Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Hennan, 45, perhe boikotoi Amerikkaa Nämä tuotteet vaikeimpia korvata"

Vierailija
24.01.2026 |

Helsinkiläisen Henna Kahran perhe pyrkii välttelemään amerikkalaisperäisiä tuotteita. Suomessa boikottiliike on naapurimaita pienempi.

Kun Donald Trump aloitti toisen virkakautensa Yhdysvaltain presidenttinä tammikuussa 2025, Henna Kahran, 45, ystäväpiirissä alkoi kuhista.

Jos Trumpin hallinto ei puolusta ihmisarvoa tai kansainvälistä lakia, he voivat kuunnella taloutta, Kahra sanoo ajatelleensa.

Tuli tunne, että jotain pitäisi saada tehtyä.

Siitä lähtien Kahra on toteuttanut perheensä arjessa amerikkaboikottia. Tällä hetkellä Hän on etsinyt korvaavia tuotteita muiden muassa Coca-Colalle, meikille ja hammastahnalle. Ketsupinkin alkuperä tulee tarkastettua välillä tarkkaan.

Lisäksi hän kirjaa ylös muistiinpanoiksi tuotteita, joita voi ostaa turvallisin mielin ilman jenkkikytköstä. Siten hänen ei tarvitse tehdä selvitystyötä joka kerta tai kiireessä uudelleen.

Hän on pyytänyt lähikauppoja lisäämään valikoimiinsa tuotteita, jotka korvaisivat pelkät amerikkalaiset tuotteet. Nämä pyynnöt ovat menneet läpi.

Yhdysvallat on valtava osa suomalaisten arjen kaupallista markkinaa. Joskus yhdysvaltalainen omistaja on selvemmin esillä. Toisinaan joutuu tutkimaan enemmän.

Hankalaa on, että suomalaiselta tai ruotsalaiselta kuulostava tuote saattaa lopulta olla yhdysvaltalaisomisteinen.

On olemassa erilaisia sovelluksia, joilla voi ottaa selvää, tuleeko tuote Yhdysvalloista. Nämä sovellukset toimivat tosin vähän vaihtelevasti.

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevä ajatus noin yleensä, että pyrkii suosimaan kotimaista ja lähellä tuotettua. Kyllä mä pyrin suosimaan eurooppalaista tuotantoa sen verran kuin pystyn. 

Mihin sun mielipiteesi viittasi, kun kokis valmistetaan Keravalla? Oletko siis boikottia vastaan 

Vierailija
102/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä Trumpin toimista, mutta olen liian laiska enkä muutenkaan riittävän motivoitunut lähtemään boikotteihin. Ja Yhdysvaltojen boikotoiminen olisi niin hankalaa omalla kohdallani etten jaksa edes yrittää. 80 prosenttia viihteestäkin jota katson on amerikkalaista. Hienoa jos joku jaksaa, mutta itse en. 

Enkä ylipäätään ole boikotoinut koskaan oikeastaan mitään. 

Vähän sama. Toisekseen Trumpia tuskin kiinnostaa pätkääkään, jos oma kansa kärsii talouden sakkaamisesta, kunhan oma selusta on turvattu. Joten siinäkin mielessä nuo boikotit vahingoittaa vaan tavallisia amerikkalaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa ei ollut linkkiä, joten käytin GOOGLEA tuon artikkelin etsimiseen. Kyseinen Henna on ihan perus muka tiedostavan helsinkiläisen city-vihreän näköinen. Ei yllättänyt.

Oliko myös voimaantunut kehopositiivinen wokettaja?

Käytä toki sinäkin Googlea niin näet.

Google on amerikkalainen yritys 

Vierailija
104/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se vassareitten x-viestipalvelun boikotti meni? Huudettiin suu vaahdossa vähän aikaa ja nyt ei pystytä  olemaan edes yhtä minuuttia erossa kyseisestä viestipalvelusta 

Tuolla boikotilla nyt olisi ollut edes jotain merkitystä 

Vierailija
105/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuisin muuttamaan koko elämäni käytännössä päästäkseni riippumattomaksi USA:sta. Ruoka on hyvin pieni osa josta kohtalaisen helposti pääsisin eroon, mutta elämä ylipäätään pyörii niin amerikkalaisten tuotteiden ja palvelujen ympärillä että ei mitään toivoa. Sanoisin että Kiina-riippuvuudestakin on helpompi päästä eroon.

Ollaan nyt rehellisiä, viimeisten 80 vuoden ajan maailma ja varsinkin me ns länsimaat olemme ripustautuneet Yhdysvaltoihin niin voimakkaasti että hankala edes käsittää. Voimme alkaa boikotoida kokista tai mäkkäriä, mutta kaikki muu vaatii sitten jo niin paljon vaivaa että jos haluat yhteiskuntaan jotenkin osallistua niin käytännössä mahdotonta tehdä sitä ilman että Yhdysvallat on siinä jotenkin tavalla tai toisella mukana. Yksi hullu presidentti ei muuta sitä juurikaan ja tämä lienee yksi syy siihen miksi siellä talous kaikesta huolimatta pyörii paljon paremmin kuin meillä.

Vierailija
106/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tampio. 

Vierailija
107/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henna voisi muuttaa idemmäs boikotoimaan.

Sinä taidat olla enemmän venäjän asialla kuin Henna.

Vierailija
108/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Tobleronea ja Marabouta voi ostaa kun nehän ovat sveitsiläisiä ja ruotsalaisia. Ei kun hetkinen

Vierailija
109/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tjaa, boikotoikohan kaikkia muita maita myös joista löytyy epäkohtia. Kiina, Venäjä, Intia ja no käytännössä suurin osa maailman maista.

En boikotoi muslimi- tai vasemmistolaisia maita.

Ap

Tuomitsen myös Israelin toimet Gazassa, mutta annan Ajatollahille vapaat kädet niittää kansaa Iranissa.

Ap

Vierailija
110/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä voi viisumi olla tiukassa, jos Usaan matkaa suunnittelee.

No tuskin tällainen ihminen sinne mitään matkaa suunnittelee. 

Vierailija
111/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä idea pysähtyä miettimään vaihtoehtoja. Johan Helsingissä sulkee ovensa yksi Starbucks osittain lisääntyneen boikoinnin vuoksi.

Itse siirryin Gmailista vuosia sitten sveitsiläisen Protonmailin käyttäjäksi ja Googlen olen vaihtanut ranskalaiseen Qwantiin. Applea en ole käyttänyt koskaan enkä FB:a.

Joka kerta, kun olen siellä käynyt, on kahvila ollut ihan täynnä. Eiköhän taustalla ole muut syyt. Veikkaan, että esim. vuokra on noussut liian korkeaksi. Ja vähän ohiksena, mutta tuolla akateemisen kahvilassa on ollut jotenkin paljon huonommat kahvit kuin rautatieaseman Starbucksissa. 

Vierailija
112/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitkä tuotteet ovat vaikeimpia korvata? Ketsuppi ja Coca Colako? Mitäköhän tuohonkin sanoisi. 

Vierailija
113/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaan löytyy uusia luuseriryhmittymiä. Tälläkään harpulla ei ilmeisesti ole oikeita ongelmia saatika omaa elämää. 

Vierailija
114/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä käy kyllä melko vaikeaksi jos alka boikotoimaan sekä Applea että Microsoftia. Ja Googlea.

Minulla ei ole ollut käytössäni mitään Applen, Microsoftin tai Googlen palvelua/laitetta enää yli vuoteen. Valitettavasti täysin eroon noista ei kuitenkaan tahdo päästä millään koska ne ovat nykyään kaikkialla.

Sehän on hyvin helppoa: Netti kiinni ja siinä se 

Myös pankkien Swift järjestelmä, Visa, Mastercard jne. Pitäis siis lopettaa pankkien käyttö.

Koulut, työpaikat, terveydenhuolto...Puhelimen android...

Edes ne Suomen tilaamat F35 hävittäjät ei toimi ilman USA:n ohjelmistoja. 

Vierailija
115/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä murheet jos Kokis on listalla???

Itse olen aina boikotoinut USAa siellä missä olen pystynyt jo 65v. 

Vierailija
116/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa myydään ihan Suomessakin valmistettua hammastahnaa ja colajuomaa. En käsitä mikä vaikeus noiden korvaamisessa on.

Suomalaiset kolajuomat ovat pahanmakuisia.

Kolaa on varsin helppoa tehdä ihan kotonakin.

Vierailija
117/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen boikotti on lähinnä suloista. Kuten Henna itsekin vaikutti ymmärtävänsä niin suurinta osaa yhdysvaltalaisista tuotteista/palveluista hän on liian laiska boikotoimaan. Boikottiryhmäkin on amerikkalaisella alustalla. Vaikka koko Suomi laittaisi kokiksen ja amerikkalaisen ketsupin ja muutkin amerikkalaiset ruuat boikottiin niin USA:n talous ei edes huomaisi sitä. Suomalaiset itse kyllä huomaisi. Jos taas kaikki amerikkalainen tuote ja palvelu Euroopassa laitettaisiin boikottiin niin sitten Yhdysvallatkin huomaisi sen. Mutta me täällä huomaisimme sen vielä suuremmin koska käytännössä koko yhteiskunta halvaantuisi.

Vierailija
118/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUSissa käytössä oleva Apotti on amerikkalainen. Siitä vaan boikotoimaan terveydenhuoltoa.

Vierailija
119/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkakaahan sitten boikotoimaan myös Aasian maita. Muutenhan tämä on täysin tekopyhää. 

Itse en jaksa, en edes tiedä kaikista puhelinmerkeistä, sovelluksista sun muista että minkämaalaisia ne on. Kyllä menis elämä hankalaksi :D Onnea

Vierailija
120/164 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On olemassa erilaisia sovelluksia, joilla voi ottaa selvää, tuleeko tuote Yhdysvalloista. Nämä sovellukset toimivat tosin vähän vaihtelevasti."

Ja minkähänmaalaisia nämä sovellukset on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi