Vaativa taapero ja uupumus
Kaikki vinkit taaperon viihdyttämiseen, kun molemmat vanhemmat on jo aivan uupuneita valmiiksi ja nyt vielä pitkäkestoinen flunssa päällä, josta lapsi parani jo, mutta me vanhemmat ei
Ei tukiverkkoja, toisella vanhemmalla muutenkin mm. uupumusta aiheuttava perussairaus, mutta lepo ei ole tässä huushollissa vaihtoehto.. 😅
Lapsi kohta 3-vuotias, ollut hyvin vaativa jo syntymästään lähtien. Ei viihdy -sekuntiakaan- yksin, huutaa koko ajan päälle jos aikuiset yrittää keskustella ja vaatii leikkimään/huomiota. Käy päiväkodissa sillä aikaa kun vanhemmat on töissä, sieltä saa aina paljon kehuja miten reipas, osaava, sosiaalinen ja aktiivinen on. Viihtyy päiväkodissa erinomaisesti. Mutta kun kotona mikään ei riitä 😵💫
Tehdään palapelejä, maalataan, leikitään leluilla, pelataan pelejä, soitetaan pianoa ja tehdään vaikka mitä kaikkea muuta, silti ilmeisesti liian vähän (hänen mielestään). Olen aina ollut sitä mieltä, että tehdään yhdessä liian vähän kaikkea, mutta nyt kun mietin asiaa tarkemmin, niin ehkä ollaan itse tähän syyllisiä kun yritetään viihdyttää häntä ns. liikaa?
En mä ymmärrä, miten muut tukiverkottomat (ja fyysisiä vaivoja omaavat) vanhemmat oikeasti jaksaa tätä, kun oma kroppa on hajalla ja hälytystilassa ja lepo olisi ensisijainen hoito, mutta ei voi levätä? Jotenkin aina ajattelin, että burnout tulisi työelämästä eikä perhe-elämästä 😅
Telkkaria yms. ruutuja ei ennen 2 ikävuotta katsottu ollenkaan mutta nyt viime kuukausina myönnän, että ollaan katsottu telkkaria tai ipadia ihan liikaa, kun se on oikeasti ainoa tapa että saa itse vetää henkeä edes hetken. Niihinkään ei jaksa kovin kauaa keskittyä ellei vanhempi istu vieressä, mutta heti kun lähtee esim. keittiöön niin ei kauaa mee että tämä pulla kipittää perässä 😅
Nyt kun me vanhemmat ollaan kipeänä niin tilanne tuntuu ihan sietämättömältä kun molemmilla on kamala olo ja lapsi hyppii päälle ja huutaa korvaan ihan jatkuvasti, vaikka kuinka kieltää ja yrittää ohjata leikkimään itse.
Arkisin leikitään päiväkodin jälkeen lähes kaikki illat yhdessä ja viikonloppuisin (ja nyt kipeänä) lähes koko päivän, pois lukien ne ruutuajat. Vain yksi vanhempi voi tehdä esim. kotitöitä kerrallaan, sillä aikaa kun toinen viihdyttää. Otetaan häntä myös kotitöihin mukaan mahdollisuuksien mukaan, mutta ei niihinkään nyt mene kuin ehkä tunti päivässä. Mielestämme hän saa todella paljon rakkautta, huomiota ja läheisyyttä molemmilta vanhemmilta, joten ei sen puutteestakaan pitäisi olla kyse.
Vinkkejä, neuvoja?
P.s. perhetyötä/kotipalvelua on turha ehdottaa, sitä ei kuulemma saada kun molemmat vanhemmat on kokopäivätöissä, vaikka onkin sairauksia ja jaksamisongelmia Neuvola kohautteli vaan olkia tilanteellemme, kun yritin kysyä sieltä vinkkejä.
Kommentit (51)
Opettakaa lapsenne kestämään tylsyyttä.
Silloin mielikuvitus ja luovuus kehittyy, kun ei kukaan ole viihdyttämässä.
Täällä läski Vanhapiika taapero kysysyy että paljonko kello on ??
Vierailija kirjoitti:
Kuule taapero katso sen tukiverkon läpi sitä kelloa.. aika menee nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule taapero katso sen tukiverkon läpi sitä kelloa.. aika menee nopeasti.
Annan sulle taapero vinkin että anna sen läskin nukkua ja tee silläaikana kivaa,
Voisitteko palkata silloin tällöin jonkun hoitajan lapselle, jotta saisitte omaa aikaa? Esim MLL kautta?
🇺🇦🇮🇱
Taapero, onko äipällä paituli ja syökö se broikkuja ...menetkö Eppu vai toppu sekaviin vai Arttu viskariin.
Puistoon. Aidattu leikkipuisto, jossa saa pari tuntia touhuta päiväkodin päälle. Meillä tuo ulkoilu auttoi huomattavasti.
Liian pitkä juttu ..en jaksa lukea
Joka päivä paljon ulkoilua. T. Nro 1
Onneks jäi kakarat tekemättä. Hyhyh
Seksijätteestä ei selviä ongelmitta.
Entä jos alatte vaan säännöllisesti pitämään rajoja omissa touhuissa. Äiti laittaa nyt pyykit, sinulla on legoleikki, aloita se niin äiti tulee kohta mukaan. Sitten kun pyykit on laitettu niin mukaan leikkiin. Näin pikkuhiljaa ja pienillä askeleilla voi yksin leikkiä alkaa harjoittelemaan.
Ja alussahan se on huutoa ja kiukuttelua, anna olla. Lapsi kestää sen muutaman minuutin kiukun, ja hänelle on tärkeä nähdä että vanhemman asettamia rajoja ei kiukuttelemalla muuteta.
Ap, kuulostaa kuormittavalta varsinkin nyt kun olette olleet kipeinä. Toivottavasti saatte apua jollain tavalla. Jaksamisia
Kuulostaa siltä että napero on kietonut teidät sormensa ympärille. Hyppäätte kun hän käskee.
Tylsyyttä opettelemaan. Omaa vuoroa opettelemaan ja niin edelleen
"Äiti tekee nyt tämänoman jutun, istu sinä sillä välin siinä tekemässä sitä sinun omaa juttuasi"
"Äiti käy nyt suihkussa, katso sinä sillä välin tämä ohjelma"
Lopettakaa hyppäämästä hänen pillin mukaan. Te olette auktoriteetti. Hän on lapsi
Vierailija kirjoitti:
Puistoon. Aidattu leikkipuisto, jossa saa pari tuntia touhuta päiväkodin päälle. Meillä tuo ulkoilu auttoi huomattavasti.
Ei mitään mahdollisuuksia, kun päiväkotipäivä päättyy klo 16 ja klo 20:30 on jo nukkumaanmenoaika, jos molemmat vanhemmat on aivan loppu niin miten ihmeessä jaksaa jotain leikkipuistoilua kaksi tuntia raskaan työpäivän jälkeen... Toinen vanhemmista tarvitsee myös ihan siis fyysistä lepoa, jota ei leikkipuistossa pysty tekemään.
Ja lopettakaa nyt hyvänen aika sentään se jatkuva viihdytys!!!
Lasta ei tarvitse jatkuvasti viivdyttää, teett karhunpalveluksen
Vierailija kirjoitti:
"Sellaista se on. Itse jaksoin aikoinaan ihan hyvin vaikka mulla on pitkäaikaissairauksia. Pitää vaan ajatella, että lapset kasvaa nopeasti."
Tässähän se ero onkin, että me ei jakseta "ihan hyvin", vaan suorastaan itkettää joka aamu että taas alkaa uusi päivä. Pää ja mieli huutaa lepoa sitä kuitenkaan saamatta.
toisella on uupumusta aiheuttava sairaus ja toinen on muuten vaan laiska ja erityisherkkä.
miksi se lapsi piti tehdä noilla geeneillä? itsekkyyttään ja ahneuttaan tietty.
Opettaisin olemaan yksin. Se oikeasti helpottaa, kun lapsi leikkii tai lukee yksin ja itse voi tehdä rauhassa jotain. Aluksi se on vaikeaa mutta pikkuhiljaa se helpottaa. Esimerkiksi lähtee kesken palapelin teon käymään vessassa ja kannustaa sieltä etsimään oikeaa palaa.
Lisäksi neuvo joka kuulostaa raskaalta ja osaltaan on sitä mutta antaa myös paljon. Järjestäkää leikkitreffejä päiväkotikavereiden kanssa. Aluksi se on rankkaa tutustua niihin muihin vanhempiin ja pitää yllä small talkkia mutta lapset leikkivät keskenään ja aikuiset saavat hetken hengähdystauon.
Sellaista se on. Itse jaksoin aikoinaan ihan hyvin vaikka mulla on pitkäaikaissairauksia. Pitää vaan ajatella, että lapset kasvaa nopeasti.