Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lapsesi aistiyliherkkä ja tarvitsee turvaruokaa eskarissa tai koulussa?

Vierailija
23.01.2026 |

Siis sellainen uniikki lumihiutale-tapaus joka pystyy syömään vain kalapuikkoja ja kalapuikon muotoon leikattua tuorekurkkua.

Kommentit (421)

Vierailija
141/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aistiyliherkkä lapsi, ADHD, autisti., ikää 8v.

Henk.koht olen sitä mieltä että ihan paskaa nämä turvaruuat ym paapomiset. Kyllä lapsi syö kun tulee nälkä. Ihan turha opettaa elämään maailmassa, jossa kaikki pehmustetaan ja muotoillaan juuri minulle sopivaksi.

T. Isä 44

Paitsi sitten, kun ei syö vaan mieluummin kuolee. Tällaistakin lasta olen hoitanut. T. Lasten tehon hoitsu

Evoluutio karsii aina osan joukosta pois. Noin se on aina ollut ja tulee olemaan.

Etpä sinäkään omaa lastasi jättäisi kuolemaan syömättömyyden vuoksi.

syököön kotona

Vierailija
142/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Jos konserttipianisti Amadeuksen piltti Andreas ei pärjää päiväkodissa r aiskaaja ja persujuntti Peran sumolapsi Isontalon antin kanssa niin vikahan on toki siinä sivistyneessä osapuolessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ne edes koskaan terveelistä ruokaa kasviksia raakana/keitettynä, kanamunaa jne. vai aina "kalapuikkoja", nugetteja, ranskalaisia

Vierailija
144/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aistiyliherkkä lapsi, ADHD, autisti., ikää 8v.

Henk.koht olen sitä mieltä että ihan paskaa nämä turvaruuat ym paapomiset. Kyllä lapsi syö kun tulee nälkä. Ihan turha opettaa elämään maailmassa, jossa kaikki pehmustetaan ja muotoillaan juuri minulle sopivaksi.

T. Isä 44

Paitsi sitten, kun ei syö vaan mieluummin kuolee. Tällaistakin lasta olen hoitanut. T. Lasten tehon hoitsu

Evoluutio karsii aina osan joukosta pois. Noin se on aina ollut ja tulee olemaan.

Etpä sinäkään omaa lastasi jättäisi kuolemaan syömättömyyden vuoksi.

syököön kotona

Jos vaihtoehtona ovat julkiset palvelut jotka ovat täynnä rikollisten ja kiusaajien sairaita lapsia niin tuohonhan se menee. Ensin muutetaan paremmille asuinalueille ja jos se ei auta niin otetaan kotiopetukseen. Juntit jatkavat toistensa r aiskailua julkisissa laitoksissa keskenään. Sellaista se on.

Vierailija
145/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän se johtuu, että nykyään enemmistöllä on joku nepsy-, adhd-, aspergeri- tai autisti -lapsi? Luulen, että sama joukko lapsia oli 80-luvullakin, mutta silloin se koettiin vain erilaisuudeksi ihmisten välillä. Nykyään kaikkien pitäisi olla samanlaisia tai sitten diagnoosi ja hoitoa.

Nykyään ärsykeympäristö on erilainen. Vilkettä, välkettä, pimpom kilkettä, hälyä, huutoa ja vilkkuvia valoja lasten maailma täynnä. Viihdekin on erilaista, piirretyissä rauhaton meno 2000-luvun aöusta lähtien. Lapset kasvaa tästä kaikesta nopeammin ja herkemmin ärsykkeisiin reagoiviksi ja huonommin hermostoltaan rauhoittuviksi. Siksi nepsyongelmia on nyt enemmän. Samalla pohjaneurologialla kasvoi ysärillä rauhallisemmaksi. 

Vierailija
146/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko ne edes koskaan terveelistä ruokaa kasviksia raakana/keitettynä, kanamunaa jne. vai aina "kalapuikkoja", nugetteja, ranskalaisia

Jep, lapsille syötetään jotain synteettisiä ravinnonkaltaisia teollisuusjätteitä höystettynä maltodekstriinillä ja maksimissaan tehotuotettua jääsalaattia ja raakaa kasvihuonetomaattia. Sitten ihmetellään kun on kaiken maailman sairauksia (ei ihmetellä, sillä ruokateollisuus käärii voitot ja pharma käärii voitot).

Vierailija
147/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia autistien ei tulisi lisääntyä

Vierailija
148/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä useampi lapsi kaikki kasvatettu samanlailla. Vain yhdellä on haasteita ja on turvaruokana päiväkodissa makaroni. Turvaruuan sai ravintoterapeutin kautta. Sinne päästiin kun lapsi laihtui useamman kilon. Muutenkin vähäisestä painostaan.

Meidän lapsi kuuluu siihen porukkaan joka ei syö kun tulee tarpeeksi nälkä. Useamman kerran ollaan oltu sairaalassa tiputuksessa tai nenä maha letkussa kun lapsi lopettaa sairastaessaan kaiken syömisen ja juomisen.

Vierailija
149/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolmesta lapsesta yksi oli tällainen. Siihen aikaan ei mitään turvaruokia saanut, eikä omia eväitä saanut viedä, joten hän oli syömättä päiväkodista ysiluokkaan. 

Vierailija
150/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukutko sinä ja pilkkaatko lastani uniikki lumihiutaleeksi, eikö vanhempasi opettaneet sinua ettei muita saa kiusata? Opettele ensin itse tapoja, ennenkuin alat muita ihmisiä katsomaan. Mielummin aistiherkkä kuin tuollainen kiusaaja asennevamman saanut. Ei lapseni ei tarvitse turvaruokaa, ja kirjoitus tyylistäsi päätellen et ymmärrä koko aiheesta mitään. 

Vierailija
151/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia autistien ei tulisi lisääntyä

Sori, mutta maailma tarvitsee myös autisteja. Se aistiyliherkkä "nirso" voi tehdä vaikka jonkin merkittävän keksinnön tieteen saralla. 

Vierailija
152/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on sekaisin. Ysärillä syötiin sitä mitä keittäjä oli tehnyt, ei kellekään tullut mieleenkään että mitään muuta saisi. 

Kasarillakin joitakin ruokia en voinut syödä.

Silloin söin vain näkkileipää. En ollut ainoa. Ei suinkaan syöty aina sitä mitä oli valmistettu.

Näkkileipä on terveellistä ja täyttävää, ja kuului ( kuuluu) kouluaterian lisukkeeksi. On aivan eri asia kun että tarjotaan jotain "turvaruokaa", eli erittäin huono vertaus.  Luulin tosiaan aloituksen vitsiksi, valitettavasti ei ole. Tähän ollaan tultu...

Eli sulla ei ole mitään käsitystä, mitä se turvaruoka on, mutra möliset silti. Se turvaruokahan voi olla vaikka sitä näkkileipää. Ei sen määritelmään kuulu mikään epäterveellisyys. 

Vierailija
153/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän turvaruuan, sen sijaan tällä palstalla ihmettelen "köyhät syö näitä..." tai "kuka enää syö ruskeakastiketta, perunaa"-otsikot? Ihan tarpeeksi muutenkin ruokakulttuuri on vääristynyttä: luodaan omituisia ennakkoluuloja. Kotiruokaa ja nälkäisenä, herkkuja🙂päälle, on hyvä periaate. Eineksetkin käy. Vai pitääkö kaikkien hienosti syödä vain sushia? 

Vierailija
154/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ne voi olla terveellistä ruokaa. Mun lapsella esim. jossain vaiheessa ainoat luotettavasti maistuvat ruoat oli pinaattikeitto ja kasvissosekeitto keitetyn kananmunan kanssa, ja kesäkeitto. Ja kurkkua ja parsakaalia söi. 

Vierailija
155/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaruoan sijan turparuokaa

Vierailija
156/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkäinen lapsi syö kyllä, ja jos on niin sairas päästään ettei syö ,( pidemmän ajan) silloin kuuluu sairaalahoitoon, tiputukseen.

Maailmalla lapsia kuolee nälkään, ja täällä tarjotaan "turvaruokaa" Sini-Pettereille", oksettavaa!

Eikö sun mielestä sitä tiputukseen päätymistä pidä yrittää välttää? Monet näistä lapsista on nimenomaan sinne jo useampia kertoja päätyneet, ja sen takia just on se turvaruoka, etteivät päätyis sinne. 

Vierailija
157/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsoja kakaroita, vanhemmilta opittua. Mä söin mitä oli saatavilla, jos ei kelvannut olit sitten syömättä. Älytöntä vaatimista nyt kun moni miettii että saa edes syödäkseen

Vierailija
158/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun turvaruokaan päädytään, lapsi tai nuori on päiväkodissa tai koulussa syönyt poikkeavan niukasti tai ei ole syönyt lainkaan.

Tämä näkyy levottomuutena ja väsymyksenä päivän aikana. Pitkään jatkunut niukka syöminen voi hidastaa jopa kasvua.

Usein taustalla on aistisäätelyn pulmia, syömiseen liittyvää pelkoa tai ahdistusta tai esimerkiksi neuropsykiatrisia häiriöitä.

Syö sitten kotona ja vanhemmat huolehtii omat ruoat. Itse kasvoin pidemmäksi kuin äitini ja isosiskoni vaikken yläasteella syönyt kouluruokaa ja kotonakin elin välillä leivällä, kun ei tehty erikseen ruokia, olisin mielelläni ala-asteellakin syönyt leipää kun oli ruokia mistä en tykännyt yhtään, siellä sitten istuin ja yritin niellä kun oli pakko. Kotona söin senkin edestä. Miksei esim Italiassa ja Ranskassa vaikuta lapsiin se etteivät syö lounasta ? Suomessa vain, välipaloilla menevät kouluikäiset illalliseen asti 

Vierailija
159/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aistiyliherkät ovat yksi neurovähemmistöistä. Nepsyoikeudet ovat ihmisoikeuksia kuten muutkin vähemmistöjen oikeudet.

Jännä että ruoka aistiherkkyyttä esiinny edim Malissa tai Burkina Fasossa.Eikä Gazasakaan tällä hetkellä, jopa sikasäilykkeet viedään käsistä.

Vierailija
160/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aistiyliherkät ovat yksi neurovähemmistöistä. Nepsyoikeudet ovat ihmisoikeuksia kuten muutkin vähemmistöjen oikeudet.

Jännä että ruoka aistiherkkyyttä esiinny edim Malissa tai Burkina Fasossa.Eikä Gazasakaan tällä hetkellä, jopa sikasäilykkeet viedään käsistä.

Itse asiassa tätä näkyy maahanmuuttajalasten keskuudessa todella paljon. Esim vaikka just sieltä Palestiinasta tulevilla. T. lasten toimintaterapeutti