Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lapsesi aistiyliherkkä ja tarvitsee turvaruokaa eskarissa tai koulussa?

Vierailija
23.01.2026 |

Siis sellainen uniikki lumihiutale-tapaus joka pystyy syömään vain kalapuikkoja ja kalapuikon muotoon leikattua tuorekurkkua.

Kommentit (421)

Vierailija
181/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi nämä "en syö muuta kuin makaroonia" lapset ovat alkaneet syödä normaalisti, kun esim. Supernanny on käynyt näyttämässä vanhemmille, miten ollaan aikuisia. 

Vierailija
182/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei lapselle verovaroin kustannettu kouluruoka kelpaa niin vanhemmat laittaa omat eväät. Oikeastaan maksuttoman ruokailun voisi lopettaa. .

Ei meillä ainakaan saa kouluun ottaa omia eväitä. Ei saanut mun lapsuudessa ysärilläkään, kun äitini ehdotti sellaista vaihtoehtoa. 

Älä jauha paskaa. Tottakai saa viedä omat eväät. Hakeehan sitä moni kaupan paistopisteeltäkin syötävää kun kouluruoka ei kelpaa. Ei koulu voi estää lasta syömästä eväitä. 

Ei pidä paikkaansa. On kaikenmaailman hygieniasäännöksiä jne. Usko pois, kun mulla on tästä henkilökohtaista kokemusta. 

Kyllä

Väität, että kaikissa kouluissa on samat säännöt ja käytännöt näissä asioissa? Ja mehän puhuttiin tässä kouluruokailun korvaamisesta omilla eväillä, ei mistään välipalojen syömisestä välitunnilla. Ei ala-asteella saa edes poistua koulun alueelta käymään missään kaupassa, ainakaan meillä. Ihan yhtälailla meille sanottiin, että ei voi tuoda kouluruokailuun omia eväitä, kun sanottiin mun lapsuudessa mun kohdalla. 

Tosi hyvä, jos tällainen vaihtoehto muissa kouluissa sallitaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aistiyliherkät ovat yksi neurovähemmistöistä. Nepsyoikeudet ovat ihmisoikeuksia kuten muutkin vähemmistöjen oikeudet.

Jännä että ruoka aistiherkkyyttä esiinny edim Malissa tai Burkina Fasossa.Eikä Gazasakaan tällä hetkellä, jopa sikasäilykkeet viedään käsistä.

Itse asiassa tätä näkyy maahanmuuttajalasten keskuudessa todella paljon. Esim vaikka just sieltä Palestiinasta tulevilla. T. lasten toimintaterapeutti 

Paljonko neurologisia ongelmia tulee sotien jne. luomasta jatkuvasta stressistä vanhemmille?

Vierailija
184/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väität, että kaikissa kouluissa on samat säännöt ja käytännöt näissä asioissa?

///

Tottakai on. Suomessa ihan laki antaa vapauden tähän asiaan. Koululla ei ole minkäänlaista laillista perustetta estää lasta syömästä omia eväitä välitunnilla. Ihan turha edes väittää, että olisi, kun laki on kaikille sama. 

Vierailija
185/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väität, että kaikissa kouluissa on samat säännöt ja käytännöt näissä asioissa? Ja mehän puhuttiin tässä kouluruokailun korvaamisesta omilla eväillä, ei mistään välipalojen syömisestä välitunnilla. Ei ala-asteella saa edes poistua koulun alueelta käymään missään kaupassa, ainakaan meillä. Ihan yhtälailla meille sanottiin, että ei voi tuoda kouluruokailuun omia eväitä, kun sanottiin mun lapsuudessa mun kohdalla. 

Oletko tyhmä vai esitätäkö vain? Luulisi nimittäin vähän tyhmemmänkin ihmisen tajuavan, että sen ruokailun korvaamisen voi hoitaa välitunnilla, jota kutsutaa nimellä RUOKAvälitunti. Sillä aikaa kun muut syövät koulun tarjoamaan ruokaa, uniikki lumijhiutale voi ihan vapaasti mupeltaa omia eväitään jossain koulun käytävällä. Tuhannet lapset korvaavat kouluruuan omilla eväillä eli esim. kaupan paistopisteen tuotteilla. Mikään ei estä toimimasta niin. 

Vierailija
186/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole väärässä. Uutisessa lukee, etttä kysyntä KASVAA. Silloin kyse ei ole mistään marginaali-ilmiöstä, vaan kasvavasta trendistä. Vanhemmat ovat huomanneet, että vetoamalla "yliherkkyyteen", ei tarvitse vääntää lapsen kanssa vaan voi jatkaa turvallisella "lapsi määrää, aikuinen tottelee" tyylillä tässäkin asiassa." 

Kyllä olet väärässä. 

Puhuttiin 0,5 - 1 % lapsista. Että jos se kysyntä kasvaa vaikka siitä 0,5 % - > 0,7%, niin kyllä se on marginaali-ilmiö, eikä milään trendi. Ei kannata antaa iltapäivälehtien kohuhenkisten klikkiotsikoiden hämätä itseään. 

Vierailija
187/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turvaruoka"?? Mitä ihmettä??!!

Koulussa syödään tarjottua ruokaa. Oikeasti allergisille/sairaille lapsille on olemassa oma ruokavalio.

Turvaruoka kuulostaa juuri siltä, että lapsi oksentaa, kun vanhemmat ovat syöttäneet höttöp**kaa koko elämän. Eli meinaa oksentaa jos on vaikka kalakeittoa tai verilettuja. 

Sairasta ja surullista että kaikessa taas pitäisi koulun muuttua siksi, että pienten lasten vanhemmat ovat niin kieroutuneita ja erikoisia!

Vierailija
188/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole väärässä. Uutisessa lukee, etttä kysyntä KASVAA. Silloin kyse ei ole mistään marginaali-ilmiöstä, vaan kasvavasta trendistä. Vanhemmat ovat huomanneet, että vetoamalla "yliherkkyyteen", ei tarvitse vääntää lapsen kanssa vaan voi jatkaa turvallisella "lapsi määrää, aikuinen tottelee" tyylillä tässäkin asiassa." 

Kyllä olet väärässä. 

Puhuttiin 0,5 - 1 % lapsista. Että jos se kysyntä kasvaa vaikka siitä 0,5 % - > 0,7%, niin kyllä se on marginaali-ilmiö, eikä milään trendi. Ei kannata antaa iltapäivälehtien kohuhenkisten klikkiotsikoiden hämätä itseään. 

Nimenomaan trendi. Nykyaikana on muotia olla joku kirjanyhdistelmä tai muuten vain erityinen. Ennen ei mitään turvaruokia tarvittu, kun lapsia osattiin kasvattaa. Ei ihmisen genetiikka ole yhtäkkiä muuttunut niin paljon, että kaikki erityisyydet olisivat lisääntyneet samassa määrin kuin diagnoosit lisääntyvät. 

Vierailija
189/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tyhmä vai esitätäkö vain? Luulisi nimittäin vähän tyhmemmänkin ihmisen tajuavan, että sen ruokailun korvaamisen voi hoitaa välitunnilla, jota kutsutaa nimellä RUOKAvälitunti. Sillä aikaa kun muut syövät koulun tarjoamaan ruokaa, uniikki lumijhiutale voi ihan vapaasti mupeltaa omia eväitään jossain koulun käytävällä. Tuhannet lapset korvaavat kouluruuan omilla eväillä eli esim. kaupan paistopisteen tuotte

Ala-asteella pitää kyllä osallistua ruokailuun, eikä tosiaankaan saa poistua koulun alueelta minnekään paistopisteille. 

Vierailija
190/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

///

Tottakai on. Suomessa ihan laki antaa vapauden tähän asiaan. Koululla ei ole minkäänlaista laillista perustetta estää lasta syömästä omia eväitä välitunnilla. Ihan turha edes väittää, että olisi, kun laki on kaikille sama. 

No minä en puhunut mistään välituntieväistä, vaan omien eväiden tuomisesta kouluruokailuun. 

Vierailija
191/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen ei olisi loppunut koskaan, jos 90-luvulla olisi mennyt sanomaan, että tarvitsee jotain v'tun turvaruokaa. 

Vierailija
192/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olet väärässä. 

Nimenomaan trendi. Nykyaikana on muotia olla joku kirjanyhdistelmä tai muuten vain erityinen. Ennen ei mitään turvaruokia tarvittu, kun lapsia osattiin kasvattaa. Ei ihmisen genetiikka ole yhtäkkiä muuttunut niin paljon, että kaikki erityisyydet olis

Höpsis. Meidän suvussa on ollut ihan tätä samaa mun isovanhemmalla, vanhemmalla, minulla ja lapsellani. Epäilemättä sitä ennenkin. Ei autismin kirjo ole uusi asia, sille ei vaan ollut nimeä ennen. 

Vierailija
193/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella pitää kyllä osallistua ruokailuun, eikä tosiaankaan saa poistua koulun alueelta minnekään paistopisteille. 

Söpöä, jos tosissasi kuvittelet jonkun suullisen kiellon estävän lapsia poistumasta koulun alueelta. Lisäksi olet kasvanut jossain kellarissa, jos et koskaan ole nähnyt koululaisia kaupassa ruokavälkällä. 

Vierailija
194/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

///

No minä en puhunut mistään välituntieväistä, vaan omien eväiden tuomisesta kouluruokailuun. 

No sinä oletkin pöljäke, joka ei tajua, että se ruokailu tapahtuu välitunnilla ihan kaikkien osalta. Ruokavälitunti on se hetki, kun syödään. Joko koulun tarjoama ruoka tai omat eväät. Jos tuo omat eväät, ne syödään jossain muualla kuin koulun ruokalassa. Niin helppoa se on. 

Vierailija
195/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Meidän suvussa on ollut ihan tätä samaa mun isovanhemmalla, vanhemmalla, minulla ja lapsellani. Epäilemättä sitä ennenkin. Ei autismin kirjo ole uusi asia, sille ei vaan ollut nimeä ennen. 

Sille emme voi mitään, jos teidän suvussa vanhemmuuden puute on  perytyvä asia. Se ei kuitenkan tarkoita, että jotain turvaruokia pitäisi alkaa väsäämään nirsoille tenaville. Autismin kirjolla olevat osaavat syödä ihan normaalisti. 

Vierailija
196/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olet väärässä. 

Nimenomaan trendi. Nykyaikana on muotia olla joku kirjanyhdistelmä tai muuten vain erityinen. Ennen ei mitään turvaruokia tarvittu, kun lapsia osattiin kasvattaa. Ei ihmisen genetiikka ole yhtäkkiä muuttunut niin paljon, että kaikki erityisyydet olis

Miten voit olla noin tietämätön?

Vierailija
197/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söpöä, jos tosissasi kuvittelet jonkun suullisen kiellon estävän lapsia poistumasta koulun alueelta. Lisäksi olet kasvanut jossain kellarissa, jos et koskaan ole nähnyt koululaisia kaupassa ruokavälkällä. 

Tietenkin oon nähnyt ylä-asteelaisia kaupassa. Kyllä mun lapsen ala-asteella vahditaan, ettei lapset poistu koulun alueelta. 

Vierailija
198/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karhunpalvelus lapselle.

Vierailija
199/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin oon nähnyt ylä-asteelaisia kaupassa. Kyllä mun lapsen ala-asteella vahditaan, ettei lapset poistu koulun alueelta. 

Sun lapsi on sitten jossain pienessä kyläkoulussa, jossa on 3 oppilasta per luokka. Satojen oppilaiden kouluissa ei millään pystytä vahtimaan, että kaikki ovat ruokalassa ruokavälkän ajan. VALOJA PÄÄLLE!

Vierailija
200/421 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karhunpalvelus lapselle.

Pitäisikö nepsylapsi väkisin pakottaa syömään jotain mitä ei pysty?