensä hillitsevä ihminen ei kerro. Joku toinen voi tunnereaktiossaan kertoa. Itse olen aina arvioinut turvallisemmaksi olla ilmaisematta avautuneita silmiäni. Pääsee vähemmällä. Voi pitää etäisyyden ilman paskakostoja. 

Vierailija
367/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuttini mukaan isäni on psykopaatti ja narsisti, äitini ainoastaan narsisti.

Ovat olet paljon julkisuudessa aikoinaan omien alojensa guruina. Arvostettuja, pidettyjä ja väkivaltaisia ihmisiä (jälkimmäinen vain kotioloissa).

Ap

Vierailija
368/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä terapeutilla käyt? Minäkin haluaisin terapeutin, joka heittelee näkemyksiään noin avoimesti. Sellaisia kun ei tunnu olevan. 

Vierailija
369/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naruistavetelijät alkavat kammoamaan minua kun annan heille aikaa vetää naruistani, sitten he vetelevät naruistani mutta narut eivät koskaan ota kiristyäkseen. Kun he tajuavat hommansa turhuuden, he vavahtavat kuin olisivat nähneet kummituksen. Sitten he eivät testaa minua enää.

Vierailija
370/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä terapeutilla käyt? Minäkin haluaisin terapeutin, joka heittelee näkemyksiään noin avoimesti. Sellaisia kun ei tunnu olevan. 

Helsingissä käyn. Pitkän linjan traumaterapeutti. Monia koulutuksia. Mies. Pidän henkilöstä.

Ap 

Vierailija
371/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naruistavetelijät alkavat kammoamaan minua kun annan heille aikaa vetää naruistani, sitten he vetelevät naruistani mutta narut eivät koskaan ota kiristyäkseen. Kun he tajuavat hommansa turhuuden, he vavahtavat kuin olisivat nähneet kummituksen. Sitten he eivät testaa minua enää.

Testaus on aina tehty ennen kuin naruista aletaan vetelemään/ nappeja painelemaan.

Ap

Vierailija
372/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten testaat itseäsi jos olet vaikka pitkällä vaellusreissulla aivan yksin? Vai kammoatko ajatusta yksinolemisesta koska silloin et ole olemassa? 

Vierailija
373/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap missään pitkällä vaelluksella selviäisi yksin, älä edes kuvittele moisia. 

Vierailija
374/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain joskus erään persoonallisuusdiagnoosin mutta tajusin että sitä ei ole olemassa jos olen yksin. Muut ihmiset aiheuttavat sitä. Vapauttavin tajuaminen oli se. Kenenkään ei tarvitse koskaan muuttua, ongelma on persoonien välisissä kitkoissa. Ei MUSSA tai NIISSÄ

Vierailija
375/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten testaat itseäsi jos olet vaikka pitkällä vaellusreissulla aivan yksin? Vai kammoatko ajatusta yksinolemisesta koska silloin et ole olemassa? 

Tykkään yksinolosta. En periaatteessa tarvitse muita ihmisiä yhtään mihinkään.

Ap

Vierailija
376/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,

hän ei tarkoittanut, että sinä olet kokonaan machiavellistinen. Vaan se osa, jonka kanssa hän jutteli sillä hetkellä. Traumatisoitunut ihminen ei ole hullu. Hän voi tiedostaa eri persoonansa ja muistaa kaiken, näyttelijät ja kirjailijat ja käsikirjoittavat varsinkin tiedostavat asioissa usein eri puolia - niin pitkälle, että se mielikuvitus lentää kirjoittamaan kokonaisen maailman La Promesan tapaan :) Ei tosiaan tarkoittanut, että olisit narsisti, vaan että se persoonan osa - luultavasti vahvin ja julmin, traumaasi ytimellisesti liittyvä, sinua puolustava osa (vähättelijöitä vastaan) on machiavellistinen.

Itsekin tunnistan narsistisen osan joka tulee huutamaan aina kun isäni on lähellä. Se puolustaa lapsiosiani, joita isäni on hyväksikäyttänyt. Ei enää, mutta lapsena ja nuorena. Traumatisoitunut ihminen tarvitsee yleensä hyvin voimakkaan persoonan, joka puolustaa häntä hänen pahinta hyväksikäyttäjäänsä kohtaan.

Halaus, Ap. :) Ei hätää. Machiavellistinen osa o paikallaan ehkä juuri siksi, että häntä tarvitaan. Trauman vuoksi jakautunut ihminen on perusprinsiipiltään aina hyvin luova. Tuo luovuus auttaa häntä jakamaan pahan tilanteen osiin, kun paha lapsuudessa tapahtuu, ja mieli muuten särkyisi tapahtuman seurauksena.

Vierailija
377/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap,

hän ei tarkoittanut, että sinä olet kokonaan machiavellistinen. Vaan se osa, jonka kanssa hän jutteli sillä hetkellä. Traumatisoitunut ihminen ei ole hullu. Hän voi tiedostaa eri persoonansa ja muistaa kaiken, näyttelijät ja kirjailijat ja käsikirjoittavat varsinkin tiedostavat asioissa usein eri puolia - niin pitkälle, että se mielikuvitus lentää kirjoittamaan kokonaisen maailman La Promesan tapaan :) Ei tosiaan tarkoittanut, että olisit narsisti, vaan että se persoonan osa - luultavasti vahvin ja julmin, traumaasi ytimellisesti liittyvä, sinua puolustava osa (vähättelijöitä vastaan) on machiavellistinen.

Itsekin tunnistan narsistisen osan joka tulee huutamaan aina kun isäni on lähellä. Se puolustaa lapsiosiani, joita isäni on hyväksikäyttänyt. Ei enää, mutta lapsena ja nuorena. Traumatisoitunut ihminen tarvitsee yleensä hyvin voimakkaan persoonan, joka puolustaa häntä hänen pahinta hyväksikäyttäjäänsä kohtaan.

Halaus, A

Kyllä, juuri näin.

Työminäni on machiavellistinen. Toki tunnen muutkin 5-6 persoonani osaa. Tunneosathan ovat juuri noissa EP-osissa.

Ap

Vierailija
378/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka minulla on rakenteellinen dissosiaatio, en vie asiaa noin pitkälle, ikään kuin osat eivät olisi samassa laatikossa saman koneen osasia. Koen että yhdessä osassa on jotain ja toisessa jotain muuta jne, mutta kaikki ovat minä. On vain niin, että tällä hetkellä kukaan ei näe kaikkia osia, en edes minä. Mutta en koe, että siellä olisi piilossa toinen minä. Eli ei toinen kakku vaan yhden kakun yksi viipale. 

Vierailija
379/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka minulla on rakenteellinen dissosiaatio, en vie asiaa noin pitkälle, ikään kuin osat eivät olisi samassa laatikossa saman koneen osasia. Koen että yhdessä osassa on jotain ja toisessa jotain muuta jne, mutta kaikki ovat minä. On vain niin, että tällä hetkellä kukaan ei näe kaikkia osia, en edes minä. Mutta en koe, että siellä olisi piilossa toinen minä. Eli ei toinen kakku vaan yhden kakun yksi viipale. 

Minulla osat usein riitelevät keskenään, erityisesti silloin kun osa on vaihtumassa. Muistan kuitenkin, mitä olen tehnyt tai sanonut eri osien ollessa päällä, joten oletan ANP:itä olevan ainoastaan yksi. Muutoinhan kyse olisi dissosiatiivisesta identiteettihäiriöstä (DID), eikä pelkästä rakenteellisesta dissosiastiosta.

Ap

Vierailija
380/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on täysin päästään vialla. Jotakin helkutin eri persoonia ja tuollainen sekopää saa olla vapaalla jalalla?!? Lapsiakin vielä tuollaisella saastalla!!!

No siis tuo dissosiaatioteoria ei vaadi mitään  sekopäisyuttö vaan tarpeeksi vakavaa traumaa ja asioiden selittämisen tuon teorian kautta. Itse tunnistan itsessäni ANP + 3-4 EP:tä ja olen ihan tasapainoinen, välittävä ja empaattinen. Ap:n ANP omaa paskat arvot ja siksi vääränlaiset mekanismit. Tai sitten on pers häiriö. 

Eivätkä kaikki psykopaatit ole narsisteja. Toinen vanhemmistani on psykopaatti. Ei lainkaan narsisti. Narsistit ovat paljon helpompia. 

Hyvin sanottu tuosta dissosiaatiosta, komppaan.

Mutta miten määrittelet narsismin tai psykopatian, jos sinusta merkittävä osa psykopaatin toimintamalleista ja ajattelutavoista ei olisi myös täysin narsistisia? Psykologian asiantuntijat määrittelevät psykopatiaan kuitenkin liittyvän voimakkaan narsismin ja selvät vallitsevat narsistiset toimintamallit. Olen tuo, joka aiemmin kirjoitti pidemmästi narsismin ja psykopatian yhtäläisyyksistä sekä eroista.

Miten siis voisi olla psykopaatti - jonka keskeisenä persoonan toimintamallina on juuri voimakkaasti tuo oman edun ajattelun kautta toimiminen kaikessa, joka on narsistista, kuten myös empatiapuutteisuus, joka on myös narsismin ytimessä - jos näitä toimintamaleja ei olekaan?

(Vai korostatko narsismissa nyt sitä narsismin syntytapaa, joka siis pershäiriönarsistilla on tiivistäen lapsuuden kaltoinkohtelu ja sitä myötä persoonan kehityksen häiriö, ja psykopaatilla pääosin synnynnäistä, vai?)

Psykologian oppien mukaan ei pitäisi olla siis mahdollista, ettei ole lainkaan narsisti, mutta on psykopaatti. 

Oletan, että kyse tässä täytyy olla nyt jostain määrittelyerosta? Tarkoitatko ehkä sitä, ettei psykopaatilla ole useinkaan mitään lapsuuden merkittävää kaltoinkohtelua ja sitä kautta persoonan kehittymisen häiriötä tms?

Narsismi ei ole mitenkään myöskään helppoa mielestäni. Toki tavallaan aika loogista ja ennustettavaakin, kun ymmärtää narsistisen pershäiriön synnyn perustan ja siitä kumpuavat hyvinkin tunnusomaiset toimintamallit. 

Tavallaan ymmärrän, jos haluat erottaa narsistisen pers.häiriön narsismin ja psykopatiaan liittyvän narsismin toisistaan, koska nuo pohjamekanismit ovat erit. ja ehkä ilmenevät siksi myös osin vähän eri tavoin? 

Liittyykö oma traumatisoitumisesi siis isäsi psykopaattiseen käytökseen, jos saa kysyä?