Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Hennan, 45, perhe boikotoi Amerikkaa Nämä tuotteet vaikeimpia korvata"

Vierailija
24.01.2026 |

Helsinkiläisen Henna Kahran perhe pyrkii välttelemään amerikkalaisperäisiä tuotteita. Suomessa boikottiliike on naapurimaita pienempi.

Kun Donald Trump aloitti toisen virkakautensa Yhdysvaltain presidenttinä tammikuussa 2025, Henna Kahran, 45, ystäväpiirissä alkoi kuhista.

Jos Trumpin hallinto ei puolusta ihmisarvoa tai kansainvälistä lakia, he voivat kuunnella taloutta, Kahra sanoo ajatelleensa.

Tuli tunne, että jotain pitäisi saada tehtyä.

Siitä lähtien Kahra on toteuttanut perheensä arjessa amerikkaboikottia. Tällä hetkellä Hän on etsinyt korvaavia tuotteita muiden muassa Coca-Colalle, meikille ja hammastahnalle. Ketsupinkin alkuperä tulee tarkastettua välillä tarkkaan.

Lisäksi hän kirjaa ylös muistiinpanoiksi tuotteita, joita voi ostaa turvallisin mielin ilman jenkkikytköstä. Siten hänen ei tarvitse tehdä selvitystyötä joka kerta tai kiireessä uudelleen.

Hän on pyytänyt lähikauppoja lisäämään valikoimiinsa tuotteita, jotka korvaisivat pelkät amerikkalaiset tuotteet. Nämä pyynnöt ovat menneet läpi.

Yhdysvallat on valtava osa suomalaisten arjen kaupallista markkinaa. Joskus yhdysvaltalainen omistaja on selvemmin esillä. Toisinaan joutuu tutkimaan enemmän.

Hankalaa on, että suomalaiselta tai ruotsalaiselta kuulostava tuote saattaa lopulta olla yhdysvaltalaisomisteinen.

On olemassa erilaisia sovelluksia, joilla voi ottaa selvää, tuleeko tuote Yhdysvalloista. Nämä sovellukset toimivat tosin vähän vaihtelevasti.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki täynnä USA:sta tuotua maissisiirappia pl. toivottavasti hammastahna.

Tai sitten ei. Tässä Meiran ketsupin ainenesosat:

Tomaattisose (80 %), sokeri, etikka, jodioitu suola, luontaiset aromit (maustepippuri, neilikka, valkopippuri), inkivääri.

Vierailija
62/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku anoi boikotin takia boikotoivansa kaikkia suoratoistoja. Luuleeko osa niitä olevan vain amerikkalaisia?!

Minulla on kymmenkunta aasialaista + ruotsalainen Spotify joista löytyy hurja tulva ei-amerikkalaista -> nimenomaan aasialaista upeista upeinta draamaa ja musaa jota ei enää tulisi mieleenikään vaihtaa mihinkään. 

Että ei tarvita amerikkalaista viihdettä niin mihinkään. Tämän kivempaa, helpompaa ja halvempaa boikottia en tarvitse! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä idea pysähtyä miettimään vaihtoehtoja. Johan Helsingissä sulkee ovensa yksi Starbucks osittain lisääntyneen boikoinnin vuoksi.

Itse siirryin Gmailista vuosia sitten sveitsiläisen Protonmailin käyttäjäksi ja Googlen olen vaihtanut ranskalaiseen Qwantiin. Applea en ole käyttänyt koskaan enkä FB:a.

Olethan muistanut tarkistaa, ettei teillä töissä ole mitään jenkkipalvelimia käytössä? Tai ettei omalla koneellasi satu olemaan eyhtäkään jenkkiohjelmistoa, kuten vaikka tekstinkäsittelyohjelmaan? 

Joo olen. Meillä kantoni kielsi julkishallinnolta "kaupallisen" softan käytön (asun siis Sveitsissä) ja olen ope. Opetusohjelmistot teetettiin tilaustyönä kunnalle.

Entä oletko ihan varma, että vauvafoorumi ei käytä jenkkipalvelinta toimintansa pyörittämiseen? 

Vierailija
64/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä käy kyllä melko vaikeaksi jos alka boikotoimaan sekä Applea että Microsoftia. Ja Googlea.

Minulla ei ole ollut käytössäni mitään Applen, Microsoftin tai Googlen palvelua/laitetta enää yli vuoteen. Valitettavasti täysin eroon noista ei kuitenkaan tahdo päästä millään koska ne ovat nykyään kaikkialla.

Vierailija
65/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä käy kyllä melko vaikeaksi jos alka boikotoimaan sekä Applea että Microsoftia. Ja Googlea.

Tai ehkä tulisi hyvin vapaa olo. 

Vierailija
66/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei edes tajua, kuinka paljon jenkkituotteita käyttävät. Pelkästään tietotekniikassa on todella monenlaista jenkkikamaa. Enkä puhu nyt ilmeisimmistä, kuten googlesta tai vastaavasta, vaan niistä, joista peruspulliainen ei ole edes tietoinen. 

Vierailija
67/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kaikki boikotoijat muistaneet tarkistaa, minkä maalaista palvelinta heidän käyttämänsä verkkosivut hyödyntävät? Tai miltä firmalta esim. käyttämäsi pankki on ostanut turvapalvelunsa. 

Vierailija
68/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en boikotoi mitään. Käytän ja ostan just sitä mitä huvittaa. En ole kiinnostunut politiikasta enkä sekaannu mihinkään. Ei vois vähempää kiinnostaa. Eli elän vain elämääni ja annan muiden vouhottaa. Ei mulla muuta.

Vierailija
69/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en boikotoi mitään. Käytän ja ostan just sitä mitä huvittaa. En ole kiinnostunut politiikasta enkä sekaannu mihinkään. Ei vois vähempää kiinnostaa. Eli elän vain elämääni ja annan muiden vouhottaa. Ei mulla muuta.

Kaltaistesi ihmisten takia asiat eivät parane koskaan.

Vierailija
70/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy tämmösiä ihmisiä ketkä oikeasti kuvittelee tämmösten asian muuttavan maailmaa, tai ylipäätään että taistelee jonkun asian puolesta mitä itsekään ei oikeasti edes ymmärrä. Vähentäkää mediaa, mieli kirkastuu. 

Vierailija
71/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä idea pysähtyä miettimään vaihtoehtoja. Johan Helsingissä sulkee ovensa yksi Starbucks osittain lisääntyneen boikoinnin vuoksi.

Itse siirryin Gmailista vuosia sitten sveitsiläisen Protonmailin käyttäjäksi ja Googlen olen vaihtanut ranskalaiseen Qwantiin. Applea en ole käyttänyt koskaan enkä FB:a.

Itse käytän Tutamailia mutta on minulla myös Proton-tili. En kuitenkaan käytä sitä aktiivisesti.

Vierailija
72/72 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henna on hyvin hyvin tärkeällä asialla. Kunpa muistaisi boikotoida myös isäntämaasopimusta