Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa
Juttu tiivistettynä
Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.
Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.
Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.
Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.
Kommentit (194)
Kasvislihasosekeittoa vaan kaikille niin saa tarvittavat ravintoaineet. Sitä on helppo lusikoida suuhun ja maustaa miten itse haluaa pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään opettajana halua syödä kouluruokaa vaan nirsoilen omilla eväillä. Näin tekevät myös likimain kaikki kollegani.
No lopetetaan kouluruokailu noiden osalta, vanhemmat hankkii ne turvaruoat omasta lompakostaan, jos unohtuu eväät kotiin niin Wolt kuljettaa kouluunkin varmaan turvaruokaa.
Muistan 60-vuoden takaisen sloganin: rohkea rokan syö, uhkarohkea kouluruuan.
Aistiyliherkkänä muistan, että usein päiväkodissa istuin ruokapöydän ääressä pitkään erittelemässä ruoka-aineita, kuten klöntit pois jogurtin seasta. Monesti en syönyt kunnolla ruokaa niin päiväkodissa kuin koulussa.
En ole juurikaan kehittynyt valitettavasti. Jos olen jossain, jossa ruoka on epämiellyttävää, olen ilman tai käyn kaupassa/metsässä hakemassa muuta syötävää.
Mitä tässä yritän sanoa: jos lapsi ns pakotetaan syömään kaikkea, se ei tarkoita parempaa aikuisuutta.
Mulla on vaikea kuvitella että jossain Pohjois-Koreassa, Gazassa tai Afrikan köyhimmillä alueilla tarjottaisiin turvaruokaa lapsille.Uskon että kelpaisi ihan tavallinen koulu- tai päiväkotiruoka.Suomessa paapominen on mennyt jo liiallisuuksiin.Allergiat on eri asia.
Näillä turvaruokaa saavilla lapsilla on ihan oikea ja hyväksyttävä syy siihen, että saavat tällaista ruokaa. Hyvä, että nykyään järjestetään niin, että kaikki lapset saavat jotain syödäkseen. Itselläni ei mennyt aikanaan kouluikäisenä puurot alas vaan tulivat ylös ja niin tapahtuu vieläkin ja olen 70 v. eikä ole koskaan tutkittu miksi näin. Puuropäivinä söinkin sitten koulussa vain näkkäriä maito kyytipoikana ja olin tietenkin nälissäni koulupäivän päätyttyä.
Itse olen tavallaan kaikkiruokainen, rakastan ruokaa, ja varsinkin aasian makumaailma on mieleinen, mutta tietyt tekstuurit aiheuttavat ihan välitöntä pahaa oloa tai jopa ihan oksentamisen ja tällöin ne jäävät pois useiksi kuukausiksi tai jopa vuosiksi riippuen reaktion vahvuudesta.
Esimerkiksi lapsena kaakao oli minun lempijuoma. Olin muistaakseni noin kymmen vuotias, kun kaakaojauheessa olikin kivikovaksi kuivettunut kaakaoklöntti, joka jäi kuin kiinni kurkkuun. Seuraavan kerran join kaakaota noin 25 vuotta myöhemmin.
En syö edelleenkään leikkeleitä, sillä ne hampaan väliin jääneet litjakkeet saa heti todella voimakkaan oksennusreaktion aikaiseksi.
En syö eineksiä, jos niitä ei voi lämmittää kattilassa. Vetinen mikromainen koostumus on vihoviimeinen.
Juusto jäi useiksi kuukausiksi pois ruokavaliosta, koska huomasin vasta syödessäni, että se oli homeessa.
Koostumus on tosiaan ehdottomasti se ykkösasia. Ei voi olla sattumia sosekeitossa, tai pehmeitä kohtia vaikkapa ranskalaisissa.
Minun turvaruokani on kaikki leipä ja yhä edelleen saatan syödä päivän aikana vain leipää eri päällisillä ja täytteillä.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain kesken päivän tyttären päiväkodista. Istui siellä vihaamansa silakan edessä, kun muut ulkona.
Rankaistiin.
Nytkö muka saa eri ruokaa jopa?
Mitähän tuommoisestakin oppii. Minäminä.
Mitä tyttäresi oppi?
Vierailija kirjoitti:
Jo kolmas aloitus samasta aiheesta, etkö voinut tarkistaa onko aloitusta tehty.
Aloitukset poistuu sitä mukaa kun niitä tehdään. Katsos kun jollekulle voi tulla tämän keskustelun mielipiteistä paha mieli, ja vauvassa noudatetaan turvallisen tilan periaatteita🤡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunamuussi, salaatti ja lindströminpihvi. Siinä on turvaruokaa.
Kaskun ei läskisoossia ja tillilihaa
Mitä valitat? Tuo on hyvä ja terveellinen kokonaisuus ja pihvissäkin on lisänä piilokasvista punajuuren ja sipulin muodossa. Söisin ite joka päivä jos joku tekis.
1990-luvulla oli myös ylipäätään paljon vähemmän "ongelmatapauksia" noin 1-2 sataa kohden.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään opettajana halua syödä kouluruokaa vaan nirsoilen omilla eväillä. Näin tekevät myös likimain kaikki kollegani.
No olettepas te heikkoa tekoa. 90-luvulla opettajat näytti mallia ja söi samaa kuin oppilaat. Eivätkä valittaneet, vaikka joskus oli kaalikäärylettä. ;)
Jos siis tuo turvaruoka koskee neurokirjon lapsia, miksi niitä sitten sikiää niin paljo nykyään. Miettiikö kukaan tätä? Vähän sama kun kaikki rynnii hakemaan sitä adhd-diagnoosia. Ennennä oli vaan nirsoja ja sitten yluvilkkaita lapsia.. eikä kukaan kuillut ruuan puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se turvaruoka on sitten roskaa: ranskiksia, nugetteja, nakkeja. Tää on niin nähty sivusta. Voivoi kun meidän Naau-Petteri on niin erityinen ja jollain hemmetin kirjolla mutta yllättäen voi syödä kaikkea sontaa
Ei teiltä sivusta katsojilta kysytäkkään joten pysykääkin sivussa jos ette ole samassa tilanteessa. Mutta ehkä sinä sitten haluat saada itsellesi nirson lapsen niin sinunkaan ei tarvitse enää tyytyä vain katsomaan sivusta mitä on olla esim. nirson/aistiherkän lapsen vanhempi. Ehkä sinäkin jopa oppisit jotakin muuta kuin vain katselemaan sivusta ja puhumaan seläntakana asioista, jotka eivät sinua kosketa. Yleensä lapsi joka on nirso oppii pikkuhiljaa lisäämään ruokavalioonsa ruokaa. Näin ainakin meillä on mennyt. Minulla on kaksi lasta, joista toinen syö mukisematta tarjotun ruuan, ei nirsoile ja osaa itsekin tehdä ruokaa, tykkää kokeilla erilaisia ruoka ja toinen lapsi ei millään söisi mitään kuin juuri "turvaruokiaan", koska hänellä on aistiherkkyyttä ja ruoka tuntuu erilaiselta hänen suussaan. Mutta eipä siinä, jos minä törmään kaltaiseesi sivusta tuomitsijaan niin saan itsekkin sitten tuomita sinut ja sitten puhun seläntakana sinusta. Taivastelen yms. Mutta saathan sinä toki noinkin huomiota jos elämässäsi ei mitään tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ruoka ollut juuri tuollaista yksinkertaista "turvaruokaa" kymmeniä vuosia sitten? Oli 3-4 ruoka-ainetta ja se riitti. Jos nykyään vedetään eineksiä ja joitan tortillaa, niin ymmärrän kyllä täysin jos ihmeainekset eivät lapsille uppoa. Mulle riittää peruna, kananmuna, leipä, juusto ja jokin proteiinin tapainen/salaatti...
Pohdin samaa. Miksi kaikille ei tarjottaisi turvaruokaa erilaisten linssichilipatojen ja tofuchiatahnojen sijaan? Olisi sellaisia tavallisia ruokia, joista saisi päivän aikana tarvittavan energian, siis ihan tavallista makaronilaatikkoa, lihapullia, kalapuikkoja - ei yritettäisi opettaa uusia makuja tilanteessa, jossa on 15 min aikaa ottaa ruoka ja syödä tai hyväksytään se, että kaupan paistopiste tarjoaa syötävämpää ruokaa kuin viidesti lämmitetyn kala-kikhernekeiton.
Vierailija kirjoitti:
1990-luvulla oli myös ylipäätään paljon vähemmän "ongelmatapauksia" noin 1-2 sataa kohden.
Kyllä niitä oli yhtä paljon kuin on nykyäänkin, mutta siihen aikaan nuoret piilotti ongelmansa ja kesti painetta paremmin. 50-luvulla pelattiin koulussa pesäpalloa ilman räpylöitä kun ei sellaisia ollut missään saatavilla tai rahojakaan sellaisiin. Eikä kukaan kuollut.
Mun lapsella on syömishäiriö ja on kirjolla. Eipä tullut mieleenkään vaatia päikyltä tai koululta turvaruokia. Kas, kun se turvaruoka saattoi olla yhtenä päivänä porkkanatikkuja kotimaiseen hunajaan dipattuna (lapsi on supermaistaja, eli huomaa erot esim. hunajassa) ja toisena päivänä Tuc-keksit
X-tra (nimenomaan) edamjuustolla. Päiväkodilla tai koululla ei mitenkään voi eikä tarvitse olla resursseja tällaisen ruokavalion toteuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos lapsi sitten vaan on niin nirso ettei syö muuta kuin pastaa? hänen ravitsemuksestaan tai päivän sujumisesta tms ei tarvitse huolehtia, kun tuo on vain aistiyliherkille ym?
No sitten luonto karsii pois kuten se tekee luonnossakin.
Aattelit, että Suomessa vionna 2026 jätetään lapsia kuolemaan nälkään? Tuolla aatemaailmallahan kaikki sairaalat voidaan lakkauttaa, ja antaa luonnon karsia?
Suomessa ei ole kuollut lapsia nälkää ainakaan 80 vuoteen. Joten tällaista höpötystä ei tarvitse verovaroin järjestää
Niin ei ole, kun ne otetaan sairaalahoitoom, eikä anneta luonnon karsia pois.
Huomaako miten argumenoit itseäsi vastaan? -Mitähän tuommoisesta kesken päivän hakemisestakin oppii? Minäminä.