Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Hennan, 45, perhe boikotoi Amerikkaa Nämä tuotteet vaikeimpia korvata"

Vierailija
24.01.2026 |

Helsinkiläisen Henna Kahran perhe pyrkii välttelemään amerikkalaisperäisiä tuotteita. Suomessa boikottiliike on naapurimaita pienempi.

Kun Donald Trump aloitti toisen virkakautensa Yhdysvaltain presidenttinä tammikuussa 2025, Henna Kahran, 45, ystäväpiirissä alkoi kuhista.

Jos Trumpin hallinto ei puolusta ihmisarvoa tai kansainvälistä lakia, he voivat kuunnella taloutta, Kahra sanoo ajatelleensa.

Tuli tunne, että jotain pitäisi saada tehtyä.

Siitä lähtien Kahra on toteuttanut perheensä arjessa amerikkaboikottia. Tällä hetkellä Hän on etsinyt korvaavia tuotteita muiden muassa Coca-Colalle, meikille ja hammastahnalle. Ketsupinkin alkuperä tulee tarkastettua välillä tarkkaan.

Lisäksi hän kirjaa ylös muistiinpanoiksi tuotteita, joita voi ostaa turvallisin mielin ilman jenkkikytköstä. Siten hänen ei tarvitse tehdä selvitystyötä joka kerta tai kiireessä uudelleen.

Hän on pyytänyt lähikauppoja lisäämään valikoimiinsa tuotteita, jotka korvaisivat pelkät amerikkalaiset tuotteet. Nämä pyynnöt ovat menneet läpi.

Yhdysvallat on valtava osa suomalaisten arjen kaupallista markkinaa. Joskus yhdysvaltalainen omistaja on selvemmin esillä. Toisinaan joutuu tutkimaan enemmän.

Hankalaa on, että suomalaiselta tai ruotsalaiselta kuulostava tuote saattaa lopulta olla yhdysvaltalaisomisteinen.

On olemassa erilaisia sovelluksia, joilla voi ottaa selvää, tuleeko tuote Yhdysvalloista. Nämä sovellukset toimivat tosin vähän vaihtelevasti.

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin suositaan vain kotimaista. etenkin ihmisissä, eli pitää olla suomalainen taksikuski, suomalaiset naapurit, ym. kaupasta ostetaan lähinnä kaffia ja suolaa ja pippuria. lihat ammutaan metsästä ja peruna kasvaa maassa. puhelimet on nokialaisia, paitsi ovat valmistettu ilmeisesti vietnamissa tai kiinassa? muuten ollaan 100% kotimaan kannattajia.

Vierailija
142/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä arvostan enemmän hyvesignaloivaa Hennaa kuin hänelle netissä anonyymisti vittuilevia. Henna sentään edes yrittää toimia arvojensa mukaisesti ja tehdä maailmasta edes hitusen paremman paikan.

Sitä voi joko aloittaa pienillä teoilla itsestään tai käyttää energiansa muiden ponnistusten pilkkaamiseen. Maailmantilasta näkyy kyllä, kumpi väki on voitolla.

Jos nyt ensin toimisi arvojensa mukaisesti eikä pyörittäisi boikottiporukkaansa metan alustalla. Minua ärsyttää tuollaisessa toiminnassa, että ne arvot ja niiden mukaan toimiminen on sillä tavalla ehdollisia, että ne huomioidaan vaan, kun se on helppoa ja kivaa ja loppu energia käytetään siihen, että muistutetaan muita miten paljon parempia ihmisiä ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä käy kyllä melko vaikeaksi jos alka boikotoimaan sekä Applea että Microsoftia. Ja Googlea.

Itse asiassa massalle voisi olla aika kivutonta vaihtaa kotiin linux mint käyttöjärjestelmä, libre office toimisto-ohjelmat, duckduckgo hakukone ja olisivat vain tyytyväisiä kun kaikki on selkeämpää ilman miljoonaa turhaa lisäosaa. Nuo kuitenkin helppo omaksua kun logiika sama kuin mitä nyt jo käyttääkin.

Töissä voi olla haastavampaa mutta kyllä valtionhallinnossakin säästöt olisi huimat ja lisätyötä kotimaisille operaattoreille. Normi toimistotyöntekijä pärjäisi helposti ilman m softaa jne.

Vähän ohi aiheen, mutta Suomi olisi säästänyt miljardeja, jos olisi kehittänyt itse Epicin eli Apotin sijaan oman terveyden järjestelmän. Meillä on tosi pätevää tietotaitoa IT-alalla.

Vierailija
144/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa boikotti mikä näkyy jenkkien talouteen vaikuttamatta Euroopan talouteen on se, että heidän turismi vähenee. Kaikki muu boikotiminen vaikuttaa myös välillisesti meidän omaan talouteen ja työllisyyslukuihin. 

Vierailija
145/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset täällä suhtautuvat nyt turhan jyrkästi sanaan boikotti. Eihän se tarkoita, että on pakko boikotoida aivan kaikkea, jos se ei syystä tai toisesta onnistu. Henna tosin vaikuttaa boikotissaan täysin aloittelijalta, jos nuo mainitut tuotteet muka on ongelma. Itse olen ne vaihtanut jo vuosikausia sitten, eikä syynä ollut amerikkalaisuus, vaan toisten tuotteiden kotimaisuus tai muut ominaisuudet. 

Ja niinhän se yleensä näissä maailmanparannusasioissa on, että uudet ja aloittavat aktivistit pitävät itsestään suurinta melua asioissa, jotka vanhoille tekijöille ovat niin itsestäänselviä, ettei niistä tajua edes mainita. 

Joka tapauksessa on aivan turhaa mesota, että miksi hän käyttää sitä ja tätä. Tämä nykyinen suomalainen vihamielinen asenne kaikkia kohtaan, jotka edes yrittävät jotain, on käsittämätön ja kestämätön. Se on osasyy sille, että tämä maa on tässä jamassa kuin se nyt on. 

En itse varsinaisesti boikotoi mitään maata, mutta suosin suomalaista tai edes eurooppalaista silloin, kun se on mahdollista. Moni muu asia menee kyllä senkin edelle, mutta se on toinen tarina. 

Vierailija
146/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä arvostan enemmän hyvesignaloivaa Hennaa kuin hänelle netissä anonyymisti vittuilevia. Henna sentään edes yrittää toimia arvojensa mukaisesti ja tehdä maailmasta edes hitusen paremman paikan.

Sitä voi joko aloittaa pienillä teoilla itsestään tai käyttää energiansa muiden ponnistusten pilkkaamiseen. Maailmantilasta näkyy kyllä, kumpi väki on voitolla.

Jos nyt ensin toimisi arvojensa mukaisesti eikä pyörittäisi boikottiporukkaansa metan alustalla. Minua ärsyttää tuollaisessa toiminnassa, että ne arvot ja niiden mukaan toimiminen on sillä tavalla ehdollisia, että ne huomioidaan vaan, kun se on helppoa ja kivaa ja loppu energia käytetään siihen, että muistutetaan muita miten paljon parempia ihmisiä ovat.

Jutussa Henna ottaa kantaa itsekin tuohon, ja olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että on parempi tehdä edes sen, minkä pystyy. Eikä vain nostaa käsiä ylös sen takia, että koko maailmaa ei saa muutettua napista painamalla.

Henkilökohtaisista valinnoista kertominen ei tee kenestäkään parempaa ihmistä, mutta tietoisuutta asiasta se lisää, ja sitä kautta vaikutus voikin kertaantua. En oikein ymmärrä, miksi se tuntuu ärsyttävän niin monia.

Vierailija
147/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Amerikka kauhistui

Vierailija
148/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen tuo s markettien boikotti israelilaisille tuotteille, ihme hyvesignalisointia sekin homma, samoin se että boikotoidaan s marketteja, ei se vaikuta mitenkään niiden myyntiin vaikka osa ei kävin s ryhmän kaupoissa sen perusteella että boikotoivat Israelia, samat katteet, samat myynnit ja aina löytyy porukkaa jotka käy noissa kaupoissa, kuitenkin se itsensä korottaminen ett tuntee paremmuutta sen takia ettei käy joissain paikoissa, ei osta tiettyjä tuotteita ja pitää itseään jalustalla ja korostaa sitä asiaa moneen kertaan on naurettavaa. 

Vierailija
149/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jostain syystä arvostan enemmän hyvesignaloivaa Hennaa kuin hänelle netissä anonyymisti vittuilevia. Henna sentään edes yrittää toimia arvojensa mukaisesti ja tehdä maailmasta edes hitusen paremman paikan.

Sitä voi joko aloittaa pienillä teoilla itsestään tai käyttää energiansa muiden ponnistusten pilkkaamiseen. Maailmantilasta näkyy kyllä, kumpi väki on voitolla."

Hennan toimet kuitenkin käytännössä kurittaa suomalaisia ja amerikkalaisia tavallisia kansalaisia. Henna ei ole kiinnostunut esim. Iranin tilanteesta, mutta todennäköisesti hoilailee "From the river to the sea" -biisiä raportoidessaan Redditin boikottiketjuun, miten oli taas vaikeaa löytää ketsuppia. Trump sen sijaan on jo ajanut laivastonsa Iranin läheisyyteen ja on tosi toimissa pysäyttämässä veristä diktaruuria. 

Vierailija
150/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti boikotoi, mutta valitsen muutenkin mieluummin kotimaisen tai ainakin eurooppalaisen brändin jos vaihtoehtoja on. 

Vierailija
151/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Jutussa Henna ottaa kantaa itsekin tuohon, ja olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että on parempi tehdä edes sen, minkä pystyy. Eikä vain nostaa käsiä ylös sen takia, että koko maailmaa ei saa muutettua napista painamalla.

Henkilökohtaisista valinnoista kertominen ei tee kenestäkään parempaa ihmistä, mutta tietoisuutta asiasta se lisää, ja sitä kautta vaikutus voikin kertaantua. En oikein ymmärrä, miksi se tuntuu ärsyttävän niin monia.<

Minua tuossa ärsyttää ihan suoraan sanoen se, että henkilö itse tekee itsestään numeron ja tietyllä tavalla tulee vaikutelma että haluaa korostaa omaa itseään muille kertomalla miten boikotoi amerikkalaisia tuotteita ja samaan aikaan elämä hänellä kuten ihan kaikilla muillakin pyörii edelleen amerikkalaisomisteisten alustojen ympärillä. Todellisuudessa ainoastaan joku täysin erakoitunut ihminen pystyy boikotoida Yhdysvaltoja, ei Henna eikä lähes kukaan muukaan.

Vierailija
152/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tällaista mielensäpahoittamisen kulttuuria ollenkaan, näin kun sitä vielä syötetään aivopesuna jälkikasvulle niin syöksykierre sen kun jatkuu, rima laskee ja aina pahoitetaan mieli pienemmästä ja pienemmästä ja oikein etsitään asioita, joista voisi pahoittaa mielensä ja elämä on pelkkää "vali vali vali vali vali....".

Vierailija
153/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosin Meiran ketsuppia ja Lumenen meikkejä. Juon myös Olvin mehukivennäisvesiä, joista verigreippi on ehdoton suosikki. Heillä oli aikonaan tosi hyvä omena-päärynä juoma, mutta sen valmistus on lopetettu. 

En varsinaisesti boikotoi asioita, mutta yritän suosia kotimaisia. 

Vierailija
154/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkki-fairyn tilalle suomalainen Kiilton Tiski. Vuoden käyttänyt ja voin suositella. 

Vierailija
155/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen boikotoinut "jenkkiä" jo vuoden ja olenkin onnistunut minimoimaan rahavirran Yhdysvaltoihin varsin pieneksi. Kaikki muutkin mukaan!! 

Niin ja kannattaa myös kiinanromut jättää hyllyyn pölyttymään, niin verkkokaupassa kuin kivijalassakin! Se on haastavaa, mutta tehdään parhaamme. 

Vierailija
156/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tällaista mielensäpahoittamisen kulttuuria ollenkaan, näin kun sitä vielä syötetään aivopesuna jälkikasvulle niin syöksykierre sen kun jatkuu, rima laskee ja aina pahoitetaan mieli pienemmästä ja pienemmästä ja oikein etsitään asioita, joista voisi pahoittaa mielensä ja elämä on pelkkää "vali vali vali vali vali....".

Minä taas en ymmärrä miksi kukaan rahoittaisi vihollisvaltioita edes yhdellä eurolla. Tuletko Venäjääkin yhtä suurella sydämellä? 

Vierailija
157/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iranissa  on aikamoiset henkilövähennykset käynnissä. Eikö kukaan edes julkisesti boikotoi . Greta edes...siitä ollaan niin hiljaa. Miksi ? Minnesota saa nyt huomion, eikö siellä yritetä selvittää petos/väärinkäytöstä verorahoilla, näin ainakin jossain mediassa ilmoitettu. Kuka yllyttää ja ketä.

Vierailija
158/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mistä SINÄ nyt pahoitit oman mielesi?

Vierailija
159/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iranissa  on aikamoiset henkilövähennykset käynnissä. Eikö kukaan edes julkisesti boikotoi . Greta edes...siitä ollaan niin hiljaa. Miksi ? Minnesota saa nyt huomion, eikö siellä yritetä selvittää petos/väärinkäytöstä verorahoilla, näin ainakin jossain mediassa ilmoitettu. Kuka yllyttää ja ketä.

Noin 30 000 mielenosoittajaa lahdattu Iranissa kahden päivän aikana, mutta vassari vaan boikotoi keravalaista juomatehdasta ja heiluttaa palestiinan lippua 

Vierailija
160/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhain boikotti olisi somealustat ja muut tilaukset jotka tulevat sieltä, se vasta tuntuukin. Trumpin miljardöörikaverit menisivät itkuntuhruisin silmin roikkumaan sen punttiin, että auta isi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä