Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terapeuttini sanoi, että olen machiavellistinen. Onko se

Vierailija
25.01.2026 |

Huono asia?

Entä ajatteletko, että psykopaatti välttämättä on aina paha? Ihminen voi olla ilman positiivisia tunteita ja silti tehdä hyvää 

Kommentit (451)

Vierailija
341/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai tarkoittiko terapeutti, että sinulla menee puurot ja vellit sekaisin?

Niin jos terapeutti tarkoittikin että ap muistuttaa matchapuuroa.

Tai sitä macchiato-kahvia? Jos on vähän tujakka tai jotain

Vierailija
342/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vain homot käy terapiassa itkemässä äitisuhdettaan, eikä se heitä parane

mene töihin, tule uskoon ja mene puntille

amen

Olen pitkässä parisuhteessa oleva heteronainen ja ongelmani on se, etten itke juuri koskaan. Vihaan kaikkea heikkoutta. Puntilla käyn säännöllisesti.

Ap

Se heikkouden vihaaminen tekee sinusta feikin, menee naamari naamalle. Aidon ihmisen tunnistaa siitä että niiden läsnä on helppo olla, kun ihminen on aito se antaa sanattoman luvan muillekin olla aito ja silloin myös kohtaamisesta tulee aito. 

Kuten muuta,an kerran todettua, persoonani osat ovat irrallaan (yksi ANP + 5-6 EP:tä). Minulla ei ole itseä (self). Siksi käyn terapiassa, että persoonani osat pikkuhiljaa terapian edetessä saataisiin yhdistettyä ja minulle muodostuisi se itse, joka on aito ja jota voi ottaa niskasta kiinni - self.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, millaisia ihmissuhteita sinulla on? Kestävätkö ihmissuhteesi? Oletko eronnut?

Vierailija
344/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vain homot käy terapiassa itkemässä äitisuhdettaan, eikä se heitä parane

mene töihin, tule uskoon ja mene puntille

amen

Olen pitkässä parisuhteessa oleva heteronainen ja ongelmani on se, etten itke juuri koskaan. Vihaan kaikkea heikkoutta. Puntilla käyn säännöllisesti.

Ap

Se heikkouden vihaaminen tekee sinusta feikin, menee naamari naamalle. Aidon ihmisen tunnistaa siitä että niiden läsnä on helppo olla, kun ihminen on aito se antaa sanattoman luvan muillekin olla aito ja silloin myös kohtaamisesta tulee aito. 

Komppaan tätä.

Annetaan ihmisten olla vahvuuksineen ja heikkouksineen kokonaisuutena mitä ovat, eikä vaadita muilta tai itseltä jotain terveen e

No ainakaan psykiatrin mukaan en narsisti ole, joten täytyyhän minun ammattilaista uskoa.

Ap

Vierailija
345/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, millaisia ihmissuhteita sinulla on? Kestävätkö ihmissuhteesi? Oletko eronnut?

En ole eronnut kertaakaan. Parisuhteessa 21 vuotta, josta naimisissa 19 vuotta. Tasainen ja hyvä liitto ollut. Lisäksi minulla on läheisiä, pitkiä ystävyyssuhteita, sekä hyvät suhteet sukulaisiin.

Ap

Vierailija
346/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on Pena.

Vierailija
347/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, normaalit ihmiset tietää että kaltaisesi on lähtökohtaisesti huonompia. Teikäläisillä on tarve polkea muita jotta tuntisitte itsenne paremmiksi. Kuitenkin joka kerta tehdessäsi pahaa loittonet yhä kauemmaksi siitä mitä alunperinkin olit vailla. Et ole mitään, et ole ollut etkä tule olemaan. Koskee kaikkia psykopaatteja ja narsisteja ym.

Ilman myötätuntoa et ole ihminen.

Vierailija
348/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

Jossain kohdassa kaltaisesi narsistiastuu väärille varpaille, näet sitten. Ihmiset kyllä tietävät mikä olet, mutta eivät sano sitä sinulle itsellesi. 

Eivät tiedä. Täällä toinen pitkän linjan psykopaattinen narsisti :D

Vierailija
349/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, normaalit ihmiset tietää että kaltaisesi on lähtökohtaisesti huonompia. Teikäläisillä on tarve polkea muita jotta tuntisitte itsenne paremmiksi. Kuitenkin joka kerta tehdessäsi pahaa loittonet yhä kauemmaksi siitä mitä alunperinkin olit vailla. Et ole mitään, et ole ollut etkä tule olemaan. Koskee kaikkia psykopaatteja ja narsisteja ym.

Jaa-a, kuten sanottua, en ole tässä elämässä keräämässä tykkäyksiä. Minulle on täysin yhdentekevää, pidetäänkö minusta vai ei.

Ap

Vierailija
350/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla termien kanssa tarkkana. Psykopaatti on 100% narsisti, täysin tunteeton ja empatiakyvytön oman edun tavoittelija. Kun terapeutti sanoi, että oot machiavellistinen, tarkoitti että sussa on siihen viittaavia piirteitä, mutta ei niin paljon että voisi sanoa 100% machiavellistiksi. Mitä vähemmän piirteitä, sitä paremmat mahdollisuudet päästä näistä piirteistä eroon, JOS ITSE HALUAA. Vaikutat olevan ylpeä näistä piirteistä, joten eroon et niistä taida haluta.

Väärin. Kaikki psykopaatit eivät ole narsisteja.

Ap

Kyllä se noin on. Kaikki psykopaatit ovat myös narsisteja, mutta kaikki narsistit eivät ole psykopaatteja. Tämä on ihan puhdas fakta. En tiedä mistä olet tämän toisen tietosi saanut. 

No höpön pöpön pöppö :)

Vierailija
351/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele"normaali" Kyllä ilman myötätuntoa elämä voi olla ratkiriemukasta. 

Vierailija
352/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, oon käynyt palstalla viimeksi sunnuntaina ja edelleen Machiavelli näköjään päivystää! Ilmeisesti kokee onnistumisen tunteita, kun on pitkä ketju.

Vierailija
353/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas, oon käynyt palstalla viimeksi sunnuntaina ja edelleen Machiavelli näköjään päivystää! Ilmeisesti kokee onnistumisen tunteita, kun on pitkä ketju.

Ok.

Vierailija
354/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me älykkäät pyskopaatit teitä"normaaleja" jallitamme sosiaalisissa peleissä ja työelämässä 100-0. Ette näe lävitsemme. Meillä on hyvä julkisivu, yksi tai useampia, joita pidämme yllä. Ihmiset luulevat ,että tarkoitusperämme ovat hyvät ja tarkoitus pyhittää keinot :D

Vierailija
355/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ainakaan psykiatrin mukaan en narsisti ole, joten täytyyhän minun ammattilaista uskoa.

Ap"

Onko nyt kyse tästä psykiatrista, joka sinun mukaasi teki 5 minuutissa epävakaan pers.häiriödiagnoosin? Ja terapeuttisi sen sijaan sanoo, ettet olisi epävakaa, mutta viittaa machiavelliseen käyttäytymiseen, joka käsittää sitten taas hyvin paljon samankaltaista toimintaa kuin mitä narsistinen käytös on. 

Nuo psykologiset diagnoosit voi ylipäätään tarkentua ja muuttua useinkin ajan saatossa. Se ei ole millään tavoin harvinaista.

Narsismista ja narsistisesta käytöksestä ja toimintavoista voi kuitenkin ylipäätään puhua ilman mitään varsinaista persoonallisuushäiriötäkin tai diagnoosia sellaisesta. Monilla on esimerkiksi vahvasti narsistisia piirteitä, vaikka ihan diagnostisiin kriteereiin asti ei yltäisikään. 

Itse olet myös maininnut mm. empatiakykysi puutteellisuuden, joka on narsistisen käytöksen ydinasioita.

Vierailija
356/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Terapeuttini mukaan minulla ei ole lainkaan epävakaata-, eikä mitään muutakaan persoonallisuushäiriötä, ainoastaan PTSD.

Ap

Vierailija
357/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on täysin päästään vialla. Jotakin helkutin eri persoonia ja tuollainen sekopää saa olla vapaalla jalalla?!? Lapsiakin vielä tuollaisella saastalla!!!

Vierailija
358/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me älykkäät pyskopaatit teitä"normaaleja" jallitamme sosiaalisissa peleissä ja työelämässä 100-0. Ette näe lävitsemme. Meillä on hyvä julkisivu, yksi tai useampia, joita pidämme yllä. Ihmiset luulevat ,että tarkoitusperämme ovat hyvät ja tarkoitus pyhittää keinot :D

Te olette niin yksinkertaisia ja itseänne täynnä, että ette tajua kuinka jotkut näkee läpi teidän paskashown. 

Vierailija
359/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^

En luule olevani älykäs enkä voi myöskään mitenkään saada nenilleni. Olen ennakolta varautunut kaikkeen.

Ap

Vähän kuten bob the psykiatri tikkanen

Vierailija
360/451 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, se on silti vaan hyvin surullista olla ylpeä jostain valheellisuudesta ja muiden kusettamisesta, sekä käyttää älyään noin huonoilla tavoilla. Vaikka kuinka "hyvä" tässä olisi. Viisauden vastakohta.

Kukaan normaalilla tunnemaailmalla siunattu ei kadehdi psykopaatin tai narsistin osaa. 

"Normaalit" ja varsinkin viisaammat, käyttävät elämänsä, älynsä, aikansa ja energiansa tavallisesti parempiin ja merkityksellisempiin asioihin kuin toisten kusettamiseen, ja näkevät elämän arvon isosti muissa asioissa kuin kylmissä sosiaalisissa peleissä ja selkäänpuukotuksissa. Asioissa, joista tuollainen psykopaatti ei osaa kai puutteidensa vuoksi edes haaveilla.

Kuvaamasi psykopaatti siis keulii toimilla, joita muut "normaalit" tai vähääkään viisaat eivät arvosta ollenkaan. Eikä ikimaailmassa haluaisi olla samanlainen. 

Ja jos kuvaamasi kaltaisen psykopaatin (tai narsistin) ulkoinen kulissi ja valheellinen esitys joskus saakin arvostusta muilta, niin se perustuu isolta osin yleensä valheeseen ja silmänlumeeseen ja muiden hyväksikäyttöön. Aika turha sellaisessa on paistatella. Vaikka eipä kusettamisella keuliva psykopaatti / narsisti tätäkään kaikessa "äykkyydessään" kuitenkaan ymmärrä, koska terve tunnemaailma ja arvomaailma on niin kaukana hänen omastaan.